Το Πανελλήνιο Δίκτυο για το Θέατρο στην Εκπαίδευση
στον πολυχώρο δράσης ΕΠΙΚΕΝΤΡΟ στην Αθήνα σε συνεργασία με την Action Aid Ελλάς


 

2017-2018

Από το Μάιο του 2017 το Πανελλήνιο Δίκτυο για το Θέατρο στην Εκπαίδευση εγκαινιάζει μια νέα συνεργασία με την ActionAid Hellas στην Αθήνα. Πρόκειται για ​ το ΕΠΙΚΕΝΤΡΟ, ​έναν πολυχώρο δράσης και αλλαγής που παρέχει δωρεάν υπηρεσίες σε ενήλικες και καινοτόμα προγράμματα σε παιδιά και εφήβους, με στόχο την επίλυση των προβλημάτων που η πολυετής οικονομική κρίση έχει επιφέρει στη ζωή τους. 
Βρίσκεται στον Κολωνό, στην οδό Πέτρας 93, και στη δημιουργία του συνεργάστηκαν ​πολλοί και διαφορετικοί φορείς.

Το ​ Πανελλήνιο Δίκτυο για το Θέατρο στην Εκπαίδευση παρέχει στο ΕΠΙΚΕΝΤΡΟ 5​ προγράμματα για παιδιά, εφήβους και ενήλικες γυναίκες που καλύπτουν όλο το χρόνο:


Πρόγραμμα Β: «Με τα φτερά του Θεάτρου» για παιδιά 10-12 ετών 

Αριθμός συμμετεχόντων ανά τμήμα: 20 παιδιά

Διάρκεια Εργαστηρίου: 2 ώρες/ 1 φορά την εβδομάδα για 3 μήνες

Το εργαστήρι επαναλαμβάνεται με διαφορετική θεματική & ύλη 4 φορές το χρόνο 

Στόχος: η αισθητηριακή ανάπτυξη των συμμετεχόντων, η ελεύθερη έκφραση μέσα από θεατρικά/θεατροπαιδαγωγικά παιχνίδια, η κατανόηση του εαυτού μέσα σε μια ομάδα, η συνεργασία, η δημιουργικότητα, η πολλαπλή ανάγνωση κάθε ερεθίσματος. 

Λίγα λόγια για τον τρόπο: Στο εργαστήρι αυτό τα παιδιά διερευνούν διάφορα κοινωνικά ζητήματα, όπως τη διαφορετικότητα, τα ανθρώπινα δικαιώματα, την προσφυγιά, τις δια-φυλικές σχέσεις, κ.α. Όλα αυτά μέσα από ασκήσεις θεατροπαιδαγωγικής, όπως ο αυτοσχεδιασμός, η παγωμένη εικόνα και άλλα παιχνίδια βιωματικού χαρακτήρα. Το εργαστήρι ενδέχεται να οδηγήσει σε κάτι πιο δομημένο, που θα παρουσιαστεί σε κοινό (γονείς των παιδιών) εφόσον αυτό δεν μπλοκάρει τη δημιουργικότητα της εκάστοτε ομάδας παιδιών. 

Συνολικά: 80 παιδιά το χρόνο



Α' κύκλος

Εμψυχώτρια - Ιωάννα Κυρίτση:

«Το χρονικό διάστημα από τον μήνα Οκτώβριο μέχρι και τον Δεκέμβριο είχα την ευκαιρία να δουλέψω σε μία ομάδα με αρκετές δυσκολίες σε επίπεδο δυναμικής. Όμως μέχρι και την τελευταία μέρα της συνάντησης μας είδα αυτήν την ίδια ομάδα να έχει ξεπεράσει τα εμπόδια και να έχει ανέβει ένα σκαλί πιο πάνω. Σε επίπεδο έκφρασης, αυτοπεποίθησης και αλληλοεκτίμησης, σε επίπεδο συνεργασίας και αναγνώρισης των αδυναμιών τους, με υπόσχεση ότι με τη νέα χρόνια θα έχουν περισσότερη πίστη στην ομάδα. Έχω βαθιά την πεποίθηση ότι ο σπόρος μπήκε και έχει αρχίσει να ριζώνει για τα καλά. Εξίσου σημαντικό είναι το γεγονός ότι η συνεργασία μας με τους ανθρώπους της ΕΠΙΚΕΝΤΡΟΥ, πέρασε από φάσεις αναγνώρισης και ζύμωσης και τώρα βρισκόμαστε σε ένα πολύ καλό επίπεδο εμπιστοσύνης και δημιουργικότητας»

Β' κύκλος

Εμψύχωση: Ιωάννα Κυρίτση: 

Στο εργαστήριο συμμετείχαν 6 παιδιά ηλικίας 10-12 ετών. Στόχοι του εργαστηρίου ήταν η συνάντηση με τις φοβίες μας, η αντιμετώπιση τους, η καλλιέργεια της συναισθηματικής νοημοσύνης και η ενδυνάμωση. Τα παιδιά μέσα στον τρίμηνο κύκλο δημιούργησαν τους φανταστικούς τους χαρακτήρες και πήραν συνεντεύξεις ο ένας από τον άλλο.

Τρία πράγματα που αγαπώ: “ τους φίλους, την οικογένεια, τα σουτζουκάκια”, “το ποδόσφαιρο, να κάνω κόλπα με το BMX, τα σκυλιά pitbull”, “το καρπούζι, το πεπόνι, την θάλασσα”, “το τέννις, τηνactionaid, το σχολείο”, “να διαβάζω βιβλία, να παίζω ποδόσφαιρο, να παίζω κρυφτό”, “το παγωτό, τον υπολογιστή, τις βόλτες”..

Ένα πράγμα που απεχθάνομαι: “να είμαι τιμωρία”, “τα ψέμματα”, “να χορεύω”

Οι ήρωές μας:“Ο ήρωας μου ονομάζεται Μάριο. Μένει στο διάστημα. Είναι ήρωας

Έχει οικογένεια και φίλους. Του αρέσει να σώζει γατάκια. Το αγαπημένο του χρώμα είναι το μπλε. Του αρέσει να τρώει παγωτό φράουλα. Ζει σε διαστημόπλοιο, είναι άνθρωπος και superήρωας, μικρός είχε καεί το πρόσωπο του, το ένα μάτι του είναι άσπρο, κατεβαίνει στη γη σαν superman και τρώει, έχει σώζει ένα γατάκι στη γειτονιά του”..

“Ο ήρωας μου ονομάζεται Εξντρόνα. Μένει στο δι.άστημα και κάνει πειράματα . Έχει οικογένεια με 100 παιδιά και 1.000.000 φίλους.Της αρέσει να μελετάει το μυαλό. Το αγαπημένο της χρώμα είναι το κίτρινο. Είναι 1450 ετών, ήταν ντροπαλή γι' αυτό δεν έκανε φίλους εξωγήινους, το όνομα του πατέρα της είναι Μιλομαθάρωψ”.

“Ο ήρωας μου ονομάζεται Σουπερμαν. Μένει σε μία σπηλιά, είναι σπάνια κρυψώνα.

Σώζει ανθρώπους, που χρειάζονται βοήθεια. Έχει οικογένεια και δεν έχει πολλούς φίλους γιατί όταν ήταν μικρός ήταν ντροπαλός.Το αγαπημένο του χρώμα είναι το καφέ. Παίζει μπάσκετ, βάζει εκατομμύρια καλάθια. Είναι 25 ετών, καλός και διάσημος”.

“Ο ήρωας μου ονομάζεται Έλενα. Μένει στα Σεπόλια. Είναι δικηγόρος. Έχει οικογένεια. Έχει φίλους την Ελεωνόρα και τον Στέφανο. Της αρέσει να παίζει με τα παιδιά της. Τα αγαπημένα της χρώματα είναι το ροζ, μωβ, κίτρινο. Της αρέσει να ζωγραφίζει. Η μαμά της ήταν ζωγράφος, είναι 24 ετών, δεν της αρέσει να τρώει χταπόδι και ψάρια.”

“Ο ήρωας μου ονομάζεται Superman. Μένει στην πόλη, σε πολυκατοικία. Είναι κυνηγός τεράτων, γιατί τον κυνηγάνε. Έχει σύζηγο και 5 παιδιά. Το αγαπημένο του χρώμα είναι το κόκκινο. Σώζει τα ζώα, είναι 10 ετών.”

“Ο ήρωας μου ονομάζεται Κόρα. Μένει στην χώρα των πάρτυ. Δε δουλεύει και δεν έχει οικογένεια. Έχει ένα φίλο τον κύριο Σταυρομάτη. Το αγαπημένο της χρώμα είναι το κόκκινο. Της αρέσει να κάνει πολλά πάρτυ. Είναι ο πιο χαρούμενος χαρακτήρας, δεν κουράζεται ποτέ, φτιάχνει σπάνιες τούρτες.”

Τα παιδιά ήρθαν σε επαφή και ζωγράφους και φωτογράφους (έλληνες και ξένους). Μελέτησαν ζωγραφικούς πίνακες και φωτογραφικό υλικό ελλήνων φωτογράφων, δραματοποίησαν, μεταμορφώθηκαν στους ήρωες των έργων και έδωσαν τη δική τους εκδοχή στο νόημα των εικόνων. Συναντήθηκαν με της ιστορίες του "Δράκου"του Ε. Σβαρτς και του "Ιππότη με τη σκουριασμένη πανοπλία"του Φίσερ. Κατασκεύασαν τις δικές τους μάσκες των κατοίκων του χωριού που ζούσε ο δράκος και την πανοπλία που αρνιόταν να βγάλει ο πατέρας. Δραματοποίησαν τις ιστορίες, δημιούργησαν τον δικό τους σκηνικό χώρο, μίλησαν για τα πράγματα που τους δίνουν δύναμη και τα πράγματα που φοβούνται.

Τι φοβάμαι: “τον δράκο”, “το σκοτάδι” , “την κοροϊδία”

Τι μου δίνει δύναμη: “το φως”, “οι φίλοι μου”, “η φιλία”, “η αυτοπεποίθηση”, “το θάρρος μου”, “τα χέρια μου”

Γ' κύκλος

Εμψυχώτρια – Δέσποινα Μιτσιάλη

 Μια ομάδα παιδιών 9-12 ετών, μια εμψυχώτρια και μια αίθουσα. Τρεις μήνες αναζήτησης πώς μπορούμε να «υπάρξουμε» , να «συνυπάρξουμε», να «ακούσουμε», να «εκφράσουμε». Σε αυτόν τον κύκλο του εργαστηρίου «Με τα Φτερά του Θεάτρου» με τα παιδιά θέσαμε από κοινού έναν στόχο που τον είχε ανάγκη η ομάδα. Να συνεργαστούμε. Γιατί ήταν κάτι το επιθυμητό, αλλά δεν ξέραμε ούτε τί ακριβώς σημαίνει κάτι τέτοιο, ούτε πώς να το προσεγγίσουμε. Ως ομάδα, αναγνωρίζαμε όμως ότι είναι κάτι που δεν είχαμε. Έτσι ξεκινήσαμε να παίζουμε πολλά παιχνίδια, παιχνίδια συνεργασίας.. και κάθε φορά βάζαμε έναν κοινό στόχο ως ομάδα, και προσπαθούσαμε καταλάβουμε τί μας βοήθησε να πετύχουμε όλοι μαζί το στόχο του παιχνιδιού.. Και τα παιδιά βρήκαν πολλά στοιχεία.. και κατάλαβαν ότι όλα αυτά είναι στοιχεία Συνεργασίας.. 

 Μερικές σκέψεις τους που βγήκαν μέσα από το εργαστήρι.. 

    • Συνεργασία είναι κάτι σαν ανταλλαγή.

    • Συνεργασία είναι όταν κάνουμε κάτι όλοι μαζί, και δεν το κάνουμε μόνοι μας.

    • Συνεργασία είναι όταν βοηθάω κάποιον σε κάτι που δεν μπορεί να το κάνει αυτός, και εγώ μπορώ. 

    • Συνεργασία είναι να ακούγονται όλες οι γνώμες.

    • Συνεργασία είναι να συζητάμε. 

    • Συνεργασία είναι να δίνω σημασία στους άλλους.

    • Συνεργασία είναι όταν θέλουμε όλοι να κάνουμε / πετύχουμε κάτι.

    • Συνεργασία είναι να παρατηρούμε, ακούμε τον άλλον όταν λέει ή κάνει κάτι.

    • Συνεργασία είναι να αποφασίζουμε όλοι μαζί για κάτι. Να λέει ο καθένας τη γνώμη του. 

12


Συντονίστρια των προγραμμάτων στο "Επίκεντρο" του Πανελληνίου Δικτύου για το Θέατρο στην Εκπαίδευση​: Γιώλικα Πουλοπούλου 

​Εργαστήρια παιδιών-εφήβων: 
​Νικολέττα Δημοπούλου, Ιωάννα Κυρίτση, Μαριλία Μερσινιάδη, Δέσποινα Μιτσιάλη

Εργαστήριο γυναικών:
Βέρα Λάρδη

Συμβουλευτική ομάδα: 
Νάσια Χολέβα, Σόνια Μολογούση, Ηρώ Ποταμούση, Νίκος Γκόβας, Χριστίνα Ζώνιου

Δείτε περισσότερα εδώ: http://epikentro.actionaid.gr & https://www.youtube.com/watch?v=HOmB4Y6Wge4