5η ΔΙΕΘΝΗΣ ΣΥΝΔΙΑΣΚΕΨΗ ΓΙΑ ΤΟ ΘΕΑΤΡΟ/ΔΡΑΜΑ και ΤΙΣ ΠΑΡΑΣΤΑΤΙΚΕΣ ΤΕΧΝΕΣ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ &
ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΟ ΣΥΝΕΔΡΙΟ του ΔΙΕΘΝΟΥΣ ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΥ ΓΙΑ ΤΟ ΘΕΑΤΡΟ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ International Drama / Theatre & Education Association – IDEA
«Θέατρο στην εκπαίδευση: δημιουργώντας νέους ρόλους στον 21ο αιώνα»
Αθήνα 17-18-19 Μαρτίου 2006
Προ- και μετα-συνεδριακές εκδηλώσεις 11-23 Μαρτίου 2006 σε τέσσερις πόλεις της χώρας
Koldobika G. Vío, Πανεπιστήμιο Ramo Llull, Spain
«Αγώνας αυτοσχεδιασμού στο σχολείο»
Εργαστήριο 2,5 ωρών - Γλώσσα: Αγγλικά
Στη δουλειά του ο εκπαιδευτικός συχνά χρησιμοποιεί τον αυτοσχεδιασμό, για να αντιμετωπίσει απρόσμενες καταστάσεις που προκύπτουν με τα παιδιά ή με άλλους μαθητευόμενους. Η ίδια η ζωή είναι γεμάτη από αυτοσχεδιασμούς, έτσι ώστε να δίνουμε απαντήσεις στα προβλήματα για τα οποία δεν έχουμε έτοιμες τις λύσεις. Από μόνοι τους αυτοί είναι αρκετοί λόγοι, για να γεννήσουν την ανάγκη να μιλήσουμε για τον αυτοσχεδιασμό στην εκπαίδευση και να προσπαθήσουμε να αυξήσουμε τις δυνατότητες μας αυτοσχεδιάζοντας. Ο «Αγώνας αυτοσχεδιασμού» έρχεται από το Κεμπέκ του Καναδά και αναλύεται σε τέσσερις βασικές παραμέτρους: είναι παιχνίδι, βασίζεται στη συνεργασία, είναι δουλειά πάνω στη θεατρική έκφραση και πραγματοποιείται μόνο με την παρουσία κοινού. Είναι δραστηριότητα που κερδίζει ιδιαίτερα τους νέους και τους εφήβους, αν κι έχει χρησιμοποιηθεί σε πολλές και διαφορετικού τύπου ομάδες, με εξαιρετικά αποτελέσματα. Πρόκειται για μια παρωδία αθλήματος. Δυο ομάδες αυτοσχεδιάζουν και το κοινό ψηφίζει τον αυτοσχεδιασμό που του άρεσε περισσότερο. Είναι εύκολο παιχνίδι, με πολλές παιδαγωγικές δυνατότητες τόσο στη δουλειά πάνω στις εσωτερικές σχέσεις μιας ομάδας όσο και στην καλλιέργεια δεξιοτήτων πάνω σε διάφορους εκφραστικούς τρόπους (παντομίμα, τραγούδι, κωμωδία, δράμα, ποίηση). Ο «Αγώνας αυτοσχεδιασμού» είναι εκπαιδευτική δραστηριότητα που μπορεί να χρησιμοποιηθεί τόσο στο σχολείο όσο κι έξω από αυτό, όπως σε κοινωνικοεκπαιδευτικές παρεμβάσεις. Πάνω απ' όλα, όμως, ο «Αγώνας αυτοσχεδιασμού» είναι παιχνίδι, με όλη την έννοια της λέξης, και γι’ αυτό είναι ευχαρίστηση.
O Koldobika G. Vío γεννήθηκε στο Μπιλμπάο της Ισπανίας. Πτυχιούχος του Παιδαγωγικού Τμήματος του ΠανεπιστημίουUniversidad del País Vasco του Μπιλμπάο. Εργάστηκε ως δάσκαλος και ως εμψυχωτής ευαίσθητων κοινωνικών ομάδων (παιδιά των δρόμων, ηλικιωμένοι, ανθρώποι με προβλήματα όρασης). Προερχόμενος από το χώρο της εκπαίδευσης, ανακαλύπτει το χώρο του θεάτρου. Μαθητής του Georges La Ferriere (Κεμπέκ, Καναδάς) γίνεται ένας από τους βασικούς εκπροσώπους αυτής της Παιδαγωγικής της Έκφρασης στην Ισπανία, όπου δίνει μαθήματα, σεμινάρια και εργαστήρια. Παράλληλα, δημοσιεύει άρθρα σε περιοδικά θεάτρου και εκπαίδευσης. Έχει διδάξει σε διάφορα πανεπιστήμια. Σήμερα διδάσκει στο Μεταπτυχιακό Τμήμα Κοινωνικού Θεάτρου στο Πανεπιστήμιο Ramo Llull της Βαρκελώνης. Έχει σκηνοθετήσει και συμμετάσχει σε διάφορες θεατρικές παραστάσεις, εκ των οποίων κάποιες αφορούν στο Θέατρο Δρόμου, συνδυάζοντας το εκπαιδευτικό και το θεατρικό στοιχείο. Έχει εργαστεί στην Παλαιστίνη, στο Ελ Σαλβαδόρ, στη Νικαράγουα, τη Γουατεμάλα και από το 2003 ζει και εργάζεται στην Ελλάδα. Την ακαδημαϊκή χρονιά 2003/2004, δίδαξε Θέατρο Δρόμου και Κουκλοθέατρο στη Δραματική Σχολή του Κρατικού Θεάτρου Βορείου Ελλάδος. Είναι μόνιμος συνεργάτης του Φεστιβάλ Κουκλοθεάτρου και Παντομίμας του δήμου Κιλκίς. Από το 1996 και μέχρι σήμερα έχει εκδώσει τρία βιβλία σχετικά με το Θέατρο και την Εκπαίδευση.