Η Ένταξη του Άλλου: Ταμπέλες, στερεότυπα και προκαταλήψεις
Αθήνα, 24/11/2018
Στέλιος Βγαγκές, δάσκαλος, εμψυχωτής θεατρικού παιχνιδιού
Βάλια Καλογρίδη, νηπιαγωγός, εμψυχώτρια θεατρικού παιχνιδιού
Εργαστήριο 2,5 ωρών
Συμμετοχή στη Διεθνή Συνδιάσκεψη για το Θέατρο στην Εκπαίδευση, Αθήνα 2018
Πανελλήνιο Δίκτυο για το Θέατρο στην Εκπαίδευση
Γλώσσα: ελληνικά
Το συγκεκριμένο εργαστήριο έχει ως στόχο να δώσει την ευκαιρία στους συμμετέχοντες να διαπραγματευτούν στερεότυπα και προκαταλήψεις γύρω από θέματα Αναπηρίας και διαφορετικότητας καθώς και την άρση αυτών, μέσα από μια βιωματική διαδικασία. Επιπλέον, επιδιώκει να αναδείξει την επιρροή που έχουν στις στάσεις και στις πρακτικές που υιοθετούν όσοι εμπλέκονται στην εκπαιδευτική πραγματικότητα και κατ’ επέκταση στην κοινωνική ζωή. Οι στερεότυπες και βαθιά ριζωμένες αντιλήψεις και προκαταλήψεις που αφορούν στα εν λόγω ζητήματα, καθώς και οι παγιωμένες παραδοσιακές διδακτικές πρακτικές των εκπαιδευτικών σε συνδυασμό με την έλλειψη κατάλληλων μορφών επιμόρφωσης αποτελούν βασικό φραγμό στην εφαρμογή της ένταξης και στην υλοποίηση της Διεθνούς Σύμβασης του Ο.Η.Ε. για τα δικαιώματα των ατόμων με αναπηρία. Η άρση των προκαταλήψεων, η αλλαγή στάσεων, η ευαισθητοποίηση όλων των εμπλεκόμενων στην ενταξιακή εκπαίδευση προς την κατεύθυνση της ανάπτυξης/καλλιέργειας ενταξιακής κουλτούρας αποτελεί αναμφισβήτητα βασικό ζητούμενο για τη δημιουργία ενός σχολείου για όλους. Παιχνίδια γνωριμίας, επικοινωνίας και αλληλεπίδρασης καθώς και θεατρικοί αυτοσχεδιασμοί θα προσπαθήσουν να αναδείξουν τους προβληματισμούς των παραπάνω ζητημάτων από μία Άλλη (θεατρική) ματιά.
Ο Στέλιος Βγαγκές είναι δάσκαλος και εμψυχωτής Θεατρικού Παιχνιδιού. Υπηρετεί στο 15ο Δημοτικό Σχολείο Καλλιθέας και εφαρμόζει το Θεατρικό Παιχνίδι στη εκπαιδευτική διαδικασία. Συμμετέχει ως επιμορφωτής σε σεμινάρια που οργανώνουν Πανεπιστήμια, Σχολικοί σύμβουλοι, Κέντρα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης, Δημοτικοί και Πολιτιστικοί φορείς. Συμμετείχε στην επιμόρφωση δασκάλων και στο σχεδιασμό προγραμμάτων και δράσεων του προγράμματος «ΜΕΛΙΝΑ-ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ» (1995 – 2003). Είναι μέλος του Πανελλήνιου Δικτύου για το Θέατρο στην Εκπαίδευσηκαι εισηγητής σε διοργανώσεις του φορέα. Ήταν μέλος της ομάδας σχεδιασμού επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών αισθητικής αγωγής στα 800 Δημοτικά Σχολεία με ενιαίο πρόγραμμα του ΥΠΕΠΘ (ΟΕΠΕΚ) όπου στο πρόγραμμα αυτό, ήταν επίσης και ο βασικός εισηγητής του εισαγωγικού σεμιναρίου επιμορφωτών της Θεατρικής Αγωγής. Ως εξωτερικός επιστημονικός συνεργάτης του Κέντρου Διαπολιτισμικής Αγωγής (ΚΕ.Δ.Α) της Φιλοσοφικής Σχολής του Ε.Κ.Π.Α υπήρξε επιμορφωτής της Θεατρικής Αγωγής Εκπαιδευτικών στα προγράμματα «Ένταξη παιδιών παλιννοστούντων και αλλοδαπών στο σχολείο – για την πρωτοβάθμια εκπαίδευση» και «Εκπαίδευση των παιδιών Ρομά». Έχει συμμετάσχει ως συγγραφέας σε συλλογικούς τόμους περιοδικών και βιβλίων σχετικά με το Θέατρο στην Εκπαίδευση και από το 2017 συμμετέχει ως εμπειρογνώμονας στο έργο «Καθολικός Σχεδιασμός και Ανάπτυξη Προσβάσιμου Ψηφιακού Εκπαιδευτικού Υλικού» του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής και συγκεκριμένα είναι υπεύθυνος για την παραγωγή «Εκπαιδευτικού υλικού με δραστηριότητες αποδοχής της διαφορετικότητας για μαθητές και ενήλικες καθώς και για την ανάπτυξη ενταξιακής κουλτούρας μέσω της τέχνης του Θεάτρου». Τέλος, είναι ιδρυτικό στέλεχος του Εργαστηρίου Πολιτιστικής Εκπαίδευσης «Σχολείο Παιχνιδιού».
Η Bάλια Καλογρίδη είναι νηπιαγωγός, εκπαιδευτικός Ειδικής Αγωγής, εμψυχώτρια Θεατρικού Παιχνιδιού και εκπαιδευόμενη ψυχοδραματίστρια. Αποφοίτησε από το Τμήμα Εκπαίδευσης και Αγωγής στην Προσχολική ηλικία του Πανεπιστημίου Αθηνών το 2006 και συνέχισε τις μεταπτυχιακές της σπουδές στην Ειδική Αγωγή στο Πανεπιστήμιο Αθηνών, καθώς και στο Institute of Education στο πανεπιστήμιο του Λονδίνου. Επιπλέον, τον Ιούνιο του 2014 αποφοίτησε από το Εργαστήρι Πολιτιστικής Εκπαίδευσης «Σχολείο Παιχνιδιού». Έχει εργασθεί ως εκπαιδεύτρια ενηλίκων στο «Πρόγραμμα Δια Βίου Μάθησης Ατόμων με Βαριές Αναπηρίες και Πολλαπλές Ανάγκες Εξάρτησης σε Κοινωνικές Δεξιότητες» που υλοποίησε η Ε.Σ.Α.μεΑ στο πλαίσιο του Ε.Α «Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση, Υποέργο 1 Δράση 5 της πράξης «ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ ΔΙΑ ΒΙΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΝΑΠΗΡΙΑ-ΑΠ. 8» την περίοδο Νοέμβριος 2014-Μάιος 2015. Επιπλέον, έχει συμμετάσχει ως εμπειρογνώμονας στην συγγραφή οδηγού για την Διαφοροποιημένη Διδασκαλία, για το νέο πρόγραμμα σπουδών για την προσχολική εκπαίδευση. Επίσης, έχει συνεργαστεί με το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής στα πλαίσια της πράξης “Σχεδιασμός και ανάπτυξη προσβάσιμου εκπαιδευτικού και εποπτικού υλικού για μαθητές με αναπηρίες” ως μέλος της συγγραφικής ομάδας του εγχειριδίου «Βλέπω και Μαθαίνω – Οι πρώτες μου δεξιότητες στην Ελληνική Νοηματική Γλώσσα». Τέλος, από το 2017 συμμετέχει ως εμπειρογνώμονας στην συγγραφή εκπαιδευτικού υλικού για την ευαισθητοποίηση των εκπαιδευτικών και μαθητών σε θέματα αποδοχής της αναπηρίας και της διαφορετικότητας καθώς και για την ανάπτυξη ενταξιακής κουλτούρας στο σχολείο σε συνεργασία με το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής. Από το 2009 εργάζεται σε Τμήματα Ένταξης Νηπιαγωγείων και Ειδικά νηπιαγωγεία και συντονίζει βιωματικές ομάδες ενηλίκων, γονέων και εκπαιδευτικών με κεντρικό άξονα το Θεατρικό Παιχνίδι και το Ψυχόδραμα.