13η Θεατρική Καλοκαιρινή Κατασκήνωση 2014
26-30 Αυγούστου 2014, στον Αγ Γιάννη Πηλίου
"Σμιλεύοντας τα όνειρά μας μετασχηματίζοντας την πραγματικότητά μας: θεατρικές μεταμορφώσεις στο Πήλιο”
για εκπαιδευτικούς, καλλιτέχνες, εμψυχωτές
«Θέατρο ντοκουμέντο: αποτυπώνοντας στοιχεία της προσωπικής μας κουλτούρας μέσω "κατά λέξη" θεατρικών τεχνικών»
Χριστίνα Ζώνιου, Νίκος Γκόβας
Κύριο Εργαστήριο 5 ημερών
Το εργαστήριο απευθύνεται σε όσους ενδιαφέρονται για τη “θεατρική αφήγηση” και δράση που στηρίζεται σε έρευνα της πολιτισμικής ταυτότητας, απαντώντας στα ερωτήματα "ποιος είμαι; πώς ορίζω την ταυτότητά μου; ποια είναι τα πιο σημαντικά στοιχεία που με καθορίζουν πολιτισμικά;". Η θεατρική έρευνα θα στηρίζεται σε υλικό που θα αντλείται από προσωπικές ιστορίες, μαρτυρίες, συνεντεύξεις, στατιστικά στοιχεία, δημοσιεύσεις τον τύπο και στο διαδίκτυο, καθώς και ιστορικά τεκμήρια.
Το εργαστήριο στοχεύει α) στην εξερεύνηση των θεατρικών τρόπων που επεξεργάζονται την πραγματικότητα δίνοντας έμφαση στα τεκμήρια και τις αφηγήσεις («κατά λέξη θέατρο», «εθνόδραμα», «θέατρο ντοκουμέντο») και β) στην παροχή εργαλείων και τεχνικών ώστε οι συμμετέχοντες να μάθουν πώς να δουλεύουν ως εμψυχωτές θεάτρου με μαθητές, νέους, ευπαθείς ομάδες, κοινότητες & κοινωνικούς φορείς.
Το Εργαστήριο γίνεται σε συνέργεια με το Εργαστήριο 3 της ομάδα των κινηματογραφιστών που διαπραγματεύεται ανάλογα θέματα με τα εργαλεία και τους κώδικες της φωτογραφίας και του βίντεο-ντοκουμέντο στο πλαίσιο ενός πιλοτικού προγράμματος του Πανελληνίου Δικτύου για το Θέατρο στην Εκπαίδευση και του Κέντρου Καρπός.
Το πρώτο μέρος του εργαστηρίου θα αφορά την εξερεύνηση στοιχείων της προσωπικής πολιτισμικής ταυτότητας από κοινού με την ομάδα του εργαστηρίου των κινηματογραφιστών. Το δεύτερο μέρος θα περιλαμβάνει μια περιήγηση στις διάφορες τεχνικές θεατρικής εξερεύνησης, με έμφαση σε θέματα προσωπικής κουλτούρας. Το εργαστήριο θα καταλήξει στη δημιουργία δρωμένων, στα οποία το μεγαλύτερο μέρος της δράσης θα βασίζεται σε μαρτυρίες και συγκεκριμένα τεκμήρια, τα οποία μπορούν να χρησιμοποιηθούν αυτούσια στα δρώμενα
Τι να φέρουμε
Οι συμμετέχοντες πρέπει να φέρουν μαρτυρίες, ιστορίες και τεκμήρια που σχετίζονται με την προσωπική τους κουλτούρα, π.χ. το ρόλο τους ως εκπαιδευτικοί: χαρακτηριστικά αντικείμενα, πραγματικές ιστορίες, συνεντεύξεις, αφηγήσεις από το περιβάλλον τους, άλλα τεκμήρια (άρθρα, φωτογραφίες, στατιστικά, εγκυκλίους, νόμους, κλπ). Θα δοθούν περισσότερες διευκρινήσεις σε όσους δηλώσουν συμμετοχή σε χρόνο κοντά στις ημερομηνίες της κατασκήνωσης.
Βιογραφικά εμψυχωτών
Χριστίνα Ζώνιου: Διδάσκουσα υποκριτικής (μέλος ΕΕΠ) του Τμήματος Θεατρικών Σπουδών, Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου και εμψυχώτρια κοινωνικού θεάτρου. Πραγματοποίησε θεατρικές σπουδές στην Αθήνα (Πανεπιστήμιο Αθηνών) και σε μεταπτυχιακό επίπεδο στη Γλασκόβη (Glasgow University) και, ως υπότροφος, στη Φλωρεντία (Δραματική Σχολή Laboratorio Nove) και παρακολούθησε πολλά διεθνή επιμορφωτικά σεμινάρια, με ειδίκευση στη σύγχρονη θεατρική πρακτική (σκηνοθεσία / υποκριτική) και δραματουργία καθώς και το κοινωνικό θέατρο. Ολοκληρώνει τη διατριβή της στο ΠΤΠΕ - Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας με θέμα το θέατρο και τη διαπολιτισμική εκπαίδευση των εκπαιδευτικών. Διατέλεσε εμψυχώτρια σε διάφορες ομάδες κοινωνικού θεάτρου και σκηνοθέτης, βοηθός σκηνοθέτη και δραματολόγος-θεατρολόγος σε θιάσους, θεατρικά φεστιβάλ και θεατρικούς οργανισμούς (Laboratorio Nove, Intercity Festival, Τeatro della Limonaia, Teatro Verdi, Prima Del Teatro - European School for the Art of the Actor, Nέα Σκηνή). Ιδρυτικο μέλος της ΜΚΟ Ώσμωση και εμψυχώτρια (Joker) της Ακτιβιστικής Ομάδας Θεάτρου του Καταπιεσμένου.
Ο Νίκος Γκόβας σπούδασε μαθηματικά, θέατρο και παιδαγωγικά στην Ελλάδα, στην Αγγλία και στην Αυστραλία και έχει συνεργαστεί ως ηθοποιός, μουσικός, σκηνοθέτης και εμψυχωτής νεανικών θεατρικών εργαστηρίων με ΔΗΠΕΘΕ, Πανεπιστήμια και ανεξάρτητες ομάδες. Το 1994 ιδρύει στο Λονδίνο το Theatre Lab Company (Hellenic Foundation Award 1997) και το 1998 το Πανελλήνιο Δίκτυο για το Θέατρο στην Εκπαίδευση (πρόεδρος 1998- 2008). Έχει διδάξει σε επιμορφωτικά προγράμματα για το θέατρο στην εκπαίδευση (ΠΕΚ, Πανεπιστήμια, Δημοτικά Θέατρα, κ.ά.) και έχει τιμηθεί με το διεθνές βραβείο «Grozdanin Kikot» (2002) για την συμβολή του στην ανάπτυξη του θεάτρου/δράματος στην εκπαίδευση. Διετέλεσε μέλος της Επιτροπής Πιλοτικών Προγραμμάτων του Διεθνούς Οργανισμού για το Θέατρο στην Εκπαίδευση (IDEA-International Drama/Theatre & Education Association) και μέλος της πρώτης Συντονιστικής Επιτροπής του IDEA Europe. Είναι υπεύθυνος έκδοσης του περιοδικού «Εκπαίδευση & Θέατρο» και μέλος της Συντακτικής Επιτροπής του περιοδικού Research in Drama Education: The Journal of Applied Theatre and Performance (RiDE). Εργάζεται στην εκπαίδευση από το 1982 και είναι υπεύθυνος πολιτιστικών θεμάτων στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση Ανατ. Αττικής όπου αναπτύσσει τοπικά πολιτιστικά δίκτυα με έμφαση το θέατρο, τα οπτικοακουστικά (φωτογραφία-κινηματογράφος), τη λογοτεχνία κ.α. Έχει γράψει και επιμεληθεί πολλά βιβλία και άρθρα για το θέατρο και την εκπαίδευση. Από τις εκδόσεις Μεταίχμιο κυκλοφόρησε το βιβλίο «Για ένα νεανικό δημιουργικό θέατρο: ασκήσεις, παιχνίδια, τεχνικές».