Η δύναμη του παιχνιδιού: Η παιδαγωγική του συνόλου (ensemble), η παιγνιώδης διάθεση και η δημιουργία των ‘τρίτων χώρων’ στην εκπαίδευση
Αθήνα, 25/11/2018
Jennifer Kitchen, υποψ. διδάκτορας Arts Education, University of Warwick, Ηνωμένο Βασίλειο
Εργαστήριο 2,5 ωρών
Συμμετοχή στη Διεθνή Συνδιάσκεψη για το Θέατρο στην Εκπαίδευση, Αθήνα 2018
Πανελλήνιο Δίκτυο για το Θέατρο στην Εκπαίδευση
Γλώσσα: αγγλικά
Η «παιδαγωγική του συνόλου» (ensemble) είναι μια προσέγγιση της διδασκαλίας που βασίζεται στην προοδευτική εκπαίδευση και στις συνεργατικές παραδόσεις του θεάτρου, αλλά εφαρμόζεται σε μια ποικιλία εκπαιδευτικών πλαισίων. Η έρευνά μου, στα πλαίσια της διδακτορική μου διατριβής, χρησιμοποιεί κοινωνικοπολιτισμικές θεωρίες του παιχνιδιού για να ρίξει νέο φως στη δυναμική αυτής της προσέγγισης. Μέσω περιπτωσιολογικών μελετών σχολείων του Ηνωμένου Βασιλείου που συμμετείχαν στο φεστιβάλ του Shakespeare Schools Foundation αξιοποίησα αποφασιστικής σημασίας κοινωνικές θεωρίες και πραγματείες για να διερευνήσω πώς λειτουργεί η παιγνιώδης διάθεση στην παιδαγωγική του συνόλου (ensemble). Η ανάλυση των δεδομένων έδειξε ότι η παιγνιώδης διάθεση ήταν μια βασική συλλογιστική μέθοδος μέσω της οποίας οι συμμετέχοντες αμφισβήτησαν τους ρυθμιστικούς κανονισμούς της τάξης, δημιουργώντας «τρίτους χώρους» στους οποίους αναπτύχθηκαν νέες δημιουργικές, εκπαιδευτικές και κοινωνικές δυνατότητες. Σε αυτό το εργαστήριο επιδιώκω να μοιραστώ και να θέσω υπό συλλογική εξέταση μερικά από τα ευρήματα αυτής της έρευνας που δείχνουν πώς μπορεί η κοινωνική δύναμη των θεατρικών εκπαιδευτικών πρακτικών, μέσω του παιχνιδιού, να κινηθεί πέρα από μια ουτοπία σε μια παιδαγωγική πραγματικότητα και, ως εκ τούτου, να αποφύγει την «εξημέρωση» στα πλαίσια της κανονιστικής σχολικής εκπαίδευσης του δυτικού κόσμου. Λαμβάνοντας υπόψη το θέμα της συνδιάσκεψης, για το πώς μπορεί το θέατρο ως έκφραση των αρχών της κριτικής παιδαγωγικής να βοηθήσει στην ευαισθητοποίηση ώστε οι δάσκαλοι, οι καλλιτέχνες και οι σπουδαστές να αναπτύξουν συλλογική πολιτιστική δράση και πρακτική με στόχο την κοινωνική αλλαγή, καλώ τους συμμετέχοντες να διερευνήσουν από κοινού τη δυνητική σημασία του παιχνιδιού στα δικά τους πλαίσια έρευνας, διδασκαλίας και μάθησης. Ειδικότερα, το σεμινάριο θέτει το ερώτημα πώς η παιγνιώδης διάθεση μπορεί να προκαλέσει την ισότιμη συνεργασία σε μια εποχή παγκόσμιων συγκρούσεων και ατομικιστικών νεοφιλελεύθερων αξιών. Το εργαστήριο είναι ανοιχτό σε όλους τους διδάσκοντες, ερευνητές και καλλιτέχνες με την ευρύτερη έννοια, με την προσδοκία να αποκτήσουν μία νέα οπτική της δύναμης του παιχνιδιού στην πρακτική τους και σε διάφορα περιβάλλοντα.
H Jennifer Kitchen είναι υποψήφια διδάκτορας στον τομέα στον τομέα Arts Education, στο Πανεπιστήμιο του Warwick, Ηνωμένο Βασίλειο. Η έρευνά της, χρηματοδοτούμενη από το Συμβούλιο Οικονομικής και Κοινωνικής Έρευνας (Economic and Social Research Council), αφορά τον τρόπο αξιοποίησης των κοινωνικοπολιτιστικών θεωριών του παιχνιδιού στη διερεύνηση των διαδικασιών, της παιδαγωγικής προσέγγισης του συνόλου (ensemble), στη διδασκαλία του Σαίξπηρ. Η έρευνά της πραγματοποιήθηκε σε συνεργασία με το εθνικό εκπαιδευτικό φιλανθρωπικό ίδρυμα Shakespeare School Foundation. Έχει παρουσιάσει σε διεθνές επίπεδο το παραπάνω θέμα, και το 2016 συμμετείχε σε μια εκτεταμένη επίσκεψη- υποτροφία στο Emerson College της Βοστώνης των ΗΠΑ. Έχει επίσης διδάξει και αναλάβει την επίβλεψη διατριβών στο μεταπτυχιακό πρόγραμμα MA in The Advanced Teaching of Shakespeare,Warwick Business School University of Warwick, UK. Πριν από την έναρξη της διδακτορικής διατριβής της, ασχολήθηκε επαγγελματικά με το θέατρο για αρκετά χρόνια, συμπεριλαμβανομένης της συμμετοχής της σε ένα πρόγραμμα φιλοξενίας καλλιτεχνών, διάρκειας ενός έτους, με το Θέατρο Globe του Σαίξπηρ. Συνεχίζει να ασκεί το επάγγελμα σε ελεύθερη βάση σε τομείς που σχετίζονται με τον Σαίξπηρ, την αφήγηση και το θέατρο δράμα στην προσχολική αγωγή και εκπαίδευση.