Φύλακας ή Πιάστης; Η θέση του εκπαιδευτικού στην ομάδα
Αθήνα, 25/11/2018
Δημήτρης Μαυρέας, φιλόλογος
Σόνια Μολογούση, θεατρολόγος, θεατροπαιδαγωγός
Ηρώ Ποταμούση, κοινωνιολόγος, θεατροπαιδαγωγός
Εργαστήριο 2,5 ωρών
Συμμετοχή στη Διεθνή Συνδιάσκεψη για το Θέατρο στην Εκπαίδευση, Αθήνα 2018
Πανελλήνιο Δίκτυο για το Θέατρο στην Εκπαίδευση
Γλώσσα: ελληνικά
Στο μυθιστόρημα του J. D. Salinger «Στη σίκαλη, στα στάχια, ο πιάστης» (“The Catcher in the Rye”) ο βασικός ήρωας Χόλντεν Κόλφιλντ αισθάνεται παγιδευμένος, αποξενωμένος, φοβάται την ενηλικίωση και τον ‘ψεύτικο’ κόσμο των ενηλίκων και βρίσκεται αντιμέτωπος με μία κακοποιό εκπαίδευση, ενώ ταυτόχρονα δεν μπορεί να βρει καταφύγιο στην υπό προϋποθέσεις αγάπη που του παρέχει η οικογένειά του. Το εργαστήριο επιχειρεί να εξετάσει βιωματικά το ρόλο του ενήλικα εκπαιδευτικού απέναντι στην ομάδα του που αποτελείται από εφήβους διερευνώντας πώς διαχειρίζεται το ρόλο του φύλακα ή του πιάστη στα εμπόδια/γκρεμούς που αντιμετωπίζουν οι μαθητές και οι μαθήτριές του, όπως και ο έφηβος ήρωας του μυθιστορήματος. Λαμβάνοντας υπόψη τα βασικά χαρακτηριστικά της Μέσης Εφηβείας (14 – 17 ετών), όπως έχουν οριστεί από τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας, βασικός στόχος του εργαστηρίου είναι η διερεύνηση της θέσης του εκπαιδευτικού ως συντονιστή μιας ομάδας (τάξη, θεατρική ομάδα ή άλλο) και η τοποθέτησή του κάθε φορά στο συνεχές της εκπαιδευτικής πράξης με όρια την ουτοπία και την αναγκαιότητα. Αξιοποιώντας ως εργαλείο το θέατρο, το εκπαιδευτικό δράμα και ποικίλες άλλες θεατροπαιδαγωγικές τεχνικές, το εργαστήριο θα προσεγγίσει τα παρακάτω ερωτήματα που αφορούν τη θέση και το ρόλο του εκπαιδευτικού στην ομάδα.
Νιώθω επαρκής ως συντονιστής της ομάδας μου;
Ποια επικοινωνιακή πρακτική αξιοποιώ; Είναι λειτουργική και αποτελεσματική; Μιλάμε την ίδια γλώσσα; Επικοινωνούμε;
Κατά πόσο αντιλαμβάνομαι και αποδέχομαι την προοπτική του άλλου;
Είμαι σε θέση να αναγνωρίσω να ανιχνεύσω και να εντοπίσω τις αληθινές ανάγκες της ομάδας μου καθώς και τις παραδοχές, αξίες, στάσεις και συμπεριφορές, που πιθανόν επιδρούν στην εκπαιδευτική μου πρακτική;
Είναι εφικτή η αλλαγή που προσδοκώ; Είναι αναγκαία; Από ποιόν τροφοδοτείται και ποιοι παράγοντες την επηρεάζουν;
Το εργαστήριο απευθύνεται σε εκπαιδευτικούς, εμψυχωτές ομάδων τυπικής ή μη τυπικής εκπαίδευσης με συμμετέχοντες εφήβους.
Ο Δημήτρης Μαυρέας εργάζεται ως φιλόλογος στη μέση εκπαίδευση και τον ενδιαφέρει ιδιαίτερα η αξιοποίηση του θεάτρου/ εκπαιδευτικού δράματος στη διδασκαλία του, καθώς και άλλων καινοτόμων μαθησιακών τεχνικών, όπως η χρήση των Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνίας. Έχει διδάξει σε Κωφούς και Βαρήκοους μαθητές και είναι επίσης διερμηνέας της ελληνικής νοηματικής γλώσσας (ΕΝΓ). Σπούδασε Ελληνική Φιλολογία στο Πανεπιστήμιο Αθηνών από όπου πήρε και Δίπλωμα Μεταπτυχιακών Σπουδών με ειδίκευση στη Γλωσσολογία. Στο ίδιο τμήμα εκπόνησε τη διδακτορική του διατριβή με θέμα το γλωσσικό σχεδιασμό της ΕΝΓ. Έχει παρουσιάσει μελέτες του σε διάφορα συνέδρια στην Ελλάδα αλλά και στο εξωτερικό. Από το 2014 έως το 2017 διετέλεσε Γενικός Γραμματέας του Πανελληνίου Δικτύου για το Θέατρο στην Εκπαίδευση.
Η Σόνια Μολογούση είναι θεατρολόγος και θεατροπαιδαγωγός, απόφοιτη του Τμήματος Θεατρικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Πατρών και του University of Warwick της Μ. Βρετανίας, όπου ολοκλήρωσε τις μεταπτυχιακές της σπουδές πάνω στο Θέατρο στην Εκπαίδευση. Έχει εργαστεί εθελοντικά με ομάδες παιδιών και νέων στην Ελλάδα (Ελληνικό Παιδικό Μουσείο, Δρόμοι Ζωής) και το εξωτερικό. Έχει παρακολουθήσει, επίσης, σεμινάρια πάνω σε διάφορες δραματικές τεχνικές, τo κουκλοθέατρο και τo θέατρο στην εκπαίδευση. Υπήρξε μέλος του Δ.Σ. του Πανελληνίου Δικτύου για το Θέατρο στην Εκπαίδευση (2011-2014). Ως θεατροπαιδαγωγός εργάζεται σε δήμους και σε σχολεία της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης από το 2008 έως σήμερα, ενώ έχει επίσης εμψυχώσει εργαστήρια παιδιών, εφήβων, ενηλίκων και εκπαιδευτικών σε συνεργασία με το ΚΠΕ Καστρίου, το ΚΠΕ Μεσολογγίου-Θέρμου, τη Δ/νση Β/θμιας Εκπαίδευσης Βοιωτίας, τη Δ/νση Α/θμιας Εκπαίδευσης Ανατολικής Αττικής, το British Council, το ΣΔΕ Φυλάκων Κορυδαλλού καθώς επίσης και το Πανελλήνιο Δίκτυο για το Θέατρο στην Εκπαίδευση και την Ύπατη Αρμοστεία του ΟΗΕ για τους Πρόσφυγες στα πλαίσια του προγράμματος «κι αν ήσουν εσύ; Ένα πρόγραμμα ευαισθητοποίησης για τα ανθρώπινα δικαιώματα και τους πρόσφυγες».
Η Ηρώ Ποταμούση είναι απόφοιτη του Τμήματος Κοινωνιολογίας του Παντείου Πανεπιστημίου και του Κέντρου Καλλιτεχνικής και του Εργαστηρίου Δημιουργικής Εκπαίδευσης «ΑΝΙΜΑ». Ολοκλήρωσε τις μεταπτυχιακές της σπουδές στο Θέατρο στην Εκπαίδευση στο UniversityofWarwick της Μ. Βρετανίας, όπου και ασχολήθηκε ερευνητικά με τα θεατροπαιδαγωγικά προγράμματα (TiEprogrammes). Είναι υποψήφια διδάκτορας του Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου Αιγαίου. Έχει παρακολουθήσει και έχει εκπαιδευτεί σε εκπαιδευτικά προγράμματα στην Ελλάδα και το εξωτερικό σε θεματικές ενότητες Δυναμικής και Λειτουργίας Ομάδας, Επικοινωνία, Ηγεσία και Παρακίνηση. Υπήρξε μέλος του Δ.Σ. του Πανελληνίου Δικτύου για το Θέατρο στην Εκπαίδευση (2008-2011). Εργάζεται ως Κοινωνιολόγος σε σχολείο Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης από το 2015. Από το 2008 ασχολείται με τη δημιουργία και την εμψύχωση εκπαιδευτικού συνοδευτικού υλικού σε παιδικές και εφηβικές παραστάσεις (ΔΗΠΕΘΕ Βορείου Αιγαίου/Δ. Αβδελιώδης, Θέατρο Επί Κολωνώ/Μ.Παπαδημητρίου, Θέατρο του Νέου Κόσμου/Τζ. Κακουδάκη κα.) Ως επιμορφώτρια και θεατροπαιδαγωγός έχει σχεδιάσει και εμψυχώσει εργαστήρια παιδιών, εφήβων και εκπαιδευτικών καθώς και θεατροπαιδαγωγικά προγράμματα που προσεγγίζουν κοινωνικά ζητήματα σε συνεργασία με οργανισμούς στην Ελλάδα (ΕΚΠΑ, ΜΚΟ Ance, Πανελλήνιο Δίκτυο για το Θέατρο στην Εκπαίδευση, Ύπατη Αρμοστεία του ΟΗΕ για τους Πρόσφυγες, Council of Europe κ.α.) και το εξωτερικό (Liverpool Institute of the Performing Arts, University of Warwick).