5η ΔΙΕΘΝΗΣ ΣΥΝΔΙΑΣΚΕΨΗ ΓΙΑ ΤΟ ΘΕΑΤΡΟ/ΔΡΑΜΑ και ΤΙΣ ΠΑΡΑΣΤΑΤΙΚΕΣ ΤΕΧΝΕΣ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ &
ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΟ ΣΥΝΕΔΡΙΟ του ΔΙΕΘΝΟΥΣ ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΥ ΓΙΑ ΤΟ ΘΕΑΤΡΟ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ International Drama / Theatre & Education Association – IDEA
«Θέατρο στην εκπαίδευση: δημιουργώντας νέους ρόλους στον 21ο αιώνα»
Αθήνα 17-18-19 Μαρτίου 2006
Προ- και μετα-συνεδριακές εκδηλώσεις 11-23 Μαρτίου 2006 σε τέσσερις πόλεις της χώρας
Στέλιος Βγαγκές, δάσκαλος-εμψυχωτής Θ.Π.
«Θεατρικό παιχνίδι και διδακτικό αντικείμενο: Σ’ έναν κήπο μια φορά…-Οι απόλυτοι αριθμοί 1-5»
Εργαστήριο 2,5 ωρών - Γλώσσα: Ελληνικά
Στο εργαστήρι θα προσεγγίσουμε την «ποσοτική έκφραση ενός πλήθους μονάδων» όπως ορίζεται ως διδακτικός στόχος στο αναλυτικό πρόγραμμα των Μαθηματικών της Α΄ τάξης Δημοτικού από το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο. Ειδικότερα θα κινηθούμε προς 3 κατευθύνσεις: α)στο σχηματισμό συνόλου από ένα πλήθος αντικειμένων με στοιχεία 1-5, β) στη σύνδεση του πληθικού αριθμού του συνόλου με το γραπτό αριθμητικό (ψηφίο) που τον αντιπροσωπεύει, και γ) αντίστροφα, στο σχηματισμό συνόλων με ανάλογο πλήθος στοιχείων ως προς ένα αριθμητικό σύμβολο (ψηφίο). Η όλη προσέγγιση στηρίζεται στις βασικές αρχές της μεθόδου του Θεατρικού Παιχνιδιού σε ό,τι αφορά τη λειτουργία του στη διαδικασία της μάθησης. Δηλαδή: α) στην ενεργό συμμετοχή του παιδιού σε διαδικασίες διερεύνησης και ανακάλυψης της γνώσης καθώς νιώθει, μέσα από το παιχνίδι, την επιθυμία να γεφυρώσει την υπάρχουσα εμπειρία και το άγνωστο αντικείμενο που εξετάζει, β) στην αυτενέργεια που το οδηγεί στο «να μάθει πώς να μαθαίνει», γ) στη μάθηση που έρχεται μέσα από την αντιμετώπιση «προβλημάτων» που τα θεωρεί δικά του και το ενδιαφέρουν, δ) στη θέαση του υποκειμενικού κόσμου που το οδηγεί, με εξωτερικές δράσεις (συμπεριφορές), να προσδιορίσει θέσεις και να διαμορφώσει στάσεις στις σχέσεις του με τα πράγματα (αντικειμενικό κόσμο). Έτσι λοιπόν, όσοι βρεθούν σ’ αυτόν τον κήπο… θα συνειδητοποιήσουν (ευαισθητοποιούμενοι με ανάλογα παιχνίδια) τις έννοιες της ομάδας (σύνολο) και της ταξινόμησης, οι οποίες συνδέονται άμεσα με τις έννοιες του αριθμού. Θα νιώσουν ότι ανήκουν σ’ένα σύνολο με γνώμονα όμοια αντικείμενα, θα έρθουν σε επαφή με αυτά, θα τα χειριστούν και, μέσα από αυτά, θα εκφραστούν δημιουργικά. Με ερέθισμα την ανάπτυξη ενός «μύθου», θα πάρουν ρόλους μέσα από τα αντικείμενα που χειρίζονται και με αυτούς θα προσεγγίσουν τους διδακτικούς στόχους.
Ο Στέλιος Βγαγκές είναι δάσκαλος και εμψυχωτής θεατρικού παιχνιδιού. Είναι απόφοιτος της Μαρασλείου Παιδαγωγικής Ακαδημίας, κάτοχος μετεκπαιδευτικού τίτλου του ΜΔΔΕκαι απόφοιτος του 3ετούς Εργαστηρίου Παιδαγωγικής Θεάτρου και Θεατρικού Παιχνιδιού του «Θεάτρου της Ημέρας». Έχει παρακολουθήσει προγράμματα εργαστηρίων ρυθμικής και κινητικής αγωγής, μουσικοκινητικής αγωγής και δραματοσοφίας. Υπηρετεί στο 15ο Δημ. Σχ. Καλλιθέας και εφαρμόζει το θεατρικό παιχνίδι στην καθημερινή εκπαιδευτική διαδικασία εντάσσοντάς το στο αναλυτικό πρόγραμμα. Συμμετέχει ως επιμορφωτής σε σεμινάρια και ημερίδες που οργανώνουν δημοτικοί και πολιτιστικοί φορείς, σύλλογοι εκπαιδευτικών, Π.Ε.Κ του Υπουργείου Παιδείας. Είναι συνεργάτης στην επιμόρφωση δασκάλων καθώς και στο σχεδιασμό προγραμμάτων και δράσεων στο πλαίσιο εφαρμογής του προγράμματος «Μελίνα-εκπαίδευση και πολιτισμός». Είναι μέλος του Πανελλήνιου Δικτύου για το Θέατρο στην Εκπαίδευση και συμμετέχει ως εισηγητής και εμψυχωτής σε σεμινάρια, ημερίδες και συνέδρια που οργανώνει ο παραπάνω φορέας. Ως μέλος της ομάδας των βασικών συνεργατών του Λάκη Κουρετζή, δίδαξε επί σειρά ετών στο 3ετές Εργαστήρι Παιδαγωγικής Θεάτρου και Θεατρικού Παιχνιδιού του «Θεάτρου της Ημέρας» το αντικείμενο σπουδών «Το Θεατρικό Παιχνίδι στην Εκπαιδευτική Διαδικασία». Είναι ιδρυτικό στέλεχος του Κέντρου Εκπαιδευτικών και Πολιτιστικών Δραστηριοτήτων «ΠΑΙΔΙΩΝ ΔΡΑΣΕΙΣ» στο οποίο λειτουργεί ομάδες έκφρασης παιδιών, εφήβων και ενηλίκων και στο οποίο συνεχίζει να διδάσκει το παραπάνω αντικείμενο.