Όλα τα εργαστήρια/σεμινάρια επιμόρφωσης

3ο σεμινάριο θεατρικής παιδείας «Σχολικό Θέατρο: καλλιτεχνική δημιουργία και βιωματική μάθηση»

Θεσσαλονίκη, 5-6/3/2005, Το πρόγραμμα του σεμιναρίου

Ημ/νίες Εκδήλωσης: 5/3/2005 8:30 πμ - 6/3/2005 2:30 μμ Export event


ThessMart2005
Θεσσαλονίκη, 5-6 Μαρτίου 2005

 

Σε συνεργασία με την Περιφερειακή Δ/νση Κεντ. Μακεδονίας και τη ΔΔΕ Ανατ., & Δυτ. Θεσσαλονίκης και Χαλκιδικής

doc Διαβάστε περισσότερα

Σχολικό Θέατρο: καλλιτεχνική δημιουργία και βιωματική μάθηση
3ο σεμινάριο θεατρικής παιδείας
Θεσσαλονίκη, 5-6 Μαρτίου 2005


ΤΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΤΟΥ ΣΕΜΙΝΑΡΙΟΥ

ΣΑΒΒΑΤΟ 5 ΜΑΡΤΙΟΥ 2005

8.30 – 9.30

Προεδρείο

9.30 – 9.45

9.45 – 10.15

 

 

10.15 – 10.30

 

 

10.30 – 10.45

 

 

10.45 – 11.05

 

11.05 – 11.20

 

11.20 – 11.35

 

 

11.35 – 11.45



11.45 – 12.15

Προεδρείο

12.15 – 12.25

 

 

 

12.25 – 12.35

 


 

12.35 – 12.45

 

12.45 – 13.00

 

13.00 – 14.00

14.00 – 15.30

15.30 – 17.30

17.30 – 18.00

18.00 – 20.00

Εγγραφές - δηλώσεις εργαστηρίων

Γ.Κωνσταντινίδης, Α.Αυδή, Ε.Μωσαϊδου

Έναρξη-χαιρετισμοί

Ευγένιος Τριβιζάς, συγγραφέας

«Εμβαδόν Κιχώτης εναντίον Σταύρου Αλεξίδη - όταν το μάθημα

γίνεται παράσταση»

Νικηφόρος Παπανδρέου, καθηγητής στο Τμήμα Θεάτρου

της Σχολής Καλών Τεχνών του Α.Π.Θ.

«Το Θέατρο στο Πανεπιστήμιο και στο Σχολείο»

Απόστολος-Φωκίων Βέττας, σκηνογράφος- αρχιτέκτων, καθηγητής στο

Τμήμα Θεάτρου της Σχολής Καλών Τεχνών του Α.Π.Θ.

«Η θεατρικότητα της σχολικής αίθουσας»

Χρίστος Τσολάκης, ομότιμος καθηγητής στο Α.Π.Θ.
«ΣΕΛΜΕ και θεατρική παιδεία: ένα παρελθόν»

Πέρσα Αγραφιώτου, Σχ. Σύμβουλος ΠΕΟ2, Σύμβουλος Υπουργού Παιδείας

«Αισθητική ευφυΐα και εργαλεία σκέψης: ο ρόλος του θεάτρου»

Απόστολος Αποστολίδης, Δ/ντης του Πειραματικού Γ/σίου

του Πανεπιστημίου Μακεδονίας

«Το ίδιον άλλο»

Νίκος Γκόβας, Πανελλήνιο Δίκτυο για το Θέατρο στην Εκπαίδευση

«Ένα δίκτυο για το θέατρο στην εκπαίδευση :
ένα βήμα διαλόγου για εκπαιδευτικούς»

Διάλειμμα

Η. Παρασκευάς, Μ. Δημητριάδου, Σ. Παναγιωτάκης,

Άβρα Αυδή, φιλόλογος-εκπαιδευτικός του Δράματος

Μελίνα Χατζηγεωργίου, δασκάλα-εκπαιδευτικός του Δράματος

«Η διδασκαλία του Εκπαιδευτικού Δράματος στο Τμήμα Θεάτρου

του Α.Π.Θ. Θεωρία και πράξη»

Μαρία Αντίβαση, απόφοιτος του Τμήματος Θεάτρου Α.Π.Θ.

Ματίνα Λυσικάτου, απόφοιτος του Τμήματος Θεάτρου Α.Π.Θ.

«Η διερεύνηση της διαφορετικότητας μέσω του Εκπαιδευτικού Δράματος. Εφαρμογή στο Διαπολιτισμικό Γ/σιο Ευόσμου».

Καλλιόπη Φύκαρη, απόφοιτος του Τμήματος Θεάτρου Α.Π.Θ.

«Το Εκπαιδευτικό Δράμα ως μέσο μουσειακής αγωγής»

Περσεφόνη Σέξτου, παιδαγωγός-θεατρολόγος (Phd)

«Μυρωδιά από κακάο»

Συζήτηση

Διάλειμμα - γεύμα

Εργαστήρια

Διάλειμμα

Εργαστήρια


 
ΚΥΡΙΑΚΗ 6 ΜΑΡΤΙΟΥ 2005  

8.30 – 9.00

9.00 – 11.00

11.00 – 11.30

11.30 – 13.30

13.30 – 14.30

Δηλώσεις εργαστηρίων

Εργαστήρια

Διάλειμμα

Εργαστήρια

Παρουσίαση των εργαστηρίων – αξιολόγηση του σεμιναρίου

 

ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ

ΣΑΒΒΑΤΟ 5 ΜΑΡΤΙΟΥ 2005

1. Δραματοποίηση ή εικονογράφηση;
Νίκος Γκόβας, εκπαιδευτικός θεάτρου

2. Παιχνίδια κίνησης στο θέατρο της ζωής με αφορμή τους Όρνιθες του Αριστοφάνη
Μαργαρίτα Μάντακα, χορογράφος

3. Χορικά από την Ελένη του Ευριπίδη
Γιώργος Μπινιάρης,σκηνοθέτης

4. Μια διδακτική πρόταση για την «Ελένη » του Ευριπίδη
Αλεξάνδρα Μυλωνά, φιλόλογος-ηθοποιός

5. Δράμα στην Εκπαίδευση μέσα από αρχαία αγγεία και αμφορείς
Περσεφόνη Σέξτου, παιδαγωγός-θεατρολόγος (PHD)

6. Απλά προσθέστε νερό. Εργαστήριο σχετικό με τη χρήση του Εκπαιδευτικού Δράματος στη διερεύνηση περιβαλλοντικών θεμάτων
Phil Sixsmith, σύμβουλος στο Εκπαιδευτικό Δράμα,
Βέτα Τσαλίκη, βιολόγος-εκπαιδευτικός

7. Η σημασία της διαφραγματικής αναπνοής και της άρθρωσης στην εκφορά του θεατρικού λόγου
Καίτη Χρονοπούλου, ηθοποιός


ΚΥΡΙΑΚΗ 6 ΜΑΡΤΙΟΥ 2005

1. Εν αρχή ήν ο λόγος. Απόπειρα ανάγνωσης των τραγικών
Απόστολος Αποστολίδης Δ/ντης του Πειραματικού Γ/σίου του Πανεπιστημίου Μακεδονίας

2. Η Αλίκη στο θαυμαστό κόσμο της εφηβείας
Άβρα Αυδή, φιλόλογος – εκπαιδευτικός Δράματος/θεάτρου
Μελίνα Χατζηγεωργίου, δασκάλα-εκπαιδευτικός Δράματος/θεάτρου

3. Βασικές αρχές της υποκριτικής (σύστημα Στανισλάβσκι). Πρακτικές ασκήσεις με αφορμή την Τραπεζαρία του Α.Ρ.Γκερνυ.
Παύλος Δανελάτος, σκηνοθέτης

4. Παιχνίδια κίνησης στο θέατρο της ζωής με αφορμή τους Όρνιθες του Αριστοφάνη
Μαργαρίτα Μάντακα, χορογράφος

5. Χορικά από την Ελένη του Ευριπίδη
Γιώργος Μπινιάρης,σκηνοθέτης

6. Ομαδική Θεατρική Δημιουργία: Σώμα, παιχνίδι, αυτοσχεδιασμός
Δημήτρης Σακατζής, ηθοποιός-σκηνοθέτης
Καραβίτη Τζένη, εκπαιδευτικός


ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΩΝ

«Εν αρχή ήν ο λόγος. Απόπειρα ανάγνωσης των τραγικών»
Απόστολος Αποστολίδης, Δ/ντής του Πειραματικού Γ/σίου του Πανεπιστημίου Μακεδονίας

Για την αρχαία ελληνική τραγωδία ο λόγος είναι φορέας του νοήματος και όχη-μα της μίμησης, όχι απλώς ένδυμα ή επικάλυμμά της. Έχει ρυθμό, πλαστικότητα, μουσικό-τητα κ.λ.π., ζητούμενα ακόμη και από επαγγελματίες του είδους. Η σημασία του είναι κεφαλαιώδης για κάθε απόπειρα σκηνικής προσέγγισης του Αρχαίου Δράματος.
Μέθοδος: Βιωματική. 
Θα πραγματοποιηθεί «δημιουργική» ανάγνωση ενός μονολόγου, μιας στιχομυθίας και ενός χορικού από μία τραγωδία (ενδεχομένως από την Αντιγόνη του Σοφοκλή).

«Η Αλίκη στο θαυμαστό κόσμο της εφηβείας»
Άβρα Αυδή - Μελίνα Χατζηγεωργίου, εκπαιδευτικοί Δράματος/ θεάτρου

Θεατρικό εργαστήριο στο οποίο διερευνάται με τη μέθοδο του Εκπαιδευτικού Δράματος ο «θαυμαστός κόσμος της εφηβείας». Το εργαστήριο επιχειρεί να αξιοποιήσει το υλικό που προσφέρει  το γνωστό παραμύθι του  Λ.Κάρολ  «Η Αλίκη στη χώρα των θαυμάτων», για να παρακολουθήσει τις μεταμορφώσεις και τις περιπέτειες ενός εφήβου, που αναζητάει την ταυτότητά του, ενώ  περιπλανάται στο λαβύρινθο ενός «θαυμαστού» κόσμου, ενός κόσμου που προκαλεί την περιέργεια, την έκπληξη, την απορία, τον προβληματισμό. Σκοπός του εργαστηρίου είναι να αναδειχθεί η εφηβεία ως μια δημιουργική περίοδος της ζωής μας. Μια περίοδος που εμπεριέχει την οδύνη αλλά και την έντονη χαρά και ενέργεια που εμπεριέχει κάθε δημιουργική διαδικασία μεταμόρφωσης.        

«Δραματοποίηση ή εικονογράφηση;»
Νίκος Γκόβας, εκπαιδευτικός θεάτρου

Ποια η «γλώσσα του σώματος» και ποια η «εικόνα του λόγου»; Υπάρχει διαφορά ανάμεσα στην εικονογράφηση μιας ιστορίας και στη σκηνική της αναπαράσταση; 
Στο εργαστήριο αυτό, μέσα από απλές και διασκεδαστικές ασκήσεις, θα προσπαθήσουμε να διερευνήσουμε τρόπους «αφήγησης» και θα «ζωντανέψουμε» σκηνικά μικρές σκηνές, αντλώντας τεχνικές τόσο από το «σωματικό θέατρο» όσο και από το «σύγχρονο ρεαλιστικό».

«Βασικές αρχές της υποκριτικής (σύστημα Στανισλάβσκι). Πρακτικές ασκήσεις με αφορμή την «Τραπεζαρία» του Α.Ρ.Γκερνυ.»
Παύλος Δανελάτος, σκηνοθέτης

Ο Παύλος Δανελάτος στο πλαίσιο του εργαστηρίου θα ασχοληθεί με πρακτικές υποκριτικής και ανεβάσματος ενός θεατρικού έργου με αφορμή το έργο του Α.Ρ. Γκέρνυ «Η Τραπεζαρία».  Θα αναφερθεί σε βασικές αρχές της διδασκαλίας του Στανισλάβσκι και σε τρόπους λύσεων σκηνικών προβλημάτων στο ανέβασμα ενός έργου στο πλαίσιο μιας σχολικής παράστασης. 

«Παιχνίδια κίνησης στο θέατρο της ζωής με αφορμή τους Όρνιθες του Αριστοφάνη»
Μαργαρίτα Μάντακα, χορογράφος

Στη συνάντηση οι συμμετέχοντες θα παίξουν με απλές επαναλαμβανόμενες κινήσεις, αυτοσχεδιασμούς και σύνθεση για να γνωρίσουν τη σωματική έκφραση του χορού των Ορνίθων. 

«Χορικά από την Ελένη του Ευριπίδη»
Γιώργος Μπινιάρης, ηθοποιός - σκηνοθέτης

Στο βιωματικό αυτό εργαστήριο επιχειρείται μια θεατρική ανάγνωση και δραματοποίηση χορικών από την Ελένη του Ευριπίδη με τη μελέτη των εξής σημείων: α) Θεατρική σύνθεση: τι είναι και πώς αξιοποιείται, β) Τεχνικές και αυτοσχεδιασμοί που οδηγούν στην κίνηση και στη διαμόρφωση του χορού στο αρχαίο δράμα. Το εργαστήριο απευθύνεται σε όλους όσου ασχολούνται με το μαθητικό θέατρο και προβληματίζονται για το ρόλο του εκπαιδευτικού δράματος στη σύγχρονη ελληνική πραγματικότητα.

«Μια διδακτική πρόταση για την «Ελένη » του Ευριπίδη»
Αλεξάνδρα Μυλωνά, φιλόλογος - ηθοποιός  

Η ανάδειξη της θεατρικής υπόστασης  της Δραματικής Ποίησης στη διδασκαλία της στο Γυμνάσιο είναι μια ελκυστική διδακτική πρόταση.  Ο καθηγητής λειτουργεί ως διαμεσολαβητής μεταξύ του έργου και των παιδιών, αλλά  και ως εμψυχωτής που τα προ(σ)καλεί  σε  θεατρι-κές δράσεις στην τάξη ή και στο ευρύτερο πλαίσιο του σχολείου και της τοπικής κοινωνίας. Κατά τη διάρκεια του θεατρικού εργαστηρίου, θα επιχειρήσουμε τη διεύρυνση της διδα-σκαλίας της Ελένης του Ευριπίδη με θεατρικές μεθόδους και τεχνικές για την προσέγγιση βασικών θεμάτων του έργου (πόλεμος, αναγνώριση, δόλος, πολυπολιτισμικότητα κτλ.), που χρησιμοποιήθηκαν ως αφετηριακό υλικό για την παράσταση του Γ5 του 4ου Γυμνασίου Αμπε-λοκήπων, 2003-2004.

«Ομαδική Θεατρική Δημιουργία: Σώμα, παιχνίδι, αυτοσχεδιασμός»
Δημήτρης Σακατζής, ηθοποιός – σκηνοθέτης
Τζένη Καραβίτη, φιλόλογος

Το εργαστήριο αυτό έχει πρακτικό, βιωματικό χαρακτήρα και στοχεύει στην ομαδική θεατρική δημιουργία. Με ασκήσεις σωματικής έκφρασης, παιχνίδια και αυτοσχεδιασμούς ενθαρ-ρύνουμε την απελευθέρωση της φαντασίας και της ευρηματικότητας. Οι δράσεις και οι εικόνες που θα προκύψουν ως αποτέλεσμα της δυναμικής της ομάδας αποτελούν πρωτότυπο υλικό που μπορεί να αξιοποιηθεί και να οδηγήσει στη σύνθεση μιας παράστασης.

«Δράμα στην Εκπαίδευση μέσα από αρχαία αγγεία και αμφορείς»
Περσεφόνη Σέξτου, παιδαγωγός-θεατρολόγος (Phd)

Στόχος του βιωματικού εργαστηρίου “Δράμα στην Εκπαίδευση μέσα από αρχαία αγγεία και αμφορείς” είναι να προσφέρει σχέδια εργασίας στους εκπαιδευτικούς, για να συνδυάσουν τη δραματική έκφραση και τη δημιουργική γραφή με τους μαθητές τους. Το θέμα γύρω από το οποίο περιστρέφεται η δράση είναι οι προσωπικές φιλοδοξίες και οι κοινωνικές προσδοκίες. Oι συμμετέχοντες θα δουλέψουν τη σωματική, λεκτική και συναισθηματική έκφρασή τους, θα αποδώσουν σωματικά και λεκτικά τις απεικονίσεις αρχαίων αμφορέων, θα αυτοσχεδιάσουν σε διαλόγους και μονολόγους και θα γράψουν ημερολόγιο και ποίημα μέσα από ένα συνεχές παιχνίδι βασισμένο στο δίδυμο “θεατρικός αυτοσχεδιασμός-γραπτή αποτύπωση”. Τέλος, θα χαλαρώσουν με ασκήσεις και θα συζητήσουν τις προεκτάσεις του εργαστηρίου στη σχολική πράξη. 

«Απλά προσθέστε νερό. Εργαστήριο σχετικό με τη χρήση του Εκπαιδευτικού Δράματος στη διερεύνηση περιβαλλοντικών θεμάτων»
Phil Sixsmith, σύμβουλος στο Εκπαιδευτικό Δράμα
Βέτα Τσαλίκη, βιολόγος-εκπαιδευτικός

Το Εκπαιδευτικό Δράμα και η Περιβαλλοντική Εκπαίδευση απολαμβάνουν μια ιδιαίτερη σχέση. Και οι δυο τομείς εξ ορισμού  ενδιαφέρονται  να βοηθήσουν τα παιδιά να αναπτύξουν δεξιότητες όπως η κριτική σκέψη, η συνεργασία και η ικανότητα σεβασμού και θεώρησης θέσεων, απόψεων και αξιών που είναι διαφορετικές από τις δικές τους. Αυτό το εργαστήριο θα εισαγάγει τους εκπαιδευτικούς σε κάποιες από τις τεχνικές που είναι κατάλληλες για εργασία με παιδιά της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης. Με επίκεντρο την μεθοδολογία του «Μανδύα του Ειδικού» της Dorothy Heathcote, οι συμμετέχοντες θα διερευνήσουν τι συμβαίνει στους (φανταστικούς) ανθρώπους των Qawwali. Ειδική προσοχή θα δοθεί στη χρήση της γλώσσας για τη δημιουργία ενός πιστευτού «άλλου τόπου», στην επιλογή κατάλληλων και θελκτικών ρόλων για εκπαιδευτικούς και μαθητές και στη χρήση επινοημένων αντικειμένων για να βαθύνει η εμπειρία του δράματος.

Η σημασία της διαφραγματικής αναπνοής και της άρθρωσης στην εκφορά του θεατρικού λόγου
Καίτη Χρονοπούλου, ηθοποιός

Το εργαστήριο περιλαμβάνει ασκήσεις αναπνοής και άρθρωσης πάνω σε διάφορα κείμενα.


 

Print

Number of views (1369)/Σχόλια (0)

Σχετικά έγγραφα