ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ ΗΜΕΡΑ ΓΙΑ ΤΟ ΘΕΑΤΡΟ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
ΔιΗΜΕΡΙΔΑ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ 28-29 ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ 2014
ΕΙΣΗΓΗΣΕΙΣ - ΒΙΩΜΑΤΙΚΑ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ - ΔΡΩΜΕΝΑ
"Εκπαίδευση και Θέατρο: Βιωματικές Δράσεις μέσω του θεάτρου"
στο 1ο Λύκειο Συκεών
Είσοδος ελεύθερη
Το Γραφείο Β. Ελλάδας του Πανελλήνιου Δικτύου για το Θέατρο στην Εκπαίδευση με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα για το Θέατρο στην Εκπαίδευση (27 Νοεμβρίου), διοργανώνει σε συνεργασία με το Σύλλογο Αποφοίτων του Τμήματος Θεάτρου, Σχολής Καλών Τεχνών, Α.Π.Θ., επιμορφωτική διημερίδα με ανακοινώσεις/εισηγήσεις, βιωματικά εργαστήρια και καλλιτεχνικά δρώμενα, με τίτλο:
"Εκπαίδευση και Θέατρο: Βιωματικές δράσεις μέσω του θεάτρου
Οι Βιωματικές Δράσεις προωθούν τη βιωματική, συνεργατική και διερευνητική μάθηση και έχουν σκοπό να βοηθήσουν τους μαθητές μέσα από την ενεργοποίησή τους να αναπτύξουν τη διαδικασία «μαθαίνω πώς να μαθαίνω», ώστε να αξιοποιούν παλιές, νέες, προσωπικές και διαμεσολαβημένες εμπειρίες για να κατανοούν τα θέματα που μελετούν. Μέσα από τις βιωματικές δράσεις οι μαθητές είναι σε θέση να αξιοποιούν τις νέες στάσεις, γνώσεις και ικανότητες για να βελτιώσουν τον εαυτό τους και την αυτοεκτίμησή τους, τη συμπεριφορά τους ως προς το άτομό τους και τους άλλους, τη στάση τους απέναντι στο κοινωνικό, φυσικό και πολιτιστικό περιβάλλον και να συνδέουν τις μαθησιακές τους εμπειρίες με συναισθήματα δημιουργικότητας, χαράς και απόλαυσης.
Στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση, τα τελευταία χρόνια, οι βιωματικές δράσεις προτείνονται στο σχεδιασμό και στην υλοποίηση Προγραμμάτων Σχολικών Δραστηριοτήτων και συγκεκριμένα Προγραμμάτων Πολιτιστικών Θεμάτων, Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης και Αγωγής Υγείας.
Στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση και συγκεκριμένα στην Α’ τάξη του Γυμνασίου υλοποιείται το επιστημονικό πεδίο Σχολική και Κοινωνική Ζωή και πραγματεύεται θέματα όπως: οι σχέσεις του μαθητή με τον εαυτό του και τους συμμαθητές του, η ταυτότητα και η ετερότητα, η διαχείριση των συναισθημάτων, των ρήξεων και των συγκρούσεων, η πρόληψη και η αντιμετώπιση του σχολικού εκφοβισμού κ.ά. Στη Β’ τάξη του Γυμνασίου υλοποιείται το επιστημονικό πεδίο Φύση και άσκηση και Δραστηριότητες Τέχνης. Στις Δραστηριότητες Τέχνης εντάσσεται και το Θέατρο. Κάποιες προτεινόμενες δραστηριότητες είναι: χτίζοντας μια ιστορία λέξη-λέξη, αυτοσχεδιασμός, δραματοποίηση λογοτεχνικών κειμένων, δημιουργική γραφή, θεατροπαιδαγωγικά προγράμματα, θέατρο φόρουμ, θέατρο σκιών κ.ά.
Το πρόγραμμα της Παρασκευής περιλαμβάνει εισηγήσεις από τους: Κώστα Μπακιρτζή, Αναπλ. Καθηγητή ΤΕΠΑΕ, Παιδαγωγικής Σχολής, Α.Π.Θ., Ψυχοπαιδαγωγό - Κλινικό Κοινωνικό Ψυχολόγο, Δημήτρη Ζάχο, λέκτορα Π.Τ.Δ.Ε, Παιδαγωγικής Σχολής, Α.Π.Θ., συζήτηση, παρουσιάσεις καλών πρακτικών, και καλλιτεχνικά δρώμενα από την Πειραματική Σκηνή της "Τέχνης" - θεατρική ομάδα Παπαλάνγκι. Το Σάββατο θα πραγματοποιηθούν τρίωρα βιωματικά εργαστήρια, σε δύο κύκλους, τα οποία θα συντονίσουν οι: Koldobika Vio, παιδαγωγός θεάτρου, Τάσος Αγγελόπουλος, σκηνοθέτης, υπ. Διδάκτωρ Τμ. Θεάτρου, Α.Π.Θ., Γιούλη Αλεξίου, εκπαιδευτικός, Άβρα Αυδή, φιλόλογος, δασκάλα δράματος/θεάτρου, Γιαγκούλη Χριστίνα, θεατροπαιδαγωγός, ηθοποιός, Μάρθα Κατσαρίδου, δασκάλα, παιδαγωγός θεάτρου, δρ. ΑΠΘ, Κατερίνα Κατσιούρα, εικαστικός, Χαρά Λιόλιου, θεατρολόγος – παιδαγωγός, Στέλλα Λυναρδή, Μουσικολόγος - Μουσικoπαιδαγωγός, Μαρία Μεντίζη, θεατρολόγος, Κώστας Μπακιρτζής, Αναπλ. Καθηγητής ΤΕΠΑΕ-Παιδαγωγικής Σχολής ΑΠΘ., Ψυχοπαιδαγωγός.- Κλινικός Κοινωνικός Ψυχολόγος, Γιάννης Πουταχίδης, θεατροπαιδαγωγός, Στέλλα Τσίγγου, συγγραφέας-αφηγήτρια, Ντίνα Τσολάκη, εκπαιδευτικός, Μελίνα Χατζηγεωργίου, δασκάλα θεάτρου/δράματος, εκπαιδευτικός.
Χώρος: 1ο Λύκειο Συκεών (Επταπυργίου 150, λεωφορείο 23 από την αφετηρία της Πλατείας Ελευθερίας και στάση «Σχολείο» στο Επταπύργιο)
Το ωρολόγιο πρόγραμμα:
Παρασκευή 28-11-2014
17.00 – 18.00 Εγγραφές - Δηλώσεις εργαστηρίων (θα γίνουν μόνο την Παρασκευή)
18.00 – 18.20 Έναρξη – Πανελλήνιο Δίκτυο για το Θέατρο στην Εκπαίδευση
18.20 – 19.20 Εισηγήσεις
19.20 – 19.45 Συζήτηση
19.45 – 20.10 Διάλειμμα
20.10 – 20.40 Καλές πρακτικές
20.40 – 21.15 Καλλιτεχνικά δρώμενα
Σάββατο 29-11-2014
09.30 – 12.30 Α’ κύκλος εργαστηρίων
12.30 – 13.30 Διάλειμμα
13.30 – 16.30 Β’ κύκλος εργαστηρίων
16.30 – 16.45 Βεβαιώσεις
16.45 – 17.15 Κλείσιμο
Οι περιλήψεις των εισηγήσεων και των εργαστηρίων καθώς και τα βιογραφικά των εισηγητών και εμψυχωτών θα αποσταλούν ηλεκτρονικά στις ηλεκτρονικές διευθύνσεις όσων κάνουν αίτηση συμμετοχής και θα αναρτηθούν στην ιστοσελίδα μας www.TheatroEdu.gr.
Το σεμινάριο είναι δωρεάν και απευθύνεται σε 150 συμμετέχοντες. Προτεραιότητα έχουν τα μέλη του Πανελλήνιου Δικτύου για το Θέατρο στην Εκπαίδευση και τα μέλη του Συλλόγου Αποφοίτων του Τμήματος Θεάτρου, Σχολής Καλών Τεχνών Α.Π.Θ. Σε περίπτωση συμπλήρωσης του αριθμού συμμετεχόντων θα δημιουργηθεί λίστα αναμονής. Οι συμμετέχοντες εκπαιδευτικοί, που θα παρακολουθήσουν όλη τη διημερίδα, θα λάβουν βεβαιώσεις συμμετοχής.
ΑΙΤΗΣΕΙΣ ΣΥΜΜΕΤΟΧΗΣ μέχρι τις 25 Νοεμβρίου 2014 στην ηλεκτρονική διεύθυνση info@theatroedu.gr.
ΑΝΑΛΥΤΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ
Παρασκευή 28-11-2014
17.00 – 18.00 Εγγραφές - Δηλώσεις εργαστηρίων (θα γίνουν μόνο την Παρασκευή)
18.00 – 18.20 Έναρξη – Πανελλήνιο Δίκτυο για το Θέατρο στην Εκπαίδευση
Εισηγήσεις, συζήτηση
18.20 – 18.30 "Η εφαρμογή των Βιωματικών Δράσεων στη Β/θμια Εκπαίδευση"
Ντίνα Τσολάκη, Εκπαιδευτικός
18.30 – 18.55 "Θέατρο και Βιωματική Παιδαγωγική - Εκπαίδευση"
Κώστας Μπακιρτζής, Αναπλ. Καθηγητής ΤΕΠΑΕ, Παιδαγωγικής Σχολής, Α.Π.Θ., Ψυχοπαιδαγωγός-Κλινικός Κοινωνικός Ψυχολόγος
18.55 – 19.20 " Ταυτότητες και πολιτισμός στο σημερινό ελληνικό σχολείο"
Δημήτρης Ζάχος, Λέκτορας Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης, Παιδαγωγικής Σχολής, Α.Π.Θ.
19.20 – 19.45 Συζήτηση
19.45 - 20.10 Διάλειμμα
20.10 – 20.40 Καλές πρακτικές
"Η αξιοπρέπεια του ανθρώπου είναι απαραβίαστη" από την παράσταση της θεατρικής ομάδας του Γερμανικού Τμήματος 2014
Κατερίνα Ζάχου, Επίκουρη Καθηγήτρια Λογοτεχνίας και Πολιτισμού του Τμήματος Γερμανικής Γλώσσας και Φιλολογίας Α.Π.Θ. (Υπεύθυνη της θεατρικής ομάδας)
"Θεατρικές τεχνικές και χρήση Νέων Τεχνολογιών στη διδασκαλία της γλώσσας"
Γιούλη Αλεξίου, Εκπαιδευτικός
20.40 – 21.15 Καλλιτεχνικά δρώμενα από την Πειραματική Σκηνή της "Τέχνης" - θεατρική ομάδα Παπαλάνγκι
ΣΑΒΒΑΤΟ 29/11/2014
09.30 – 12.30: Α΄ κύκλος εργαστηρίων
• "Τηλεπαιχνίδι", Γιούλη Αλεξίου, Φιλόλογος
• "Η φάρμα των ζώων", Τμήμα Θεάτρου, Σχολή Καλών Τεχνών, Α.Π.Θ. Άβρα Αυδή, Μελίνα Χατζηγεωργίου: Διδάσκουσες. Χρύσα Αναστασίου, Αγγελική Βαστάκη, Τέση Δροσοπούλου, Ιωάννα Ηλιάδου, Νικόλας Νικητάκης, Γιώτα Χαιροπούλου: Φοιτητές
• "Ο Παιδαγωγικός Αυτοσχεδιασμός", Koldobika Vío, Παιδαγωγός θεάτρου, σκηνοθέτης, Μάρθα Κατσαρίδου, Δασκάλα, παιδαγωγός θεάτρου, δρ. Α.Π.Θ.
• "Σχολείο και Κοινωνική Ζωή με τη μέθοδο του Εκπαιδευτικού Δράματος", Χαρά Λιόλιου, Θεατρολόγος – παιδαγωγός
• "Παιχνίδια για τη γνωριμία, το δέσιμο και την ανάπτυξη εμπιστοσύνης μεταξύ των μελών μιας ομάδας", Μαρία Μεντίζη, Θεατρολόγος
• "Προτάσεις βιωματικών δράσεων στην Α΄ και Β΄ Γυμνασίου", Ντίνα Τσολάκη, Εκπαιδευτικός
12.30 – 13.30: Διάλειμμα
13.30 – 16.30: Β΄ κύκλος εργαστηρίων
• " Τεχνική Laban: ένας παιχνιδιάρικος τρόπος προσέγγισης των θεατρικών χαρακτήρων", Τάσος Αγγελόπουλος, Σκηνοθέτης, υποψήφιος διδάκτωρ Τμήματος Θεάτρου, Α.Π.Θ.
• "Το δέντρο που έδινε¨, Χριστίνα Γιαγκούλη, Θεατροπαιδαγωγός, ηθοποιός, Κατερίνα Κατσιούρα, Εικαστικός – εκπαιδευτικός, Στέλλα Λυναρδή, Μουσικολόγος – μουσικoπαιδαγωγός
• "Το Θέατρο-Εικόνα: Από τη σωματική έκφραση στη δραματοποίηση και στη θεατρική παράσταση", Μάρθα Κατσαρίδου, Δασκάλα, παιδαγωγός θεάτρου, δρ. Α.Π.Θ., Koldobika Vío, Παιδαγωγός θεάτρου, σκηνοθέτης
• "Εργαστήριο Αυτόματης Γραφής, Έκφρασης και Επικοινωνίας", Κώστας Μπακιρτζής, Αναπλ. Καθηγητής ΤΕΠΑΕ Παιδαγωγικής Σχολής Α.Π.Θ., Ψυχοπαιδαγωγός-Κλινικός Κοινωνικός Ψυχολόγος
• "Σύγκρουση στη Ζωή / Σύγκρουση στην Τέχνη Νο 2", Γιάννης Πουταχίδης, Θεατροπαιδαγωγός
• "Φτιάχνοντας ιστορίες: μυθοπλασία και αφήγηση", Στέλλα Τσίγγου, Συγγραφέας-αφηγήτρια
16.30 – 16.45: Βεβαιώσεις
16.45 – 17.15: Κλείσιμο – Δρώμενο – παρουσίαση εργαστηρίου
ΠΕΡΙΛΗΨΕΙΣ ΕΙΣΗΓΗΣΕΩΝ & ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΩΝ
Θέατρο και Βιωματική Παιδαγωγική-Εκπαίδευση
Κώστας Μπακιρτζής, Αναπλ. Καθηγητής ΤΕΠΑΕ-Παιδαγωγικής Σχολής ΑΠΘ. Ψυχοπαιδαγωγός.-Κλινικός Κοινωνικός Ψυχολόγος
Το θέατρο, μέσα από το άνοιγμά του στον κόσμο, τον υπαρκτό και τον φανταστικό, συνιστά ένα ισχυρότατο πεδίο και μέσο παράλληλα μάθησης και ανάπτυξης. Ποια η σχέση του θεάτρου με την πραγματικότητα και τη φαντασία; Αυτό το ερώτημα θέτει τροφοδοτεί μια συζήτηση που κρατά εδώ και δύο χιλιάδες χρόνια και σχετίζεται με τους μηχανισμούς της μάθησης και της ανάπτυξης, τους ψυχικούς και τους ψυχοκοινωνικούς, που καθιστούν τόσο σημαντική και τη λειτουργία του θεάτρου μέσα σε μια κοινωνία, όπως και ειδικότερα μέσα στην εκπαίδευση. Μέσα από ευρήματα της έρευνας των τελευταίων δεκαετιών αναγνωρίζεται ότι η μάθηση βασίζεται στο βίωμα των συν-κινήσεων και κατανοείται ως Πέρασμα σε μια νέα αντίληψη και θεώρηση του κόσμου και της σχέσης του Εαυτού με αυτόν. Η παιδαγωγική που διευκολύνει το Πέρασμα διαμορφώθηκε στη συνέχεια ερευνών και προτάσεων πολλών ερευνητών, όπως των J. Dewey, W. Reich, J. Moreno, K. Lewin, ΛL. Vygotsky, C. Rogers, M. Lobrot. και ονομάζεται Βιωματική Παιδαγωγική και Εκπαίδευση,
Ταυτότητες και πολιτισμός στο σημερινό ελληνικό σχολείο
Δημήτρης Θ. Ζάχος, Λέκτορας Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης ΑΠΘ
Μια από τις προκλήσεις που αντιμετωπίζουν οι εκπαιδευτικοί σήμερα είναι να μπορέσουν να ανταποκριθούν στις ιδιαίτερες ταυτότητες και στις πολιτισμικές διαφοροποιήσεις ορισμένων κατηγοριών μαθητών/τριών τους, όπως και να προετοιμάσουν το σύνολο των ατόμων που εκπαιδεύουν για την ένταξή τους στην πολυπολιτισμική εθνική, αλλά και στην παγκόσμια κοινότητα. Στο νέο περιβάλλον, η εκπαίδευση για τον πολιτισμό, η οποία συμπεριλαμβάνει μεταξύ άλλων το χορό, το δράμα και το θέατρο, δεν μπορεί να καθορίζεται από το εθνοκεντρικό πλαίσιο του όχι πολύ μακρινού παρελθόντος. Το σχολείο παραμένει ο πιο σημαντικός θεσμός που «θεραπεύει» την πολιτισμική εκπαίδευση. Για τα δε παιδιά που προέρχονται από κατώτερα οικονομικοκοινωνικά στρώματα και από διαφορετικά εθνοτικά περιβάλλοντα, ενδεχομένως να είναι ο μόνος τρόπος επαφής τους με πολιτισμικά στοιχεία που δεν ανήκουν στη «μαζική κουλτούρα». Στο σύγχρονο εκπαιδευτικό τοπίο τα πολλαπλά οφέλη της πολιτισμικής εκπαίδευσης δεν αμφισβητούνται. Εντούτοις, η σύνδεση της αξιολόγησης με τα αποτελέσματα της μάθησης όπως αυτά αποτυπώνονται με ποσοτικά κριτήρια, θέτουν σε κίνδυνο τόσο τις διαφορετικές ταυτότητες, όσο και την εκπαίδευση για τον πολιτισμό.
ΠΕΡΙΛΗΨΕΙΣ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΩΝ ΣΑΒΒΑΤΟ
Α΄ ΚΥΚΛΟΣ 9.30 – 12.30
Τηλεπαιχνίδι, Γιούλη Αλεξίου, φιλόλογος
Στο εργαστήριο αξιοποιώντας θεατρικές τεχνικές σε περιβάλλον Δημιουργικής Γραφής θα προτείνουμε ένα τρόπο διδασκαλίας των χαρακτηριστικών αρκετών κειμενικών ειδών, εμπλέκοντας τους μαθητές σε ένα παιχνίδι. Ευελπιστούμε οι συμμετέχοντες να αντλήσουν χρήσιμες ιδέες κατάλληλες να εφαρμοστούν στη διδασκαλία του Γλωσσικού μαθήματος ή σε πολιτιστικό ή περιβαλλοντικό πρόγραμμα/ Βιωματική δράση/ Ερευνητική Εργασία.
Η φάρμα των ζώων Τμήμα Θεάτρου, Σχολή Καλών Τεχνών, Α.Π.Θ., Άβρα Αυδή, Μελίνα Χατζηγεωργίου: διδάσκουσες, Αναστασίου Χρύσα, Βαστάκη Αγγελική, Δροσοπούλου Τέση, Ηλιάδου Ιωάννα, Νικητάκης Νικόλας, Χαιροπούλου Γιώτα: φοιτητές
Το εργαστήριο βασίζεται στο γνωστό έργο του Τζορτζ Όργουελ «Η φάρμα των ζώων». Αξιοποιείται η μέθοδος του Εκπαιδευτικού Δράματος, προκειμένου να δοθεί η ευκαιρία στους συμμετέχοντες να βιώσουν καταστάσεις που δημιουργούνται σε αυταρχικά καθεστώτα και να διερευνήσουν ερωτήματα όπως: Με ποιους τρόπους μπορεί να αντιμετωπίσει ο υπεύθυνος πολίτης ως άτομο και ως ομάδα το έλλειμμα δημοκρατίας; Τι σημαίνει ενεργός πολίτης; Πώς λειτουργούν οι μηχανισμοί της εξουσίας; Ποιος ο ρόλος της προπαγάνδας; Ποιοι λόγοι οδηγούν τους ανθρώπους στην αδυναμία σύμπραξης; Με ποιους τρόπους η εξουσία παρεμποδίζει την κριτική στάση των πολιτών;
Ο Παιδαγωγικός Αυτοσχεδιασμός, Koldobika G. Vío, παιδαγωγός θεάτρου-σκηνοθέτης, Μάρθα Κατσαρίδου, δασκάλα, παιδαγωγός θεάτρου, δρ. Α.Π.Θ.
Στο συγκεκριμένο εργαστήριο θα προτείνουμε μια ολοκληρωμένη μορφή του παιδαγωγικού αυτοσχεδιασμού: ξεκινώντας από απλά βιωματικά παιχνίδια, θα οδηγηθούμε σε θεατρικές τεχνικές που στόχο έχουν την προώθησή του ατομικά, σε ζευγάρια, σε ομάδες και συνολικά στην τάξη. Στόχος είναι η καλλιέργεια της επικοινωνίας, της έκφρασης, του προφορικού και του γραπτού λόγου και της κριτικής σκέψης των συμμετεχόντων. Μέσα από διαφορετικές μορφές και τεχνικές, θα προσεγγίσουμε τον παιδαγωγικό αυτοσχεδιασμό ως εκπαιδευτικό εργαλείο και ως μέσο για την παρουσίαση μιας θεατρικής παράστασης. Μέσα από τη διαδικασία του παιδαγωγικού αυτοσχεδιασμού, οι μαθητές ενεργοποιούν παλιές και νέες εμπειρίες τους, αφουγκράζονται τις ανάγκες της ομάδας, ακούν ενεργητικά, αφηγούνται μοναδικές ιστορίες, μοιράζονται σκέψεις και προβληματισμούς και καταλήγουν –σεβόμενοι την ομάδα– σε από κοινού αποφάσεις που στοχεύουν στην κατανόηση του εαυτού και του κόσμου, στην αλλαγή στάσεων, στη βελτίωση της αυτοεκτίμησης και της συμπεριφοράς τους.
Σχολείο και Κοινωνική Ζωή με τη μέθοδο του Εκπαιδευτικού Δράματος, Χαρά Λιόλιου, θεατρολόγος – παιδαγωγός
Το εργαστήριο θα ασχοληθεί με τη μέθοδο του Εκπαιδευτικού Δράματος ως εργαλείου βιωματικής μάθησης. Το εκπαιδευτικό Δράμα είναι μια θεατρική τεχνική που αξιοποιείται για εκπαιδευτικούς σκοπούς, χρησιμοποιώντας την έννοια της ενσυναίσθησης και τα παιχνίδια ρόλων, με στόχο την κατανόηση του εαυτού και του κόσμου που μας περιβάλλει. Μετά από μια σύντομη εισαγωγή στις τεχνικές του Εκπαιδευτικού Δράματος, θα εξετάσουμε τα θέματα του σχολικού εκφοβισμού και διαχείρισης συγκρούσεων, μέσα από τρία φανταστικά σενάρια περιπτώσεων και κάρτες ρόλων. Το εκπαιδευτικό δράμα θα είναι το εργαλείο μέσα από το οποίο θα βιώσουμε τα διλήμματα και τις επιλογές του κάθε ήρωα, κοιτώντας την κάθε κατάσταση από διαφορετικές οπτικές γωνίες. Τα συγκεκριμένα σενάρια αποτελούν μέρος προσωπικής δουλειάς πάνω σε προγράμματα σχολικού εκφοβισμού, με τάξεις (ΣΤ’) δημοτικών σχολείων όπου εργάστηκα και μπορούν εύκολα να προσαρμοστούν για τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Θα προβληθούν βίντεο από την παραπάνω δουλειά ως αφορμή για συζήτηση.
Παιχνίδια για τη γνωριμία, το δέσιμο και την ανάπτυξη εμπιστοσύνης μεταξύ των μελών μιας ομάδας, Μαρία Μεντίζη, θεατρολόγος
Για να μπορέσει να λειτουργήσει μια οποιαδήποτε ομάδα ώστε να πετύχει τους στόχους της, απαραίτητη προϋπόθεση είναι να υπάρχει μεταξύ των μελών της μια τέτοια σχέση που να επιτρέπει το σεβασμό, την ανοχή και την εμπιστοσύνη. Πολύ περισσότερο όταν η ομάδα αυτή ασχολείται με θέματα που σχετίζονται με το θέατρο ή άλλες δράσεις που απαιτούν την ελεύθερη έκφραση γνώμης, συναισθημάτων, εμπειριών κ.ά. Οι μαθητές θα πρέπει να λειτουργήσουν μέσα σ’ ένα κλίμα συνεργασίας που θα τους επιτρέψει να εκφραστούν χωρίς να φοβούνται την κριτική, την κοροϊδία ή ακόμη και την απόρριψη. Το βιωματικό εργαστήριο θα επιχειρήσει, μέσα στο διατιθέμενο τρίωρο, ν’ αναπτύξει μεταξύ των συμμετεχόντων τέτοιου είδους σχέσεις αλλά και να τους παράσχει γνώσεις, τεχνικές, παιχνίδια και μικρά μυστικά για να οργανώσουν την ομάδα τους έτσι ώστε να πετύχουν τους στόχους τους μέσα σ’ ένα κλίμα συνεργασίας, δημιουργικότητας κι ελεύθερης έκφρασης.
Προτάσεις βιωματικών δράσεων στην Α΄ και Β΄ Γυμνασίου, Ντίνα Τσολάκη, εκπαιδευτικός
Τι μπορώ να κάνω στις βιωματικές δράσεις; Πώς μπορώ να προσεγγίσω μέσω του θεάτρου τις θεματικές ενότητες που βάζει το Πρόγραμμα Σπουδών; Στο εργαστήριο αυτό θα διερευνήσουμε τρόπους που μπορούμε να εφαρμόσουμε για να αναπτύξουμε τη συνεργασία, την αλληλεγγύη, τη διαχείριση και την αντιμετώπιση προβλημάτων, τη διαχείριση των συναισθημάτων, την προσωπική ταυτότητα, τις διαπροσωπικές σχέσεις κ.α. Η επίτευξη των στόχων θα γίνει με τη χρήση θεατρικών τεχνικών (θεατρικό παιχνίδι, αυτοσχεδιασμός, δραματοποίηση …)
Β΄ ΚΥΚΛΟΣ 13.30 -16.30
Τεχνική Laban: ένας παιχνιδιάρικος τρόπος προσέγγισης των θεατρικών χαρακτήρων, Τάσος Αγγελόπουλος, σκηνοθέτης, υποψήφιος διδάκτορας στο Τμήμα Θεάτρου Α.Π.Θ.
Η τεχνική Laban, που αναπτύχθηκε από χορευτή και θεωρητικό τον Rudolf von Laban, κωδικοποιεί σε τέσσερις απλά ζεύγη κινητικών κατηγοριών όλους τους πιθανούς χαρακτήρες κάθε θεατρικού έργου. Ο ηθοποιός, επαγγελματίας ή μη, καλείται να ανταποκριθεί σε βασικούς κινητικούς (και λεκτικούς) κανόνες, αντί σε σύνθετες ψυχολογικές ερμηνείες. Η τεχνική, ταυτόχρονα, αποτελεί και ένα έξυπνο παιχνίδι θεατρικής αγωγής για παιδιά (και καθηγητές) μεγαλύτερης ηλικίας.
Το δέντρο που έδινε, Χριστίνα Γιαγκούλη, θεατροπαιδαγωγός, ηθοποιός, Κατερίνα Κατσιούρη, εικαστικός, Στέλλα Λυναρδή, μουσικολόγος - μουσικoπαιδαγωγός
Με αφορμή ένα καινοτόμο πολιτιστικό πρόγραμμα για την Α/θμια εκπαίδευση Χαλκιδικής, γεννήθηκε το πρότζεκτ «Το δέντρο που έδινε». Κείμενο το γνωστό αλληγορικό παραμύθι του Σέλ Σίλβερσταιν. Σκηνική απόδοση αυτοσχεδιαστική. Μουσική και εικαστική επένδυση αυτοσχεδιαστική. Σύμπραξη τριών εκπαιδευτικών σε συνεργασία με τους μαθητές. Αποτέλεσμα μια παράσταση στηριγμένη στον αυτοσχεδιασμό. Ένα κείμενο αυτοαναφορικό αλλά παράλληλα με περιβαλλοντικές διαστάσεις. Στο τρίωρο σεμινάριο θα χτίσουμε μια θεατρική παράσταση, μέσα από τις δικές μας εμπνεύσεις. Με βιωματικές ασκήσεις υποκριτικής και μουσικής καθώς και εικαστικές δημιουργίες θα προσπαθήσουμε να φτιάξουμε μια προσωπική καλλιτεχνική σύνθεση. Βασικά στοιχεία εκτός από τον αυτοσχεδιασμό, η δραματοποίηση, η αφήγηση, η σωματικότητα. Η εμπειρία του σεμιναρίου θα μπορούσε να βοηθήσει τους εκπαιδευτικούς να φτιάξουν βήμα-βήμα μια παράσταση με τους μαθητές τους στο πλαίσιο ενός προγράμματος (πολιτιστικό, περιβαλλοντικό, ευέλικτη ζώνη). Με το πέρας του σεμιναρίου θα γίνει ανοιχτή παρουσίαση.
Το Θέατρο-Εικόνα: Από τη σωματική έκφραση στη δραματοποίηση και στη θεατρική παράσταση, Μάρθα Κατσαρίδου, δασκάλα, παιδαγωγός θεάτρου, δρ. Α.Π.Θ., Koldobika G. Vío, παιδαγωγός θεάτρου-σκηνοθέτης
Στο συγκεκριμένο εργαστήριο θα προσεγγίσουμε το Θέατρο-Εικόνα του Θεάτρου του Καταπιεσμένου του Augusto Boal ως αυτόνομη θεατρική τεχνική. Το Θέατρο-Εικόνα μπορεί να χρησιμοποιηθεί με τρεις μορφές: ως εκπαιδευτικό μέσο, ως εργαλείο έρευνας και κοινωνικής παρέμβασης και ως θεατρική παράσταση. Πιο συγκεκριμένα, θα εφαρμόσουμε τεχνικές του Θεάτρου-Εικόνα και με τις τρεις παραπάνω μορφές, προκειμένου να διερευνήσουμε το θέμα της μετανάστευσης. Υλικό του εργαστηρίου θα αποτελέσουν σχετικά ποιήματα, καθώς και οι προβληματισμοί και οι εμπειρίες των συμμετεχόντων. Θα ακολουθήσουμε το σχήμα «δράση-σκέψη-δράση», όπου η σκέψη προκύπτει από τη θεατρική δράση πάνω στο θέμα. Σε ένα πρώτο επίπεδο, αναπτύσσεται ένας εκπαιδευτικός - θεατρικός διάλογος, όπου οι συμμετέχοντες έχουν τη δυνατότητα να τοποθετηθούν, να εκφραστούν, να διερευνήσουν το θέμα από άλλες οπτικές και να καταλήξουν σε προτάσεις και δράσεις. Σε ένα δεύτερο επίπεδο, οι επιλογές των συμμετεχόντων μπορούν να μετατραπούν σε θεατρικό υλικό και συγκεκριμένα στη δραματουργία για το ανέβασμα μιας θεατρικής παράστασης.
Εργαστήριο Αυτόματης Γραφής, Έκφρασης και Επικοινωνίας, Κώστας Μπακιρτζής, αναπλ. Καθηγητής ΤΕΠΑΕ-Παιδαγωγικής Σχολής ΑΠΘ. Ψυχοπαιδαγωγός.-Κλινικός Κοινωνικός Ψυχολόγος
Το εργαστήριο περιλαμβάνει ασκήσεις εισαγωγής στην Αυτόματη Γραφή και στην θεατρική έκφραση-επικοινωνία. Βασίζεται στις προτάσεις του σουρεαλιστικού κινήματος με εμπνευστή τον André Breton, όπως και στη μεθοδολογία της Εμψύχωσης ομάδων έκφρασης και επικοινωνίας, έτσι όπως διαμορφώθηκε από το ψυχοπαιδαγωγικό κίνημα της Παρεμβαίνουσας Μη Κατευθυντικότητας (Non Directivité Intervenante) του Michel Lobrot.
Φτιάχνοντας ιστορίες: μυθοπλασία & αφήγηση, Στέλλα Τσίγγου, συγγραφέας-αφηγήτρια
Το εργαστήριο αποτελείται από δύο μέρη.α) μια μικρή θεωρητική εισαγωγή: αφήγηση, παραμύθι, “λογοτεχνικότητα” της αφήγησης β)πρακτικό μέρος: τεχνικές & ασκήσεις δημιουργικής γραφής και αφήγησης. Η χρήση τους στη σχολική τάξη.
Σύγκρουση στη Ζωή / Σύγκρουση στην Τέχνη Νο , Πουταχίδης Γιάννης θεατροπαιδαγωγός.
Η κοινωνία αντικατοπτρίζεται στα μικρότερα κύτταρα της. Τα μεγάλα ζητήματα είναι χαραγμένα στα πιο μικρά προσωπικά θέματα. Το θέατρο των Καταπιεσμένων είναι θέατρο σε πρώτο πρόσωπο πληθυντικού. Αρχίζει οπωσδήποτε με μια προσωπική ιστορία, αλλά αν αυτή δε γίνει κοινή, δεν πετυχαίνει το στόχο της. Σε μια ομάδα θεατών-ηθοποιών καθένας βλέπει το «κοινό» πρόβλημα και ενεργεί εκ μέρους και των άλλων. Θα εξερευνήσουμε πως αντιδρά η κοινωνία μας στην διαφορετικότητα, στον εκφοβισμό, στην βία. Θα εστιαστούμε, όμως, όχι σε απρόσωπη αφήγηση αλλά σε προσωπικές ιστορίες φανταστικών και πραγματικών προσώπων. Το εργαστήριο αυτό απευθύνεται σε εκπαιδευτικούς και εμψυχωτές ομάδων εφήβων και νέων.
ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΑ ΕΙΣΗΓΗΤΩΝ - ΕΜΨΥΧΩΤΩΝ
ΕΙΣΗΓΗΤΕΣ
Κώστας Μπακιρτζής, Αναπλ. Καθηγητής ΤΕΠΑΕ, Παιδαγωγικής Σχολής, Α.Π.Θ., Ψυχοπαιδαγωγός-Κλινικός Κοινωνικός Ψυχολόγος. Αρχικά Φυσικός, συνέχισε με σπουδές στις Επιστήμες της Παιδείας και στην Κλινική Κοινωνική Ψυχολογία στο Παρίσι. Εκπαιδεύθηκε στην Εμψύχωση και στην Ψυχοθεραπεία των Ομάδων σε σχολές ραϊχικού και υπαρξιακού -μη κατευθυντικού προσανατολισμού. Από το 1987 διδάσκει στο ΤΕΠΑΕ-Παιδαγωγική Σχολή ΑΠΘ. Εχει δημοσιεύσει 2 βιβλία σχετιζόμενα με την ανθρώπινη επικοινωνία και μεγάλο αριθμό εργασιών σε ελληνικά και ξένα επιστημονικά περιοδικά. Ασχολείται με την έρευνα, τη διδασκαλία, την κλινική εργασία και τη βιωματική εκπαίδευση ενδιαφερομένων για την παιδεία, την κοινωνική και την ψυχική υγεία.
Δημήτρης Ζάχος, Λέκτορας Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης,Παιδαγωγικής Σχολής, Α.Π.Θ. Εργάστηκε επί σειρά ετών ως εκπαιδευτικός στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση, σε όλους τους τύπους των σχολείων, ενώ διετέλεσε διευθυντής 12θέσιου Δημοτικού Σχολείου & Σχολικός Σύμβουλος. Από το 2006 και εντεύθεν έχει λάβει μέρος ως εκπαιδευτής – επιμορφωτής σε διάφορα προγράμματα για εκπαιδευτικούς της πρωτοβάθμιας & δευτεροβάθμιας εκ/σης. Στην τριτοβάθμια εκπαίδευση διδάσκει από το 2005 (Διδασκαλείο «Δημήτρης Γληνός» του ΠΤΔΕ του ΑΠΘ, Τμήμα Εκπαιδευτικής και Κοινωνικής Πολιτικής του Πανεπιστημίου Μακεδονίας). Το Φεβρουάριο του 2011 διορίστηκε ως λέκτορας στο ΠΤΔΕ του ΑΠΘ. Τα επιστημονικά του ενδιαφέροντα εστιάζονται αυτή την περίοδο σε θέματα: 1. Ισότητας & κοινωνικής δικαιοσύνης στην εκπαίδευση, 2. Του μικρόκοσμου του σχολείου
ΕΜΨΥΧΩΤΕΣ
Τάσος Αγγελόπουλος, Σκηνοθέτης, υποψήφιος διδάκτωρ Τμήματος Θεάτρου, Α.Π.Θ., Υποψήφιος διδάκτορας στο Τμήμα Θεάτρου Α.Π.Θ. Αριστούχος απόφοιτος του Τμήματος Θεάτρου Α.Π.Θ. στην κατεύθυνση της σκηνοθεσίας.Άλλες σπουδές: Νομική και Μεταπτυχιακό στην Κοινωνιολογία (διπλωματική εργασία πάνω στην αρχαία τραγωδία).Έχει σκηνοθετήσει τις παραστάσεις: Αγαπητέ Μπαμπά της Milena Boagavac, Η Χρυσή Πόλη των Δανάης Τανίδου και Τάσου Αγγελόπουλου, Σκηνές κυνηγιού από την κάτω Βαυαρία του Martin Sperr, καθώς και τις παραστάσεις μέσα στη σχολική τάξη Η ιστορία του Βίκτωρα και της Μαρίας και Ντόμπρε Ντεν σε κείμενο του ίδιου. Ως βοηθός σκηνοθέτης συνεργάστηκε επί χρόνια με τον Θωμά Μοσχόπουλο, καθώς και την Ξένια Καλογεροπούλου στις παιδικές παραστάσεις του «Θεάτρου Πόρτα». Για το σχολικό έτος 2014/2015 η εφηβική του παράστασή Η Ιστορία του Βίκτωρα και της Μαρίας εντάχθηκε στο πρόγραμμα του ανανεωμένου «Θεάτρου Πόρτα». Από το 2011 συντονίζει την επαγγελματική θεατρική ομάδα «Παπαλάνγκι» - θέατρο έξω από το θέατρο, που δραστηριοποιείται στην παρουσίαση θεάτρου σε δημόσιους, κοινόχρηστους και εξω-θεατρικούς χώρους, ενώ έχει εισάγει στην Ελλάδα το klassenzimmer theater (θέατρο μέσα στη σχολική τάξη). Για το σχολικό έτος 2014/2015 η ομάδα «Παπαλάνγκι» παρουσιάζει τις παραστάσεις μέσα στη σχολική τάξη: (Δεν) είμαι προ (για εφήβους), σε κείμενο του ίδιου και Καληνύχτα κύριε Αρκούδε (για νήπια), σε κείμενο και σκηνοθεσία του ίδιου. Διδάσκει θεατρική αγωγή στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση και έχει εμψυχώσει σεμινάρια θεατρικής εκπαίδευσης για παιδιά, εφήβους και ενήλικες. Το ακαδημαϊκό έτος 2013-2014 συνεργάστηκε στην διδασκαλία των μαθημάτων «Σκηνοθετικές Προσεγγίσεις», «Σκηνοθεσία Ι», ενώ το ακαδημαϊκό έτος 2012-2013 συνεργάστηκε στην διδασκαλία του Μεταπτυχιακού Προγράμματος Σκηνοθεσίας του Τμήματος Θεάτρου Α.Π.Θ. Από το ακαδημαϊκό έτος 2014-2015 είναι συντονιστής του ακαδημαϊκού ερευνητικού προγράμματος «Μάθηση χωρίς σύνορα» στο Τμήμα Θεάτρου Α.Π.Θ., ενώ κατά το εαρινό εξάμηνο του 2015 θα διδάξει «Θεατρικό Παιχνίδι» στο Τμήμα Θεάτρου Α.Π.Θ.
Αυδή Άβρα, Φιλόλογος, δασκάλα Δράματος/Θεάτρου. Είναι φιλόλογος και εκπαιδευτικός του Δράματος/θεάτρου με μεταπτυχιακό δίπλωμα στο αρχαίο θέατρο. Ασχολήθηκε με το Εκπαιδευτικό Δράμα (Drama in Education) και με το σχολικό θέατρο τόσο από την πλευρά της θεωρίας όσο και από την πλευρά της εφαρμογής. Ασχολήθηκε, επίσης, συστηματικά με τη γλωσσική διδασκαλία και συμμετείχε στη συγγραφική ομάδα των εγχειριδίων «Έκφραση-Έκθεση για το Λύκειο». Διαθέτει μακροχρόνια εμπειρία επιμορφώτριας σε σεμινάρια για τη γλωσσική διδασκαλία και το Εκπαιδευτικό Δράμα. Από το 2001 κ.ε. διδάσκει τα μαθήματα «Δραματοποίηση» και το «Θέατρο στο σχολείο» στο Τμήμα Θεάτρου του Α.Π.Θ.. Συνέγραψε με τη Μελίνα Χατζηγεωργίου το βιβλίο «Η τέχνη του Δράματος στην εκπαίδευση. 48 Προτάσεις για εργαστήρια θεατρικής αγωγής» ( Μεταίχμιο 2007).
Χριστίνα Γιαγκούλη, Θεατροπαιδαγωγός, ηθοποιός . Γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη. Αποφοίτησε από το Τμήμα Θεάτρου της Σχολής Καλών Τεχνών του Α.Π.Θ. στη κατεύθυνση υποκριτικής (2004). To 2009 ολοκλήρωσε με άριστα τις μεταπτυχιακές της σπουδές στο ίδιο Τμήμα. Από το 2004 εργάστηκε ως ηθοποιός και βοηθός σκηνοθέτη (Ο.Μ.Μ.Θ, Κ.Θ.Β.Ε., Πειραματική Σκηνή της «Τέχνης», θίασος Κάρμεν Ρουγγέρη κ.α.) και ως εμψυχώτρια θεατρικού παιχνιδιού σε πολιτιστικούς οργανισμούς δήμων και σχολών γονέων. Έχει διδάξει σε δημόσια ΙΕΚ, ενώ έχει εμψυχώσει σεμινάρια θεατροπαιδαγωγικά και υποκριτικής (Κ.Ω.Θ, Δίκτυο για το Θέατρο στην Eκπαίδευση, Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια εκπαίδευση Χαλκιδικής). Έχει διδάξει το μάθημα της «υποκριτικής» στη Σχολή Μελοδραματικής του Κ.Ω.Θ (2010-2013). Διδάσκει θέατρο σε παιδιά από το 2005, στο δημόσιο δημοτικό σχολείο.
Κατερίνα Κατσιούρα, Εικαστικός – εκπαιδευτικός. Γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη όπου ζει και εργάζεται. Είναι απόφοιτος του Τμήματος Εικαστικών και Εφαρμοσμένων Τεχνών της Σχολής Καλών Τεχνών του Α.Π.Θ. με άριστα (2002). Ως φοιτήτρια έλαβε υποτροφίες επίδοσης και βραβεία από το Ι.Κ.Υ. για τα ακαδημαϊκά έτη 1997-98 και 1998-99. Από το 2003 έως το 2005 εκπόνησε καλλιτεχνικό έργο με υποτροφία από το Ίδρυμα Κρατικών Υποτροφιών υπό την επίβλεψη του καθηγητή του Α.Π.Θ. κου. Ι. Φωκά. Έχει πραγματοποιήσει μια ατομική έκθεση. Έχει λάβει μέρος σε πολλές ομαδικές εκθέσεις. Το 2005 επιτυγχάνει στο διαγωνισμό του ΑΣΕΠ και έως το 2013 διδάσκει στην δευτεροβάθμια εκπαίδευση το μάθημα των εικαστικών. Από το 2013 διδάσκει στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση.
Στυλιανή Λιναρδή, Μουσικολόγος – μουσικoπαιδαγωγός .Γεννήθηκε στα Ν. Μουδανιά Χαλκιδικής. Σπούδασε πιάνο, ανώτερα θεωρητικά και είναι ενεργό μέλος Φιλαρμονικής (alto σαξόφωνο). Απόφοιτη με Master του Τμήματος Μουσικών Σπουδών της Σχολής Καλών Τεχνών του Α.Π.Θ. και με Πιστοποιητικό Εξειδίκευσης στην Ειδική Αγωγή από το Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών. Συμμετείχε ως εισηγήτρια στο 2ο Συνέδριο «Επιστήμες της Εκπαίδευσης», υπό την διοργάνωση της Ένωσης Ελλήνων Φυσικών, ως επιμορφώτρια στο πρόγραμμα «Μουσικοθεραπεία» στο Πρότυπο Κέντρο Επαγγελματικής Κατάρτισης Ατόμων Με Ειδικές Ανάγκες «Αγία Θεοδώρα». Συμμετείχε σε μουσικές δραστηριότητες ως διοργανώτρια, αλλά και ως μέλος και συνέθεσε μουσική σε Μουσικά Παραμύθια. Ως μουσική παιδαγωγός διδάσκει σε Ωδεία, Πολιτιστικούς Συλλόγους και σε σχολεία (Α΄Βάθμιας και Β’Βάθμιας) εκπαίδευσης από το 2003.
Koldobika G. Vío, Παιδαγωγός θεάτρου, σκηνοθέτης. Μαθητής του Georges La Ferriere (Καναδάς), o Koldobika G. Vío είναι ένας από τους βασικούς εκπροσώπους της Παιδαγωγικής της Έκφρασης στην Ισπανία, όπου δίνει μαθήματα και σεμινάρια. Αποφοίτησε από το Παιδαγωγικό Τμήμα του Universidad del País Vasco. Διδάσκει στο Μεταπτυχιακό Τμήμα Κοινωνικού Θεάτρου στα Πανεπιστήμια Ramon Llull στη Βαρκελώνη και Porto στην Πορτογαλία. Έχει σκηνοθετήσει και συμμετάσχει σε διάφορες θεατρικές παραστάσεις με επαγγελματικούς θιάσους και παιδιά. Έχει εργαστεί σε διάφορες χώρες: Παλαιστίνη, Ελ Σαλβαδόρ, Νικαράγουα, Γουατεμάλα, Βραζιλία, Νότιο-Αφρική. Δίδαξε Θέατρο Δρόμου και Κουκλοθέατρο στη Δραματική Σχολή του Κ.Θ.Β.Ε.. Είναι μόνιμος συνεργάτης του Φεστιβάλ Κουκλοθεάτρου-Παντομίμας του Κιλκίς. Έχει συνεργαστεί με το Πανελλήνιο Δίκτυο για το Θέατρο στην Εκπαίδευση σε διαφορετικά θεατροπαιδαγωγικά προγράμματα (σχεδιασμός-εμψύχωση). Είναι ιδρυτικό μέλος της ομάδας «Εntrenando emociones» (Ψυχολογία-παιδαγωγική-συναίσθημα: Μια προσέγγιση μέσω της τέχνης). Έχει εκδώσει τρία βιβλία σχετικά με το Θέατρο στην Εκπαίδευση.
Μάρθα Κατσαρίδου, Δασκάλα, παιδαγωγός θεάτρου, δρ. Α.Π.Θ.. Η Μάρθα Κατσαρίδου είναι δασκάλα σε σχολείο διαπολιτισμικής εκπαίδευσης στη Θεσσαλονίκη. Είναι μέλος Σ.Ε.Π. στο μεταπτυχιακό πρόγραμμα «Θεατρικές Σπουδές» του Ανοιχτού Πανεπιστημίου Κύπρου και διδάσκει το μάθημα «Θεατρικό Παιχνίδι» στο Τμήμα Προσχολικής Αγωγής του Α.Τ.Ε.Ι. Θεσσαλονίκης. Σπούδασε παιδαγωγικά στο Π.Τ.Δ.Ε. Α.Π.Θ. και υποκριτική στο Κέντρο Θεατρικής Έρευνας. Υπότροφος του Ωνασείου Ιδρύματος, πραγματοποίησε μεταπτυχιακές σπουδές στο Θέατρο και Εκπαίδευση στο Goldsmith’s College, University of London. Διδάκτωρ του Π.Τ.Δ.Ε. Α.Π.Θ. το 2011. Έχει σχεδιάσει θεατροπαιδαγωγικά προγράμματα και έχει διδάξει σε επιμορφωτικά σεμινάρια. Έχει συνεργαστεί ως εμψυχώτρια με τα National Theatre και Tricycle Theatre (Λονδίνο). Είναι συγγραφέας της μονογραφίας με τίτλο Η θεατροπαιδαγωγική μέθοδος. Μια πρόταση για τη διδασκαλία της λογοτεχνίας σε διαπολιτισμική τάξη (Σταμούλης, 2014). Άρθρα της έχουν δημοσιευτεί σε διεθνή περιοδικά.
Χαρά Λιόλιου, Θεατρολόγος – παιδαγωγός. Η Χαρά Λιόλιου είναι θεατρολόγος – παιδαγωγός, διδάκτορας Εκπαιδευτικού Δράματος (Drama in Education) στο Birmingham City University της Αγγλίας, απόφοιτος του Τμήματος Θεάτρου του Α.Π.Θ. και κάτοχος μεταπτυχιακού διπλώματος στις Επιστήμες της Αγωγής. Έχει παρουσιάσει εργασίες της σε διεθνή συνέδρια. Από το 2001 έχει διδάξει ως θεατρολόγος και στις τρεις βαθμίδες της εκπαίδευσης, Κέντρα Εκπαίδευσης Ενηλίκων, επιμορφωτικά προγράμματα σε πολιτιστικούς συλλόγους και ιδιωτικές σχολές. Συνεργάστηκε σε εκπαιδευτικά προγράμματα Δράματος με την ομάδα Midland Actors Theatre στην Αγγλία και έχει παρακολουθήσει πλήθος εργαστηρίων δράματος με διακεκριμένους θεατροπαιδαγωγούς.
Μαρία Μεντίζη, Θεατρολόγος. Η Μαρία Μεντίζη γεννήθηκε, ζει κι εργάζεται ως εκπαιδευτικός-θεατρολόγος στις Σέρρες. Τελείωσε το Τμήμα Θεάτρου στο ΑΠΘ κι ολοκλήρωσε το μεταπτυχιακό της (σπουδές στην εκπαίδευση, ΕΑΠ) με θέμα τη διδασκαλία του μαθήματος της γλώσσας μέσω του Εκπαιδευτικού Δράματος. Από το 1998 εμψυχώνει ομάδες ενηλίκων ερασιτεχνών σε διάφορους συλλόγους του Νομού Σερρών αλλά και μαθητών στα πλαίσια του σχολείου (Α/θμια, Β/θμια Εκπαίδευση και πλήθος θεατρικών εκδηλώσεων στο Μουσικό Σχολείο Σερρών). Έχει συνεργαστεί με το ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Σερρών ως βοηθός σκηνοθέτης, το Γραφείο Σχολικών Δραστηριοτήτων ως εισηγήτρια σε πλήθος σεμιναρίων, το Πανελλήνιο Δίκτυο για το Θέατρο στην Εκπαίδευση και πολλούς άλλους φορείς.
Στέλλα Τσίγγου, Συγγραφέας-αφηγήτρια. Πτυχιούχος του Τμήματος Θεάτρου του Α.Π.Θ. με μεταπτυχιακές σπουδές στην ευρωπαϊκή λογοτεχνία και τον πολιτισμό. Μέλoς της Ομάδας Καλλιτεχνών SourLiBooM. Έχει συνεργαστεί με σχολεία, δήμους και άλλους φορείς για την εμψύχωση θεατρικού παιχνιδιού και το ανέβασμα παραστάσεων από παιδιά. Σχεδιάζει και πραγματοποιεί θεατροπαιδαγωγικά προγράμματα και δημιουργικά εργαστήρια. Παράλληλα διδάσκει δημιουργική γραφή. Αφηγείται επαγγελματικά σε ενήλικο και παιδικό κοινό. Μέχρι σήμερα έχουν εκδοθεί δύο βιβλία της: “Η γάτα του Άι-Βασίλη” (εκδ. Οσελότος) και “Η ώρα που το ΄σκασε” (εκδ. Ars Poetica).
Ντίνα Τσολάκη, Εκπαιδευτικός. Η Ντίνα Τσολάκη είναι εκπαιδευτικός (πτυχίο Γαλλικής Φιλολογίας) στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση από το 1987. Στα πλαίσια της ΣΕΛΜΕ Θεσ/νίκης παρακολούθησε διετές πρόγραμμα θεατρικής παιδείας και συνέχισε την εκπαίδευση της στο στούντιο Παράθλαση, σε σεμινάρια της ΝΕΛΕ, του ΥΠΕΠΘ και αργότερα του Πανελληνίου Δικτύου για το Θέατρο στην Εκπαίδευση. Είναι μέλος της ερασιτεχνικής θεατρικής ομάδας «Εξ αμάξης» από το 1993. Υπεύθυνη της θεατρικής ομάδας του Γυμνασίου Γαλάτιστας Χαλκιδικής. Υπήρξε μέλος του ΔΣ του Συλλόγου καθηγητών Γαλλικής και εμψυχώτρια σε σεμινάρια και συνέδρια για τη διδακτική της γλώσσας με τη χρήση θεατρικών τεχνικών στην Ελλάδα και τη Βουλγαρία. Από το 2003 έως το 2006, ως Υπεύθυνη Πολιτιστικών Θεμάτων και Καλλιτεχνικών Αγώνων στη Δ/νση Δ.Ε Χαλκιδικής, έχει οργανώσει βιωματικά σεμινάρια θεατρικής παιδείας. Υπήρξε πρόεδρος του ΔΣ του Δικτύου για το Θέατρο στην Εκπαίδευση.