Το Πανελλήνιο Δίκτυο για το Θέατρο στην Εκπαίδευση
και ο Σύνδεσμος Φιλολόγων ν. Λάρισας
διοργανώνουν
ΔΙΗΜΕΡΟ ΕΠΙΜΟΡΦΩΤΙΚΟ ΣΕΜΙΝΑΡΙΟ
για το Θέατρο στην Εκπαίδευση
Λάρισα, 16-17 Μαρτίου 2007
6ο Λύκειο Λάρισας
«Το θέατρο, μέσο επικοινωνίας, απελευθέρωσης και μάθησης»
Για τρίτη συνεχή χρονιά διοργανώνεται από το Πανελλήνιο Δίκτυο για το Θέατρο στην Εκπαίδευση και το Σύνδεσμο Φιλολόγων ν. Λάρισας διήμερο επιμορφωτικό σεμινάριο στη Λάρισα στις 16 και 17 Μαρτίου 2007 στο 6ο Λύκειο Λάρισας.
Το Σεμινάριο απευθύνεται σε εκπαιδευτικούς όλων των ειδικοτήτων και βαθμίδων, σε θεατρολόγους και σε όλους όσοι ενδιαφέρονται για το θέατρο και το θεωρούν μέσο μάθησης και επικοινωνίας.
Π Ρ Ο Γ Ρ Α Μ Μ Α Σ Ε Μ Ι Ν Α Ρ Ι Ο Υ
|
Παρασκευή 16 Μαρτίου 2007
|
18.00 – 18.30
|
Προσέλευση, εγγραφές στο Σεμινάριο
|
18.30-20.30
|
Εισηγήσεις
|
|
1. Περιφερειακά θέατρα και Σχολική κοινότητα
Μαβίδης Σπύρος, σκηνοθέτης, διευθυντής ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ Βόλου
Μαρία Κρεμμύδα, φιλόλογος, ηθοποιός, δασκάλα θεάτρου, εμψυχώτρια θεάτρου
|
|
2. Η δραματοποίηση κειμένων ως μέσον διδακτικής προσέγγισης
Άντα Σαρτζή, φιλόλογος
Άκυς Μητσούλης, σκηνοθέτης
Ελένη Στρούλια, σκηνογράφος
Ελένη Φανάρα, φιλόλογος
Ομάδα μαθητών Α’ Λυκείου – 3ο Ενιαίο Λύκειο Λάρισας
|
|
Σάββατο 17 Μαρτίου 2007
|
09.00 – 09.30
|
Εγγραφές στα εργαστήρια
|
09.30 – 11.00
|
Α’ Κύκλος εργαστηρίων
|
|
«Οι σύγχρονοι Λωτοφάγοι»
Άβρα Αυδή, φιλόλογος, εκπαιδευτικός δράματος/θεάτρου
|
|
«Από το μυθιστόρημα στη θεατρική εικόνα»
Άκυς Μητσούλης, σκηνοθέτης της Παιδικής Σκηνής του Θεσσαλικού Θεάτρου
|
|
«Η Πεντάμορφη και το Τέρας-Το αόρατο παιδί: Δυο παραμύθια για τη διαφορετικότητα, την αποδοχή, τον προσδιορισμό της Ταυτότητας»
Αριστέα Αρσενοπούλου, ψυχολόγος, δραματοθεραπεύτρια
Ρίτσα Μαντζαβέλα, ψυχολόγος, δραματοθεραπεύτρια
|
|
«Πώς η μουσική στηρίζει την κίνηση σε μια μαθητική θεατρική παράσταση»
Καίτη Καραχάλιου, μουσικοπαιδαγωγός, μουσικός, νηπιαγωγός
|
11.00 – 11.15
|
Διάλειμμα
|
11.15 – 12.45
|
Συνέχεια εργαστηρίων Α’ κύκλου
|
12.45 – 14.00
|
Διάλειμμα – ελαφρύ γεύμα
|
14.00 – 15.30
|
Β’ Κύκλος εργαστηρίων
|
|
«Οι σύγχρονοι Λωτοφάγοι» (επανάληψη)
Άβρα Αυδή, φιλόλογος, εκπαιδευτικός δράματος/θεάτρου
|
|
«Από το μυθιστόρημα στη θεατρική εικόνα» (επανάληψη)
Άκυς Μητσούλης, σκηνοθέτης της Παιδικής Σκηνής του Θεσσαλικού Θεάτρου
|
|
«Η Πεντάμορφη και το Τέρας-Το αόρατο παιδί: Δυο παραμύθια για τη διαφορετικότητα, την αποδοχή, τον προσδιορισμό της Ταυτότητας» (επανάληψη)
Αριστέα Αρσενοπούλου, ψυχολόγος, δραματοθεραπεύτρια
Ρίτσα Μαντζαβέλα, ψυχολόγος, δραματοθεραπεύτρια
|
|
«Πώς η μουσική στηρίζει την κίνηση σε μια μαθητική θεατρική παράσταση» (επανάληψη)
Καίτη Καραχάλιου, μουσικοπαιδαγωγός, μουσικός, νηπιαγωγός
|
15.30 – 15.45
|
Διάλειμμα
|
15.45 – 17.15
|
Συνέχεια εργαστηρίων Β’ κύκλου
|
17.15 – 17.45
|
Λήξη των Εργασιών – Συζήτηση, Συμπεράσματα
|
Παρακαλούνται οι συμμετέχοντες στα Εργαστήρια να έχουν άνετα ρούχα.
Οργανωτική Επιτροπή
Ι. Μπίγκα, φιλόλογος, Δ/ντρια του 6ου Λυκείου Λάρισας
Α. Μπάρλος, θεολόγος, Δ/ντής του σχολείου 2ης Ευκαιρίας
Α. Σαρτζή, φιλόλογος του 3ου Λυκείου Λάρισας.
Ελένη Φανάρα, φιλόλογος του 3ου Λυκείου Λάρισας
Χούρλιας Δημήτριος, φιλόλογος του 6ου Λυκείου Λάρισας
ΠΕΡΙΛΗΨΕΙΣ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΩΝ
Εργαστήριο 1
«Οι σύγχρονοι Λωτοφάγοι»
Άβρα Αυδή, φιλόλογος, εκπαιδευτικός Δράματος/ θεάτρου
Το εργαστήριο επιχειρεί να δείξει τρόπους με τους οποίους μπορεί να αξιοποιηθεί ο Εκπαιδευτικό Δράμα ως μέσο μάθησης. Οι συμμετέχοντες καλούνται να διερευνήσουν με διάφορες θεατρικές τεχνικές το θέμα της μνήμης. Τι κερδίζω και τι χάνω, όταν αποφασίζω να ξεχάσω; Ποιοι είναι οι σύγχρονοι Λωτοφάγοι; Γύρω από αυτά τα ερωτήματα οργανώνεται, μέσω του Εκπαιδευτικού Δράματος, η μαθησιακή διαδικασία, και επιχειρείται η προώθηση της βιωματικής, ενεργητικής και συνεργατική μάθησης.
Εργαστήριο 2
«Από το μυθιστόρημα στη θεατρική εικόνα»
Άκυς Μητσούλης, σκηνοθέτης
Δραματοποίηση λογοτεχνικού κειμένου. Χρήση τεχνικών multimedia ως αφηγηματικά μέσα στο θέατρο. Μετατροπή μυθιστορήματος σε θεατρικό λόγο και μετατροπή αφήγησης σε θεατρική πράξη και θεατρική εικόνα. Συμβολή μεικτών τεχνικών και πολυμέσων στη θεατρική παράσταση. Με αφορμή την παράσταση της Παιδικής Σκηνής του Θεσσαλικού Θεάτρου «Για την Πατρίδα» της Πηνελόπης Δέλτα, θα αναλυθεί σε εισήγηση η πορεία που ακολουθήθηκε από το μυθιστορηματικό λόγο στη μετατροπή του σε θεατρικό. Θα εξηγηθούν οι τρόποι αντιμετώπισης των αφηγηματικών μερών, η μετατροπή τους σε θεατρική εικόνα ενώ παράλληλα θα δοθούν οι ιδέες και τα κίνητρα για τη χρησιμοποίηση μεικτών τεχνικών ως συνέχεια της θεατρικής δράσης και ξεπερνώντας τα προβλήματα στην εξέλιξη της ιστορίας μέσα από τις χωροχρονικές αλλαγές του πρωτότυπου μυθιστορηματικού κειμένου. Κατά το βιωματικό εργαστήριο που θα ακολουθήσει, οι συμμετέχοντες θα έχουν την ευκαιρία να χρησιμοποιήσουν όλα αυτά και να μετατρέψουν σε θεατρικό λόγο και εικόνα, πειραματιζόμενοι πάνω σε δύο κείμενα της ελληνικής λογοτεχνίας Ανδρέα Καρκαβίτσα: «Ζητιάνος» (απόσπασμα)
Μ. Καραγάτσης: «Ο εξωμότης Παναγής Μαυρόπουλος» (διήγημα)
Εργαστήριο 3
«Η Πεντάμορφη και το τέρας-Το αόρατο παιδί: δύο παραμύθια για την διαφορετικότητα, την αποδοχή, τον προσδιορισμό της ταυτότητας»
Αριστέα Αρσενοπούλου, ψυχολόγος, δραματοθεραπεύτρια
Ρίτσα Μαντζαβέλα, ψυχολόγος, δραματοθεραπεύτρια
Με δεδομένη την κλιμάκωση της ρατσιστικής έντασης και της κοινωνικής στέρησης στα σχολεία, συχνά αντιμετωπίζονται θέματα βίας σωματικής ή λεκτικής. Ο δάσκαλος έρχεται αντιμέτωπος με τις έντονες διαφορετικότητες των μαθητών του. Προσπαθεί να κατανοήσει και να επιλύσει θέματα-συγκρούσεις που απειλούν τη συνοχή της τάξης ως ομάδα. Συχνά, έρχεται αντιμέτωπος και με τις προσωπικές του αντιφάσεις όσον αφορά στην αποδοχή.
Σ’ αυτή τη μικρή βιωματική εμπειρία σας προτείνουμε :
Να ανακαλύψουμε μαζί δημιουργικούς τρόπους που να διευκολύνουν τη υνατότητα επικοινωνίας ως μόνη απάντηση σε κάθε μορφή βίας.
Να μοιραστούμε τα διαφορετικά μας συναισθήματα: αγάπη, πόνο, εγκατάλειψη, θυμό, φόβο, ελπίδα, όνειρα…
Να περιορίσουμε την ανασφάλεια και τον φόβο για την δική μας διαφορετικότητα και κατά συνέπεια την διαφορετικότητα των άλλων, μέσα από την κατανόηση και την ενσυναίσθηση.
Να δημιουργήσουμε “ενδιάμεσο χώρο’’ ανάμεσα στα παιδιά και ανάμεσα στους δασκάλους και στα παιδιά.
Όχημά μας γι’ αυτό το ταξίδι είναι:
Τα «καλλιτεχνικά υλικά» που δημιουργούν ένα περιβάλλον που ενθαρρύνει την οικειότητα στις σχέσεις.
Τα παραμύθια που διεγείρουν το παιδί (και το παιδί μέσα μας) με κατανοητό τρόπο και εξυπηρετούν στη λειτουργία της αποκάλυψης του εαυτού.
α) Την «Πεντάμορφη και το Τέρας», α διαφανής ιστορία αγάπης, ωρίμανσης και ανθρώπινης ολοκλήρωσης, βασισμένη στην αποδοχή της διαφορετικότητας.
β) Το «Αόρατο παιδί», μια ιστορία αγάπης που «τρέφει» την προσωπικότητα, χαρίζει την επικοινωνία και προσδιορίζει την ταυτότητα των παιδιών και των εφήβων.
Εργαστήριο 4
«Πώς η μουσική στηρίζει την κίνηση σε μια μαθητική θεατρική παράσταση,
Καίτη Καραχάλιου, μουσικοπαιδαγωγός, μουσικός, νηπιαγωγός.
Η μουσική παίζει ρόλο καθοριστικό μέσα σε μία θεατρική παράσταση, γιατί :
Αναδεικνύει την εποχή
Αποδίδει τους χαρακτήρες και τα συναισθήματα
Επενδύει και συνοδεύει το λόγο και τη κίνηση
Δημιουργεί κατάλληλη ατμόσφαιρα τονίζοντας την εξέλιξη της δράσης
Συνδέει τις σκηνές
Προετοιμάζει την είσοδο και ορίζει το φινάλε
Στο συγκεκριμένο εργαστήριο, θα διερευνήσουμε τον τρόπο με τον οποίο ο εκπαιδευτικός που κάνει θέατρο με τους μαθητές του, θα χρησιμοποιήσει τη μουσική, τόσο για τη μουσική επένδυση της παράστασής του, όσο και για να βοηθήσει τους νεαρούς ηθοποιούς του να κατανοήσουν και να στηρίξουν το θεατρικό τους ρόλο κινητικά.
ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΑ ΕΙΣΗΓΗΤΩΝ-ΕΜΨΥΧΩΤΩΝ
Η Άβρα Αυδή είναι φιλόλογος (δίπλωμα μεταπτυχιακών σπουδών στο αρχαίο θέατρο) και εκπαιδευτικός του Δράματος. Από το 1982 που διορίστηκε στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση το ενδιαφέρον της στράφηκε κυρίως στους εξής τομείς: α) στη γλωσσική διδασκαλία (συμμετοχή στη συγγραφή των σχολικών εγχειριδίων "Έκφραση-Έκθεση για το λύκειο", στην αναθεώρηση των ίδιων βιβλίων και στη σύνταξη Προγράμματος Σπουδών για τη γλωσσική διδασκαλία), β) στα ευρωπαϊκά εκπαιδευτικά προγράμματα (υπεύθυνη για τη συμμετοχή του 2ου Λυκείου Καλαμαριάς στα προγράμματα "Εκπαίδευση χωρίς σύνορα" (1990-2003) και Κομένιους (1996-2002), γ) στο Εκπαιδευτικό Δράμα/θέατρο με το οποίο ασχολείται πρακτικά και θεωρητικά (στο πλαίσιο διδακτορικής διατριβής) εφαρμόζοντας τις γνώσεις και την εμπειρία που αποκόμισε από σχετικές σπουδές (φοίτηση στη Δραματική Σχολή της Ρ.Πατεράκη, παρακολούθηση τριετούς προγράμματος Θεατρικής Παιδείας της Σ.Ε.Λ.Μ.Ε. Θεσσαλονίκης και θερινά τμήματα για το Εκπαιδευτικό Δράμα στο U.C.E. (Αγγλία), συμμετοχή σε σχετικά σεμινάρια και συνέδρια. Δίδαξε "Γλωσσικές ασκήσεις" στο Παιδαγωγικό Τμήμα Δ.Ε. του Α.Π.Θ., καθώς επίσης και στο 1ο Π.Ε.Κ. Θεσσαλονίκης σε επιμορφωτικά σεμινάρια σχετικά με τη γλωσσική διδασκαλία και τη θεατρική παιδεία. Από το ακαδημαϊκό έτος 2001-02 κ.ε. διδάσκει τα μαθήματα "Δραματοποίηση" και το "Θέατρο στο σχολείο" στο Τμήμα Θεάτρου του Α.Π.Θ. Πρόσφατα ανέλαβε τη θέση Υπεύθυνου για τα Πολιτιστικά Θέματα και τους Καλλιτεχνικούς Αγώνες στη Δ/νση Δ.Ε. Ανατολικής Θεσσαλονίκης. Εργασίες της έχουν δημοσιευτεί στα περιοδικά "Φιλόλογος", "Λόγος και Πράξη", "Επίλογος", και σε πρακτικά συνεδρίων.
Η Αριστέα Αρσενοπούλου είναι ψυχολόγος-δραματοθεραπεύτρια. Από το 1987 εργάζεται ιδιωτικά με ατομικά ραντεβού και θεραπευτικές ομάδες. Οργανώνει, επίσης, ειδικές ομάδες εμπειρίας για φοιτητές, γονείς, εκπαιδευτικούς και ηθοποιούς καθώς και σεμινάρια για επαγγελματίες από το χώρο της ψυχικής υγείας. Μέλος του Ινστιτούτου Δραματοθεραπείας Β. Ελλάδας και εισηγήτρια στα εκπαιδευτικά του προγράμματα. Παλιότερα εργάστηκε στη μονάδα αυτιστικών παιδιών «Ελπίδα» και στο κολέγιο IAS ως καθηγήτρια.
Η Kαίτη Kαραχάλιου ζει και εργάζεται μόνιμα στο Bόλο. Eίναι υπεύθυνη των μουσικοπαιδαγωγικών προγραμμάτων που απευθύνονται σε παιδιά και ενήλικες στο Δημοτικό Ωδείο Nέας Iωνίας Mαγνησίας. Διοργανώνει και εισηγείται σε σεμινάρια με θέματα που προσεγγίζουν την Παιδαγωγική και την Tέχνη. Έχει συμμετάσχει στη συγγραφή δύο βιβλίων με καλλιτεχνικό και παιδαγωγικό περιεχόμενο και έχει σχεδιάσει και παρουσιάσει ένα μεγάλο αριθμό εκπαιδευτικών προγραμμάτων με θέμα τον άνθρωπο και την Tέχνη μέσα στο χρόνο και το χώρο.
Η Ρίτσα Μαντζαβέλα είναι ψυχολόγος- δραματοθεραπεύτρια και φιλόλογος. Εργάσθηκε από το 1987 έως το 2001 ως ψυχολόγος στην Εταιρεία Σπαστικών Β.Ε. Κατά τη διάρκεια αυτών των χρόνων, συμμετείχε για επτά χρόνια στη θεατρική ομάδα των σπουδαστών της Ε.Σ.Β.Ε υπό την καθοδήγηση επαγγελματία σκηνοθέτη. Από το 2001 έως σήμερα εργάζεται στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση ως φιλόλογος ειδικής αγωγής. Τα χρόνια 2001-2006 είχε ανεβάσει μαζί με τους μαθητές του Ειδικού Γυμνασίου Χανίων τρεις θεατρικές παραστάσεις και μία στην Ουγγαρία σε σχολείο Ειδικής Αγωγής. Οργανώνει ομάδες εμπειρίας και σεμινάρια για εκπαιδευτικούς και επαγγελματίες Ψυχικής Υγείας. Είναι μέλος του Ινστιτούτου Δραματοθεραπείας Β.Ε και του Πανελλήνιου Δικτύου για το Θέατρο στην Εκπαίδευση.
Ο Άκυς Μητσούλης γεννήθηκε στη Νίκαια της Λάρισας το 1971. Σπούδασε με υποτροφία θέατρο με μάστερ (Μ.Α) στη σκηνοθεσία Θεάτρου στο Πανεπιστήμιο του Κεντ (Αγγλία) και στο Samuel Becket Drama School, Trinity University of Dublin (Δουβλίνο, Ιρλανδία). Από το 2005 εργάζεται στην παιδική σκηνή του Δημοτικού Περιφερειακού Θεάτρου Λάρισας-«Θεσσαλικό Θέατρο», όπου έχει σκηνοθετήσει τις παραστάσεις «Για την πατρίδα» της Πηνελόπης Δέλτα (2007) και «Κύκλωπας» του Ευριπίδη (2006), και τα δύο σε δική του θεατρική προσαρμογή. Με το Δημοτικό Περιφερειακό Θέατρο Βόλου συνεργάζεται από το 2002, έχοντας αναλάβει αρκετές σκηνοθεσίες και έχοντας κάνει πολλές θεατρικές προσαρμογές. Επίσης, έχει σκηνοθετήσει στο ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Βορείου Αιγαίου, καθώς και σε θεατρικές σκηνές των Αθηνών, όπως Τεχνοχώρος, Χυτήριο, Τεχνοχώρος Υπό Σκιάν, Φούρνος και αλλού, ενώ από το 1993 μέχρι και το 2000 αναλαμβάνει την καλλιτεχνική διεύθυνση του θεατρικού τμήματος του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου. Έχει διδάξει θεατρική πρακτική σε πολιτιστικούς οργανισμούς και ιδιωτικές σχολές, στην Ανώτερη Δραματική Σχολή Βόλου καθώς και σε καθηγητές δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Είναι σκηνοθέτης της ομάδας stand up comedy LiQuiD CoMEDy. Σκηνοθέτησε τηλεοπτικές δουλειές , ενώ εργάζεται και στο ραδιόφωνο. Από τον Οκτώβριο του 2006 έχει αναλάβει την καλλιτεχνική διεύθυνση του χώρου Τέχνης «Nicolas» στον Πολυχώρο Τσαλαπάτα, Παλαιά Βόλος. Σπούδασε στο τμήμα Χημικών Μηχανικών του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου, αλλά το Θέατρο τον έκανε να ξεχάσει αυτή του την ιδιότητα.