Α’ ΔΙΗΜΕΡΟ ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΟ ΕΠΙΜΟΡΦΩΤΙΚΟ ΣΕΜΙΝΑΡΙΟ
«Οι Παραστατικές Τέχνες στην Εκπαίδευση»
Η Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Β΄ Αθήνας και η Δ/νση Δευτεροβάθμιας Εκπ/σης Ανατολικής Αττικής, σε συνεργασία με το Πανελλήνιο Δίκτυο για το Θέατρο στην Εκπαίδευση, διοργανώνουν διήμερο επιστημονικό-επιμορφωτικό σεμινάριο με θέμα:
«Οι Παραστατικές τέχνες στην Εκπαίδευση»
...Αναζητώντας τη γνώση και διευρύνοντας τη μάθηση μέσω της δημιουργικής έκφρασης…
Το σεμινάριο απευθύνεται σε εκπαιδευτικούς της Δ/βάθμιας Εκπ/σης και περιλαμβάνει:
Α) Κεντρικές εισηγήσεις
Β) Πρακτικά, βιωματικά εργαστήρια Θεάτρου και Χορού.
Γ) Παρουσιάσεις παραστατικών εθίμων και παραδοσιακών χορών από το Λύκειο των Ελληνίδων.
Δ) Παρουσίαση ομάδας δημιουργικού χορού του ΤΕΦΑΑ Παν/μίου Αθήνας.
Το Σεμινάριο πραγματοποιείται στο Αμφιθέατρο του Αμερικανικού Κολλεγίου Ελλάδος, Γραβιάς 7, Αγία Παρασκευή τηλ. 210-6009800 ως εξής:
Παρασκευή 10/2/06 και ώρα 16.30 έως 21.00: Ο χορός στην Εκπαίδευση (Δημιουργικός χορός, παραδοσιακός χορός).
Σάββατο 11/2/06 και ώρα 9.30 έως 15.30: Το Θέατρο στην Εκπαίδευση.
ΕΙΣΗΓΗΤΕΣ ΚΑΙ ΕΜΨΥΧΩΤΕΣ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΩΝ:
Κώστας Γεωργουσόπουλος : φιλόλογος – κριτικός θεάτρου
Νίκος Γκόβας: εκπαιδευτ. θεάτρου – Υπεύθ. Πολιτιστικών θεμάτων Δ/νσης Ανατ. Αττικής
Γιάννης Ζήκος: Σχολ. Σύμβουλος Φυσ. Αγωγής Β΄ Δ/νσης ΔΕ Αθήνας
Μάγδα Ζωγράφου: Αναπληρ. Καθηγήτρια ΤΕΦΑΑ του Πανεπιστημίου Αθηνών
Τζωρτζίνα Κακουδάκη: θεατρολόγος, Πανεπιστήμιο Πατρών
Μαρία Λούρου: θεατροπαιδαγωγός, ΔΗΠΕΘΕ Βορ. Ελλάδος
Ιουλία Μπαλάσκα: κοινωνική ψυχολόγος, συστημική σύμβουλος, Ειδ. Μεθ. Δραματουργίας
Νίτσα Μπουρνέλη: Επίκουρος Καθηγήτρια ΤΕΦΑΑ του Πανεπιστημίου Αθηνών
Τέτη Νικολοπούλου: Καθηγήτρια Φυσ. Αγωγής-χορογράφος
Νένα Παπαγεωργίου: χορογράφος
Γιάννα Πιτούλη, θεατροπαιδαγωγός, εκπαιδευτικός
Χρυσή Στιβακτάκη : υπεύθυνη Πολιτιστικών Θεμάτων Δ/νσης Δ.Ε. Β’ Αθήνας
ΟΡΓΑΝΩΤΙΚΗ ΕΠΙΤΡΟΠΗ:
Γενέθλιος Μαυρίκιος: Δ/ντής Δ/νσης Δ.Ε. Β’ Αθήνας
Απόστολος Παπακωνσταντίνου: Δ/ντήςν Δ/νσης Δ.Ε. Ανατ. Αττικής
Χρυσή Στιβακτάκη: Υπεύθυνη Πολιτιστικών Θεμάτων και Κ.Α. Δ/νσης Δ.Ε. Β’ Αθήνας
Νίκος Γκόβας : Υπεύθυνος Πολιτιστικών Θεμάτων και Κ.Α. Δ/νσης Δ. Ε. Ανατ. Αττικής
Χριστίνα Λαναρά: Καθηγ. Γαλλ. Φιλολογίας – Μέλος του Δικτύου για το θέατρο στην Εκπ/ση
ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑ :
Νεκταρία Σκουτέλη: Φιλόλογος Δ/νσης Δ.Ε. Β’ Αθήνας
Λουκία Παπαγεωργίου: Φιλόλογος Δ/νσης Δ.Ε. Β’ Αθήνας
Θεώνη Γιαννοπούλου: Φιλόλογος Δ/νσης Δ.Ε. Β’ Αθήνας
Αιτήσεις συμμετοχής στα εργαστήρια: Η συμμετοχή είναι ελεύθερη. Οι ενδιαφερόμενοι θα πρέπει να δηλώσουν συμμετοχή στο Fax 210-6000870, υπόψη κας Στιβακτάκη.
Προσοχή: Επειδή ο αριθμός των συμμετεχόντων στα εργαστήρια είναι περιορισμένος, θα τηρηθεί σειρά προτεραιότητας. Θα δοθούν βεβαιώσεις συμμετοχής σε όσους παρακολουθήσουν και τις δύο ημέρες το σεμινάριο.
Πλήρες πρόγραμμα με την περιγραφή τόσο των εισηγήσεων όσο και των εργαστηρίων κάθε ημέρας καθώς και τα βιογραφικά των εισηγητών και εμψυχωτών στις ιστοσελίδες:
www.Theatro.Edu.gr/
http://dide-anatol.att.sch.gr/tte/portal/
http://dide-v-ath.att.sch.gr/
Με την συνεργασία και ευγενική υποστήριξη
· Του Πανελληνίου Δικτύου για το θέατρο στην Εκπαίδευση
· Του Αμερικανικού Κολλεγίου Ελλάδος
· Του Τμήματος Επιστ. Φυσική Αγωγής-Αθλητισμού Πανεπιστημίου Αθηνών
· Του Λυκείου των Ελληνίδων
· Του Δήμου Αγίας Παρασκευής
· Της ΕΛΜΕ Α’-Γ’ Ανατ.Αττικής
· Του 4ου Λυκείου Αγίας Παρασκευής
· Του 5ου Γυμνασίου Αγίας Παρασκευής
· Του Γραφείου Συμβούλων Δ/νσης Δ.Ε. Β’ Αθήνας
· Του Γραφείου Φυσ. Αγωγής Δ/νσης Δ.Ε. Β’ Αθήνας
Εργαστήρια: θα πραγματοποιηθούν συνολικά 3 εργαστήρια για το θέατρο (3 ωρών έκαστο) και 3 εργαστήρια για το Χορό (2 ωρών έκαστο). Οι ενδιαφερόμενοι θα πρέπει να δηλώσουν αυτοπροσώπως τη συμμετοχή τους στα Εργαστήρια που επιθυμούν κατά την εγγραφή τους στην έναρξη του Σεμιναρίου την Παρασκευή 10/2/06 (Μέγιστος αριθμός ανά εργαστήριο 20 άτομα).
Ο ΧΟΡΟΣ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ
ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ 10/02/2006
Προσέλευση – Εγγραφές στα Εργαστήρια : 16:30 – 16:45
Έναρξη – Χαιρετισμοί : 16:45 – 17:00
Α’ Συνεδρία
Κεντρικές Εισηγήσεις – Παρουσιάσεις: 17:00 – 18:15
Προεδρείο : Γιάννης Ζήκος : Σχολικός Σύμβουλος Φυσικής Αγωγής Δ/νσης Δ. Ε. Β’ Αθήνας
Μάγδα Ζωγράφου : Αναπλ. Καθ/τρια ΤΕΦΑΑ Παν/μίου Αθηνών
Θέμα : "Ο χορός στην ελληνική λαϊκή παράδοση"
Παρουσίαση από το Λύκειο των Ελληνίδων : Εθιμικό χορευτικό δρώμενο
Νίτσα Μπουρνέλη : Επίκ. Καθ/τρια ΤΕΦΑΑ Παν/μίου Αθηνών
Θέμα : "Ο Δημιουργικός Χορός στην Εκπαίδευση"
Παρουσίαση από Ομάδα Δημιουργικού Χορού του ΤΕΦΑΑ Παν/μίου Αθηνών
Θέμα : "Τριλογία με Ποίηση, Μουσική και Χορό"
Διάλειμμα : 18:15 – 18:45
Εργαστήρια (παράλληλες συνεδρίες) : 18:45 – 21:00
Εργαστήριο 1 : Παπαγεωργίου – Μουράτογλου Νένα : Χορογράφος
Θέμα : "Ο Ευτυχισμένος Πρίγκιπας" του Όσκαρ Ουάιλντ σε χορευτική απόδοση
Εργαστήριο 2 : Νικολοπούλου Τέτη : Καθηγήτρια Φ. Αγωγής, Χορογράφος
Θέμα : "Δώσ’ μου μια Λέξη να στη Χορέψω…"
Εργαστήριο 3 : Στιβακτάκη Χρυσή : Καθηγήτρια Φ. Αγωγής, Υπεύθ. Πολ/κών Θεμάτων και Καλ/κών Αγώνων της Δ/νσης Δ.Ε. Β΄ Αθήνας
Θέμα : "Η ελληνική μουσικοχορευτική μας παράδοση : ένα ατέλειωτο ταξίδι σ’ έναν κόσμο δίχως σύνορα"
ΤΟ ΘΕΑΤΡΟ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ
Σάββατο, 11/02/2006
Προσέλευση- Εγγραφές: 09:00-09:30
Α’ ΣΥΝΕΔΡΙΑ
Κεντρικές εισηγήσεις: 09:45-11:15
Προεδρείο: Νατάσα Μερκούρη, εκπαιδευτικός στη Νέα Γενιά Ζηρίδη, μέλος του ΔΣ του Πανελληνίου Δικτύου για το Θέατρο στην Εκπαίδευση
Κώστας Γεωργουσόπουλος, Φιλόλογος, Κριτικός Θεάτρου
Θέμα: "Το θέατρο στην εκπαίδευση"
Μαρία Λούρου, Θεατροπαιδαγωγός, ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ Β. Αιγαίου
Θέμα: Παρουσίαση θεατροπαιδαγωγικού προγράμματος "Σε πιστεύω εγώ"- εφαρμογή στο 1ο ΤΕΕ Χίου - θέμα: "έλλειψη στόχων και επικοινωνίας στην εφηβεία"
Νίκος Γκόβας, Εκπαιδευτικός Θεάτρου
Θέμα: "Θέατρο και εκπαίδευση: σημεία συνάντησης"
Διάλειμμα 11:15-11:45
Β’ ΣΥΝΕΔΡΙΑ
12:00- 15:00 Εργαστήρια (παράλληλες συνεδρίες)
ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ 1: Τζωρτζίνα Κακουδάκη, Θεατρολόγος, ηθοποιός, Παν/μιο Πατρών
Θέμα: "Το θέατρο ως χρηστικό εργαλείο"
ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ 2: Γιάννα Πιτούλη, Θεατροπαιδαγωγός, Μαρία Λούρου, Θεατροπαιδαγωγός
Θέμα: "Θέατρο Forum, Σώμα, Εικόνα, Λόγος, Αντίλογος"
ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ 3: Ιουλία Μπαλάσκα, Κοινωνική Ψυχολόγος, Συστημική Σύμβουλος, Ειδική μεθόδου Δραματουργίας, Εργαστήριο Δραματουργίας ΓΕΝΑΘΛΟΝ
Θέμα: "Για να γίνει ο άνθρωπος πρωταγωνιστής της ζωής του"
Γ’ ΣΥΝΕΔΡΙΑ
15:00-15:30 Κλείσιμο- συζήτηση
ΠΕΡΙΛΗΨΕΙΣ ΕΙΣΗΓΗΣΕΩΝ
Μαρία Λούρου, θεατροπαιδαγωγός , «Σε Πιστεύω Εγώ», Εφαρμογή ενός Θεατροπαιδαγωγικού Προγράμματος στο 1ο Τ.Ε.Ε. Χίου
Τι είναι ένα Θεατροπαιδαγωγικό Πρόγραμμα; Ποια τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του; Ποιοι οι εκπαιδευτικοί και κοινωνικοί στόχοι του; Ποια τα στάδια σχεδιασμού και εφαρμογής του; Πώς σχεδιάστηκε και εφαρμόστηκε το συγκεκριμένο πρόγραμμα στη Χίο από τις θεατροπαιδαγωγούς Μαρία Λούρου και Μαρία Ρεβελάκη. Προβολή DVD με στιγμιότυπα από την εφαρμογή του προγράμματος.
Τίτλος εισήγησης: «Δημιουργικός Χορός»
Νίτσα Μπουρνέλη, Επίκουρος Καθηγήτρια ΤΕΦΑΑ, Παν/μιο Αθηνών
Αν θέλουμε να ορίσουμε απλά και σύντομα την έννοια "δημιουργικότητα" μπορούμε να πούμε ότι "δημιουργικότητα είναι η ικανότητα να φέρνεις στο φως κάτι νέο κάτι που δεν έχει παρουσιαστεί ξανά". Αν η δημιουργικότητα εκφράζεται με κίνηση, τότε ορίζεται ως κινητική δημιουργικότητα και ως δημιουργικό προϊόν το αποτέλεσμα της ελεύθερης και αυθόρμητης έκφρασης του παιδιού, που πρέπει να είναι νέο και πρωτότυπο όχι ως προς μία ομάδα ανθρώπων ή ως προς την κοινωνία αλλά ως προς το ίδιο το παιδί. Η δημιουργικότητα είναι σύμφυτη με την ανθρώπινη φύση, δεν είναι προνόμιο των λίγων και εκλεκτών, ούτε απαιτεί, για να εκδηλωθεί, ιδιαίτερα νοητικά προσόντα, αλλά ενυπάρχει σε όλα τα άτομα και ιδίως στα παιδιά που ακόμα δεν έχουν αφομοιωθεί από το κοινωνικό περιβάλλον. Κάθε παιδί διαθέτει δημιουργικές ικανότητες οι οποίες μπορούν να εκφραστούν κάτω από ειδικές συνθήκες. Η δημιουργικότητα μπορεί να κινητοποιηθεί, να καλλιεργηθεί, να αναπτυχθεί και να εκφραστεί μέσα σε συγκεκριμένο περιβάλλον αποδοχής, ελευθερίας και επικοινωνίας με τα κατάλληλα ποιοτικά και ποσοτικά ερεθίσματα. Αν το κάθε παιδί, στη διάρκεια της σχολικής του ζωής, είχε τη δυνατότητα να διδαχθεί το χορό, ως μια τέχνη δημιουργική, η θετική επίδρασή της για την υπόλοιπη ζωή του θα ήταν πολύ μεγάλη. Κάθε ανθρώπινο πλάσμα δικαιούται να δοκιμάσει τη ρυθμική αίσθηση μιας ελεύθερης ελεγχόμενης και συνάμα εκφραστικής κίνησης μέσα από την οποία γνωρίζει μια επιπλέον έκφραση, μια νέα πτυχή της ζωής. Η κινητική δημιουργική έκφραση είναι για τα παιδιά μια από τις μεγαλύτερες πηγές απελευθέρωσης ενέργειας. Η κίνηση ως δημιουργική έκφραση παίζει σημαντικό ρόλο στη ζωή του παιδιού, γιατί το βοηθάει να αποκτήσει θετική προσωπική εικόνα και γνώση του εαυτού του. Το παιδί συγκεντρώνεται στον εαυτό του, ανακαλύπτει το σώμα του, τις σκέψεις του, τη φαντασία του. Ταυτόχρονα, μέσα από την εξερεύνηση και ανακάλυψη των κινητικών και εκφραστικών του ικανοτήτων, επιτυγχάνεται η αρμονική σωματική του διάπλαση και η επικοινωνία. Ως πρώτο στόχο λοιπόν του δημιουργικού χορού μπορούμε να θέσουμε την επικοινωνία μέσα από την κίνηση. Είναι σημαντικό να ζούμε την κίνηση μαζί με τους άλλους, γιατί αυτό τροφοδοτεί και παρακινεί τον καθένα που συμμετέχει σε μια δημιουργική διαδικασία. Αν οι χορευτές μαθαίνουν κινητικές δεξιότητες και γίνονται ειδικοί στο να εκτελούν φιγούρες ή βήματα αλλά ταυτόχρονα δεν έχουν την ικανότητα να εκφραστούν και να επικοινωνήσουν με τη γλώσσα του σώματος, η τέχνη τους είναι ατελής. Ο δημιουργικός χορός, λοιπόν, έχει ως στόχους του την ανάπτυξη επικοινωνίας του παιδιού με τον εαυτό του και τους άλλους, την ανακάλυψη και έκφραση των κινητικών του ικανοτήτων και γενικότερα στοχεύει στην ανάπτυξη της προσωπικότητας ενισχύοντας τη θετική αυτοαντίληψη με μέσο το σώμα και την κίνηση.
ΠΕΡΙΓΡΑΦΕΣ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΩΝ
Τίτλος εργαστηρίου: «Ο Ευτυχισμένος Πρίγκιπας» του Οσκαρ Ουάιλντ μέσω του Χορού- Χορευτική προσέγγιση για παραμύθια
Νένα Μουράτογλου–Παπαγεωργίου, Χορογράφος
Μια χορογραφία βασισμένη στο παραμύθι του Όσκαρ Ουάιλντ "Ο Ευτυχισμένος πρίγκιπας". Παράδειγμα σύνθεσης του χορού με το λόγο, τη μουσική, το χώρο και το αντικείμενο. Δυο ώρες χωρίς διάλειμμα, με ρούχα γυμναστικής και χοντρές κάλτσες.
Τίτλος: «Δωσ’ μου μια λέξη να στη χορέψω..»
Τέτη Νικολοπούλου, Καθηγήτρια Φυσικής Αγωγής, χορογράφος
Στο εργαστήρι θα προσεγγίσουμε την τέχνη του χορού δημιουργικά, «φτιάχνοντας χορό» χρησιμοποιώντας έννοιες από άλλους χώρους. Ένα ρήμα, ένα συναίσθημα, ένα αντικείμενο, αφηρημένο και συγκεκριμένο, έννοιες από τα μαθήματα, τα μαθηματικά, τη φυσική, τη λογοτεχνία, τη γεωγραφία κα μπορούν να γίνουν χορός. Μία απρόβλεπτη κατάσταση, ένα τυχαίο συμβάν, μια καταιγίδα, μια νίκη στο ματς, ένας φίλος που γιορτάζει, μπορούν να είναι αυτά που θα χορέψουμε. Σκοπός του εργαστηρίου να συνδέσουμε την έννοια που έχουμε επιλέξει, με τα στοιχεία του χορού, το σώμα, το χώρο, το χρόνο, τη δυναμική και τους άλλους, έτσι ώστε να δημιουργήσουμε κίνηση συνδέοντας τον εσωτερικό εαυτό με τη γλώσσα του χορού. Ξεκινώντας ενδεικτικά από τις έννοιες: κέντρο βάρους, θυμός, φωτοσύνθεση, θα προχωρήσουμε σε έννοιες που θα αντλήσουμε από τη συνεργασία μας, έτσι ώστε μέσα από τη δημιουργία μικρών κινητικών δρώμενων να δημιουργήσουμε εκπαιδευτικά εργαλεία εύχρηστα και ευέλικτα. Απευθύνεται σε όλους τους εκπαιδευτικούς χωρίς απαραίτητη προηγούμενη χορευτική εμπειρία.
Τίτλος: «Η Ελληνική μουσικοχορευτική λαϊκή παράδοση· ένα ατέλειωτο ταξίδι σ’ έναν κόσμο δίχως σύνορα»
Χρυσή Στιβακτάκη, Καθηγήτρια Φ. Αγωγής, Υπεύθ. Πολ/κών Θεμάτων και Καλ/κών Αγώνων της Δ/νσης Δ.Ε. Β΄ Αθήνας
Το εργαστήρι απευθύνεται σε εκπαιδευτικούς που θέλουν να προσεγγίσουν τον κόσμο της λαϊκής μας παράδοσης μέσω της μουσικής, του χορού και του τραγουδιού. Πώς η παραδοσιακή μουσική, ο χορός, το τραγούδι γίνεται όχημα για ένα συναρπαστικό ταξίδι στον κόσμο της λαϊκής μας παράδοσης, στον κόσμο του χθες αλλά και του σήμερα. Ένα ταξίδι που μας μαθαίνει την ιστορία του λαού μας, τα ήθη, τα έθιμα, τον γλωσσικό προφορικό πλούτο, τη μουσική πολυχρωμία, την κινητική πολυμορφία και την ποικιλία του χορευτικού ύφους. Ένα ταξίδι που καταργεί τα σύνορα από τόπο σε τόπο, ενώνει τους ανθρώπους και τονίζει το «ομού ανήκειν».
Τίτλος: «Το θέατρο ως χρηστικό εργαλείο»
Τζωρτζίνα Κακουδάκη, θεατρολόγος, ηθοποιός, παν/μιο Πατρών
Ένα βιωματικό σεμινάριο για τις θεατρικές πρακτικές που μπορούν να αξιοποιηθούν μέσα στην τάξη. Από θεατρικό παιχνίδι και τη δραματοποίηση ως τη σκηνική σύνθεση. Παραδείγματα και εφαρμογές.
Τίτλος Εργαστηρίου: «Εργαστήρι θεάτρου Forum: Σώμα, Εικόνα, Λόγος, Αντίλογος…»
Γιάννα Πιτούλη, θεατροπαιδαγωγός, Μαρία Λούρου, θεατροπαιδαγωγός
Αφετηρία εργασίας του εργαστηρίου αποτελεί το πρόβλημα της άσκησης σωματικής-ψυχολογικής βίας μεταξύ των μαθητών στο σχολικό χώρο. Για να προσεγγίσουμε το θέμα χρησιμοποιούμε τεχνικές βασισμένες στο Θέατρο Forum και στο Θέατρο Εικόνων όπως μας φτάνει από τον Augusto Boal. Το θέατρο Forum είναι μια θεατρική πρόταση διαχείρισης εντάσεων και συγκρούσεων, που οι προσωπικές στάσεις -απέναντι σε θέματα όπως η ειρήνη, η βία, η ξενοφοβία, αποδοχή του διαφορετικού, περιβάλλον κ.α.- δημιουργούν. Λογοτεχνικά κείμενα, ιστορικά ντοκουμέντα, φωτογραφίες, υλικό από την ευρύτερη εκπαιδευτική πραγματικότητα μπορούν να αποτελέσουν το έναυσμα για μια τέτοια προσέγγιση πραγμάτευσης και επαναπραγμάτευσης στάσεων. Σκοπός του εργαστηρίου είναι να εισάγει τους εκπαιδευτικούς στις βασικές τεχνικές του θεάτρου Forum, προκειμένου οι ίδιοι να ενισχύσουν, με ένα βιωματικό παιδαγωγικό εργαλείο, τον τρόπο διαχείρισης των όποιων εντάσεων και συγκρούσεων καλούνται να επιλύσουν στη σχολική πράξη. Η εφαρμογή του Forum στη σχολική τάξη μπορεί να οδηγήσει και στην αξιοποίηση των αποτελεσμάτων των εργασιών, με ομαδική δημιουργία θεατρικού έργου και παράστασης από τους ίδιους τους μαθητές. Απαιτείται η άνετη ένδυση.
Τίτλος Εργαστηρίου «Εργαστήριο Δραματουργίας»
Ιουλία Μπαλάσκα, Κέντρο ΓΕΝΑΘΛΟΝ
Το Κέντρο «Γέναθλον» έχει επεξεργαστεί και εφαρμόζει, από το 1995, Μέθοδο Δραματουργίας, με βάση τις αρχές του Αρχαίου Ελληνικού Θεάτρου, στο πλαίσιο της Συστημικής Θεωρίας και της Καταξιωτικής Προσέγγισης. Στο Εργαστήριο που πραγματοποιούμε με αυτή τη μέθοδο, τα μέλη της ομάδας γράφουν το δικό τους θεατρικό έργο, το οποίο παίζουν οι ίδιοι σε θεατρική παράσταση ανοιχτή σε κοινό. Έτσι, το Εργαστήριο Δραματουργίας λειτουργεί ως μικρογραφία του μεγάλου θεάτρου, της κοινωνίας: καθένας μόνος του και ταυτόχρονα σε αλληλεπίδραση με τους άλλους, δημιουργεί ένα συλλογικό έργο, στο οποίο συμμετέχει στον βαθμό που επιθυμεί και για το οποίο έχει την προσωπική του ευθύνη. Στην αρχή, τα μέλη της ομάδας, με τις οδηγίες της συντονίστριας, παίζουν ένα θεατρικό αυτοσχεδιασμό. Καθένας παίρνει έναν ρόλο, απλό, καθημερινό και τον ζωντανεύει όπως ο ίδιος θέλει, χωρίς καμία παρέμβαση, καμία κριτική. Η προστασία του ρόλου διασφαλίζει την ελευθερία έκφρασης. Μετά, καθένας γράφει ό,τι ένιωσε κι ό,τι είδε στον αυτοσχεδιασμό, ή ό,τι του θύμισε, ό,τι σκέφτεται για το ρόλο του και για το ρόλο των άλλων. Τα κείμενα, μία πρόταση ή μία σελίδα, διαβάζονται και η συζήτηση αρχίζει. Λέξεις, συναισθήματα, ερωτήσεις γεννούν τον επόμενο αυτοσχεδιασμό και η ομάδα κάνει το επόμενο βήμα προς το χτίσιμο ενός συλλογικού έργου. Στη συνέχεια, έρχονται οι πρόβες και η παράσταση, το μοίρασμα, η έκθεση. Και η ανάληψη της ευθύνης για μια προσωπική θέση. Με το κλείσιμο του Εργαστηρίου, η πορεία ανακάλυψης ενός προσωπικού νοήματος της ζωής έχει αρχίσει. Ο εαυτός γίνεται πια γνώριμος, πολύτιμος, άξιος προστασίας και σεβασμού. Κι ο άλλος γίνεται απαραίτητος σύντροφος, γιατί και η ζωή είναι ένα μεγάλο θέατρο, όπου ο ρόλος του καθενός επηρεάζει τον ρόλο των άλλων, αλλά και το συλλογικό αποτέλεσμα. «Ο κόσμος ολόκληρος είναι ένα θέατρο κι εγώ έχω μια θέση στη σκηνή που μου ανήκει». Απαιτείται η άνετη ένδυση.
ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΑ
Ο Νίκος Γκόβας σπούδασε μαθηματικά, θέατρο και παιδαγωγικά στην Ελλάδα, στην Αγγλία και στην Αυστραλία και έχει συνεργαστεί ως ηθοποιός, μουσικός, σκηνοθέτης και εμψυχωτής νεανικών θεατρικών εργαστηρίων με Δημοτικά Θέατρα, ΔΗΠΕΘΕ, Πανεπιστήμια και ανεξάρτητες ομάδες. Το 1994 ιδρύει στο Λονδίνο με άλλους καλλιτέχνες το Theatre Lab Company (βραβείο Hellenic Foundation Award 1997) και σκηνοθετεί τις παραστάσεις του μέχρι το 1998 (European Festival of Theatre in Camden London, Διεθνές Φεστιβάλ «Θεατρική Άνοιξη» στη Θεσσαλονίκη, κά). Είναι εκπαιδευτικός στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση από το 1982, συντονιστής πολιτιστικών προγραμμάτων στη Ανατ. Αττική από το 1998 και έχει συνεργαστεί σε επιμορφωτικά και πιλοτικά προγράμματα για το θέατρο στην εκπαίδευση με ΠΕΚ, το Πανεπιστήμιο Αθηνών, το Central School of Speech and Drama (UK), το Winchester University (UK), το πρόγραμμα Μελίνα, Δημοτικά Θέατρα, επαγγελματικές Ενώσεις κ.ά.. Έχει γράψει και επιμεληθεί βιβλία και άρθρα για το θέατρο και την εκπαίδευση, είναι εισηγητής και συντονιστής του προγράμματος «εκπαίδευση & θέατρο», πρόεδρος στην επιστημονική ένωση «Πανελλήνιο Δίκτυο Για Το Θέατρο στην Εκπαίδευση» και έχει τιμηθεί με το διεθνές βραβείο «Grozdanin Kikot» (2002) για τη συμβολή του στην ανάπτυξη του θεάτρου/δράματος στην εκπαίδευση. To 2003 εξέδωσε το «Για ένα νεανικό δημιουργικό θέατρο: ασκήσεις, παιχνίδια, τεχνικές» εκδ ΜΕΤΑΙΧΜΙΟ.
Η Μάγδα Ζωγράφου γεννήθηκε στην Πάτρα όπου και περάτωσε τις γυμνασιακές της σπουδές. Είναι πτυχιούχος του τμήματος Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού του Πανεπιστημίου Αθηνών και διδάκτωρ της Φιλοσοφικής Σχολής του τμήματος Αρχαιολογίας και Ιστορίας του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων. Υπηρέτησε για 15 περίπου συναπτά έτη στη μέση εκπαίδευση και από το 1991 και μέχρι σήμερα διδάσκει στο ΤΕΦΑΑ του Πανεπιστημίου Αθηνών τα μαθήματα: Ελληνικός Παραδοσιακός Χορός, Εθνοχορολογία και Ιστορία του Χορού. Ως αναπληρώτρια καθηγήτρια του παραπάνω τμήματος διδάσκει στο μεταπτυχιακό πρόγραμμα το γνωστικό αντικείμενο της Λαογραφίας - Ανθρωπολογίας του Χορού και είναι μέλος της συντονιστικής επιτροπής του προγράμματος. Επίσης είναι συντονίστρια και διδάσκουσα στο Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο στη Θεματική Ενότητα Ελληνικός Πολιτισμός: Τέχνες ΙΙ / Επισκόπηση Ελληνικής Μουσικής και Χορού. Έχει δημοσιεύσει άρθρα σχετικά με το αντικείμενο του χορού σε Ελληνικά και διεθνή περιοδικά καθώς και σε συλλογικούς τόμους και έχει συγγράψει βιβλίο με τίτλο: Ο χορός στην Ελληνική Παράδοση (Art Work β΄έκδοση). Είναι μέλος επιστημονικών εταιρειών και συλλόγων.
Η Tζωρτζίνα Κακουδάκη γεννήθηκε το 1971. Πτυχιούχος του Τμήματος Θεατρικών Σπουδών, Πανεπιστήμιο Αθηνών, μεταπτυχιακό και διδακτορικό σε εξέλιξη στο Τμήματος Θεατρικών Σπουδών Αθήνας. Έχει κάνει σπουδές υποκριτικής στο 3ετές εργαστήρι του θεάτρου Στοά και σπουδές υποκριτικής και πρακτικής εφαρμογής σε πλήθος σεμιναρίων. Υπεύθυνη της Βιβλιοθήκης και του Αρχείου του Εθνικού Θεάτρου (1997- 2004). Έχει παίξει στο θέατρο και τον κινηματογράφο. Από το 2003 διδάσκει το μάθημα «Διδακτική του Θεάτρου. Θεωρία και Πρακτική» στο Τμήμα Θεατρικών Σπουδών Πάτρας καθώς και σε εργαστήρια ενηλίκων. Κείμενά της έχουν εκδοθεί σε θεατρικά περιοδικά, πρακτικά συνεδρίων και θεατρικές εκδόσεις. Είναι μέλος στο Πανελλήνιο Δίκτυο για το Θέατρο στην Εκπαίδευση.
Η Μαρία Λούρου γεννήθηκε στις Η.Π.Α. Σπούδασε Αγγλική Φιλολογία στο Α.Π.Θ. Είναι κάτοχος μεταπτυχιακού τίτλου σπουδών πάνω στο «Θέατρο στην Εκπαίδευση» από το παν/μιο του Exeter της Αγγλίας. Ανήκει στο Εκπαιδευτικό Τμήμα του ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Β.Αιγαίου και έχει διδάξει στο θεατρικό εργαστήριό του μαζί με τον σκηνοθέτη Γιώργο Μπινιάρη και την εκπαιδευτικό και ηθοποιό Μαρία Ρεβελάκη. Μαζί τους σχεδίασε και υλοποίησε θεατροπαιδαγωγικό πρόγραμμα που εφαρμόστηκε στο 1ο Τ.Ε.Ε Χίου σε συνεργασία με τη Διεύθυνση Β/μιας Εκπ/σης Ν. Χίου. Συμμετοχή της στο σχεδιασμό και την υλοποίηση δύο ακόμα θεατροπαιδαγωγικών προγραμμάτων στην Αθήνα με θέμα τις εξαρτήσεις (σε συνεργασία με το Πανελλήνιο Δίκτυο για το Θέατρο στην Εκπαίδευση) και στο Exeter της Αγγλίας με θέμα τη βία στο σχολείο (Exwick Middle School). Έχει εργαστεί ως εμψυχώτρια σε βιωματικά επιμορφωτικά σεμινάρια σε εκπ/κούς Α/θμιας και Β/θμιας εκπ/σης σε Λήμνο, Μυτιλήνη, Χίο και Λάρισα. Έχει συμμετάσχει ως ηθοποιός στις παραστάσεις: «Τα Ρόδα της Αυγής» και «Ξένοι Τόποι» του ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Β.Αιγαίου. Είναι μέλος στο Πανελλήνιο Δίκτυο για το Θέατρο στην Εκπαίδευση.
Η Ιουλία Μπαλάσκα έχει σπουδάσει Πολιτικές Επιστήμες, με μεταπτυχιακό στην Κοινωνική Ψυχολογία (D.E.A.) και εξειδίκευση στη Συστημική Θεραπεία και Συμβουλευτική. Είναι ιδρυτικό μέλος και πρόεδρος του Δ.Σ. του Κέντρου Γέναθλον, από το 1995, στο πλαίσιο του οποίου ανέπτυξε και εφαρμόζει τη Μέθοδο Δραματουργίας με ομάδες παιδιών, εφήβων και ενηλίκων. Σχεδιάζει και πραγματοποιεί, μαζί με τον Παύλο Χραμπάνη, προγράμματα Περιβαλλοντικής Ευαισθητοποίησης για μαθητές/τριες δημοτικού και γυμνασίου, καθώς και προγράμματα για την κινητοποίηση των νέων ώστε να αναπτύξουν συνείδηση ενεργού πολίτη. Εργάζεται ιδιωτικά ως Συστημική Οικογενειακή Θεραπεύτρια και Σύμβουλος γονέων. Από το 1988 έως το 1995, εργάστηκε ως Κοινωνική Ερευνήτρια, Εκπαιδεύτρια σε δημόσιους φορείς, επιστημονική συνεργάτης της Γενικής Γραμματείας Ισότητας και Διευθύντρια του Κέντρου Ερευνών για τις Γυναίκες της Μεσογείου. Έχει γράψει δύο βιβλία: «Το φυλαχτό», Χ. Κατάκη – Ι. Μπαλάσκα – Β. Ρεζίτη, εκδόσεις Ελληνικά Γράμματα, Σειρά: Ανθρώπινα Συστήματα, Αθήνα 2003 «Η θάλασσα είναι ζωή… η ζωή είναι θάλασσα», Π. Χραμπάνης – Ι. Μπαλάσκα, ΕΚΘΕ - ΓΕΝΑΘΛΟΝ, Αθήνα 1998: Βιβλίο με θέμα τη θάλασσα, τους κινδύνους που την απειλούν και τρόπους προστασίας της, για παιδιά 11-14 ετών. Έχει δημοσιεύσει επιστημονικά άρθρα σε περιοδικά και έχει παρουσιάσει εισηγήσεις σε εθνικά και διεθνή Συνέδρια και Ημερίδες.
Η Νίτσα Μπουρνέλλη είναι Επίκουρη καθηγήτρια στο Τμήμα Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού του Πανεπιστημίου της Αθήνας. Έχει κάνει μεταπτυχιακές σπουδές στην D.S.H.S (Ανωτάτη Σχολή Αθλητισμού της Κολωνίας στη Γερμανία με θέμα "Διαπαιδαγώγηση μέσω της μουσικής και του χορού". Τη διδακτορική της διατριβή έκανε στον τομέα Παιδαγωγικής του τμήματος Φιλοσοφίας Παιδαγωγικής Ψυχολογίας της Φιλοσοφικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών με θέμα: ”Η ανάπτυξη της δημιουργικότητας μέσω της κίνησης”. Διδάσκει στο Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα Φυσική Αγωγή και Αθλητισμός του ΤΕΦΑΑ Αθηνών και στο ”Θεωρία και Πράξη της Διδασκαλίας και της Αξιολόγησης” της Φιλοσοφικής Σχολής του Παν/μιου Αθηνών. Είναι συντονίστρια στη συγγραφή των βιβλίων Φυσικής Αγωγής για την Α' + Β' και για την Γ'+ Δ' τάξη της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης και έχει διδάξει σε αρκετά επιμορφωτικά σεμινάρια πάντα με θέμα την Ψυχοκινητική και την Μουσικοκινητική Αγωγή.
Ο Κ. Χ. Μύρης (φιλολογικό ψευδώνυμο του Κώστα Γεωργουσόπουλου) γεννήθηκε στη Λαμία. Σπούδασε ιστορία στο Πανεπιστήμιο Αθηνών και θέατρο με δάσκαλο τον Δ. Ροντήρη. Δίδαξε στη Δημόσια και Ιδιωτική Εκπαίδευση. Από το 1990 διδάσκει θεατρολογία στο Τμήμα Θεατρικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αθηνών. Είναι κριτικός θεάτρου, δημοσιογράφος, μεταφραστής, ποιητής και σχολιογράφος. Έχει τιμηθεί με το κρατικό βραβείο Δοκιμίου, με το βραβείο Οτράνη της Ακαδημίας Αθηνών και με το χρυσό μετάλλιο των πόλεων των Αθηνών.
Η Τέτη Νικολοπούλου εργάζεται από το 1992 ως γυμνάστρια στην Ιταλική Σχολή Αθηνών και ως δασκάλα σύγχρονου και δημιουργικού χορού σε σχολές χορού. Έχει διδάξει δημιουργικό χορό στο ΤΕΦΦΑ Αθήνας και την Δραματική Σχολή του Πειραϊκού Συνδέσμου. Έχει χορογραφήσει παιδικά θεατρικά και χορογραφεί παραστάσεις χορού για την ομάδα Σύγχρονου Χορού Εννιάμορφο, η οποία επιχορηγήθηκε από το Υπ. Πολιτισμού για το 2005. Επίσης, συμμετέχει σε μεταπτυχιακό πρόγραμμα του Πανεπιστημίου Αθηνών για τον Δημιουργικό Χορό. Είναι πτυχιούχος του ΤΕΦΦΑ Αθηνών και της Επαγγελματικής Σχολής Χορού Νίκης Κονταξάκη. Έχει παρακολουθήσει σεμινάρια χορού στην Ελλάδα, το Λονδίνο και τη Νέα Υόρκη και παραδίδει σεμινάρια χορού σε χορευτές.
Η Νένα Μουράτογλου-Παπαγεωργίου είναι Καθηγήτρια στο Πανεπιστήμιο Μουσικής, Χορού και Θεάτρου στο Ανόβερο, χορογράφος στο Κρατικό Θέατρο Τεχνών Ανοβέρου και χορεύτρια στην Όπερα της Φρανκφούρτης, στην Όπερα του Βερολίνου, στην Dancecompany Joyce Trisley στη Νέα Υόρκη, στην Πίνα Μπάους στο Βούπερταλ και στο London Contemporery Dance Theatre στο Λονδίνο. Έχει 2 διεθνή βραβεία για χορογραφίες: 1981 στο Παρίσι και 1985 στο Τόκυο. Έχει χορογραφήσει σε πολλά θέατρα, σε Φεστιβάλ και μεγάλες διοργανώσεις στο εξωτερικό και στην Ελλάδα. Δίδαξε, ως Καθηγήτρια, στην Κ.Σ.Ο.Τ. από το 1981 έως το 2001, στο Laban και σύστημα Orff. Έχει ιδιωτική σχολή χορού και παιδική ομάδα χορού που λαμβάνει μέρος σε εκδηλώσεις πολιτιστικού και καλλιτεχνικού περιεχομένου π.χ. Ρωμαϊκή Αγορά, Μέγαρο Μουσικής Αθηνών κ.α. Προετοιμάζει παιδιά, για να συνεχίσουν ανώτατες σπουδές εκτός Ελλάδας. Καλείται να διδάσκει σε διεθνή σεμινάρια χορού π.χ. 2005 Πανεπιστήμιο Πεκίνου, και συμμετέχει ως εισηγήτρια σε διεθνή συνέδρια για την ανάπτυξη του χορού ως τέχνη και παιδεία.
Η Γιάννα Πιτούλη σπούδασε παιδαγωγικά στην Αλεξανδρούπολη (1995). Στη συνέχεια, ασχολείται με το θεατρικό παιχνίδι (1996-1997). Για ένα χρόνο(1998) διαμένει στο Εδιμβούργο όπου εργάζεται και αναζητεί σπουδές για το Θέατρο στην Εκπαίδευση. Το 2000 απέκτησε το ΜΑ in Applied Drama στο School of Drama του Πανεπιστήμιου του Exeter (Μ. Βρετανία). Στη συνέχεια, ασχολείται με την εφαρμογή της δραματικής τέχνης στα ελληνικά εκπαιδευτικά δεδομένα. Δουλεύει ως εμψυχώτρια θεατρικών εργαστηρίων με ομάδες εκπαιδευτικών εστιάζοντας στη χρήση θεατρικών στοιχείων (βασισμένα και στο θέατρο forum) για τη δημιουργία μοντέλων εκπαιδευτικής παρέμβασης. Από το 2001 εργάζεται ως δασκάλα και η εκπαιδευτική της μεθοδολογία εμπλουτίζεται από στοιχεία του Εκπαιδευτικού Δράματος. Παράλληλα, υλοποιεί θεατρικά project με ομάδες παιδιών μέσα στο σχολικό χώρο που στηρίζονται στο θέατρο της επινόησης (διδασκαλία θεατρικής αγωγής σε ολοήμερα σχολεία, project Ευέλικτης Ζώνης, δημιουργία παραστάσεων κ.α.) Είναι μέλος του Πανελληνίου Δικτύου για το Θέατρο στην Εκπαίδευση.
Η Χρυσή Στιβακτάκη-Μουδάτσου είναι Πτυχιούχος του Τμήματος Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού του Πανεπιστημίου Αθηνών και υπηρετεί ως Καθηγήτρια Φυσικής Αγωγής σε σχολεία της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης από το 1979. Έχει ιδιαίτερη εμπειρία στη διδασκαλία του Ελληνικού Παραδοσιακού Χορού, τόσο στα πλαίσια του μαθήματος της Φυσικής Αγωγής, όσο και στα πλαίσια της ανάληψης Εκπαιδευτικών Προγραμμάτων Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης, Αγωγής Υγείας, Πολιτιστικών θεμάτων και Καλλιτεχνικών Αγώνων. Επίσης έχει αναλάβει τη διδασκαλία Παραδοσιακών Χορών σε Πολιτιστικούς Συλλόγους διαφόρων Δήμων του Νομού Ηρακλείου Κρήτης, καθώς και την οργάνωση πολιτιστικών εκδηλώσεων με θέμα την Ελληνική λαϊκή παράδοση και το χορό. Επίσης έχει διδάξει ως επιμορφώτρια στα ΠΕΚ Ηρακλείου Κρήτης επί αρκετά χρόνια, έχει επιμεληθεί πολλά άρθρα και έχει κάνει εισηγήσεις σε ημερίδες και σεμινάρια για τον παραδοσιακό χορό στην Εκπαίδευση. Υπήρξε Πρόεδρος της Ένωσης Πτυχιούχων Φυσικής Αγωγής Ν. Ηρακλείου επί αρκετά χρόνια και οργάνωσε πολλά επιστημονικά επιμορφωτικά σεμινάρια για Εκπαιδευτικούς με θέμα τον Παραδοσιακό Χορό στην Εκπαίδευση. Είναι υπεύθυνη έκδοσης του επιστημονικού περιοδικού «Φυσική Αγωγή-Αθλητισμός-Υγεία» της Ένωσης Πτυχιούχων Φυσικής Αγωγής Ν. Ηρακλείου από το 1995 έως το 2000 και μέλος της συντακτικής επιτροπής του έως και σήμερα. Οργάνωσε και λειτούργησε εργαστήρι ελληνικού Παραδοσιακού χορού για Εκπαιδευτικούς επί αρκετά χρόνια τόσο στο Ηράκλειο της Κρήτης όσο και στην Αθήνα, όπου υπηρετεί από το 2003 ως Υπεύθυνη Πολιτιστικών θεμάτων και Καλλιτεχνικών Αγώνων της Δ/νσης Δ.Ε. Β΄ Αθήνας.