Όλα τα εργαστήρια/σεμινάρια επιμόρφωσης

«Εικόνες και Αντικείμενα, ως ερέθισμα για θέαση και δράση»

Χανιά, 21/4/2007, Εργαστήρια για εκπαιδευτικούς, Στέλιος Βγαγκές

Ημ/νίες Εκδήλωσης: 21/4/2007 10:00 πμ - 4:30 μμ Export event


«Θέατρο στην α’ βάθμια και β’ βάθμια εκπαίδευση»

Χανιά, 21 Απριλίου 2007

 

«Εικόνες και Αντικείμενα, ως ερέθισμα για θέαση και δράση»

Στέλιος Βγαγκές, δάσκαλος - εμψυχωτής Θεατρικού Παιχνιδιού

Στόχος του εργαστηρίου είναι να συνδέσει στοιχεία του χθες και του σήμερα μέσα από ένα παιχνίδι, όπου η ομάδα θα έχει την ευκαιρία να προσεγγίσει, με βιωματικό τρόπο, τις έννοιες παλιό-νέο, τότε-τώρα. Με τη μέθοδο του Θεατρικού Παιχνιδιού μας ενδιαφέρει να αποκαλυφθεί πώς αποκτάμε ουσιαστική εμπλοκή με κάτι περασμένο αν μας δοθεί η δυνατότητα να το ανάγουμε στις προσωπικές ψυχοσυναισθηματικές και γνωστικές δομές μας (εμπειρίες). Τη δυνατότητα αυτή μας την δίνουν τα ανάλογα, κάθε φορά, ερεθίσματα που μας δίνει το Θεατρικό Παιχνίδι. Στο εργαστήρι αυτό η ευαισθητοποίηση που θα δεχτούν οι ενήλικες, με τελικούς όμως αποδέκτες τα παιδιά, έχει σημείο αναφοράς δυο βασικότατες κατηγορίες ερεθισμάτων: α) Εικόνες, β) Αντικείμενα. Σε πρώτη φάση, απεικονίσεις από παλιά επαγγέλματα ή στιγμιότυπα μιας άλλης εποχής, λειτουργούν ως παραστάσεις όπου η ομάδα καλείται να αναπαραστήσει μέσα από την παρατήρηση, την εικασία, την κατανόηση και τέλος να τις ανασυνθέσει. Έτσι, αρχίζει να οργανώνει «σκηνικές καταστάσεις» με σκοπό να ζωντανέψει τις εικόνες από τις οποίες αντιλαμβάνεται ότι μπορεί να αντλήσει τόσες πληροφορίες όσες και μέσα από ένα κείμενο. Σε δεύτερη φάση, η δράση εξελίσσεται, τόσο θεατρικά όσο και παιδαγωγικά, με τη χρήση των Αντικειμένων που στην προκειμένη περίπτωση είναι παλιά παιχνίδια. Τώρα η ομάδα, μέσα απ’ τη διαχρονικότητα του «παιχνιδιού» ανακαλύπτει τη μαγεία, τις ιδιαιτερότητες, την πρωτοτυπία και τις ευκαιρίες που κάθε φορά το άθυρμα (παιχνίδι-αντικείμενο) δίνει ερέθισμα στη φαντασία για να δράσει. Τα αντικείμενα έτσι, βοηθούν την ομάδα να οδηγηθεί στη δημιουργία μύθων αλλά και στην αναζήτηση ρόλων που τους εντάσσει στη σύμβαση, ολοκληρώνοντας τη σκηνική δράση. Το εργαστήρι αυτό θα προσπαθήσει να καταδείξει με σαφήνεια και απλότητα μια σημαντική παράμετρο της ανθρώπινης εξέλιξης. Ότι, δηλαδή, το παρελθόν δεν είναι πάντα νεκρό και άχρηστο, αλλά παραμένει τις περισσότερες φορές ζωντανό και χρήσιμο καθώς συνδέει αρμονικά αυτό που πέρασε μ’ εκείνο που θα ’ρθει.

 

Ο Στέλιος Βγαγκές είναι δάσκαλος και εμψυχωτής θεατρικού παιχνιδιού. Είναι απόφοιτος της Μαρασλείου Παιδαγωγικής Ακαδημίας, κάτοχος μετεκπαιδευτικού τίτλου του ΜΔΔΕ και απόφοιτος του 3ετούς Εργαστηρίου Παιδαγωγικής Θεάτρου και Θεατρικού Παιχνιδιού του «Θεάτρου της Ημέρας». Έχει παρακολουθήσει προγράμματα εργαστηρίων ρυθμικής και κινητικής αγωγής, μουσικοκινητικής αγωγής και δραματοσοφίας. Υπηρετεί στο 15ο Δημ. Σχ. Καλλιθέας και εφαρμόζει το θεατρικό παιχνίδι στην καθημερινή εκπαιδευτική διαδικασία εντάσσοντάς το στο αναλυτικό πρόγραμμα. Συμμετέχει ως επιμορφωτής σε σεμινάρια και ημερίδες που οργανώνουν δημοτικοί και πολιτιστικοί φορείς, σύλλογοι εκπαιδευτικών, Π.Ε.Κ του Υπουργείου Παιδείας. Είναι συνεργάτης στην επιμόρφωση δασκάλων καθώς και στο σχεδιασμό προγραμμάτων και δράσεων στο πλαίσιο εφαρμογής του προγράμματος «Μελίνα-εκπαίδευση και πολιτισμός». Είναι μέλος του Πανελλήνιου Δικτύου για το Θέατρο στην Εκπαίδευση και συμμετέχει ως εισηγητής και εμψυχωτής σε σεμινάρια, ημερίδες και συνέδρια που οργανώνει ο παραπάνω φορέας. Ως μέλος της ομάδας των βασικών συνεργατών του Λάκη Κουρετζή, δίδαξε επί σειρά ετών στο 3ετές Εργαστήρι Παιδαγωγικής Θεάτρου και Θεατρικού Παιχνιδιού του «Θεάτρου της Ημέρας» το αντικείμενο σπουδών «Το Θεατρικό Παιχνίδι στην Εκπαιδευτική Διαδικασία». Είναι ιδρυτικό στέλεχος του Κέντρου Εκπαιδευτικών και Πολιτιστικών Δραστηριοτήτων «ΠΑΙΔΙΩΝ ΔΡΑΣΕΙΣ» στο οποίο λειτουργεί ομάδες έκφρασης παιδιών, εφήβων και ενηλίκων και στο οποίο συνεχίζει να διδάσκει το παραπάνω αντικείμενο.

 

ΟΡΓΑΝΩΣΗ

Πανελλήνιο Δίκτυο για το Θέατρο στην Εκπαίδευση-Γραφείο Κρήτης

σε συνεργασία με το Μουσείο Σχολικής Ζωής Ν. Χανίων

 

Print

Number of views (824)/Σχόλια (0)