3ο Διήμερο Επιστημονικό - Επιμορφωτικό Σεμινάριο
«Το θέατρο στην εκπαίδευση:
διευρύνοντας τη μάθηση και τη δημιουργική έκφραση»
Βούλα, 18-19 Νοεμβρίου 2005
Οργάνωση:
Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Ανατ. Αττικής, Πανελλήνιο Δίκτυο για το Θέατρο στην Εκπαίδευση,
1ο Γυμνάσιο Βούλας
ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ 18/11/2005 17.40 – 20.40
Τίτλος Εργαστηρίου: «Ρυθμός, Μέτρο, Κίνηση στην αρχαία τραγωδία»
Σμαρώ Χ. Γρηγοριάδου μουσικός, Νίκος Γκόβας εκπαιδευτικός θεάτρου
Με αφετηρία τη σπουδή του αρχαίου ελληνικού μέτρου σε περιεκτικά χορικά από την Αντιγόνη τού Σοφοκλή αλλά και μέσα από σύγχρονες ποιητικές μεταφράσεις των χορικών αυτών, θα προσπαθήσουμε να προσεγγίσουμε τόσο τα θεμέλια και την ουσία της αρχαίας μετρικής, όσο και τις σχέσεις μεταξύ του αρχαίου ελληνικού λόγου και της σύγχρονης εκφοράς και ακρόασής του στα νέα ελληνικά. Στο βιωματικό αυτό εργαστήριο, και μέσα από απλές ασκήσεις ρυθμού, κίνησης και εκφοράς λόγου, θα αναζητηθούν οι γέφυρες επικοινωνίας μεταξύ αρχαίας ελληνικής και νέας ελληνικής γλώσσας ως προς τη μουσικότητα, το μέτρο και το ρυθμό του τραγικού λόγου και θα διερευνηθούν οι τρόποι με τους οποίους τα μουσικά αυτά στοιχεία του λόγου συμβάλλουν αφενός στην κατανόηση του εσωτερικού περιεχομένου των χορικών, αφετέρου στο σμίλεμα του περιεχομένου αυτού σε «πραγματοποιημένη» κίνηση και θεατρική δράση. Απαιτείται η άνετη ένδυση.
Ο Νίκος Γκόβας σπούδασε μαθηματικά, θέατρο και παιδαγωγικά στην Ελλάδα, στην Αγγλία και στην Αυστραλία και έχει συνεργαστεί ως ηθοποιός, μουσικός, σκηνοθέτης και εμψυχωτής νεανικών θεατρικών εργαστηρίων με Δημοτικά Θέατρα, ΔΗΠΕΘΕ, Πανεπιστήμια και ανεξάρτητες ομάδες. Το 1994 ιδρύει στο Λονδίνο με άλλους καλλιτέχνες το Theatre Lab Company (βραβείο Hellenic Foundation Award 1997) και σκηνοθετεί τις παραστάσεις του μέχρι το 1998 (European Festival of Theatre in Camden London, Διεθνές Φεστιβάλ «Θεατρική Άνοιξη» στη Θεσσαλονίκη, κά). Είναι εκπαιδευτικός στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση από το 1982, συντονιστής πολιτιστικών προγραμμάτων στη Ανατ. Αττική από το 1998 και έχει συνεργαστεί σε επιμορφωτικά και πιλοτικά προγράμματα για το θέατρο στην εκπαίδευση με ΠΕΚ, το Πανεπιστήμιο Αθηνών, το Central School of Speech and Drama (UK), το Winchester University (UK), το πρόγραμμα Μελίνα, Δημοτικά Θέατρα, επαγγελματικές Ενώσεις κ.ά.. Έχει γράψει και επιμεληθεί βιβλία και άρθρα για το θέατρο και την εκπαίδευση, είναι εισηγητής και συντονιστής του προγράμματος «εκπαίδευση & θέατρο», πρόεδρος στην επιστημονική ένωση «Πανελλήνιο Δίκτυο Για Το Θέατρο στην Εκπαίδευση» και έχει τιμηθεί με το διεθνές βραβείο «Grozdanin Kikot» (2002) για την συμβολή του στην ανάπτυξη του θεάτρου/δράματος στην εκπαίδευση. To 2003 εξέδωσε το «Για ένα νεανικό δημιουργικό θέατρο: ασκήσεις, παιχνίδια, τεχνικές» εκδΜΕΤΑΙΧΜΙΟ.
H Σμαρώ Χ. Γρηγοριάδου είναι σολίστ κλασσικής κιθάρας, συνθέτης και παιδαγωγός της μουσικής. Σπούδασε μουσική και αρχιτεκτονική στην Αθήνα και συνέχισε τις μεταπτυχιακές της μουσικές σπουδές στο Βασιλικό Κολλέγιο του Λονδίνου με υποτροφία του Κολεγίου. Ως σολίστ κιθάρας έχει εμφανιστεί σε συναυλίες στην Ελλάδα και το εξωτερικό, με ελληνικές και ξένες ορχήστρες ή σύνολα μουσικής δωματίου καθώς και σε πανελλήνιους και διεθνείς διαγωνισμούς ερμηνείας και σύνθεσης (Αθήνα, Μπιλμπάο, Ρώμη, Μπολόνια, Τροία κλπ), αποσπώντας βραβεία και τιμητικές διακρίσεις. Ως συνθέτης έχει εργασθεί στο χώρο της λεγόμενης «λόγιας» μουσικής και του θεάτρου και έργα της έχουν παρουσιαστεί σε μουσικά και θεατρικά φεστιβάλ στην Ελλάδα, Τουρκία, Αγγλία και Ισπανία. Πραγματοποιεί σεμινάρια και βιωματικά εργαστήρια σχετικά με την έννοια της μουσικής εμπειρίας στο θέατρο και την εκπαίδευση, εστιάζοντας την έρευνά της σε «ερμητικά» γνωστικά πεδία, όπως η αρχαία μετρική, η μουσικότητα του ελληνικού λόγου και η ουσία της μουσικής ερμηνείας, τομείς πάνω στους οποίους έχει εξάλλου δημοσιεύσει σχετικά άρθρα. Είναι μέλος στο Δίκτυο για το Θέατρο στην Εκπαίδευση και στην καλλιτεχνική Εταιρεία «Μυθολογία».