Παγκόσμια Ημέρα Θεάτρου στην Εκπαίδευση 2021
«Μπροστά στις νέες προκλήσεις 2021: Πανδημία και Δημοκρατία. Γεφυρώνονται οι αποστάσεις;»
ΑΘΗΝΑ, Κυριακή 28 Νοεμβρίου 2021 ΔΙΑΔΙΚΤΥΑΚΗ ΗΜΕΡΙΔΑ 28/11/2021
Εργαστήρια- Ομιλίες- Ανοιχτές συζητήσεις
Όλες οι εκδηλώσεις είναι δωρεάν και θα γίνουν διαδικτυακά μέσω της πλατφόρμας ΖΟΟΜ
Απαραίτητες δηλώσεις συμμετοχής
EΙΣΗΓΗΣΕΙΣ- ΔΙΑΔΙΚΤΥΑΚΗ ΣΥΖΗΤΗΣΗ
«Τα εργαλεία του Devised Theatre και της Performance. Νέες προσεγγίσεις στην εποχή της πανδημίας».
Διαδικτυακά, Κυριακή 28 Νοεμβρίου, Ώρες: 17.00-19.00
17.10-17.30:«Από το πραγματικό στη διαδικτυακή “δυναμική πραγματικότητα”. Επινοώντας νέες μεθόδους για να ξεπεράσουμε τα εμπόδια και τις προκλήσεις».
Άννα Τσίχλη- Σκηνοθέτις, μέλος Ε.Ε.Π. Τμήμα Θεατρικών Σπουδών, Σχολή Καλών Τεχνών, Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου
Μια σύντομη εισήγηση για το ταξίδι του τελευταίου ενάμιση χρόνου μέσα από διαδικτυακές συναντήσεις, πρόβες, μαθήματα, παραστάσεις και ταινίες. Μια περιπέτεια σε παράλληλα σύμπαντα, με ανταλλαγές, νέες δεξιότητες, τεχνικές και εμπειρίες, μέσα από εμπόδια, απαιτήσεις και προκλήσεις. Από την περιστασιακή χρήση στη συστηματική γνωριμία, εξοικείωση και ανάπτυξη των μέσων, των εργαλείων και των τρόπων επικοινωνίας και επιτέλεσης.
17.30-17.50: «Shelter in Love (Καταφύγιο στην αγάπη) - Πώς μια κολεκτίβα καλλιτεχνών μετατρέπει μια αρνητική συνθήκη σε συνθήκη καλλιτεχνικής δημιουργίας».
Ιωάννα Κατσαρού- Σκηνοθέτις
Από τον Μάιο του 2020, εν μέσω της πανδημίας, μια ομάδα καλλιτεχνών από διαφορετικές χώρες, πολιτισμούς και καλλιτεχνικό υπόβαθρο έχει βρει καταφύγιο στην αγάπη και τη δημιουργικότητα. Δημιουργήσαμε μια καλλιτεχνική κοινότητα που μέσα από τακτικές, διαδικτυακές συναντήσεις ανταλλάσσει ιδέες, αλληλεπιδρά και αντιστέκεται στην αρνητική συνθήκη της κοινωνικής και καλλιτεχνικής απομόνωσης που επέβαλε η πανδημία.
Δουλέψαμε με περιορισμένα μέσα -χωρίς επαγγελματικά στούντιο ηχογράφησης, ακριβές κάμερες, πλούσια κοστούμια, φανταχτερές τοποθεσίες γυρισμάτων και ούτω καθεξής- αλλά με άφθονη εμπιστοσύνη στη δύναμη της καλλιτεχνικής δημιουργικότητας για να ξεπεραστούν τα εμπόδια.
Αυτό που παρουσιάσαμε διαδικτυακά το Φεβρουάριο του 2021 είναι ένα πρότζεκτ σε εξέλιξη - οι καλλιτεχνικοί καρποί περισσότερων από 10.000 ωρών συλλογικής εργασίας σε διάστημα 10 μηνών- οργανωμένη σε έξι θεματικές ομάδες. Τον Ιανουάριο του 2022 θα παρουσιαστεί η τελική μορφή του πρότζεκτ στο LaGuardia Performing Arts Center.
17.50-18.10: «Νέες προσεγγίσεις στην εποχή της πανδημίας. Αντιγόνη: Ώθηση διαδράσεων δημόσιου χαρακτήρα- performances σε τόπους ιστορικής, κοινωνικής, πολιτικής, πολιτιστικής, αρχιτεκτονικής και αρχαιολογικής σημασίας».
Μαρία – Μάρω Γαλάνη (Phd), Χορογράφος, Ερευνήτρια της Performance, Ειδικό Εκπαιδευτικό Προσωπικό Πανεπιστημίου Πάτρας
Η εισήγηση εστιάζει σε χωρικές πρακτικές παιδευτικής πράξης και παρέμβασης στη δημόσια σφαίρα με στόχο τη διαπραγμάτευση και τη δημιουργία νέων και εναλλακτικών παραδοχών της κοινότητας. Με άξονα το αρχαίο ελληνικό δράμα, πολιτισμικό προϊόν, που πραγματεύεται το μέγεθος μεγάλων συγκρούσεων και επισημαίνει την αξία του προσώπου ως ύπαρξη που φέρει την πολυπρόσωπη δυναμική της κοινωνίας, προσεγγίζουμε τη δημιουργία performances στη δημόσια σφαίρα ως συγγένειες με τις κατασκευές της μνήμης και της γνώσης, ως πρακτικές τέχνης που παράγουν ερμηνείες, αφηγήσεις και προβληματισμό δημοκρατίας, συμμετοχικότητας και ετερότητας. Σε αυτές τις επιτελέσεις -για την κατασκευή μνήμης εκ του παρελθόντος και γνώσης για συνείδηση του μέλλοντος- εστιάζουμε εμφατικά στο σώμα.
18.10-18.30: «The Art of Devising»
Sanja Krsmanović Tasić- Σκηνοθέτις θεάτρου
Η παρουσίαση θα εστιάσει στη εμπειρία της χρήσης τεχνικών επινόησης (devising) ως μια επαληθευμένη - επί πολλές δεκαετίες- παιδαγωγική και καλλιτεχνική πρακτική, τόσο στο πεδίο του θεάτρου/ δράματος, όσο και στο πεδίο του χορού.
Από τη χρήση του devising σε συνεργασία με χορευτές με αναπηρία, ως και την δημιουργική πρακτική των τεχνικών της επινόησης στην εργασία με παιδιά, νέους καθώς και επαγγελματίες ηθοποιούς ή χορευτές για τη δημιουργία αξιόλογων performances ως συλλογικές δράσεις. Η πιο πρόσφατη εμπειρία μου περιλαμβάνει την online συνεργασία με συμμετέχοντες από τη Τσεχία σ’ ένα διαδικτυακό εργαστήριο devised σωματικού θεάτρου, κατά τη διάρκεια της πανδημίας.
18.30-19.00: Συζήτηση
Δηλώσεις συμμετοχής: Οι θέσεις είναι περιορισμένες και θα τηρηθεί σειρά προτεραιότητας.
Για να συμπληρώσετε την αίτηση συμμετοχής πατήστε εδώ:
Πανελλήνιο Δίκτυο για το Θέατρο στην Εκπαίδευση – Γραφείο Αττικής
Οργανωτική επιτροπή: Δήμητρα Σκέμπη, Χριστίνα Στουραΐτη, Κατερίνα Αλεξάκη, Δήμητρα Νικολοπούλου, Αναστασία Κουλαλόγλου
Η σύνδεση στις εκδηλώσεις θα πραγματοποιηθεί μέσω της πλατφόρμας “Zoom” και ο σύνδεσμος θα σας σταλεί στο email που δηλώσατε στη φόρμα. Παρακαλούμε να ελέγχετε και τα spam.
Παρακαλούμε να εισέλθετε 10 λεπτά πριν την έναρξη, για να υπάρχει χρόνος να αντιμετωπισθούν πιθανά προβλήματα σύνδεσης.
Σε περίπτωση καθυστερημένης εισόδου, παρακαλούμε να εισέλθετε με απενεργοποιημένο το μικρόφωνο και την κάμερα του υπολογιστή/ κινητού σας, καθώς μπορεί να βρίσκεται σε εξέλιξη κάποια δράση ή συζήτηση.
ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΑ ΣΗΜΕΙΩΜΑΤΑ ΕΙΣΗΓΗΤΡΙΩΝ (αλφαβητική σειρά)
Η Μαρία – Μάρω Γαλάνη είναι χορογράφος, Ερευνήτρια της Performance, Ειδικό Εκπαιδευτικό Προσωπικό με γνωστικό αντικείμενο: «Διδακτική του χορού, ρυθμικού και θεατρικού παιχνιδιού» στο ΤΕπΕΚΕ του Πανεπιστημίου Πατρών. Διδάκτορας του National Academy of Sports (NSA) and National Academy for Theatre & Film Arts (NATFIZ) Sofia, Bulgaria, κατέχει Master στη Δημιουργική Γραφή, κατεύθυνση Συγγραφή στο «Performance writing» του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας. Έχει διδάξει στην Ανώτατη Εκπαίδευση: Visiting Professor στο Academy for TV, Cinema and Internet Communications, Sofia, Bulgaria και στο New Bulgarian University, Theatre Department, Sofia, Bulgaria, στο ΤΕΕΑΠΗ Παιδαγωγικό Τμήμα Νηπιαγωγών του Πανεπιστημίου Πατρών και στην Ανώτατη Δραματική Σχολή του ΔΗΠΕΘΕ Πάτρας. Τα επιστημονικά – ερευνητικά ενδιαφέροντά της εστιάζουν στα θέματα: «Παραστατικές Τέχνες και εκπαίδευση/ Χοροθέατρο» και «Performance/ Performance Writing». Έχει συγγράψει δυο βιβλία για το Χορό στην Εκπαίδευση και τη Δημιουργική Μέθοδο του Θεατρικού Παιχνιδιού. Έχει επιμεληθεί δύο συλλογικούς τόμους κι έχει κάνει συνεπιμέλεια στο «Theatre: Choice in Action» της Arden Fingerhut. Είναι μέλος του Σωματείου Ελλήνων Χορογράφων. Ιδρυτικό μέλος της Ένωσης Χοροθεραπευτών Ελλάδος. Έχει εκδώσει λογοτεχνία και θέατρο κι έχει βραβευτεί για το διήγημα «Φιλί να φυλάγεσαι». Έχει εργασθεί σε περισσότερες από 30 παραστάσεις ως χορεύτρια, χορογράφος και σκηνοθέτης στην Ελλάδα, Belgium, Bulgaria, Great Britain. Έχει συνεργαστεί στο Ελληνικό θέατρο με: Γιάννη Βόγλη, Κώστα Καζάκο, Πάνο Παπαϊωάννου, Θοδωρή Αμπαζή κ.ά.
Η Ιωάννα Κατσαρού είναι σκηνοθέτης, ηθοποιός και δασκάλα θεάτρου. Είναι καλλιτεχνική συνδιευθύντρια του Eclipses Group Theater New York, και υπήρξε ιδρυτικό και ενεργό μέλος του θεάτρου Τέχνης Ακτίς Αελίου (Βραβείο Καλύτερου Περιφερειακού θεάτρου της Ελλάδας, Ένωση Κριτικών Ελλάδας, 2006). Είναι μέλος του Εργαστηρίου Σκηνοθετών του Lincoln Center (2017) ενώ συνεργάζεται τα τελευταία τρία χρόνια ως σκηνοθέτης με τη διάσημη σχολή American Academy of Dramatic Arts (AADA) στη ΝΥ. Ως σκηνοθέτης έχει βραβευτεί πολλές φορές από το Queens Council on the Arts (Hercules: In Search of a hero, In Chorus, Shelter In Love.), από το New York Foundation for the Arts (Perspectives of War) και από το Solo festival της ΝΥ (Αποχαιρετισμός-Γιάννης Ρίτσος). Ως ηθοποιός έχει παίξει κορυφαίους ρόλους όπως, Κλυταιμνήστρα (Classis Stage Company-off Broadway), Κασσάνδρα (La MaMa-off Broadway), Άτοσσα ( La MaMa-off Broadway, Μοντρεάλ Καναδάς), Θεά Δήμητρα (The Cell theater, off-Broadway), Φαίδρα (Ευρωπαϊκό φεστιβάλ Δελφών) ανάμεσα σε άλλους. Δουλειά της έχει παρουσιαστεί στην Ελλάδα, Αμερική (Νέα Υόρκη, Σικάγο, Νιου Τζέρσεϊ), Καναδά, Αίγυπτο. (www.egtny.com). Είναι απόφοιτη της δραματικής σχολής του ΚΘΒΕ.
Η Sanja Krsmanović Tasić είναι Πρόεδρος του International Drama/Theatre and Education Association-IDEA. Είναι επίσης σκηνοθέτης θεάτρου, χορογράφος, ηθοποιός, παιδαγωγός θεάτρου και χορού. Ως δημιουργός μα και ως παραγωγός, έχει υλοποιήσει πολυάριθμα projects και προγράμματα καλλιτεχνικού και εκπαιδευτικού χαρακτήρα. Έχει αναπτύξει καινοτόμες μεθοδολογίες και έννοιες στη δουλειά της, όπως η προσέγγιση της τέχνης και της καλλιτεχνικής εκπαίδευσης ως η «οικολογία της ψυχής» ή η θεατρική προσέγγιση «essay in movement». Με την ομάδα της Hleb Teatar από το Βελιγράδι, ένα ensemble καλλιτεχνών που συνδυάζει θέατρο, χορό και ζωντανή μουσική, συνεργάζoνται με το TIE, το οποίο δημιουργεί και περιοδεύει παραστάσεις. Παράλληλα, η ίδια διεξάγει εργαστήρια και master classes σε διεθνές επίπεδο, συνδυάζοντας την εμπειρία της από το χορό και το laboratory theatre σε μια αυθεντική και πρωτότυπη προσέγγιση και μεθοδολογία. Είναι Πρόεδρος του CEDEUM και καλλιτεχνική διευθύντρια του Association Artistic Utopia και Children's an Youth Theatre Mater Terra Festival. Τέλος, είναι συγγραφέας δοκιμίων, κριτικών χορού και άρθρων σχετικά με τις παραστατικές τέχνες και την εκπαίδευση, το θέατρο, το εκπαιδευτικό δράμα κ.α.
Η Άννα Τσίχλη Μπουασσοννά είναι κάτοχος πτυχίου του Τμήματος Θεατρικών Σπουδών του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών και μεταπτυχιακού τίτλου στις Παραστασιακές Σπουδές του The Royal Central School of Speech and Drama. Εκπόνησε διδακτορική διατριβή στο Πάντειο Πανεπιστήμιο. Το ακαδημαϊκό έτος 2017-18 παρακολούθησε το πρόγραμμα CAS in Dance and Performing Arts με αντικείμενο τον Χορό και τις Παραστασιακές Τέχνες στο Ινστιτούτο Θεατρικών Σπουδών του Πανεπιστημίου της Βέρνης.Έχει σκηνοθετήσει θεατρικές παραστάσεις, performances, ταινίες και happenings, ενώ έχει εργαστεί και ως σύμβουλος δραματουργίας σε παραστάσεις χορού και σωματικού θεάτρου. Έργα της έχουν παρουσιαστεί στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Έχει συμμετάσχει σε φεστιβάλ, συνέδρια και ευρωπαϊκά ερευνητικά και εργαστηριακά προγράμματα, σε επιτροπές αξιολόγησης στην Ελλάδα και το εξωτερικό και διαθέτει δημοσιεύσεις σε επιστημονικά περιοδικά, συλλογικούς τόμους, πρακτικά συνεδρίων. Από το 2005 διδάσκει στο Προπτυχιακό Πρόγραμμα Σπουδών του Τμήματος Θεατρικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου με γνωστικό αντικείμενο «Σκηνοθεσία και Θεατρική Πρακτική» και από το 2014 και στο Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα Σπουδών «Δραματική Τέχνη και Παραστατικές Τέχνες στην Εκπαίδευση και στη Δια Βίου Μάθηση». Δίδαξε επίσης στο μεταπτυχιακό πρόγραμμα Παραστασιακών Σπουδών του The Royal Central School of Speech and Drama και στο Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα Θεατρικών Σπουδών της Σχολής Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Σπουδών του Ανοικτού Πανεπιστημίου Κύπρου, σε δραματικές σχολές στην Αθήνα, σε κέντρα θεραπείας και απεξάρτησης, σε σχολεία και σε θεατρικά εργαστήρια στην Ελλάδα και στο εξωτερικό.