Όλα τα εργαστήρια/σεμινάρια επιμόρφωσης

Θεάτρο forum, Σώμα, Εικόνα, Λόγος, Αντίλογος

Αθήνα, 19/11/2005, Εργαστήριο για εκπαιδευτικούς, Γιάννα Πιτούλη, Νίκος Γκόβας

Ημ/νίες Εκδήλωσης: 19/11/2005 10:30 πμ - 1:30 μμ Export event


 

3ο Διήμερο Επιστημονικό - Επιμορφωτικό Σεμινάριο

 

«Το θέατρο στην εκπαίδευση:

διευρύνοντας τη μάθηση και τη δημιουργική έκφραση»

 

Βούλα, 18-19 Νοεμβρίου 2005

 

 

Οργάνωση:

Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Ανατ. Αττικής,  Πανελλήνιο Δίκτυο για το Θέατρο στην Εκπαίδευση,

 1ο Γυμνάσιο Βούλας

 

ΣΑΒΒΑΤΟ 19/11/2005 10.30 – 13.30 

Τίτλος Εργαστηρίου: «Εργαστήρι θεάτρου Forum: Σώμα, Εικόνα, Λόγος, Αντίλογος…»

Γιάννα Πιτούλη, θεατροπαιδαγωγός, Νίκος Γκόβας, εκπαιδευτικός θεάτρου

 

Αφετηρία εργασίας του εργαστηρίου αποτελεί το πρόβλημα της άσκησης σωματικής-ψυχολογικής βίας μεταξύ των μαθητών στο σχολικό χώρο. Για να προσεγγίσουμε το θέμα χρησιμοποιούμε τεχνικές βασισμένες στο Θέατρο Forum και στο Θέατρο Εικόνων όπως μας φτάνει από τον Augusto Boal. Το θέατρο Forum  είναι μια θεατρική πρόταση διαχείρισης εντάσεων και συγκρούσεων,  που  οι προσωπικές στάσεις - απέναντι σε θέματα όπως η ειρήνη, η βία, η ξενοφοβία,  αποδοχή του διαφορετικού, περιβάλλον κ.α.- δημιουργούν. Λογοτεχνικά κείμενα, ιστορικά ντοκουμέντα, φωτογραφίες, υλικό από την ευρύτερη εκπαιδευτική πραγματικότητα μπορούν να αποτελέσουν το έναυσμα για μια τέτοια προσέγγιση διαπραγμάτευσης και επαναδιαπραγμάτευσης στάσεων. Σκοπός του εργαστηρίου είναι να εισάγει τους εκπαιδευτικούς στις βασικές τεχνικές του θεάτρου Forum προκειμένου οι ίδιοι να ενισχύσουν, με ένα βιωματικό παιδαγωγικό εργαλείο, τον τρόπο διαχείρισης των όποιων εντάσεων και συγκρούσεων καλούνται να επιλύσουν στη σχολική πράξη. Η εφαρμογή  του Forum στη σχολική τάξη μπορεί να οδηγήσει και στην αξιοποίηση των  αποτελεσμάτων  των εργασιών,  με  ομαδική δημιουργία  θεατρικού έργου και παράστασης από τους ίδιους τους μαθητές. Απαιτείται η άνετη ένδυση.

 

Ο Νίκος Γκόβας σπούδασε μαθηματικά, θέατρο και παιδαγωγικά στην Ελλάδα, στην Αγγλία και στην Αυστραλία και έχει συνεργαστεί ως ηθοποιός, μουσικός, σκηνοθέτης και εμψυχωτής νεανικών θεατρικών εργαστηρίων με Δημοτικά Θέατρα, ΔΗΠΕΘΕ, Πανεπιστήμια και ανεξάρτητες ομάδες. Το 1994 ιδρύει στο Λονδίνο με άλλους καλλιτέχνες το Theatre Lab Company (βραβείο Hellenic Foundation Award 1997) και σκηνοθετεί τις παραστάσεις του μέχρι το 1998 (European Festival of Theatre in Camden London, Διεθνές Φεστιβάλ «Θεατρική Άνοιξη» στη Θεσσαλονίκη, κά). Είναι εκπαιδευτικός στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση από το 1982, συντονιστής πολιτιστικών προγραμμάτων στη Ανατ. Αττική από το 1998 και έχει συνεργαστεί σε επιμορφωτικά και πιλοτικά προγράμματα για το θέατρο στην εκπαίδευση με ΠΕΚ, το Πανεπιστήμιο Αθηνών, το Central School of Speech and Drama (UK), το Winchester University (UK), το πρόγραμμα Μελίνα, Δημοτικά Θέατρα, επαγγελματικές Ενώσεις κ.ά.. Έχει γράψει και επιμεληθεί βιβλία και άρθρα για το θέατρο και την εκπαίδευση, είναι εισηγητής και συντονιστής του προγράμματος «εκπαίδευση & θέατρο», πρόεδρος στην επιστημονική ένωση «Πανελλήνιο Δίκτυο Για Το Θέατρο στην Εκπαίδευση» και έχει τιμηθεί με το διεθνές βραβείο «Grozdanin Kikot» (2002) για την συμβολή του στην ανάπτυξη του θεάτρου/δράματος στην εκπαίδευση. To 2003 εξέδωσε το «Για ένα νεανικό δημιουργικό θέατρο: ασκήσεις, παιχνίδια, τεχνικές» εκδΜΕΤΑΙΧΜΙΟ.

 

Η Γιάννα Πιτούλη σπούδασε παιδαγωγικά στην Αλεξανδρούπολη (1995). Στη συνέχεια, ασχολείται με το θεατρικό παιχνίδι και το εφαρμόζει στις παιδικές κατασκηνώσεις που εργάζεται (1996-1997). Για ένα χρόνο (1998) διαμένει στο Εδιμβούργο της Σκοτίας όπου παρακολουθεί μαθήματα αγγλικής γλώσσας στο Πανεπιστήμιο του Εδιμβούργου, συμμετέχει σε θεατρικό εργαστήρι, παραδίδει μαθήματα ελληνικής γλώσσας, εργάζεται σε συνθήκες μερικής απασχόλησης στο ελληνικό σχολείο και αναζητεί σπουδές επιστημονικής κατάρτισης για το θέατρο στην εκπαίδευση. Η αναζήτηση αυτή την οδηγεί  στο School of Dramaτου Πανεπιστημίου του Exeter στη Βρετανία από όπου και απέκτησε το ΜΑ inApplied Drama (2000). Επιστρέφοντας στην Ελλάδα, ασχολείται με την εφαρμογή των Θεατροπαιδαγωγικών Προγραμμάτων (Theatre-in-Education και Drama-in-Education) στα ελληνικά εκπαιδευτικά δεδομένα. Δουλεύει ως εμψυχώτρια θεατρικών εργαστηρίων με ομάδες εκπαιδευτικών και υλοποιεί θεατρικά  project με ομάδες παιδιών μέσα και έξω από το σχολικό χώρο. Εργάζεται ως δασκάλα και έχει  διδάξει το μάθημα της θεατρικής αγωγής σε ολοήμερα σχολεία. Είναι μέλος στο Πανελλήνιο Δίκτυο για το Θέατρο στην Εκπαίδευση.