Όλα τα εργαστήρια/σεμινάρια επιμόρφωσης

ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ- Παγκόσμια Ημέρα Θεάτρου στην Εκπαίδευση 2025

ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ- Παγκόσμια Ημέρα Θεάτρου στην Εκπαίδευση 2025

Θεσσαλονίκη 13/12/2025, Ημερίδα-Εργαστήρια

Ημ/νίες Εκδήλωσης: 13/12/2025 9:30 πμ - 7:30 μμ Export event


ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΟ ΔΙΚΤΥΟ ΓΙΑ ΤΟ ΘΕΑΤΡΟ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ - ΓΡΑΦΕΙΟ ΒΟΡ. ΕΛΛΑΔΑΣ

Πρόσκληση για τον Εορτασμό της Παγκόσμιας Ημέρας Θεάτρου στην Εκπαίδευση 2025

«Μπροστά στις νέες προκλήσεις 2025: Διεκδικώντας τις ισότητες»

ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ 13 Δεκεμβρίου 2025 09:30 – 17:15
 Χώρος: 36ο Δημοτικό σχολείο Θεσσαλονίκης-ΜΙΛΤΟΣ ΚΟΥΝΤΟΥΡΑΣ (Αγίας Σοφίας 66)

ΗΜΕΡΙΔΑ - ΣΥΖΗΤΗΣΗ-ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ

ΕΙΣΟΔΟΣ ΕΛΕΥΘΕΡΗ 

 

Από το 2008 ο Διεθνής Οργανισμός για το Θέατρο στην Εκπαίδευση IDEA (International Drama/Theatre & Education Association) έχει ορίσει την 27η Νοεμβρίου ως Παγκόσμια Ημέρα Θεάτρου στην Εκπαίδευση και κάθε χρόνο καλεί τα μέλη του και όλ*ες όσ*ες εμπλέκονται με το θέατρο, το Εκπαιδευτικό Δράμα, τις παραστατικές τέχνες στην τυπική ή μη τυπική εκπαίδευση, να τη γιορτάζουν με εκδηλώσεις, παραστάσεις, επιμορφωτικές συναντήσεις, παρεμβάσεις σε σχολεία κ.ά. 


Το Πανελλήνιο Δίκτυο για το Θέατρο στην Εκπαίδευση, τακτικό μέλος του IDEA, συμμετέχει και φέτος στις εκδηλώσεις αυτές διοργανώνοντας ημερίδες σε διάφορες πόλεις και καλώντας εκπαιδευτικούς, θεατροπαιδαγωγούς, καλλιτέχνες, θεατρολόγους, φοιτήτ*ριες και μαθήτ*ριες να γιορτάσουν την Παγκόσμια Ημέρα Θεάτρου στην Εκπαίδευση στις 27 Νοεμβρίου 2025.

Για φέτος το γενικό θεματικό πλαίσιο των δράσεων είναι: Μπροστά στις νέες προκλήσεις 2025: «Διεκδικώντας τις Ισότητες». 

Φέτος καλούμαστε να εξερευνήσουμε, μέσα από θεατρικές δράσεις, εργαστήρια και δρώμενα, τα όρια και τις ρωγμές της κοινωνικής πραγματικότητας. Να σταθούμε απέναντι σε ό,τι χωρίζει, υποβαθμίζει, αποκλείει, φιμώνει, αναζητώντας τρόπους ενδυνάμωσης και επανασύνδεσης μέσα από τη συλλογική δημιουργία και τη δύναμη της σκηνικής πράξης. Να δούμε πώς το θέατρο μπορεί να λειτουργήσει ως καθρέφτης και ταυτόχρονα ως μοχλός αλλαγής, ως ένα πεδίο όπου κάθε φωνή ακούγεται και κάθε άνθρωπος βρίσκει τη δική του θέση μέσα σε έναν κόσμο που μας χωρά όλους. Η φετινή θεματική «ομπρέλα» στοχεύει να απαντήσει στις ανισότητες της εποχής με αντίδοτο την αλληλεγγύη, την ενδυνάμωση, την αλληλοϋποστήριξη, τη φροντίδα. Περιλαμβάνει έννοιες / λέξεις κλειδιά, όπως κοινωνία, ανισότητες ως κοινωνικό ζήτημα, αποκλεισμός, ενδυνάμωση, συμπερίληψη, αποδοχή, συμμετοχή, συνεργασία, συλλογική δράση, μαζί. 


Η ημερίδα της Θεσσαλονίκης στις 13/12/2025 περιλαμβάνει τέσσερα βιωματικά εργαστήρια και συζήτηση. 
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ
9:30-10:00 Προσέλευση 
10:00-10:30 Χαιρετισμοί, σύντομη παρουσίαση (φυσιογνωμία και δράσεις του ΠΔΘΕ) 
10:30-13:30 Α΄ κύκλος εργαστηρίων 
1. «Αναζητώντας την ταυτότητα μέσα από την τέχνη και τη συλλογικότητα. Θεατρικό Εργαστήρι για τη δύναμη της τέχνης ενάντια στη βία», Γεωργία Γιάγκου, Βασιλική Τσιούμαρη 
 2. «Το ημερολόγιο της Μαρίας» Άβρα Αυδή, Μελίνα Χατζηγεωργίου 
13.30-14.00: Διάλειμμα-καφές-σνακ 
14.00-17.00 Β΄ κύκλος εργαστηρίων 
3. «Ensemble Lab: Από την Προσωπική Έκφραση στη Δημιουργία Θεάτρου Συνόλου» Στέλιος Χατζηαδαμίδης 
4. «TiM^2: θέατρο στα μαθηματικά και τις φυσικές επιστήμες. Διεκδικώντας ισότητες... μέσω εξισώσεων!» , Χριστίνα Ζουρνά, Θοδωρής Παράσχου 
17:00-17:15: Συζήτηση-κλείσιμο ημερίδας 

ΠΕΡΙΓΡΑΦΕΣ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΩΝ 
1. «Αναζητώντας την ταυτότητα μέσα από την τέχνη και τη συλλογικότητα. Θεατρικό Εργαστήρι για τη δύναμη της τέχνης ενάντια στη βία» Γεωργία Γιάγκου, Βασιλική Τσιούμαρη 
Το εργαστήριο εκπαιδευτικού δράματος αντλεί έμπνευση από το βιβλίο «Το Παλιόπαιδο» της Αγγελικής Δαρλάση και εστιάζει στη διαμόρφωση της ταυτότητας κατά την εφηβεία, μέσα από το πρίσμα των κοινωνικών, οικογενειακών και συναισθηματικών προκλήσεων. Μέσα από βιωματικές δραστηριότητες και ομαδικές ασκήσεις, οι συμμετέχοντες θα προσεγγίσουν θέματα όπως η αυτοεικόνα, η αυτοεκτίμηση, η δύναμη της ομάδας και ο ρόλος των “σημαντικών άλλων” στη ζωή κάθε παιδιού. Στόχος του σεμιναρίου είναι να διερευνηθεί πώς η δύναμη της τέχνης μπορεί να αποτελέσει εργαλείο αντιμετώπισης της βίας και του κοινωνικού αποκλεισμού, λειτουργώντας ως μέσο πρόληψης, ενδυνάμωσης, ένταξης και προσωπικής αλλαγής, βοηθώντας τα παιδιά να πιστέψουν στον εαυτό τους και να βρουν τη δική τους φωνή μέσα στην κοινότητα. Απευθύνεται σε εκπαιδευτικούς Πρωτοβάθμιας (Ε’ - Στ’ δημοτικού) και Δευτεροβάθμιας, σε εμψυχωτές/τριες και θεατροπαιδαγωγούς. 
Ανώτατος αριθμός συμμετεχόντων/ουσών: 25 


2. «Το ημερολόγιο της Μαρίας» Άβρα Αυδή, Μελίνα Χατζηγεωργίου 
Τρίωρο βιωματικό εργαστήριο με τη μέθοδο του Εκπαιδευτικού Δράματος που έχει κύριο θέμα την ενδοσχολική βία και προσεγγίζει τα παρακάτω υποθέματα: διαφορετικότητα, φιλία, εμπιστοσύνη – προδοσία, απομόνωση – ανάγκη να ανήκω σε μια ομάδα, θυμός – συγχώρηση. Το εργαστήριο προσφέρει την ευκαιρία στους συμμετέχοντες να βιώσουν, μέσα από διάφορους ρόλους, την ιστορία της έφηβης Μαρίας που είναι θύμα εκφοβισμού, και να διερευνήσουν ερωτήματα όπως: Ποια είναι τα αίτια που προκαλούν την ενδοσχολική βία και ποιες μπορεί να είναι οι συνέπειες; Ποια είναι τα κίνητρα αυτών που ασκούν τη βία; Ποια στάση κρατούν οι αυτόπτες μάρτυρες και γιατί; Ποιο είναι το αντίδοτο για τη βία; Με ποιους τρόπους μπορούμε να δυναμώσουμε τους δεσμούς μέσα στη σχολική κοινότητα, για να χαιρόμαστε την ειρηνική συνύπαρξη; Απευθύνεται σε εκπαιδευτικούς πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. 
Ανώτατος αριθμός συμμετεχόντων/ουσών: 25 


3. «Ensemble Lab: Από την Προσωπική Έκφραση στη Δημιουργία Θεάτρου Συνόλου» Στέλιος Χατζηαδαμίδης 
Το εργαστήριο ανοίγει έναν χώρο όπου το “μέσα” συναντά το “έξω”, η σκέψη συναντά το σώμα, και η δραματουργία γεννιέται μέσα από συλλογική δράση. Ξεκινάμε από βασικές θεωρίες σύνθεσης και από το πώς ένα θέμα μπορεί να μετατραπεί σε παράσταση, από ντοκουμέντα, εικόνες, μνήμες και καθημερινές χειρονομίες· για να φτάσουμε στη δημιουργική σύνθεση της πραγματικότητας. Σε μια σύνθεση που βασίζεται στη συλλογική κατάθεση, την αλληλεπίδραση και τη συνεργασία· το σύνολο δημιουργεί το αποτέλεσμα, όχι οι πρωταγωνιστές. Στην πρακτική εφαρμογή δουλεύουμε σωματικό θέατρο: chorus work, ensemble, ταυτόχρονες δράσεις, αξιοποίηση του αναπάντεχου και του τυχαίου. Μέσα από ασκήσεις ρυθμού, επανάληψης και κίνησης, οι συμμετέχοντες μαθαίνουν πώς το σώμα και οι λέξεις γίνονται μια ισότιμη, συλλογική σκηνική γλώσσα που οργανώνει το χάος σε αρμονία και αφήνει τη φαντασία να γεννήσει την παράσταση, μέσα από τεχνικές. Απευθύνεται σε όλες τις βαθμίδες εκπαίδευσης, από την πρωτοβάθμια (από Δ΄ Δημοτικού και άνω) έως την Εκπαίδευση Ενηλίκων. 


4. «TiM^2: θέατρο στα μαθηματικά και τις φυσικές επιστήμες. Διεκδικώντας ισότητες... μέσω εξισώσεων!» Χριστίνα Ζουρνά, Θοδωρής Παράσχου 
Η μεθοδολογία TiM^2 έχει αναπτυχθεί θεωρητικά στο πλαίσιο Ευρωπαϊκού προγράμματος Erasmus Plus, έχει εφαρμοστεί στην πράξη τόσο με εκπαιδευτικούς όσο και με μαθητές/τριες και τα δύο τελευταία χρόνια βρίσκεται στο στάδιο της τελικής αξιολόγησης σε τέσσερις χώρες ταυτόχρονα (Νορβηγία, Ιταλία, Πορτογαλία και Ελλάδα). Εισηγείται την υιοθέτηση θεατρικών τεχνικών και εκπαιδευτικού δράματος στη διδασκαλία των μαθηματικών στην τάξη με βασικό στόχο την αποφυγή δημιουργίας άγχους και φόβου για τα μαθηματικά. Στο προτεινόμενο εργαστήριο οι συμμετέχουσες/οντες θα πειραματιστούν βιωματικά με τεχνικές και δραστηριότητες MathemArt και εκπαιδευτικού δράματος, ενώ θα κληθούν να δημιουργήσουν δικές τους άμεσα εφαρμόσιμες δραστηριότητες με θεματικές της επιλογής τους. Απευθύνεται σε εκπαιδευτικούς πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης που διδάσκουν μαθηματικά, εργαζόμενους σε ΣΔΕ, φοιτητές/τριες παιδαγωγικών σχολών και σχολών θετικών επιστημών. 
Ανώτατος αριθμός συμμετεχόντων/ουσών: 30 

 

Οργάνωση: Πανελλήνιο Δίκτυο για το Θέατρο στην Εκπαίδευση, Γραφείο Β. Ελλάδας 
ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ: www.theatroedu.gr, info@theatroedu.gr / 2106541600
 

Αιτήσεις συμμετοχής

Οι ενδιαφερόμενοι/ες μπορούν να δηλώσουν συμμετοχή στην ημερίδα μέχρι την Τετάρτη 10/12/2025

στη φόρμα ΕΔΩ  

και θα ειδοποιηθούν την Πέμπτη 11/12/2025 μέσω του e-mail που δήλωσαν. Παρακαλούμε να ελέγχετε και τον φάκελο των Ανεπιθύμητων. 

Σημείωση: Τα εργαστήρια είναι βιωματικά και συμμετοχικά και περιλαμβάνουν παιχνίδια, αυτοσχεδιασμούς, κινητικές ασκήσεις στο χώρο και σωματική επαφή. Γι’ αυτό οι συμμετέχοντες/συμμετέχουσες είναι απαραίτητο: 
- να φορούν άνετα ρούχα και παπούτσια για κίνηση στο χώρο 
- να έχουν μαζί τους... κέφι και όρεξη για πειραματισμούς! 

ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΑ ΕΜΨΥΧΩΤΩΝ/ΤΡΙΩΝ 
Η Γεωργία Γιάγκου είναι δασκάλα Ειδικής Αγωγής στο 4ο Δημοτικό Πεύκων και έχει υπηρετήσει επί σειρά ετών στο Αρσάκειο Δημοτικό Σχολείο Θεσσαλονίκης. Είναι απόφοιτος του Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης του Α.Π.Θ. και κάτοχος Μεταπτυχιακού Διπλώματος στην Εκπαιδευτική Ψυχολογία (Πανεπιστήμιο Λευκωσίας). Έχει παρακολουθήσει πλήθος επιμορφώσεων σε θέματα ειδικής αγωγής, συναισθηματικής νοημοσύνης, θεατρικής εκπαίδευσης και βιωματικής μάθησης. Υπήρξε μέλος στο Θεατρικό Εργαστήρι της εταιρείας θεάτρου «Μικρός Βορράς» για εκπαιδευτικούς όλων των βαθμίδων, μαθήματα θεατρικής αγωγής και κύκλοι μαθημάτων με θέμα «Drama in Education». Ως μέλος θεατρικών και δημιουργικών εργαστηρίων, αξιοποιεί το θέατρο και την τέχνη ως εργαλεία ενδυνάμωσης, έκφρασης και συνεργασίας στην εκπαιδευτική διαδικασία. Ενδιαφέρεται για τη δια βίου μάθηση, την ψυχοπαιδαγωγική προσέγγιση και τη βιωματική εκπαίδευση. 


Η Βασιλική Τσιούμαρη είναι καθηγήτρια Αγγλικών στο 50ο Δημοτικό Σχολείο Θεσσαλονίκης. Αποφοίτησε από το τμήμα Αγγλικής Γλώσσας και Φιλολογίας της Φιλοσοφικής Σχολής του Α.Π.Θ. και διδάσκει στη δημόσια πρωτοβάθμια εκπαίδευση είκοσι δύο έτη. Είναι κάτοχος Μεταπτυχιακού Διπλώματος στην Ειδίκευση Καθηγητών Αγγλικής του Ανοικτού Πανεπιστημίου Πατρών. Συμμετείχε πέντε χρόνια στο Θεατρικό Εργαστήρι για εκπαιδευτικούς όλων των βαθμίδων, της εταιρείας θεάτρου «Μικρός Βορράς», όπου επιμορφώθηκε σε θεατροπαιδαγωγικές τεχνικές και παρακολούθησε κύκλους μαθημάτων με θέμα το εκπαιδευτικό δράμα. Είναι ενεργό μέλος σε δίκτυα που προωθούν το θέατρο, τον κινηματογράφο και την τέχνη της φωτογραφίας στην εκπαίδευση. 


Η Άβρα Αυδή είναι φιλόλογος και θεατροπαιδαγωγός. Υπηρέτησε στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση ως καθηγήτρια και ως Υπεύθυνη Πολιτιστικών (1982-2011). Δίδαξε επί 15 έτη (2001-2016), στο Τμήμα Θεάτρου του Α.Π.Θ. τα μαθήματα «Δραματοποίηση» και «Το Θέατρο στο σχολείο». Ασχολήθηκε συστηματικά με το Εκπαιδευτικό Δράμα αξιοποιώντας τις γνώσεις που αποκόμισε από μεταπτυχιακές σπουδές. Συνέγραψε με τη Μελίνα Χατζηγεωργίου τα βιβλία «Η τέχνη του Δράματος στην εκπαίδευση» (Μεταίχμιο 2007) και «Όταν ο δάσκαλος μπαίνει σε ρόλο» (Μεταίχμιο 2018). Στον τομέα της γλωσσικής διδασκαλίας έχει επιτελέσει επιμορφωτικό και συγγραφικό έργο. Συμμετείχε στη συγγραφή των παρακάτω ομαδικών έργων: Εγχειρίδια «Έκφραση-Έκθεση» για το λύκειο και συνοδευτικά βιβλία καθηγητή (1985-89), Πρόγραμμα Σπουδών για τη Νεοελληνική Γλώσσα (1998), ψηφιακό έργο ΠΟΛΥΤΡΟΠΗ ΓΛΩΣΣΑ (Κέντρο Ελληνικής Γλώσσας, 2017 κ.ε.). Συνέγραψε τη συλλογή διηγημάτων «Μονοπάτια» (Γράφημα 2022). 


Η Μελίνα Χατζηγεωργίου είναι εκπαιδευτικός και θεατροπαιδαγωγός με μεταπτυχιακές σπουδές στο Εκπαιδευτικό Δράμα (Μ.Α. Drama in Education). Δίδαξε επί 14 έτη στο Τμήμα Θεάτρου του Α.Π.Θ. τα μαθήματα «Δραματοποίηση» και «Το Θέατρο στο σχολείο». Εργάστηκε ως θεατροπαιδαγωγός στο Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος, στο Παιδικό Στέκι του Εθνικού Θεάτρου, στο ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Ιωαννίνων, σε σχολεία, κ.α. Δίδαξε σε επιμορφωτικά σεμινάρια που οργανώθηκαν από πανεπιστήμια, από το Πανελλήνιο Δίκτυο για το Θέατρο στην Εκπαίδευση, τη θεατρική ομάδα «Μικρός Βορράς», το Μουσείο Ελληνικής Παιδικής Τέχνης, τη Future Library, κ.ά.. Σχεδίασε και συντόνισε θεατροπαιδαγωγικά προγράμματα σε μουσεία και άλλους φορείς. Συνέγραψε με την Άβρα Αυδή τα βιβλία «Η τέχνη του Δράματος στην εκπαίδευση» (Μεταίχμιο 2007) και «Όταν ο δάσκαλος μπαίνει σε ρόλο» (Μεταίχμιο 2018). 


Ο Στέλιος Χατζηαδαμίδης είναι θεατρικός συγγραφέας, σκηνοθέτης και εκπαιδευτικός με πολυσύνθετη καλλιτεχνική ταυτότητα, συνδυάζοντας υποκριτική, ενδυματολογία και σύγχρονες σπουδές στη διοίκηση. Είναι απόφοιτος υποκριτικής και του Τμήματος Δημιουργικού Σχεδιασμού & Ένδυσης (Διεθνές Πανεπιστήμιο Ελλάδος, με άριστα) και αυτή την περίοδο ολοκληρώνει μεταπτυχιακές σπουδές στη Διοίκηση Ανθρώπινων Πόρων (ΠΑΜΑΚ). Το έργο του «έσπασε» βραβεύτηκε από το Εθνικό Θέατρο (2010) και ήταν υποψήφιο για το Βραβείο Δραματουργίας «Κουν» (2011). Έργα και διασκευές του έχουν παρουσιαστεί σε κορυφαία θέατρα και φεστιβάλ της χώρας, όπως το ΚΘΒΕ, το Φεστιβάλ Αθηνών και το Δημοτικό Θέατρο Πειραιά. Έχει μακρόχρονη συνεργασία με τη Σοφία Σπυράτου ως βοηθός σκηνοθέτη, ενώ το 2024 ανέλαβε τη σκηνοθεσία, τη δραματουργία και την ενδυματολογική επιμέλεια της παράστασης θεάτρου ντοκουμέντο #letsparty (ΚΘΒΕ), η οποία βραβεύτηκε το 2025 από την Ένωση Κριτικών ως Καλύτερη Παράσταση για Παιδιά και Εφήβους. Διδάσκει υποκριτική και δημιουργική γραφή σε δραματικές σχολές, δομές ειδικής αγωγής και πολιτιστικούς φορείς. 


Η Χριστίνα Ζουρνά είναι μαθηματικός, απόφοιτος της Σχολής Θετικών Επιστημών του ΑΠΘ (1988), με 35ετή εμπειρία διδασκαλίας μαθηματικών στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Έχει Μεταπτυχιακό Δίπλωμα Ειδίκευσης στην Εκπαίδευση Ενηλίκων (2012) και Διδακτορικό στη Διά Βίου Μάθηση (2025) από το Τμήμα Εκπαιδευτικής και Κοινωνικής Πολιτικής του Πανεπιστημίου Μακεδονίας. Τα ερευνητικά της ενδιαφέροντα περιλαμβάνουν τη χρήση του Εκπαιδευτικού Δράματος τόσο στη διδασκαλία-διδακτική των Αναλυτικών Προγραμμάτων Σπουδών όσο και στην ανάπτυξη προσωπικών, κοινωνικών και επαγγελματικών δεξιοτήτων παιδιών, εφήβων, φοιτητών και ενηλίκων. Έχει δημοσιεύσει αρκετά άρθρα με αυτή τη θεματολογία σε διεθνή επιστημονικά περιοδικά, σε πρακτικά συνεδρίων και έχει συγγράψει σχετικά κεφάλαια σε βιβλία. 


Ο Θοδωρής Παράσχου σπούδασε Γεωλογία στο ΑΠΘ και διδάσκει στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση δεκαοχτώ χρόνια τόσο φυσικές επιστήμες, όσο και μαθηματικά. Είναι κάτοχος δύο μεταπτυχιακών στα αντικείμενα Γεωγραφία και Περιβάλλον, με υποτροφία του ΙΚΥ και Επιστήμες Αγωγής, Κριτική Παιδαγωγική και Εκπαίδευση Εκπαιδευτικών. Ασχολείται με την έρευνα και αρθρογραφεί σε επιστημονικά περιοδικά. Έχει ασχοληθεί με ερασιτεχνικές, καλλιτεχνικές ομάδες θεάτρου και animation υλοποιώντας αντίστοιχες δράσεις και στα σχολεία που  εργάστηκε. Έχει συμμετάσχει στη συγγραφική ομάδα δύο βιβλίων του Graphic Novel «Είδος: Homo-Unhackable» (ISBN:978-618-536-74-8) και του «…με γεύση Μαθηματικών» (ISBN:978-618-5364-85-4) το οποίο αφορά στη διδασκαλία των μαθηματικών με τη μεθοδολογία ΤΙΜ (Theatre in Mathematics).