Περιφερειακή Συνδιάσκεψη Δωδεκανήσου 2007

Θέατρο στην Εκπαίδευση: Γνωρίζοντας τον εαυτό μας και τους άλλους

Πανελλήνιο Δίκτυο για το Θέατρο στην Εκπαίδευση
σε συνεργασία με τη ΚΕ.Σ.Υ.Υ-Ν.Ε.Λ.Ε. Δωδεκανήσου
και το Σύλλογο Εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης και Προσχολικής Αγωγής Δωδεκανήσου


 

Εργαστήρια - Εισηγήσεις

ΣΥΝΟΠΤΙΚΟΣ ΠΙΝΑΚΑΣ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΩΝ

Σάββατο 5/5/2007
09.30  13.00

Σάββατο 5/5/2007
14.30 – 18.00

Κυριακή 6/5/2007
09.30  13.30

Αν. Αμανίτου

Σμ. Γρηγοριάδου
Α. Μπινιάρης-Παντελέων

Δ. Βασιλείου

Γ. Οικονόμου

Δ. Βασιλείου

Κ. Τσαρούχη

Σ. Καρδούλια

Α. Τσίχλη

Σμ. Γρηγοριάδου
Α. Μπινιάρης-Παντελέων

Σ. Μελισσουργού

Γ. Μπινιάρης

Γ. Μπινιάρης

Α. Τσίχλη

Κ. Τσαρούχη

Σ. Καρδούλια

 


 

"Σπόροι Σοφίας για Πόρτες Ανοιχτές"

"Σπόροι Σοφίας για Πόρτες Ανοιχτές"

Χιλιομόδι, 25/8/2022, Συμπληρωματικό Εργαστήριο Κατασκήνωσης 2022, Γιούλη Δούβου

Ημ/νίες Εκδήλωσης: 25/8/2022 5:00 μμ - 8:00 μμ Export event


ΘΕΑΤΡΙΚΗ ΚΑΛΟΚΑΙΡΙΝΗ ΚΑΤΑΣΚΗΝΩΣΗ  2022
ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΟ ΔΙΚΤΥΟ ΓΙΑ ΤΟ ΘΕΑΤΡΟ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ

ΣΥΜΠΛΗΡΩΜΑΤΙΚΟ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ 
25 Αυγούστου 2022
"Σπόροι Σοφίας για Πόρτες Ανοιχτές"
Γιούλη Δούβου, 
θεατρολόγος, εμψυχώτρια θεάτρου

ΔΗΛΩΣΕΙΣ ΣΥΜΜΕΤΟΧΗΣ ΓΙΑ ΑΥΤΟ ΤΟ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ θα γίνουν στην Κατασκήνωση
(ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΚΑΤΑΣΚΗΝΩΣΗ 2022 ΕΔΩ)

 

Θεατροπαιδαγωγικό Πρόγραμμα ¨Σπόροι Σοφίας για Πόρτες Ανοιχτές¨
Εμψύχωση: Γιούλη Δούβου, θεατρολόγος, εμψυχώτρια θεάτρου
Σχεδιασμός: Γιούλη Δούβου- Αγγελική Τσάκωνα
Διάρκεια: 3 ώρες

Ένα εργαστήριο επικεντρωμένο στις μαρτυρίες του Καλαβρυτινού Ολοκαυτώματος (13 Δεκεμβρίου 1943) με στόχο τη διαπολιτισμική εκπαίδευση και την ιστορική ενσυναίσθηση.  Η θεατρική  προσέγγιση του σημαντικού αυτού ιστορικού γεγονότος καταδεικνύει τις νέες δυναμικές που μπορεί να αποκτήσει η πρόσληψη της γνώσης προάγοντας τις αρχές της βιωματικής μάθησης.

Το προτεινόμενο θεατροπαιδαγωγικό πρόγραμμα περιλαμβάνει ένα σύνολο εκπαιδευτικών δράσεων, οι οποίες υλοποιούνται σύμφωνα με τις αρχές της αυτενέργειας, της διερεύνησης και της ενεργητικής-συμμετοχικής μάθησης. Απευθύνεται σε εκπαιδευτικούς όλων των βαθμίδων και σε κάθε ενεργό πολίτη.

Παρακαλούνται οι συμμετέχοντες να προσέλθουν με άνετα ρούχα και παιγνιώδη διάθεση!

Βιογραφικό Σημείωμα

Η Γιούλη Δούβου γεννήθηκε και ζει στην Πάτρα. Θεατρολόγος του Πανεπιστημίου Πατρών με παιδαγωγική κατάρτιση.  Απόφοιτος του Μεταπτυχιακού Τμήματος Πανεπιστημίου Πελοποννήσου, Σχολής Καλών Τεχνών, τμήματος Θεατρικών Σπουδών με τίτλο ¨Η δραματική τέχνη και οι παρασταστικές τέχνες στην εκπαίδευση και στη δια βίου μάθηση¨  (MA in Drama  and Performing Arts in Education and Lifelong Learning) με ειδίκευση στη Διαπολιτισμική Εκπαίδευση.          

Από το 2004 είναι εμψυχώτρια θεάτρου στην Πρωτοβάθμια, Δευτεροβάθμια και Μετα-δευτεροβάθμια Εκπαίδευση. Το 2006  συνδημιούργησε το Θεατρικό Εργαστήρι ¨επί δράσει¨. Υπεύθυνη του Θεατρικού Εργαστηρίου του ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Πάτρας από το 2011.

Έχει εμψυχώσει θεατρικά εργαστήρια επιμόρφωσης εκπαιδευτικών εκπροσωπώντας το ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Πάτρας, το Διεθνές Φεστιβάλ Αθηνών & Επιδαύρου («Εκπαιδεύοντας το κοινό στο Αρχαίο Δράμα»), το Πανελλήνιο Δίκτυο για το Θέατρο στην Εκπαίδευση, το Πανεπιστήμιο Πατρών, το Δημοτικό Μουσείο Καλαβρυτινού Ολοκαυτώματος κ.ά.   Έχει δημιουργήσει πολλά θεατροπαιδαγωγικά προγράμματα. Έχει συμμετάσχει και οργανώσει σεμινάρια υποκριτικής, σκηνοθεσίας, εμψύχωσης ομάδων, διδακτικής θεάτρου, δραματουργίας, δραματοθεραπείας και master- classes. Έχει σκηνοθετήσει, έχει αναλάβει τη δραματουργία και έχει συνεργαστεί σε πολλές θεατρικές παραστάσεις.

Οργάνωση: Πανελλήνιο Δίκτυο για το Θέατρο στην Εκπαίδευση

Τηλ 2106541600 / www.TheatroEdu.gr/ info@theatroedu.gr


ΠΕΡΙΛΗΨΕΙΣ ΕΙΣΗΓΗΣΕΩΝ


Μαρία Καμπουροπούλου, Λέκτορας του Παιδαγωγικού Tμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης Πανεπιστημίου Αιγαίου

Ευαγγελία Μουλά, φιλόλογος, διδάκτωρ Παιδικής Λογοτεχνίας

«Διάλογοι τέχνης»

Ο στόχος «της γνωριμίας με τον εαυτό μας και με τους άλλους» προσεγγίζεται σε αυτήν την εργασία διαθεματικά-διακειμενικά. Με αφορμή έναν εικαστικό πίνακα του Δημήτρη Μυταρά (Καθρέφτης 1987, λάδι σε μουσαμά 100Χ150, στο Μουσείο Νεοελληνικής Τέχνης Ρόδου-Νεστορίδειο Μέλαθρο), η ζωγραφική συνδιαλέγεται με το μύθο, το παραμύθι και τη σύγχρονη μυθοπλασία και τελικά εκβάλλει σε εικαστικά παράγωγα και ποικίλες δραματικές εκφράσεις.

Ως κεντρικό θέμα της εργασίας είναι το πρόσωπο που κοιτάζεται μέσα στον καθρέφτη. Ο καθρέφτης με το συμβολικό του φορτίο, προσφέρεται για πολλαπλές ερμηνείες. Το είδωλο που σχηματίζεται μπορεί να είναι μια αντικειμενική αναπαράσταση, μια πλασματική εξιδανίκευση, η κοινωνική εικόνα μας μέσα από τη ματιά των άλλων, ή ακόμα και η προβολή μιας εσωτερικής μας επιθυμίας ή συναισθηματικής μας κατάστασης. Η ζωή μοιάζει περισσότερο με ένα θρυμματισμένο καθρέφτη, τα θραύσματα του οποίου διαθλούν και πολλαπλασιάζουν τις ολοένα διαφορετικές εικόνες του εαυτού και του κόσμου μας. Το κοίταγμα στον καθρέφτη, με έναυσμα τον πίνακα του Μυταρά, επιτρέπει τον ελεύθερο συνειρμό,  στα όρια μεταξύ ρεαλισμού και υπερρεαλισμού και αποτελεί τον ενοποιητικό άξονα, πάνω στον οποίο θα κινηθεί η εκπαιδευτική μας πρόταση.

Μέσα από ένα  ειδικά σχεδιασμένο  βιωματικό project, όπου μπορούν να συνεργαστούν το  Μουσείο, μια ομάδα παιδιών, (φοιτητές του Πανεπιστημίου Αιγαίου και παιδιά του δημοτικού σχολείου) και εμψυχωτές (εκπαιδευτικός, καλλιτέχνης και λογοτέχνης), τα παιδιά καλούνται να προσεγγίσουν τον εαυτό τους και τους άλλους, αφού όμως πρώτα:

  • εξοικειωθούν με τα έργα τέχνης (πίνακες, μύθοι, παραμύθια, λογοτεχνία) και υιοθετήσουν θετική στάση, αναπτύσσοντας προσωπικό αισθητικό κριτήριο
  • αντιληφθούν  ότι η τέχνη πραγματώνεται μέσα από το διάλογο που ανοίγει με τον εκάστοτε αποδέκτη και ότι δεν υπάρχουν μονοσήμαντες ερμηνείες
  • αποκωδικοποιήσουν τα έργα ώστε να μυηθούν στους συμβολισμούς τους, να μπορούν να τα επανερμηνεύουν αλλά και να υιοθετούν νέες αξίες και στάσεις τόσο για τον εαυτό τους όσο και για τους άλλους.

Μαρία Κλαδάκη, εκπαιδευτικός στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση και Διδάσκουσα (Π.Δ.407/80) στο Τμήμα Διαχείρισης Πολιτισμικού Περιβάλλοντος και Νέων Τεχνολογιών του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων

«Το θεατρικό παιχνίδι και η συμβολή του στην ανάπτυξη του παιδιού»

Η παρούσα εργασία εστιάζεται στη μελέτη των παραμέτρων του θεατρικού παιχνιδιού που συμβάλλουν στην ολόπλευρη ανάπτυξη του παιδιού. Ειδικότερα, σκοπός της εργασίας ήταν, από τη μια, να καταδειχθούν τα στάδια δομικής συγκρότησης του θεατρικού παιχνιδιού που προτείνονται στην ελληνική και τη διεθνή βιβλιογραφία και να σημειωθούν τα σημεία σύγκλισης και απόκλισης μεταξύ τους και από την άλλη, να καταδειχθούν οι δυνατότητες εφαρμογής του θεατρικού παιχνιδιού στη σχολική τάξη. Για την ανάλυση του υλικού της μελέτης ακολουθήθηκε η βιβλιογραφική έρευνα. Έγινε αξιολογικός σχολιασμός των δημοσιευμένων σχεδίων ανάπτυξης θεατρικού παιχνιδιού και βάσει αυτών δομήθηκε μια πρόταση οργάνωσης του θεατρικού παιχνιδιού η οποία, ακολούθως, προτείνεται στην εκπαιδευτική πράξη όπου το θεατρικό παιχνίδι δύναται να διδαχθεί ως μάθημα στα πλαίσια του προγράμματος σπουδών για τη θεατρική αγωγή ή να χρησιμοποιηθεί ως διδακτικό εργαλείο για την διδασκαλία άλλων γνωστικών αντικειμένων.


Άννα Τσίχλη-Μπουασσοννά, σκηνοθέτις, θεατρολόγος

«Το Χαρούμενο Λιβάδι και άλλα όμορφα τοπία»

Η δραματοποίηση του παραμυθιού "Το Χαρούμενο Λιβάδι" από τα μέλη της θεατρικής ομάδας του Ανοικτού Θεραπευτικού Προγράμματος ΔΙΑΒΑΣΗ ως εργαλείο εξοικείωσης πρώην χρηστών με την θεατρική πρακτική και ο διττός εκπαιδευτικός χαρακτήρας της προετοιμασίας μιας παιδικής παράστασης με συντελεστές τους ίδιους τους πρώην χρήστες, αποτελεί το αντικείμενο της εισήγησης. Αναλύεται η πορεία και η εξέλιξη των προβών-συναντήσεων και οι τρόποι προσέγγισης του παραμυθιού ως κειμένου της  παράστασης και ως αφετηρίας για αυτοσχεδιασμούς, συνεργασία και αυτοπραγμάτωση των μελών της θεατρικής ομάδας στα πλαίσια του εκπαιδευτικού προγράμματος της ΔΙΑΒΑΣΗΣ.