5η ΔΙΕΘΝΗΣ ΣΥΝΔΙΑΣΚΕΨΗ ΓΙΑ ΤΟ ΘΕΑΤΡΟ/ΔΡΑΜΑ και ΤΙΣ ΠΑΡΑΣΤΑΤΙΚΕΣ ΤΕΧΝΕΣ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ &
ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΟ ΣΥΝΕΔΡΙΟ του ΔΙΕΘΝΟΥΣ ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΥ ΓΙΑ ΤΟ ΘΕΑΤΡΟ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ International Drama / Theatre & Education Association – IDEA
«Θέατρο στην εκπαίδευση: δημιουργώντας νέους ρόλους στον 21ο αιώνα»
Αθήνα 17-18-19 Μαρτίου 2006
Προ- και μετα-συνεδριακές εκδηλώσεις 11-23 Μαρτίου 2006 σε τέσσερις πόλεις της χώρας
Βάλια Λουτριανάκη, φιλόλογος, DEA, υπεύθυνη ρητορικών ομίλων Αρσακείων Ψυχικού
«Μικροί ρήτορες εν δράσει ή… Η ρητορική στην τάξη»
Εργαστήριο 2,5 ωρών - Γλώσσα: Ελληνικά
Η ρητορική στην τάξη έχει καθαρά παιδαγωγική διάσταση και δεν σχετίζεται με το είδος της ρητορικής που αξιοποιεί ο δικηγόρος, ο πολιτικός, ο διαφημιστής. Πιστεύουμε ότι επιτυγχάνει την ανάπτυξη της κριτικής σκέψης, την καλλιέργεια της δημιουργικής σκέψης, την εμβάθυνση με ευχάριστο και ζωντανό τρόπο στην ουσία του μαθήματος. Επιπλέον, βοηθά στη διαμόρφωση μαθητών-ενεργών πολιτών «υποψιασμένων» για ό,τι συμβαίνει γύρω τους και, βεβαίως, προωθεί την αποτελεσματική επικοινωνία. Η ένταξη της ρητορικής σε όλα τα μαθήματα του αναλυτικού προγράμματος εφαρμόζεται ως διδακτική μέθοδος στις ΗΠΑ και στη Μ. Βρετανία πάνω από πέντε δεκαετίες.
Στο εργαστήριο θα ασχοληθούμε με την αξιοποίηση της ρητορικής στα φιλολογικά και άλλα μαθήματα. Αρχικά, οι συμμετέχοντες θα ενημερωθούν με σύντομη προβολή για τις προϋποθέσεις ένταξης της ρητορικής στην τάξη και για τους βασικούς κανόνες - μεθόδους διάφορων ρητορικών αγωνισμάτων και δραστηριοτήτων (διττοί λόγοι, αυθόρμητος και προτρεπτικός λόγος, παιχνίδι ρόλων και επιχειρηματολογίας κ.ά.), καθώς και για τα στοιχεία της ρητορικής με τα οποία πρέπει να είναι εξοικειωμένοι οι ίδιοι και οι μαθητές. Στη συνέχεια, θα κληθούν να βρουν οι ίδιοι θέματα μέσα από μαθήματα της ειδικότητάς τους, εφαρμόζοντας συγκεκριμένες οδηγίες. Οι συμμετέχοντες θα χωριστούν σε τέσσερις ομάδες και με τη βοήθεια της συντονίστριας και μαθητών - μελών ρητορικού ομίλου θα «στήσουν» τέσσερις διαφορετικές δραστηριότητες προφορικού λόγου, που θα παρουσιάσουν στους υπόλοιπους (την «τάξη»). Στο τέλος θα συμπληρώσουν όλοι ειδικό φύλλο αξιολόγησης. Το εργαστήριο απευθύνεται σε εκπαιδευτικούς όλων των βαθμίδων και ειδικοτήτων, καθώς και σε όσους επιθυμούν να οργανώσουν έναν όμιλο ρητορικής τέχνης στο απογευματινό πρόγραμμα του σχολείου ή σε κάποιο πολιτιστικό κέντρο. Θα δοθεί φάκελος με αναλυτικό υλικό. Για τη συμμετοχή απαιτείται μόνο καλή διάθεση για επικοινωνία και πίστη στο ότι ο καθηγητής δεν είναι ο παντογνώστης που εισάγει απλώς γνώσεις στο μυαλό των μαθητών, αλλά εκείνος ο οποίος εξερευνά μαζί τους τον κόσμο, που κάθε στιγμή αλλάζει...
Η Βάλια Λουτριανάκη γεννήθηκε το 1975 στην Αθήνα. Είναι κλασική φιλόλογος, κάτοχος DEA του Πανεπιστήμιου Paris IV της Σορβόννης. Διδάσκει στο Αρσάκειο Ψυχικού και στους απογευματινούς ομίλους ρητορικής τέχνης. Στα εκπαιδευτικά ενδιαφέροντά της περιλαμβάνεται η συνδυαστική ένταξη εναλλακτικών μεθόδων διδασκαλίας στα φιλολογικά μαθήματα, όπως η ρητορική, το εκπαιδευτικό δράμα, η δημιουργική σκέψη και οι νέες τεχνολογίες, καθώς και η δημιουργία βίντεο από μαθητές ως βιωματική μέθοδος στην Ιστορία. Ασχολείται, επίσης, με την επιμέλεια εκδόσεων και έχει συνεργαστεί με πολλούς φορείς (Βουλή των Ελλήνων, Ακαδημία Αθηνών κ.ά.). Έχει συμμετάσχει στην ομάδα σύνταξης λεξικών της Νέας Ελληνικής του Κέντρου Λεξικολογίας και είναι μέλος της συγγραφικής ομάδας των νέων εγχειριδίων Αρχαίων Ελληνικών για το Γυμνάσιο. Συγγράφει το εγχειρίδιο «Η Ρητορική στην Τάξη» (υπό έκδοση από τις εκδόσεις Παπαζήση), που περιλαμβάνει αναλυτικό πρόγραμμα για τη λειτουργία ενός ομίλου ρητορικής, καθώς και δραστηριότητες για τα φιλολογικά και άλλα μαθήματα. Είναι μέλος της Ελληνικής Ανθρωπιστικής Εταιρείας και του Πανελληνίου Δικτύου για το Θέατρο στην Εκπαίδευση. Έχει συμμετάσχει με το ρητορικό όμιλο σε ντοκιμαντέρ της ΕΤ1 (εκπομπή «Παρασκήνιο») και ως κριτής στις «Λογομαχίες» της ΕΤ1.
Action Category | |
Year | |
Cities | |
Facilitators | |