Ένα πρόγραμμα ευαισθητοποίησης στα ανθρώπινα δικαιώματα και σε θέματα προσφύγων 
με βιωματικές δραστηριότητες, τεχνικές θεάτρου και εκπαιδευτικού δράματος

 


ΑΡΧΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣΤΙ ΕΙΝΑΙ - ΔΡΑΣΕΙΣ - ΧΡΗΣΙΜΟ ΥΛΙΚΟ - Η ΟΜΑΔΑ
η επιμόρφωση 2024-2025

Εκπαίδευση εμψυχωτών, επιμορφωτών,συντονιστών
 σεμινάρια στελεχών

Στο πλαίσιο του προγράμματος "κι αν ήσουν εσύ;" και της συνεχούς επιμόρφωσης των στελεχών, εμψυχωτών και επιμορφωτών του προγράμματος, το Πανελλήνιο Δίκτυο για το Θέατρο στην Εκπαίδευση οργανώνει σειρά Σεμιναρίων - Εργαστηρίων στελεχών σε θέματα διαπολιτισμικής εκπαίδευσης, εκπαίδευσης ενηλίκων, θέματα που αφορούν τη προσφυγική κρίση, τεχνικές αξιοποίησης του εκπαιδευτικού υλικού του Προγράμματος, ανατροφοδότησης κ.ά. ​Παράλληλα οργανώνει σε διάφορες πόλεις σειρά "παιδαγωγικών-συντονιστικών" συναντήσεων με τοπικούς συντονιστές, εκπαιδευτικούς και στελέχη τοπικής κοινωνίας, για την οργάνωση και συντονισμό των εκπαιδευτικών δράσεων του προγράμματος στη περιοχής τους.

Εκπαίδευση στελεχών - Κι αν ήσουν εσύ;

Ημ/νίες Εκδήλωσης: 25/8/2023 8:30 πμ Export event
"Μεταφορά λογοτεχνικών κειμένων στο θέατρο: Από το λόγο στο ρόλο"

"Μεταφορά λογοτεχνικών κειμένων στο θέατρο: Από το λόγο στο ρόλο"

Χιλιομόδι, 25-30/8/2023, Κύριο Εργαστήριο Κατασκήνωσης 2023, Φώτης Μακρής, Στέλλα Κρούσκα

ΘΕΑΤΡΙΚΗ ΚΑΛΟΚΑΙΡΙΝΗ ΚΑΤΑΣΚΗΝΩΣΗ  2023
ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΟ ΔΙΚΤΥΟ ΓΙΑ ΤΟ ΘΕΑΤΡΟ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ

ΚΥΡΙΟ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ 25-30/8/2023

"Μεταφορά λογοτεχνικών κειμένων στο θέατρο: Από το λόγο στο ρόλο

Φώτης Μακρής, Στέλλα Κρούσκα


(ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΚΑΤΑΣΚΗΝΩΣΗ 2023 ΕΔΩ)

 

ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟΥ

Η μεταφορά της λογοτεχνίας στη θεατρική σκηνή κερδίζει όλο και περισσότερο έδαφος  τα τελευταία χρόνια  στο θεατρικό μας στερέωμα. Πώς όμως  ένα κείμενο που προορίζεται να διαβαστεί μπορεί και να παρασταθεί; Τα πρόσωπα της αφήγησης πώς μετατρέπονται σε δραματικά και δρώντα  θεατρικά πρόσωπα; Το παραστάσιμο κείμενο πώς θα προκύψει; Και θα είναι "κοντά" στο πνεύμα του συγγραφέα και στην αφήγηση; Ποια είναι τα εργαλεία της δραματουργικής επεξεργασίας, έτσι ώστε το πεζογραφικό κείμενο να αναπαρασταθεί σκηνικά;

Τα δομικά στοιχεία του κειμένου, δηλαδή οι χωροχρονικές συνθήκες και τα υφολογικά στοιχεία της αφήγησης πώς οδηγούν σε σκηνές και διαλόγους  σε  σχέση με τη σκηνική προοπτική του κειμένου και το πέρασμά του από το χαρτί στη σκηνή;

Μερικά  από τα ερωτήματα που θα προσπαθήσουμε να ερευνήσουμε σε αυτό το εργαστήρι, μέσα από αποσπάσματα λογοτεχνικών κειμένων που ο θεατρικός οργανισμός ΝΕΟΣ ΛΟΓΟΣ και το studio Μαυρομιχάλη καταγράφουν στις παραστάσεις τους, στα είκοσι έξι χρόνια της διαδρομής τους ( πρώτη παράσταση του Νέου Λόγου  το 1997 και  θεατρική του  στέγη από το 2008  έως σήμερα το studio Μαυρομιχάλη), με τον Φώτη Μακρή ως καλλιτεχνικό διευθυντή, σκηνοθέτη και ηθοποιό και τη Στέλλα Κρούσκα ως ηθοποιό και χορογράφο,  αναλαμβάνοντας πάντοτε μαζί και πολλές φορές με κάποιους άλλους από τους υπόλοιπους συντελεστές κάθε παράστασης, τις θεατρικές διασκευές των κειμένων. Από τις Λευκές Νύχτες του Ντοστογιέφσκι μέχρι το εμβληματικό Κιβώτιο του Άρη Αλεξάνδρου που παίζεται στο studio Μαυρομιχάλη για 8η χρονιά, τη Χαμένη Τιμή της Καταρίνα Μπλουμ του ΧΑΙΝΡΙΧ ΜΠΕΛ και το Ο καθένας πεθαίνει μόνος του (Μόνος στο Βερολίνο) του Χανς Φάλαντα, που παίχτηκε την περασμένη περίοδο  στο studio Μαυρομιχάλη και θα επαναληφθεί στην αρχή της επόμενης λόγω  μεγάλης επιτυχίας. 

Η ολιγοήμερη αυτή συνύπαρξη και διαδρομή ελπίζουμε να καταφέρει να δώσει στους συμμετέχοντες/ουσες ιδέες και «κλειδιά» ώστε η λογοτεχνία να αποτελέσει θεατρικό έναυσμα για εκπαιδευτικούς και μαθητές, που μπορούν έτσι, αναπαριστώντας τα κείμενα θεατρικά δηλαδή, να ανακαλύπτουν διαρκώς και ολοένα τον πλούτο, τη διαχρονικότητα, την ομορφιά και την αξία τους (ως αντίβαρο ή και όχι μιας καθημερινότητας, που χωρίς την τέχνη, μπορεί άραγε να γίνει ανεκτή;).

 

 

Ο Φώτης Μακρής σποφοίτησε από την Δραματική Σχολή του Θεάτρου Τέχνης το 1988. Σπούδασε μαθηματικά στο Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων. Έπαιξε στις παραστάσεις:  Όρνιθες, Αχαρνής, Ειρήνη, Πέρσες, Βάκχες (Σκηνοθεσία: Κάρολος Κουν), Ριχάρδος ο Γ’, Γκλορίνια (Σκην. Γ. Λαζάνης), Θεσμοφοριάζουσες (Σκην. Γ. Αρμένης), Εκτελεστές (Σκην. Μ. Κουγιουμτζής), Φιλοκτήτης, Ο άνδρας είναι άνδρας (Σκην. Γ. Λαζάνης), Ορέστεια (Σκην. Σ.Α. Ευαγγελάτος), Γιατρός με το στανιό (Σκην. Α. Αντωνίου), Μένεχμοι (Σκην. Σ. Κοτσίκος), Όπως σας αρέσει (Σκην. Γ. Λαζάνης), Πειρασμός (Σκην. Κ. Καπελώνης), Ο μάγος του Οζ (Σκην. Ν. Νικολάου), Playmobil (Σκην. Π. Παπαδόπουλος), Φιλάργυρος  Σκην. Γ. Καραχισαρίδης), Η μεγάλη μαγεία (Σκην. Γ. Κακλέας), Επικίνδυνο παιχνίδι (Σκην. Β. Μητσάκης), Ριάλιτι και σόου (Σκην. Δ. Χρονόπουλος), Λουκρητία Βοργία (Σκην. Ν..Χαραλάμπους), Το τέλος του κόσμου (Σκην. Γ. Μαργαρίτης), Λευκές Νύχτες, (Σκην. Φ. Μακρής), Η Τριλογία του Παραθερισμού, (Σκην. Φ. Μακρής), Όλο και Λιγότερες Καταστάσεις Εκτάκτου Ανάγκης, (Σκην. Φ. Μακρής), Η Κληρονομιά (Σκην. Φ. Μακρής), Μακμπέτ (Σκην. Φ. Μακρής), Δύο Θεοί (Σκην. Φ. Μακρής), Ριχάρδος Γ’ (Σκην. Φ. Μακρής), Το Κιβώτιο (Σκην. Φ. Μακρής, Κλεοπάτρα Τολόγκου), Ένας Εχθρός του Λαού (Σκην. Φώτης Μακρής). Οι Ψευδοεξομολογήσεις (Σκην. Φώτης Μακρής), Ο καθένας πεθαίνει μόνος του (Σκην. Φώτης Μακρής). Εργάστηκε ως βοηθός σκηνοθέτης του Διαγόρα Χρονόπουλου στις παραστάσεις: Ριάλιτι και σόου του Π.Μέντη στο Θέατρο Μελίνα και Πλούτος του Αριστοφάνη στο Κ.Θ.Β.Ε. Σκηνοθέτησε: Στο Κ.Θ.Β.Ε το έργο του Παναγιώτη Μέντη,  Playmobil (2001). Στο ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Λαμίας το έργο της Μαίρη Τσαίης, Harvey (2003). Το έργο της Τζέην Μάρτιν Τζακ και Τζιλ με το Γιώργο Νινιό και την Ελίνα Ακριτίδου στο Θέατρο Αυλαία στην Θεσσαλονίκη (2004). Το έργο της Λίλιαν Χέλμαν Φρουρά στον Ρήνο με τον Θίασο Συνθήκη (2016). Στο Κ.Θ.Β.Ε, το έργο του Γεράσιμου Σταύρου, Καληνύχτα Μαργαρίτα (2018). Το έργο της Μαριλένας Καβάζη, Το μικρό σπίτι στο ποτάμι στο studio Μαυρομιχάλη (2019). Το έργο του Μήτσου Ευθυμιάδη Ψόφιοι Κοριοί για την εκπομπή της ΕΤ1 ‘’Ελληνικά Μονόπρακτα’’. Είναι ιδρυτικό μέλος του Θεατρικού Οργανισμού “Νέος Λόγος”, για τον οποίο σκηνοθέτησε τις παραστάσεις: Preparadise Sorry Now του Ρ.Β. Φασμπίντερ, Η Γυναίκα του Κυρίου Μπενγκτ του Α. Στρίντμπεργκ, Επίδειξη Μόδας του Χ. Πίντερ, Λευκές Νύχτες του Φ. Ντοστογιέφσκι,, Δεν θέλω να ξέρω τίποτα, μια παράσταση βασισμένη σε κείμενα των Μπέρτολτ Μπρεχτ και Χάρολντ Πίντερ, Η Τριλογία του Παραθερισμού του Κάρλο Γκολντόνι, Βάσσα του Μαξίμ Γκόρκι, Εκτός έδρας του Παναγιώτη Μέντη, Ρίγος του Ντέκλαν Χιουζ, Όλο και Λιγότερες Καταστάσεις Εκτάκτου Ανάγκης του Μάρτιν Κριμπ, Η Κληρονομιά του Μαριβώ, Μακμπέτ του Ιονέσκο, Όροι συμβολαίου του Μάικ Μπάρτλετ, Δύο Θεοί του Λένου Χρηστίδη, Ριχάρδος Γ’ του Ουίλιαμ Σαίξπηρ, Τελετή του Παύλου Μάτεση, Η Νύχτα των Δολοφόνων του Χοσέ Τριάνα, Η προίκα της Μπέτυς Μαγρίζου (μαζί με την Κλεοπάτρα Τολόγκου), Ζεϊμπέκικο της Λείας Βιτάλη, Το Κιβώτιο του Άρη Αλεξάνδρου (μαζί με την Κλεοπάτρα Τολόγκου), Η χαμένη τιμή της Καταρίνα Μπλουμ του Χάινριχ Μπελ, Ένας εχθρός του Λαού του Ερρίκου Ίψεν, Οι Ψευδοεξομολογήσεις του Μαριβώ, Τζεμ της Ελέιν Μέρφυ, Ο καθένας πεθαίνει μόνος του του Χανς Φάλαντα. Από το 2008 είναι Καλλιτεχνικός Διευθυντής στο Studio Μαυρομιχάλη, όπου στεγάζεται ο Θεατρικός Οργανισμός “Νέος Λόγος”. Από το 2010 έως το 2013, ήταν  Διευθυντής Σπουδών στη Δραματική Σχολή «Διομήδης Φωτιάδης». Από το 2014, διδάσκει υποκριτική στη Δραματική Σχολή του Θεάτρου Τέχνης. Από το 2009 διευθύνει το Θεατρικό εργαστήρι που λειτουργεί στο studio  Μαυρομιχάλη. Έχει παίξει σε πολλές τηλεοπτικές σειρές. Τελευταίες εμφανίσεις στην Άγρια Γη,  Έρωτας φυγάς και IQ 160.

 

Η Στέλλα Κρούσκα είναι απόφοιτη της Δραματικής Σχολής Αθηνών του Γ. Θεοδοσιάδη και της Κρατικής Σχολής Χορού (Κ.Σ.Ο.Τ.). Έπαιξε στις παραστάσεις: Ηλέκτρα, Προμηθεύς Δεσμώτης, Βάκχες, Νεφέλες, Όνειρο καλοκαιρινής νύχτας, Τρία μικρά μιούζικαλ, Δύο ευγενείς από την Βερόνα, Κουκλόσπιτο, Φιλάργυρος, Στάση λεωφορείου, Σαμία, Εκάβη, Υψιπύλη, Ανδρομάχη και άλλες. Συνεργάστηκε με πολλούς σκηνοθέτες όπως ο Σπύρος Ευαγγελάτος, ο Θωμάς Μοσχόπουλος, ο Βαγγέλης Θεοδωρόπουλος, ο Διαγόρας Χρονόπουλος, ο Γιάννης Μόσχος, ο Έυης Γαβριηλίδης, ο Γιάννης Καραχισαρίδης κ.α.  Είναι ιδρυτικό μέλος του Θεατρικού Οργανισμού Νέος Λόγος, ο οποίος στεγάζεται στο studio Μαυρομιχάλη από το 2008. Συμμετείχε ως ηθοποιός και ως χορογράφος - κινησιολόγος στις παραστάσεις του Νέου Λόγου: Preparadise Sorry Now, Η Γυναίκα του Κυρίου Μπενγκτ, Επίδειξη Μόδας, Λευκές Νύχτες, Δεν θέλω να ξέρω τίποτα, Τριλογία του παραθερισμού, Βάσσα, Εκτός έδρας, Ρίγος, Όλο και Λιγότερες Καταστάσεις Εκτάκτου Ανάγκης, Κληρονομιά, Μακμπέτ, Όροι Συμβολαίου, Ριχάρδος Γ’, Ζεϊμπέκικο, Η χαμένη τιμή της Καταρίνα Μπλούμ, Ένας εχθρός του λαού, Οι ψευδοεξομολογήσεις, Τζεμ, Χάρπερ Ρήγκαν, Ο καθένας πεθαίνει μόνος του,  σε σκηνοθεσία Φώτη Μακρή, Ντέστινυ σε σκηνοθεσία Έλλης Παπακωνσταντίνου, Κοιμήθηκα με τα μαλλιά μου σε ένα άδειο κουτί πίτσας, σε σκηνοθεσία της ίδιας, Να ακούς το χιόνι να πέφτει, σε σκηνοθεσία Δημήτρη Καταλειφού. Έχει επίσης σκηνοθετήσει τις παραστάσεις Nordost και Τέσσερις τετάρτου. Διδάσκει υποκριτική στο θεατρικό εργαστήρι του studio Μαυρομιχάλη. Έπαιξε στην ταινία ”Πέντε λεπτά ακόμα” του Γιάννη Ξανθόπουλου και στις τηλεοπτικές σειρές: Αστυνόμος Μπέκας, Κόκκινος κύκλος, Πολυθρόνα για τρεις, C’ est la vie, Απαγορευμένη αγάπη, Χάι Ροκ, Ο ψεύτης παππούς, Άγρια γη, IQ 160, κ.α. Έχει κάνει μεταγλωττίσεις σε τηλεοπτικές σειρές. Συμμετείχε  στο ραδιοφωνικό «Οι κορυδαλλοί της πλατείας Αμερικής», σε σκηνοθεσία του Δ. Καταλειφού, του Φεστιβάλ Αθηνών (Radio Plays). Έκανε μεταπτυχιακές σπουδές κλασσικού χορού στις Βρυξέλες, στη σχολή της Dolores Lagas και παρακολούθησε σεμινάρια στη Royal Academy of dance στο Λονδίνο. Έχει διδάξει κλασσικό χορό, σύγχρονο, pilates, κίνηση και αυτοσχεδιασμό, σε σχολές χορού και δραματικές σχολές. Έχει κάνει χορογραφίες και επιμέλεια κίνησης σε πολλές παραστάσεις: Ικέτιδες, Αποδιοπομπαίος τράγος, Τα παρασκήνια της ψυχής, Playback Ψ, Σαμία, Ο κύκνος, Το σοκολατόδεντρο, Η Μάγια στην ονειροχώρα κ.α.

Οργάνωση: Πανελλήνιο Δίκτυο για το Θέατρο στην Εκπαίδευση
Πληρ. info@theatroedu.gr / 2106541600

Print