"DISC"

Drama based Interventions 

challenging gender Stereotypes 

and encouraging Care sharing


Αμφισβητώντας τα έμφυλα στερεότυπα και ενθαρρύνοντας το ισότιμο μοίρασμα της φροντίδας μέσα από θεατροπαιδαγωγικές παρεμβάσεις


 

Περιγραφή του προγράμματος

Το πρόγραμμα DISC (Drama-based Interventions challenging gender Stereotypes and encouraging Care sharing) είναι ένα διετές δι-επιστημονικό πρόγραμμα που υλοποιείται από τη σύμπραξη του Πανελληνίου Δικτύου για το Θέατρο στην Εκπαίδευση και του Κέντρου Έρευνας Γυναικείων Θεμάτων (Κέντρο Διοτίμα).

Το πρόγραμμα υλοποιείται σε εθνικό επίπεδο, με στόχο την ευαισθητοποίηση γύρω από τις έμφυλες ανισότητες, στον τομέα της φροντίδας. Επιδιώκει να αμφισβητήσει τα έμφυλα στερεότυπα, τις προκαταλήψεις και τις παγιωμένες νοοτροπίες, προωθώντας μια πιο ισότιμη κατανομή των ευθυνών φροντίδας. Έχει σκοπό να δημιουργήσει τις προϋποθέσεις για ενεργή αντιμετώπιση των προβλημάτων που σχετίζονται με την άνιση συμμετοχή των φύλων στη φροντίδα.

Το DISC απευθύνεται σε ποικίλες ομάδες που σχετίζονται με την έννοια της φροντίδας, όπως γονείς, εκπαιδευτικούς, εφήβους, κοινωνικούς λειτουργούς και εκπαιδευτές ενηλίκων. Κάθε ομάδα παίζει έναν ξεχωριστό ρόλο καθώς όλες μαζί συμβάλλουν στη διαμόρφωση διαφορετικών πτυχών της φροντίδας. 
Το πρόγραμμα, για να προάγει την ισότητα στην φροντίδα, χρησιμοποιεί μεθόδους που βασίζονται στις παραστατικές τέχνες και ειδικότερα σε θεατρικές τεχνικές. 

Εργαστήρια για μαθητές, εκπαιδευτικούς και γονείς:
Στο πλαίσιο του προγράμματος θα πραγματοποιηθούν διαδραστικά βιωματικά εργαστήρια με χρήση θεατρικών και κινησιολογικών τεχνικών κατά τους μήνες Φεβρουάριο, Μάρτιο και Απρίλιο του 2025 σε έξι Περιφερειακές Ενότητες (Μεσσηνίας, Αχαΐας, Αττικής, Τρικάλων, Λάρισας & Θεσσαλονίκης).

1.Εργαστήρια για μαθήτριες και μαθητές:
Τα εργαστήρια απευθύνονται σε μαθήτριες και μαθητές δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης (γ’ γυμνασίου και α’, β’, γ΄ λυκείου) και θα διαρκέσουν 15 ώρες, με 6 συναντήσεις από 3 διδακτικές ώρες (2,5 ώρες). Μέσα από διαδραστικές και βιωματικές δραστηριότητες, οι μαθητές και οι μαθήτριες θα έχουν την ευκαιρία να καλλιεργήσουν δεξιότητες  αναγνώρισης των στερεοτύπων συνειδητοποιώντας πως αυτά είναι που αναπαράγουν την ανισότητα στη φροντίδα.

2.Εργαστήρια για φροντιστές (γονείς και εκπαιδευτικούς)
Ένα βιωματικό εργαστήριο διάρκειας 18 ωρών (που προτείνεται να  υλοποιηθεί στη διάρκεια ενός τριημέρου από Παρασκευή έως Κυριακή), που στόχο έχει να φέρει μαζί τους γονείς και τους εκπαιδευτικούς του σχολείου, ώστε από κοινού να διερευνήσουν τις ανισότητες στο θέμα της φροντίδας, καθώς και τις πεποιθήσεις, αντιλήψεις, νοοτροπίες και τα έμφυλα στερεότυπα που τις αναπαράγουν.

Η ομάδα έργου θα επιστρέψει στα ίδια σχολεία/περιοχές, τους μήνες Νοέμβριο του 2025 έως και Απρίλιο του 2026 με μια παράσταση Θεάτρου Φόρουμ. Πρόκειται για μια θεατροπαιδαγωγική διαδραστική παράσταση που θα εστιάζει στην έμφυλη διάσταση της φροντίδας, αναδεικνύοντας τις προκλήσεις και τις διακρίσεις που αντιμετωπίζουν οι γυναίκες και οι άνδρες σε διαφορετικούς ρόλους, μία παράσταση βασισμένη στα εργαστήρια που θα έχουν προηγηθεί. Μέσω της συμμετοχής του κοινού, οι συμμετέχοντες/ συμμετέχουσες έχουν την ευκαιρία να εξερευνήσουν εναλλακτικές στρατηγικές και λύσεις, προάγοντας τον διάλογο γύρω από τη σημασία της ισότητας και της συνεργασίας στην κατανομή των ευθυνών φροντίδας. Η παράσταση θα απευθύνεται στην ευρύτερη κοινότητα στην οποία ανήκει το σχολείο.

Πιστεύουμε και προσδοκούμε ότι το συγκεκριμένο πρόγραμμα θα προσφέρει μια πολύτιμη εμπειρία τόσο στην κοινότητα του σχολείου όσο και στην ευρύτερη κοινωνία.

ΔΗΛΩΣΕΙΣ ΣΥΜΜΕΤΟΧΗΣ

Οι διευθυντές-διευθύντριες γυμνασίων και λυκείων από τις Περιφερειακές Ενότητες Μεσσηνίας, Αχαΐας, Αττικής, Τρικάλων, Λάρισας και Θεσσαλονίκης που ενδιαφέρονται να συμμετέχουν στο πρόγραμμα, παρακαλούνται να συμπληρώσουν τη δήλωση συμμετοχής που θα βρουν ΕΔΩ έως τις 20 Νοεμβρίου 2024.

Για επικοινωνία και περισσότερες πληροφορίες:

Πανελλήνιο Δίκτυο για το Θέατρο στην Εκπαίδευση
+30 210 6541600, info@theatroedu.gr

Η έμφυλη διάσταση της φροντίδας

Μεσσήνη Μεσσηνίας, 14-15-16 Φεβρουαρίου & 19 Μαρτίου 2025, σεμινάριο για εκπαιδευτικούς, πρόγραμμα DISC