«Εγώ, Εσύ, Μαζί!»
Ειρήνη Ζώη, εκπαιδευτικός, θεατροπαιδαγωγός,
Φωτεινή Παπαχαραλάμπους, ψυχολόγος, ψυχοθεραπεύτρια
Μελίνα Χατζηγεωργίου, εκπαιδευτικός, θεατροπαιδαγωγός
ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ
Στο πλαίσιο του Διεθνούς Συνεδρίου "Θέατρο & Συμπεριληπτική Εκπαίδευση"
Αθήνα 22 Μαρτίου 2025
Πανελλήνιο Δίκτυο για το Θέατρο στην Εκπαίδευση
Γλώσσα: Ελληνικά
Θέσεις περιορισμένες
Σημείωση για τη χρήση του γένους: Ο αστερίσκος ακολουθούμενος από το θηλυκό γένος χρησιμοποιείται για να υποδηλώσει όλα τα φύλα.
Στόχος
Σκοπός του εργαστηρίου είναι να παρέχει στ*ις συμμετέχ*ουσες με βιωματικό τρόπο θεατροπαιδαγωγικά εργαλεία, ώστε να τα αξιοποιήσουν στην ενίσχυση της ψυχικής ανθεκτικότητας εφήβων με διαφορετικό υπόβαθρο (πρόσφυγες, μετανάστες, ντόπιους) και στη σύνδεση μεταξύ τους. Πιο συγκεκριμένα, στοχεύει να βοηθήσει τους εφήβους:
-
να αναγνωρίσουν τα δυνατά στοιχεία τόσο της δικής τους προσωπικότητας όσο και των άλλων,
-
να εκφράσουν τις ελπίδες και τα όνειρά τους για το μέλλον,
-
να σκεφτούν και να δράσουν σύμφωνα με τις αξίες που πιστεύουν ότι είναι απαραίτητες για την ειρηνική συμβίωση.
Θεωρητικό υπόβαθρο
Το εργαστήριο βασίστηκε στις αρχές της Θετικής Ψυχολογίας, του Εκπαιδευτικού Δράματος και της Προσωπικής Αφήγησης. Πιο συγκεκριμένα, εστιάζει στις βασικές αρχές της Θετικής Ψυχολογίας, σύμφωνα με τις οποίες η αναγνώριση και η ενίσχυση των θετικών συναισθημάτων και ποιοτήτων των ατόμων ενισχύει τη συναισθηματική τους ευημερία. Από τη μέθοδο του Εκπαιδευτικού Δράματος το εργαστήριο αντλεί τη διερεύνηση θεμάτων μέσα από τη βίωση και τον αναστοχασμό της εμπειρίας των συμμετεχ*ουσών, η οποία οδηγεί στην κατανόηση του εαυτού και του κόσμου. Ο ρόλος της Προσωπικής Αφήγησης είναι σημαντικός στη διαμόρφωση της ταυτότητας, στη νοηματοδότηση των εμπειριών, στη σύνδεση με τους άλλους και στην ενίσχυση της ελπίδας για το μέλλον.
Μεθοδολογία της παρέμβασης
Η μεθοδολογία που προτείνεται, αξιοποιεί τις Προσωπικές Αφηγήσεις των συμμετεχ*ουσών και θεατρικές τεχνικές του Εκπαιδευτικού Δράματος, για να δώσει την ευκαιρία στ*ις συμμετέχ*ουσες να αναγνωρίσουν, να εκφράσουν, να βιώσουν και να αναστοχαστούν πάνω στα θέματα του εργαστηρίου.
Τεκμηρίωση της καινοτομίας
Το εργαστήριο συνδυάζει τις αρχές της Θετικής Ψυχολογίας με θεατρικές τεχνικές από το Εκπαιδευτικό Δράμα και προσωπικές αφηγήσεις των συμμετεχ*ουσών. Διερευνώνται τα προσωπικά χαρίσματα των νέων και τους δίνεται η ευκαιρία να εκφράσουν τις ελπίδες και τα όνειρά τους για το μέλλον, ώστε να συνειδητοποιήσουν τις δυνατότητες και την προοπτική που έχουν. Παράλληλα, οδηγούνται σταδιακά από το «εγώ» και το «εσύ» στο «μαζί».
Ως τώρα εφαρμογές εφόσον υπάρχουν
Το εργαστήριο βασίζεται στους τρεις κύκλους θεατρικών εργαστηρίων που εφαρμόστηκαν στο ΚΘΒΕ από το 2018-2020 σε συνεργασία με την Ύπατη Αρμοστεία του Ο.Η.Ε., το ΚΥΤ & ΕΔΠΦΑΑ Διαβατών και τον Δήμο Θεσσαλονίκης, με τη συμμετοχή εφήβων με προσφυγικό υπόβαθρο και νέων ελληνικής καταγωγής.
Αναμενόμενα μαθησιακά αποτελέσματα
-
Να συνδεθούν οι συμμετέχ*ουσες σε ένα πλαίσιο εμπιστοσύνης και ασφάλειας.
-
Να κατανοήσουν και να αξιοποιήσουν τη συγκεκριμένη μεθοδολογία, και να αναγνωρίσουν τη σημασία των χαρισμάτων του εαυτού και του άλλου, των προσωπικών ονείρων και των ελπίδων, καθώς και της ατομικής ευθύνης για την ειρηνική συνύπαρξη.
Ομάδα στόχο στην οποία απευθύνεται
Εκπαιδευτικούς Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και ειδικοτήτων (Ε’ και ΣΤ’ Δημοτικού, Α΄ και Β΄ Γυμνασίου), θεατροπαιδαγωγούς, θεατρολόγους, φοιτ*ήτριες, εμψυχ*ώτριες ομάδων.
Προϋποθέσεις συμμετοχής
Δεν είναι απαραίτητη προηγούμενη εμπειρία στο Θέατρο. Συστήνουμε οι συμμετέχ*ουσες να φορούν άνετα ρούχα. Το εργαστήριο περιλαμβάνει ασκήσεις με πιθανή σωματική επαφή.
Συνάφεια με το αντικείμενο και με μία ή περισσότερες από τις κύριες Κατευθύνσεις, Θεματικές ή Πρακτικές του Συνεδρίου
-
Συμπεριληπτική εκπαίδευση
-
Εκπαίδευση για τη διαφορετικότητα
-
Αντιρατσιστική Εκπαίδευση και καταπολέμηση της ξενοφοβίας
-
Εκπαίδευση για μαθ*ητές με προσφυγικό και μεταναστευτικό υπόβαθρο
ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
Αυδή, Ά. & Χατζηγεωργίου, Μ. (2007). Η τέχνη του Δράματος στην εκπαίδευση. 48
προτάσεις για εργαστήρια θεατρικής αγωγής. Μεταίχμιο.
Balfour, M., Bundy, P., Burton, B., Dunn, J., Woodrow, N. (2015). Applied Theatre.
Resettlement. Drama, Refugees and Resilience. Bloomsbury Methuen.
Baraitser, M. (2014). Reading and Expressive Writing With Traumatised Children, Young
Refugees and Asylum Seekers: Unpack My Heart With Words. Jessica Kingsley
Publishers.
Gable, S., & Haidt, J. (2005). What (and why) is positive psychology? Review of General
Psychology, 9(2)
Πίγκου-Ρεπούση, Μ. (2016). Συλλογικό Θέατρο και Θέατρο της Πραγματικής Αφήγησης
ως μεθοδολογίες για συμμετοχή των νέων στα κοινά. Εκπαίδευση και Θέατρο, 17, 70-75. https://theatroedu.gr/Portals/0/main/images/stories/files/Magazine/T17/T17_WEB_Pigkou-Repoush%20Gr.pdf?ver=2020-04-01-173215-550
Rutledge, P. (2016). Everything is Story: Telling Stories and Positive Psychology. In E. M.
Gregory & P. Rutledge, Exploring Positive Psychology: The Science of Happiness and
Well-Being (pp. 1-23). ABC-Clio Praeger.
https://www.researchgate.net/publication/343921003_Everything_is_Story_Telling_Stories_and_Positive_Psychology
Slivinske, J. & Slivinke, L. (2014). Therapeutic storytelling for adolescents and young adults.
Oxford University Press.
Η Ειρήνη Ζώη είναι φιλόλογος και θεατροπαιδαγωγός με μεταπτυχιακές σπουδές στην Πολιτιστική Πολιτική και Διαχείριση. Σχεδίασε και υλοποίησε θεατροπαιδαγωγικά προγράμματα για μουσεία και άλλους φορείς (Μουσείο Βυζαντινού Πολιτισμού, Τελλόγλειο Ίδρυμα Τεχνών ΑΠΘ κ.ά.). Από το 2014 έως το 2020 συνεργάστηκε με το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδας ως θεατροπαιδαγωγός στο σχεδιασμό και υλοποίηση εκπαιδευτικών προγραμμάτων και εργαστηρίων για παιδιά. Συμμετείχε σε επιμορφωτικά σεμινάρια ως επιμορφώτρια σε φορείς και το Πανελλήνιο Δίκτυο για το Θέατρο στην Εκπαίδευση. Στο διάστημα 2014-2020 εργάστηκε στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση ως δασκάλα Θεατρικής Αγωγής, ενώ από το 2021 εργάζεται ως φιλόλογος σε Γυμνάσια και Λύκεια.
Η Φωτεινή Παπαχαραλάμπους είναι Ψυχολόγος MSc-Ψυχοθεραπεύτρια και Επόπτρια. Ολοκλήρωσε τις σπουδές Ψυχολογίας στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης και στη συνέχεια εξειδικεύτηκε στο Ψυχόδραμα (πιστοποίηση από την Ομοσπονδία Ευρωπαϊκών Εκπαιδευτικών Οργανισμών για το Ψυχόδραμα, FEPTO). Παράλληλα, διαθέτει κλινική κατάρτιση στη Ψυχοδιαγνωστική και Μεταπτυχιακό τίτλο στην Εκπαίδευση Ενηλίκων από το Πανεπιστήμιο Αιγαίου. Έχει συνεργαστεί με ιδιωτικές και δημόσιες δομές ψυχικής υγείας στο χώρο της ειδικής αγωγής, της ψυχοκοινωνικής υποστήριξης παιδιών και εφήβων και της πρόληψης. Από το 2015 έως το 2020 συνεργάστηκε με το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος στην εποπτεία και υλοποίηση εργαστηρίων για ενήλικες και παιδιά και στο σχεδιασμό εκπαιδευτικών προγραμμάτων.
Η Μελίνα Χατζηγεωργίου είναι εκπαιδευτικός και θεατροπαιδαγωγός με μεταπτυχιακές σπουδές στο Εκπαιδευτικό Δράμα (Μ.Α. Drama in Education). Δίδαξε επί 14 έτη στο Τμήμα Θεάτρου του Α.Π.Θ. τα μαθήματα «Δραματοποίηση» και «Το Θέατρο στο σχολείο». Εργάστηκε ως θεατροπαιδαγωγός στο Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος, στο Παιδικό Στέκι του Εθνικού Θεάτρου, στο ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Ιωαννίνων, σε σχολεία, κ.α. Δίδαξε σε επιμορφωτικά σεμινάρια που οργανώθηκαν από πανεπιστήμια, από το Πανελλήνιο Δίκτυο για το Θέατρο στην Εκπαίδευση, τη θεατρική ομάδα «Μικρός Βορράς», το Μουσείο Ελληνικής Παιδικής Τέχνης, τη Future Library, κ.ά.. Σχεδίασε και συντόνισε θεατροπαιδαγωγικά προγράμματα σε μουσεία και άλλους φορείς. Συνέγραψε με την Άβρα Αυδή τα βιβλία «Η τέχνη του Δράματος στην εκπαίδευση» (Μεταίχμιο 2007) και «Όταν ο δάσκαλος μπαίνει σε ρόλο» (Μεταίχμιο 2018).
Κατηγορία Δράσης | - Επιμορφωτικά Σεμινάρια - Εργαστήρια
- Συνδιασκέψεις
|
Έτος | |
Πόλεις | |
Εμψυχωτές | - Ζώη Ειρήνη
- Χατζηγεωργίου Μελίνα
- Παπαχαραλάμπους Φωτεινή
|