Ένα πρόγραμμα ευαισθητοποίησης στα ανθρώπινα δικαιώματα και σε θέματα προσφύγων 
με βιωματικές δραστηριότητες, τεχνικές θεάτρου και εκπαιδευτικού δράματος

 


ΑΡΧΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣΤΙ ΕΙΝΑΙ - ΔΡΑΣΕΙΣ - ΧΡΗΣΙΜΟ ΥΛΙΚΟ - Η ΟΜΑΔΑ
η επιμόρφωση 2025-2026

 


«Πατάμε γερά!»

Εισαγωγή στα δικαιώματα – Η στάση μας απέναντι στον ρατσισμό


Τεχνικές θεάτρου για τα ανθρώπινα δικαιώματα και τους πρόσφυγες

 

Σχεδιασμός/Εμψύχωση: Γιώργος Μόσχος, νομικός - εμψυχωτής

Διάρκεια: 2,5 ώρες 
Τρόπος παρουσίασης: Διαδικτυακά ή δια ζώσης 
Αριθμός συμμετεχόντων: ως 25 εκπαιδευτικοί όλων των βαθμίδων και ειδικοτήτων

Σύντομη περιγραφή: 
Σκεπτικό/θεωρητική προσέγγιση: Το εργαστήριο αυτό έχει στόχο να βοηθήσει εκπαιδευτικούς που διοργανώνουν και εμψυχώνουν θεατρικά εργαστήρια με παιδιά και εφήβους να κατανοήσουν καλύτερα την έννοια των δικαιωμάτων, να διερευνήσουν τρόπους με τους οποίους προσεγγίζουν τα δικαιώματα και να ενδυναμωθούν ως προς τη στάση τους σε περιπτώσεις που διαχειρίζονται ή αντιμετωπίζουν περιστατικά παραβιάσεων δικαιωμάτων και ρατσιστικών συμπεριφορών από οποιονδήποτε.

Τα δικαιώματα συνιστούν ένα ασφαλές «κλειδί» ρύθμισης των ανθρωπίνων σχέσεων, καθώς ο σεβασμός τους μπορεί να συμβάλλει στην ειρηνική συνύπαρξη παιδιών και ενηλίκων. Μέσα από αυτό το εργαστήριο επιχειρείται η σύνδεση της νομικής προσέγγισης (τι προβλέπει ο νόμος) με την ουσιαστική εφαρμογή και προάσπιση των δικαιωμάτων, που συμβαίνει όταν μία κοινότητα (μια παρέα, μια ομάδα, μια τάξη ή ένα σχολείο) αποκτά κοινή συνείδηση και μέσα από διάλογο προβαίνει σε συμφωνίες σχετικά με αυτά. Οι εκπαιδευτικοί που επιχειρούν να αξιοποιούν τα εργαλεία του θεάτρου, ιδίως μάλιστα όταν στην προσέγγισή τους διαχειρίζονται θέματα που σχετίζονται με τους όρους συνύπαρξης, τις συγκρούσεις, την ευαλωτότητα, τη βία, τις διακρίσεις και τις ίσες ευκαιρίες, είναι πολύ σημαντικό να έχουν ήδη στοχαστεί πάνω στην έννοια των δικαιωμάτων και να τα αξιοποιούν στην επικοινωνία τους με τα παιδιά, σε διάφορες διαδικασίες αλληλεπίδρασης, διαβούλευσης και επιδίωξης συμφωνιών μαζί τους. Μέσα από το εργαστήριο, επιχειρείται η ενδυνάμωση των εκπαιδευτικών ώστε στις θεατρικές δράσεις που σχεδιάζουν και υλοποιούν με τα παιδιά, να περιλαμβάνουν την οπτική της άσκησης, προστασίας, οριοθέτησης και υπεράσπισης των δικαιωμάτων τους. Ιδιαίτερη έμφαση δίνεται στο ζήτημα του ρατσισμού, διότι θεωρείται ένα θέμα που απασχολεί συχνά τις/τους εκπαιδευτικούς, λόγω περιστατικών που συμβαίνουν στο σχολικό περιβάλλον, και σχετίζεται άμεσα με την προσέγγιση κάθε ομάδας στα δικαιώματα και στον έμπρακτο σεβασμό τους.

Στόχοι: οι συμμετέχουσες / συμμετέχοντες
α) Να ενημερωθούν και να προβληματιστούν σχετικά με την έννοια και το νομικό υπόβαθρο των δικαιωμάτων του παιδιού και προτεινόμενους τρόπους / μεθόδους παρουσίασης, συζήτησης και κατανόησής τους σε ομάδες  παιδιών και εφήβων.
β) Να ανταλλάξουν απόψεις και να στοχαστούν σχετικά με τη στάση τους και τη στάση των μαθητών / μαθητριών τους απέναντι σε ρατσιστικές αντιλήψεις και συμπεριφορές.
γ) Να εμπνευστούν και να σχεδιάσουν τρόπους με τους οποίους μπορούν να ενσωματώσουν τα παραπάνω θέματα στις θεατροπαιδαγωγικές τους δραστηριότητες.

Τρόπος προσέγγισης: Συνδυασμός θεωρητικού μέρους με συμμετοχικές δράσεις και διάλογο.

Τα μέρη:
Α. Εισαγωγή στην έννοια των δικαιωμάτων – αρχική άσκηση με χωρισμό ομάδων:
Β. Η νομική βάση των ανθρωπίνων δικαιωμάτων και των δικαιωμάτων του παιδιού
Γ. Εισαγωγή στην έννοια του ρατσισμού
Δ. Τα δικαιώματα στην καθημερινότητα των παιδιών. Επεξεργασία ιστορίας σε ομάδες
Ε. Οι συμφωνίες για τα δικαιώματα στην ομάδα μας. Συζήτηση - αναστοχασμός

Οργάνωση: Πανελλήνιο Δίκτυο για το Θέατρο στην Εκπαίδευση σε συνεργασία με την Ύπατη Αρμοστεία του ΟΗΕ για τους Πρόσφυγες στην Ελλάδα
Πληροφορίες: www.TheatroEdu.gr / 2106541600 / info@theatroedu.gr / humanrights@theatroedu.gr

 


 

Σεμινάρια Εκπαιδευτικών - Πατάμε γερά!

Πατάμε γερά! – εισαγωγή στα δικαιώματα. Η στάση μας απέναντι στον ρατσισμό

Πατάμε γερά! – εισαγωγή στα δικαιώματα. Η στάση μας απέναντι στον ρατσισμό

Διαδικτυακά, 31/10/2025, σεμινάρια για εκπαιδευτικούς, Γιώργος Μόσχος

Ημ/νίες Εκδήλωσης: 31/10/2025 5:00 μμ - 7:30 μμ Export event


Σεμινάριο-Εργαστήριο "Πατάμε γερά! – εισαγωγή στα δικαιώματα. Η στάση μας απέναντι στον ρατσισμό"
Δωρεάν  για εκπαιδευτικούς και εμψυχωτες/εμψυχώτριες νεανικών ομάδων. Θέσεις περιορισμένες

Διαδικτυακά (ΖΟΟΜ) 31 Οκτωμβρίου 2025, Ώρες: 17:00 -19:30 

Το εργαστήριο εντάσσεται στην Ενοτητα Α του επιμορφωτικού κύκλου του προγράμματος 'κι αν ήσουν εσύ;"

Επιμορφωτής: Γιώργος Μόσχος, νομικός, επιμορφωτής και εμψυχωτής θεατρικών ομάδων
Υποστήριξη: Όλγα Ορφανίδου

 


Το Πανελλήνιο Δίκτυο για το Θέατρο στην Εκπαίδευση  στο πλαίσιο του προγράμματός τους "Κι αν ήσουν εσύ; - ένα πρόγραμμα ευαισθητοποίησης στα ανθρώπινα δικαιώματα και σε θέματα προσφύγων με βιωματικές δραστηριότητες, τεχνικές θεάτρου και εκπαιδευτικού δράματος” διοργανώνει  επιμορφωτικό βιωματικό σεμινάριο με τίτλο "Πατάμε γερά! – εισαγωγή στα δικαιώματα. Η στάση μας απέναντι στον ρατσισμό" για την υποστήριξη εκπαιδευτικών και εμψυχωτών/εμψυχωτριών νεανικών ομάδων που υλοποιούν ή που ενδιαφέρονται να υλοποιήσουν ανάλογα προγράμματα.

Φόρμα δήλωσης συμμετοχής : Οι θέσεις είναι περιορισμένες, Προτεταιότητα έχουν τα μέλη του Πανελληνίου Δικτύου για το Θέατρο στην Εκπαίδευση (ΠΔΘΕ). Οι ενδιαφερόμενοι/ενδιαφερόμενες πρέπει να συμπληρώσουν τη Φόρμα εγγραφής, και θα λάβουν το σύνδεσμο για το ΖΟΟΜ, την παραμονή του σεμιναρίου.
Το πρόγραμμα «Κι αν ήσουν εσύ;» δεν επιχορηγείται. Όλες οι δράσεις του προσφέρονται δωρεάν με την εθελοντική συνεισφορά των εμψυχωτών, τοπικών συντονιστών και όλων των στελεχών και συνεργατών του. Στον παρακάτω σύνδεσμο μπορείτε να καταβάλετε την ετήσια συνδρομή μέλους ή/και να ενισχύσετε οικονομικά το Πανελλήνιο Δίκτυο για το Θέατρο στην  Εκπαίδευση.
Για εγγραφές/συνδρομές μελών & προαιρετική οικονομική ενίσχυση δείτε ΕΔΩ

 


Σύντομη περιγραφή εργαστηρίου
Το εργαστήριο αυτό έχει στόχο να βοηθήσει εκπαιδευτικούς που διοργανώνουν και εμψυχώνουν θεατρικά εργαστήρια με παιδιά και εφήβους να κατανοήσουν καλύτερα την έννοια των δικαιωμάτων, να διερευνήσουν τρόπους με τους οποίους προσεγγίζουν τα δικαιώματα και να ενδυναμωθούν ως προς τη στάση τους σε περιπτώσεις που διαχειρίζονται ή αντιμετωπίζουν περιστατικά παραβιάσεων δικαιωμάτων και ρατσιστικών συμπεριφορών από οποιονδήποτε. Τα δικαιώματα συνιστούν ένα ασφαλές «κλειδί» ρύθμισης των ανθρωπίνων σχέσεων, καθώς ο σεβασμός τους μπορεί να συμβάλλει στην ειρηνική συνύπαρξη παιδιών και ενηλίκων. Μέσα από αυτό το εργαστήριο επιχειρείται η σύνδεση της νομικής προσέγγισης (τι προβλέπει ο νόμος) με την ουσιαστική εφαρμογή και προάσπιση των δικαιωμάτων, που συμβαίνει όταν μία κοινότητα (μια παρέα, μια ομάδα, μια τάξη ή ένα σχολείο) αποκτά κοινή συνείδηση και μέσα από διάλογο προβαίνει σε συμφωνίες σχετικά με αυτά. Μέσα από το εργαστήριο, επιχειρείται η ενδυνάμωση των εκπαιδευτικών ώστε στις θεατρικές δράσεις που σχεδιάζουν και υλοποιούν με τα παιδιά, να περιλαμβάνουν την οπτική της άσκησης, προστασίας, οριοθέτησης και υπεράσπισης των δικαιωμάτων τους.
Απευθύνεται σε εκπαιδευτικούς όλων των βαθμίδων και ειδικοτήτων.


Ο επιμορφωτικός κύκλος

Το σεμινάριο/εργαστήριο εντάσσεται στον επιμορφωτικό κύκλο με τίτλο ΄κι αν ήσουν εσύ;  - επιμόρφωση εκπαιδευτικών και εμψυχωτών / εμψυχωτριών νεανικών ομάδων για τον σχεδιασμό και την υλοποίηση προγραμμάτων στα ανθρώπινα δικαιώματα και σε θέματα προσφύγων με την αξιοποίηση παραστατικών τεχνών και βιωματικών δραστηριοτήτων  που, υπό προϋποθέσεις, οδηγεί  σε Πιστοποιητικό Επιμόρφωσης έως και 150 ωρών.  

Το πρόγραμμα υλοποιείται από το Πανελλήνιο Δίκτυο για το Θέατρο στην Εκπαίδευση υπό την επιστημονική εποπτεία Πανεπιστημιακών Τμημάτων και την αιγίδα της Ύπατης Αρμοστείας του ΟΗΕ για τους Πρόσφυγες και του Διεθνούς Οργανισμού για το Θέατρο στην Εκπαίδευση (IDEA-International Drama/Theatre and Education Association).

Το σεμινάριο "Πατάμε γερά! – εισαγωγή στα δικαιώματα. Η στάση μας απέναντι στον ρατσισμό" συμπεριλαμβάνεται στην Ενότητα Α του επιμορφωτικού κύκλου.
Δείτε περισσότερα ΕΔΩ (& www.theatroedu.gr)


ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ ΕΜΨΥΧΩΤΗ

Ο Γιώργος Μόσχος σπούδασε νομικά στην Αθήνα και εγκληματολογία (Μ.Phil) στο Λονδίνο. Επιμορφώθηκε σε θέματα αυτογνωσίας και σχετίζεσθαι (ΑΚΜΑ), εκπαίδευσης ενηλίκων (ΕΑΠ), διοργάνωσης κέντρων νεότητας (ΓΓΝΓ) και θεατροπαιδαγωγικής για παιδιά (Δήμος του Λονδίνου). Εργάστηκε στους τομείς της εμψύχωσης και της υποστήριξης παιδιών και εφήβων που απειλούνται από κοινωνικό αποκλεισμό, της προάσπισης των νεανικών δικαιωμάτων και της επιμόρφωσης επαγγελματιών και εθελοντών στα πεδία εξειδίκευσης του. Το 2003 διορίστηκε ως ο πρώτος Συνήγορος του Παιδιού (Βοηθός Συνήγορος του Πολίτη για τα Δικαιώματα του Παιδιού) και υπηρέτησε σε αυτή τη θέση μέχρι και τον Ιανουάριο του 2018. Στο πλαίσιο της αποστολής του, επισκέφτηκε μεγάλο αριθμό σχολείων και ιδρυμάτων σε όλη τη χώρα, συναντήθηκε και συζήτησε με χιλιάδες παιδιά και με επαγγελματίες που εργάζονται μαζί τους, υποστηρίζοντας τη συστηματική ακρόαση των απόψεων των παιδιών και υπερασπιζόμενος τα δικαιώματά τους. Εμψυχώνει θεατρικά εργαστήρια για παιδιά από το 1985 μέχρι σήμερα διαρκώς. Είναι μέλος του Πανελληνίου Δικτύου για το Θέατρο στην Εκπαίδευση και ένα από τα ιδρυτικά μέλη της Πρωτοβουλίας για το Άρθρο 12 (ΠΡΩΤΑ.12), που αποσκοπεί στην ενίσχυση και διάδοση του δικαιώματος των παιδιών να εκφράζουν ελεύθερα τη γνώμη τους. Είναι πιστοποιημένος εκπαιδευτής του Εθνικού Κέντρου Δημόσιας Διοίκησης και Αυτοδιοίκησης.


Οργάνωση: Πανελλήνιο Δίκτυο για το Θέατρο στην Εκπαίδευση.

Γραμματεία/Πληρ.: info@theatroedu.gr / 2106541600