5η ΔΙΕΘΝΗΣ ΣΥΝΔΙΑΣΚΕΨΗ ΓΙΑ ΤΟ ΘΕΑΤΡΟ/ΔΡΑΜΑ και ΤΙΣ ΠΑΡΑΣΤΑΤΙΚΕΣ ΤΕΧΝΕΣ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ &
ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΟ ΣΥΝΕΔΡΙΟ του ΔΙΕΘΝΟΥΣ ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΥ ΓΙΑ ΤΟ ΘΕΑΤΡΟ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ International Drama / Theatre & Education Association – IDEA
«Θέατρο στην εκπαίδευση: δημιουργώντας νέους ρόλους στον 21ο αιώνα»
Αθήνα 17-18-19 Μαρτίου 2006
Προ- και μετα-συνεδριακές εκδηλώσεις 11-23 Μαρτίου 2006 σε τέσσερις πόλεις της χώρας
Manoela Souza, παιδαγωγός παραστατικών τεχνών, Βραζιλία
«Μεταμορφώσεις στην Εκπαίδευση: προσωπικές και συλλογικές αφηγήσεις μέσω της κίνησης και του χορού»
Εργαστήριο 2,5 ωρών - Γλώσσα: Αγγλικά
Το εργαστήριο αυτό παρουσιάζει τεχνικές αφήγησης και μυθοπλασίας μέσω της κίνησης, αποκαλύπτοντας τη συμβολή της τέχνης του χορού στη δημιουργία προσωπικής ταυτότητας αλλά και διαπολιτισμικών κοινοτήτων. Θα χρησιμοποιηθούν στοιχεία καποέιρα, σάλσα και αφρο-βραζιλιάνικων χορών, ανάλογα με τα ειδικά ενδιαφέροντα των συμμετεχόντων. Πώς μπορεί η αφήγηση μέσω της κίνησης να εμψυχώσει και να ενδυναμώσει κοινωνικά τους νέους, κοινωνικά αποκλεισμένες ομάδες, κοινότητες καταρρακωμένες από τη φτώχεια, τις συγκρούσεις, τον αποκλεισμό και τις διακρίσεις; Πώς μπορεί η μνήμη του σώματος και η φαντασία μας ν’ αποκαλυφθούν μέσω του χορού και ν’ αποτελέσουν έναυσμα μιας παιδαγωγικής αυτο-προσδιορισμού; Πώς μπορεί ν’ απελευθερωθεί το σώμα από επιταγές και αναστολές, ώστε οι συμμετέχοντες ν’ αντιληφθούν τη «διαλεκτική της αντίστασης» και τις συγκρούσεις/αντιφάσεις στα πλαίσια μιας ατομικής και συλλογικής αλλαγής; Πώς οι «χοροί της αλληλεγγύης» και η «ομαδική χορογραφία» δίνουν τη δυνατότητα στις ομάδες αυτές να περάσουν από την αφήγηση στη δημιουργία ιστοριών, ώστε να αναπτύξουν κίνητρα για αλληλοϋποστήριξη και αλληλεγγύη;
Η Manoela Souza σπούδασε Θέατρο στην Εκπαίδευση στο State University of Santa Catarina της Βραζιλίας. Είναι παιδαγωγός παραστατικών τεχνών και πολιτισμική ακτιβίστρια. Έχει δουλέψει με ακτήμονες, ιθαγενείς, συνδικαλιστικές οργανώσεις και πανεπιστημιακές κοινότητες στη Βραζιλία από το 1998. Μέσα από τη δουλειά αυτή και τις συνεργασίες της έχει συμβάλει στην εξέλιξη της μεθόδου του «πολιτισμικού γραμματισμού», μια παιδαγωγική πρόταση με στόχο την προσωπική αυτοδιάθεση και την αυτοδιάθεση της κοινότητας. Διερευνά τις δυνατότητες της μεθόδου αυτής μέσω της κίνησης και του χορού. Είναι ιδρυτικό μέλος και συντονίστρια της ABRA, της Ένωσης Παιδαγωγών Παραστατικών Τεχνών Βραζιλίας.