5η ΔΙΕΘΝΗΣ ΣΥΝΔΙΑΣΚΕΨΗ ΓΙΑ ΤΟ ΘΕΑΤΡΟ/ΔΡΑΜΑ και ΤΙΣ ΠΑΡΑΣΤΑΤΙΚΕΣ ΤΕΧΝΕΣ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ &
ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΟ ΣΥΝΕΔΡΙΟ του ΔΙΕΘΝΟΥΣ ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΥ ΓΙΑ ΤΟ ΘΕΑΤΡΟ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ International Drama / Theatre & Education Association – IDEA
«Θέατρο στην εκπαίδευση: δημιουργώντας νέους ρόλους στον 21ο αιώνα»
Αθήνα 17-18-19 Μαρτίου 2006
Προ- και μετα-συνεδριακές εκδηλώσεις 11-23 Μαρτίου 2006 σε τέσσερις πόλεις της χώρας
Τάκης Τζαμαργιάς, σκηνοθέτης, ΕΕΔΙΠ Πανεπιστημίου Αθηνών
Μπέκη Νάστου – Μπλουμ, αρχιτέκτων, visual artist
Άβα Χαλκιαδάκη, εκπαιδευτικός
«Όταν ο Ροβινσώνας Κρούσος συνάντησε το Χάρυ Πότερ…»
Εργαστήριο 2,5 ωρών - Γλώσσα: Ελληνικά
Το πρόγραμμα «Όταν ο Ροβινσώνας Κρούσος συνάντησε το Χάρυ Πότερ…» σχεδιάστηκε έχοντας ως αφετηρία τους φόβους και τις ανάγκες των παιδιών κατά την περίοδο της μετάβασης από το Δημοτικό στο Γυμνάσιο και από την παιδική ηλικία στην εφηβεία. Επίκεντρο και συνεκτικός ιστός του προγράμματος είναι το λογοτεχνικό βιβλίο, όχι ως αντικείμενο διδασκαλίας, μελέτης και εξέτασης, αλλά ως αντικείμενο που διεγείρει τον ψυχικό κόσμο των παιδιών, τους δίνει αφορμές να στοχαστούν, να ονειρευτούν, να συγκινηθούν, να δημιουργήσουν, να ανακαλύψουν τη συνάφεια μεταξύ της τέχνης του λόγου και των άλλων τεχνών - και όχι μόνο• αλλά και ως αντικείμενο που ανοίγει νέους διαύλους επικοινωνίας, και οδηγεί σε νέες «συναντήσεις» με τους συμμαθητές και τους φίλους, αλλά και με τον κόσμο των ενηλίκων ο οποίος τα γοητεύει και ταυτόχρονα τα φοβίζει. Η τάξη στο συγκεκριμένο πρόγραμμα εμπλέκεται σε διάλογο με το σχολικό και το οικογενειακό περιβάλλον, και σε ποικίλες δραστηριότητες έρευνας, καλλιτεχνικής έκφρασης και παραγωγής λόγου, ενώ ο δάσκαλος, εγκαταλείπει την έδρα και μετατρέπεται σε συναναγνώστη, συνοδοιπόρο, και εμψυχωτή της όλης διαδικασίας.
Το εν λόγω πρόγραμμα υλοποιείται από το Εργαστήριο Τέχνης και Λόγου του ΠΤΔΕ Αθηνών με την επιστημονική ευθύνη της Καθηγήτριας Άντας Κατσίκη – Γκίβαλου και τη συμμετοχή τάξεων από 25 σχολεία της Αττικής.
Το εργαστήρι επικεντρώνεται στη μνήμη, τα παιδικά αναγνώσματά μας καθώς και τους ανθρώπους και τους τόπους που συνδέθηκαν με τον ένα ή τον άλλο τρόπο με την προσωπική μας αναγνωστική διαδρομή. Με τη μέθοδο της δραματοποίησης θα διερευνήσουμε τη βιωματική μας σχέση με τη λογοτεχνία και με την τεχνική του κολλάζ θα μετατρέψουμε τον εαυτό μας σε ήρωα, ενώ θα δοθούν οδηγίες για παιχνίδια και δραστηριότητες στην τάξη.
Ο Τάκης Τζαμαργιάς γεννήθηκε στον Πειραιά. Σπούδασε Θέατρο και Παιδαγωγικά. Είναι εκπαιδευτικός, σκηνοθέτης, κάτοχος μεταπτυχιακού διπλώματος του Πανεπιστημίου Αθηνών με ειδίκευση στο Θέατρο στην Εκπαίδευση. Επί εικοσαετίας δάσκαλος στη δημόσια πρωτοβάθμια εκπαίδευση, δίδαξε τεχνικές θεάτρου σε επιμορφωτικά σεμινάρια εκπαιδευτικών της α/βάθμιας και β/βάθμιας εκπαίδευσης και στον Πανελλήνιο Επιστημονικό Σύλλογο Θεατρολόγων, θεατρικό αυτοσχεδιασμό στις Φυλακές Ανηλίκων Κορυδαλλού και είναι καθηγητής υποκριτικής στη Δραματική Σχολή του Πειραϊκού Συνδέσμου. Για 14 συνεχή χρόνια διευθύνει το Θεατρικό Εργαστήρι του Δήμου Κερατσινίου. Έχει ανεβάσει έργα ελληνικού κυρίως ρεπερτορίου είτε ως υπεύθυνος της Θεατρικής Σκηνής του Δήμου Κερατσινίου, της οποίας υπήρξε και ιδρυτής της και της Εταιρείας Δυτικά της Πόλης, είτε συνεργαζόμενος με ελεύθερους θιάσους και την Πειραματική Σκηνή του Εθνικού Θεάτρου. Επίσης, έχει λάβει μέρος σε συνέδρια και ημερίδες σχεδόν αποκλειστικά για το θέατρο στο σχολείο και έχει γράψει άρθρα για αυτό. Είναι μέλος της συγγραφικής ομάδας του βιβλίου Στοιχεία Θεατρολογίας της Α’ Λυκείου, Πολιτιστικές Εκδηλώσεις στο Σχολείο Πρωτοβάθμια-Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση (Ατροπός Αθήνα 2004). Είναι υποψήφιος διδάκτορας του Παιδαγωγικού Τμήματος Πανεπιστημίου Αθηνών και μέλος του ίδιου τμήματος ως Ειδικό Διδακτικό Προσωπικό (Ε.Ε.ΔΙ.Π) στο αντικείμενο «Θέατρο στην Εκπαίδευση».
Η Μπέκη Νάστου-Μπλουμ γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη το 1956. Σπούδασε Αρχιτεκτονική στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης και στο Πανεπιστήμιο Μπέρκλεϋ της Καλιφόρνια. Έχει ζήσει στις Ηνωμένες Πολιτείες, την Ελβετία, τη Μεγάλη Βρετανία, τη Γαλλία και την Ελλάδα και έχει εργασθεί στους τομείς της οπτικής επικοινωνίας, των εκδόσεων και της εικαστικής εκπαίδευσης. Έχει σχεδιάσει και υλοποιήσει πολλά εργαστήρια για παιδιά όλων των ηλικιών στη Γαλλία και τη Μεγάλη Βρετανία με επίκεντρο τη δημιουργία βιβλίων, τη συλλογική συγγραφή ιστοριών και τη χρήση των εικαστικών τεχνών στη μάθηση και το βιωματικό στοχασμό. Έχει γράψει και εικονογραφήσει πολλά βιβλία για παιδιά που έχουν μεταφραστεί σε περισσότερες από 20 γλώσσες.
Η Άβα Χαλκιαδάκη γεννήθηκε στο Ρέθυμνο το 1960. Είναι πτυχιούχος της Φιλοσοφικής Σχολής του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης και μεταπτυχιακή φοιτήτρια του Παιδαγωγικού Τμήματος του Πανεπιστημίου Αθηνών. Εργάσθηκε ως καθηγήτρια ιταλικών στην ιδιωτική εκπαίδευση και ως ερευνήτρια στο χώρο του βιβλίου, συνεργαζόμενη με το Εθνικό Κέντρο Βιβλίου και τις συνδικαλιστικές οργανώσεις εκδοτών και βιβλιοπωλών. Έχει συμμετάσχει σε έρευνες και μελέτες για τον εκδοτικό χώρο και έχει σχεδιάσει και υλοποιήσει προγράμματα επαγγελματικής κατάρτισης για στελέχη εκδοτικών οίκων και βιβλιοπωλείων. Στο Ερευνητικό Πρόγραμμα Πολλαπλών Δράσεων για την Καλλιέργεια τηςΦιλαναγνωσίας «Όταν ο Ροβινσώνας Κρούσος συνάντησε το Χάρυ Πότερ …», έχει την ευθύνη του σχεδιασμού και της υλοποίησης των επιμορφωτικών σεμιναρίων στους εκπαιδευτικούς, καθώς και του συντονισμού των δράσεων του προγράμματος και της υλοποίησής του σε 25 δημοτικά σχολεία της Αττικής.