I didn't mean it!
ψηφιακή συμμετοχική περφόρμανς
Σχετικά
Το "I didn’t mean it!" είναι μια συμμετοχική περφόρμανς με ερευνητικό σκοπό [participatory performance-based research), η ιδέα της οποίας προέκυψε τον Απρίλιο του 2021 στη Λέσβο μετά από μια μακρά περίοδο κοινωνικού αποκλεισμού στην Ελλάδα.
Η περφόρμανς στην δια ζώσης εκδοχή λαμβάνει χώρα σε ένα εγκαταλελειμμένο σπίτι. Το κοινό παρακολουθεί 4 λεπτά από θραύσματα μιας σχέσης με στοιχεία ενδοσυντροφικής κακοποίησης που παρουσιάζεται μετά από μια διαδραστική διαδρομή στο σπίτι. Ο σύντροφος που ασκεί βία ερμηνεύεται συμβολικά από το χέρι της μοναδικής περφόρμερ.
Οι θεάτριες/-ές αποκτούν τον ενεργό ρόλο της συγγραφής της δραματουργίας και στην αρχή καλούνται να απαντήσουν σε μερικές δραματουργικές ερωτήσεις, όπως:
- Πότε ήταν η τελευταία φορά που τσακώθηκε το ζευγάρι;
- Τι έκανε η γυναίκα όταν κλειδώθηκε στο μπάνιο;
- Ποιο ήταν το πρώτο πράγμα που έκανε όταν έμεινε μόνη της στο σπίτι;
- Τι σκέφτεται όταν είναι μόνη της;
- Πού πηγαίνει;
- Τι θέλει να του πει;
ενώ η βασική ερώτηση είναι: Τι της λέει; όπου οι θεάτριες και οι θεατές απαντούν σε α’ πρόσωπο
Στη διαδικτυακή εκδοχή, την οποία και προτείνουμε για υλοποίηση, οι θεάτριες/ές-δραματουργοί έχουν την ευκαιρία να απαντήσουν ανώνυμα μέσω λογισμικού διαδικτυακής εφαρμογής. Οι λέξεις και οι φράσεις προβάλλονται στην οθόνη. Όλες/οι μπορούν να διατηρήσουν την ανωνυμία τους σε κάθε φάση της περφόρμανς, αφού η συμμετοχή τους είναι κρυφή. Στο τέλος έχουν την ευκαιρία να παρακολουθήσουν την περφόρμανς με όλες τις φράσεις, που οι ίδιες/οι πρότειναν, να προβάλλονται ως υπότιτλοι.
Οι θεάτριες και οι θεατές γίνονται οι δραματουργοί της παράστασης δημιουργώντας έναν χάρτη από γνωστές κακοποιητικές φράσεις αλλά και από φράσεις που χρησιμοποιούνται με κακοποιητικό τρόπο. Ο κύριος σκοπός είναι η δημιουργία της δραματουργίας μαζί με τις θεάτριες και τους θεατές ως μέθοδος ενδυνάμωσης. Η παιδαγωγική της ενδυνάμωσης εδώ βρίσκεται στις τεχνικές του εφαρμοσμένου θεάτρου "ρόλος στον τοίχο", "εσωτερικές φωνές" και στις τεχνικές δόμησης ρόλων. Η ιδέα είναι να καλέσουμε τις/ους συμμετέχουσες/οντες-συνδημιουργούς να γράψουν στη μητρική τους γλώσσα ή σε μια γλώσσα με την οποία αισθάνονται πιο άνετα.
Η τεκμηριωμένη δραματουργία που δημιουργείται κατά τη διάρκεια των παραστάσεων αρχειοθετείται και θα διατεθεί δωρεάν σε μια ψηφιακή έκδοση, προκειμένου να λειτουργήσει ενημερωτικά και ως μέσο ευαισθητοποίησης.
Προσδοκώμενα αποτελέσματα
- δημιουργία δραματουργίας από βιωμένες εμπειρίες
- έκφραση εαυτού σε ασφαλές, ανώνυμο πλαίσιο
- δημιουργία ψηφιακής κοινότητας
- ενίσχυση συμμετοχικότητας
- ενθάρρυνση διαμοιρασμού προσωπικών βιωμάτων με ασφαλή τρόπο
- ενδυνάμωση εαυτού και κοινότητας
- ενίσχυση αισθήματος ανήκειν
- αναγνώριση και έκφραση προσωπικής θέσης σχετικά με περιστατικά έμφυλης βίας
- καταγραφή και ορατότητα χρήσης κακοποιητικού λεξιλογίου
- δημιουργία ιστοσελίδας και δημοσίευση λεξιλογίου
Υλοποιείται από την P.o.P. Arts Α.Μ.Κ.Ε.
Σε συνεργασία με το Πανελλήνιο Δίκτυο για το Θέατρο στην Εκπαίδευση που συμμετέχει ως φορέας στο κομμάτι της γραπτής ανατροφοδότησης και αξιολόγησης του προγράμματος.
Σύλληψη-Περφόρμανς: Νικολέττα Δημοπούλου
Οπτικοακουστικές τέχνες: Φώτης Κολοκυθάς
Αφίσα/υλικό προβολής/προώθησης: Μαρία Ελίζα Κουλούδη
Φωτογραφία/βίντεο: Ιωάννα Πάκα
Αξιολόγηση: Ηρώ Ποταμούση
Ακαδημαϊκή σύμβουλος: Παναγιώτα Γιαννούλη