Ημ/νίες Εκδήλωσης:
24/11/2018 3:00 μμ - 5:30 μμ Export event
- Συμμετέχουν: 10
- Θέσεις: 15
- Υπολειπόμενες θέσεις: 5
Μεθοδολογικές προοπτικές της θεατροπαιδαγωγικής και της βιωματικής μάθησης: Ποιος μπορεί να είναι ο πραγματικός ρόλος της θρησκείας σε ένα σχολείο με ανθρώπους για ανθρώπους;
Αθήνα, 24/11/2018, Εργαστήριο, Μάριος Κουκουνάρας Λιάγκης
Μεθοδολογικές προοπτικές της θεατροπαιδαγωγικής και της βιωματικής μάθησης: Ποιος μπορεί να είναι ο πραγματικός ρόλος της θρησκείας σε ένα σχολείο με ανθρώπους για ανθρώπους;
Αθήνα, 24/11/2018
Μάριος Κουκουνάρας Λιάγκης
επίκουρος καθηγητής, Τμήμα Θεολογίας, Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών
Εργαστήριο 2,5 ωρών
Συμμετοχή στη Διεθνή Συνδιάσκεψη για το Θέατρο στην Εκπαίδευση, Αθήνα 2018
Πανελλήνιο Δίκτυο για το Θέατρο στην Εκπαίδευση
Γλώσσα: ελληνικά
Στο εργαστήριο αυτό θα επιχειρήσουμε να συνδυάσουμε τις βασικές αρχές της βιωματικής μάθησης με το θέατρο και τη διδασκαλία επίμαχων ζητημάτων στο πλαίσιο της Θρησκευτικής Εκπαίδευσης. Η θρησκευτική ετερότητα στον σύγχρονο κόσμο και ιδιαίτερα στην ευρωπαϊκή κοινωνία και κυρίως η καταλλαγή μεταξύ των ανθρώπων που ακολουθούν διαφορετικές θρησκείες ή καμία θρησκεία αποτελούν τα βασικά θέματα με τα οποία θα ασχοληθούμε. Σκοπός είναι να απαντήσουμε στο ερώτημα αν μπορούμε στο σχολείο και μάλιστα στο πλαίσιο των μαθημάτων του Αναλυτικού Προγράμματος Σπουδών να φέρουμε κοντά τους διαφορετικούς κόσμους των ανθρώπων. Θα επιχειρήσουμε να διερευνήσουμε πώς απαντάμε εμείς σε αυτό το ερώτημα ως παιδαγωγοί, εκπαιδευτικοί και εμψυχωτές προσεγγίζοντας συγχρόνως τη μεθοδολογία των θεατροπαιδαγωγικών προγραμμάτων. Στη διάρκεια του εργαστηρίου οι συμμετέχοντες/χουσες θα συμμετάσχουμε ενεργά σε ένα θεατροπαιδαγωγικό πρόγραμμα που εφαρμόστηκε και ερευνήθηκε στο ελληνικό σχολείο και στοχεύει στην ενδυνάμωση των συμμετεχόντων ώστε να προσεγγίζουν τη θρησκευτική ετερότητα με σεβασμό και αποδοχή των διαφορετικών πεποιθήσεων που αφορούν τη θρησκεία, την πίστη ή τη μη πίστη. Με αυτή την εμπειρία θα στοχαστούμε τις παιδαγωγικές και θεατρικές βάσεις των θεατροπαιδαγωγικών προγραμμάτων στων οποίων τον σχεδιασμό, εφαρμογή και αξιολόγηση συμβάλλουν το πολιτικό/επικό θέατρο του Bertold Brecht, το θέατρο του καταπιεσμένου του Augusto Boal, η απελευθερωτική παιδαγωγική του Paulo Freire, η μετασχηματίζουσα μάθηση του Jack Mezirow, ο πραγματισμός του John Dewey, ο κοινωνικός κονστρουκτιβισμός του Lev Vygotsky, η ανακαλυπτική μάθηση του Jerome Bruner και η βιωματικότητα της Νέας Μάθησης των Mary Kalantzis και Bill Cope. Θα αναστοχαστούμε την εκπαιδευτική μας πράξη και τις δυνατότητες που προσφέρει η βιωματική παιδαγωγική του θεάτρου/δράματος στη διδακτική μεθοδολογία των μαθημάτων του ΑΠΣ, όπως τα Θρησκευτικά, η Γλώσσα, η Ιστορία, η Πολιτική Αγωγή κ.ά. και γενικότερα στη διδακτική μεθοδολογία των ανθρωπιστικών και κοινωνικών επιστημών. Τέλος, θα αναζητήσουμε τα περιθώρια που έχουμε στην εποχή της κυριαρχίας μιας εκπαίδευσης με βάση τα STEM (Science, Technology, Engineering, Maths) να προτείνουμε τον επαναπροσδιορισμό, με όρους MikhailEpstein, μιας εκπαίδευσης η οποία ισότιμα βασίζεται και στα PILLAR (Philosophy, Information, Language, Literature, Arts, Religion). Οι συμμετέχοντες/χουσες μετά το εργαστήριο αναμένεται να έχουμε στη διάθεσή μας εκείνα τα θεωρητικά και πρακτικά στοιχεία που θα προκαλέσουν αναστοχασμό και δράση ώστε να αντιλαμβανόμαστε τη θεατροπαιδαγωγική ως μέθοδο, που μας βοηθά να ερευνούμε τη δράση μας στο σχολείο και τα αποτελέσματά της και να επανεκτιμήσουμε την παρεχόμενη στο σχολείο εκπαίδευση και την αξία όλων των γνωστικών αντικειμένων του ΑΠΣ για ένα σχολείο ανθρώπινο που εκπαιδεύει ανθρώπους και πολίτες.
Ο Μάριος Κουκουνάρας-Λιάγκης σπούδασε Θεολογία (BA, MA PhD) και Ελλ. Φιλολογία (BA). Είναι Επίκουρος Καθηγητής στο Τμ. Θεολογίας του ΕΚΠΑ και διδάσκει Παιδαγωγική και Διδακτική. Δίδαξε 10 χρόνια στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση και εργάστηκε στον τύπο και το ραδιόφωνο. Ερεύνησε την εφαρμογή των Θεατροπαιδαγωγικών Προγραμμάτων στο ελληνικό σχολείο κι έχει σχεδιάσει και εφαρμόσει προγράμματα σε συνεργασία με δημόσιους και ιδιωτικούς φορείς. Εργάζεται ως επιμορφωτής, εκπαιδευτής και εμψυχωτής σε Πανεπιστήμια, Οργανισμούς, Ινστιτούτα και επιστημονικούς συνδέσμους. Έχει παρουσιάσει τις έρευνές του σε έγκριτα διεθνή συνέδρια και περιοδικά. Συνεργάζεται με το Institute of Education του UCL, το University of Birmingham και το ΠΤΔΕ του ΕΚΠΑ. Τα ερευνητικά του ενδιαφέροντα είναι η διδακτική μεθοδολογία της Θρησκευτικής Εκπαίδευσης, η Βιωματική Μάθηση, η Κοινωνική Παιδαγωγική, τα Αναλυτικά Προγράμματα, και η Διαπολιτισμική Εκπαίδευση. Έχει κυκλοφορήσει πέντε βιβλία για την εκπαίδευση.