Ένα πρόγραμμα ευαισθητοποίησης στα ανθρώπινα δικαιώματα και σε θέματα προσφύγων 
με βιωματικές δραστηριότητες, τεχνικές θεάτρου και εκπαιδευτικού δράματος

 


ΑΡΧΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣΤΙ ΕΙΝΑΙ - ΔΡΑΣΕΙΣ - ΧΡΗΣΙΜΟ ΥΛΙΚΟ - Η ΟΜΑΔΑ
η επιμόρφωση 2024-2025

Εκπαίδευση εμψυχωτών, επιμορφωτών,συντονιστών
 σεμινάρια στελεχών

Στο πλαίσιο του προγράμματος "κι αν ήσουν εσύ;" και της συνεχούς επιμόρφωσης των στελεχών, εμψυχωτών και επιμορφωτών του προγράμματος, το Πανελλήνιο Δίκτυο για το Θέατρο στην Εκπαίδευση οργανώνει σειρά Σεμιναρίων - Εργαστηρίων στελεχών σε θέματα διαπολιτισμικής εκπαίδευσης, εκπαίδευσης ενηλίκων, θέματα που αφορούν τη προσφυγική κρίση, τεχνικές αξιοποίησης του εκπαιδευτικού υλικού του Προγράμματος, ανατροφοδότησης κ.ά. ​Παράλληλα οργανώνει σε διάφορες πόλεις σειρά "παιδαγωγικών-συντονιστικών" συναντήσεων με τοπικούς συντονιστές, εκπαιδευτικούς και στελέχη τοπικής κοινωνίας, για την οργάνωση και συντονισμό των εκπαιδευτικών δράσεων του προγράμματος στη περιοχής τους.

Εκπαίδευση στελεχών - Κι αν ήσουν εσύ;

Ημ/νίες Εκδήλωσης: 12/5/2023 10:30 πμ - 12:00 μμ Export event
Ημέρα Δράσης

Ημέρα Δράσης

Κέρκυρα 12/5/2023, Ημέρα δράσης 3ο ΓΕΛ Κέρκυρας

ΗΜΕΡΑ ΔΡΑΣΗΣ 
12/5/2023 Κέρκυρα, 3ο ΓΕΛ Κέρκυρας

 «Κορίτσι, γυναίκα στις αρχές του 20ου αιώνα»

Σχολείο: 3ο Λύκειο Κέρκυρας Σχολ. Έτος: 2022-2023
Συμμετέχοντες εκπαιδευτικοί : Γεράσιμος Πολυμέρης, καθηγ. Πληροφορικής και Σταματέλλα Κούδα, Φιλόλογος, Ιφιγένεια Ρακοπούλου Δ/ντρια του σχολείου.
Tμήμα: B3 (18 μαθητές).

ΠΑΡΑΚΟΛΟΥΘΗΣΑΝ: 20 μαθητες/μαθήτριες Β Λυκείου
Τίτλος: «Κορίτσι, γυναίκα στις αρχές του 20ου αιώνα»
(Πηγή έμπνευσης το διήγημα του Κερκυραίου συγγραφέα Κων/νου Θεοτόκη "Η τιμή και το χρήμα", με αφορμή την επέτειο των 100 χρόνων από το θάνατο του).

Χρόνος: Αρχές του 20ου αιώνα.
Τόπος: Η πόλη της Κέρκυρας - προάστιο Μαντούκι.
Θέμα: Ο έρωτας της Ρήνης και του Ανδρέα που η χρηματική ανάγκη τον παραστέκει για να τον χτυπήσει θανάσιμα.

ΒΙΝΤΕΟ ΕΔΩ


Με αφορμή τη διδασκαλία αποσπασμάτων του διηγήματος "Η τιμή και το χρήμα" του Κερκυραίου συγγραφέα Κωνσταντίνου Θεοτόκη, στο πλαίσιο του μαθήματος της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας, είχαμε την ευκαιρία αρχικά να γνωρίσουμε την υπόθεση και τους ήρωες του έργου και κατόπιν να κατανοήσουμε το κοινωνικό σύστημα που ίσχυε, πώς το χρήμα και το συμφέρον αλλοιώνουν το χαρακτήρα των ανθρώπων και κατευθύνουν τις πράξεις τους. Εστιάσαμε το ενδιαφέρον μας στη δυσμενή θέση της γυναίκας, είτε ήταν ένα νεαρό κορίτσι, η Ρήνη, είτε μία ώριμη γυναίκα όπως η μητέρα της, η σιόρα Επιστήμη, καθώς οι μαθητές μας προβληματίστηκαν και ευαισθητοποιήθηκαν σχετικά με την ανισότητα, τις προκαταλήψεις και τους αποκλεισμούς που βίωνε το γυναικείο φύλο την αυγή του περασμένου αιώνα.
Η θεατρική προσέγγιση του θέματος μας είχε ως πυρήνα της την ανάγκη να μπουν οι μαθητές μας στη θέση του άλλου, να τολμήσουν, να αισθανθούν και να εκφράσουν τις σκέψεις τους, τα συναισθήματα ενός διαφορετικού προσώπου μιας άλλης εποχής μέσα σε ένα κλίμα εμπιστοσύνης, ασφαλείας και αμοιβαίας αποδοχής. Ξεκινήσαμε με σύντομες ασκήσεις χαλάρωσης - δεδομένου του ασφυκτικού πλαισίου του Λυκείου - και περάσαμε άμεσα σε εφαρμογή θεατρικών πρακτικών και τεχνικών εκπαιδευτικού δράματος που κρίναμε πως εξυπηρετούν τον εξειδικευμένο σκοπό μας, όπως η "εναλλαγή ρόλων", η "ανακριτική καρέκλα" και ο "διάδρομος συνείδησης" για τους κεντρικούς ήρωες του διηγήματος, τη σιόρα Επιστήμη, τη Ρήνη και τον Αντρέα. Στη συνέχεια, κρίναμε αναγκαία την παρακολούθηση της κινηματογραφικής μεταφοράς του διηγήματος "Η τιμή της αγάπης" της Τώνιας Μαρκετάκη, έτσι ώστε οι μαθητές μας να έρθουν σε επαφή με μία γλαφυρή αναπαράσταση της εποχής.

Ύστερα αποφασίσαμε να αφήσουμε πίσω μας τη σχολική αίθουσα και να πραγματοποιήσουμε στις 12 Μαΐου 2023 έναν θεατρικό-λογοτεχνικό περίπατο στην περιοχή του Μαντουκιού, όπου εκτυλίσσεται η ιστορία μας και στον οποίο συμμετείχαν ως θεατές/παρατηρητές μαθητές της Β΄ τάξης προκειμένου να επιτευχθεί η διάχυση της δράσης μας. Με οδηγό επιλεγμένα αποσπάσματα του διηγήματος και φράσεις-κλειδιά, περπατήσαμε τα “καντούνια” του Μαντουκιού, εισήλθαμε στον χώρο του εγκαταλελειμμένου εργοστασίου, εντοπίσαμε παλιές εργατικές κατοικίες, τη λαϊκή ταβέρνα και νιώσαμε την ατμόσφαιρα μιας άλλης εποχής κινηματογραφώντας όλη τη διαδικασία. Εκεί, σε αυτό το ιστορικό σκηνικό, οι μαθητές μας έδωσαν φωνή στους πρωταγωνιστές του δράματος. Με αποστασιοποιημένο τρόπο εξέφρασαν τις μύχιες σκέψεις, τις επιθυμίες, τα διλήμματα τους, με κύριο μέλημά την ανάδειξη του σκληρού αγώνα των γυναικών για χειραφέτηση, οικονομική ανεξαρτησία και αξιοπρέπεια

 

Η δράση έγινε στο πλαίσιο του προγράμματος "κι αν ήσουν εσύ;" που υλοποιεί το Πανελλήνιο Δίκτυο για το Θέατρο στην Εκπαίδευση σε συνεργασία με την Ύπατη Αρμοστεία του ΟΗΕ για τους πρόσφυγες
Συντονισμός στη Κέρκυρα: Μαρία Διβανέ

Print