Ένα πρόγραμμα ευαισθητοποίησης στα ανθρώπινα δικαιώματα και σε θέματα προσφύγων 
με βιωματικές δραστηριότητες, τεχνικές θεάτρου και εκπαιδευτικού δράματος

 


ΑΡΧΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣΤΙ ΕΙΝΑΙ - ΔΡΑΣΕΙΣ - ΧΡΗΣΙΜΟ ΥΛΙΚΟ - Η ΟΜΑΔΑ
η επιμόρφωση 2024-2025

Εκπαίδευση εμψυχωτών, επιμορφωτών,συντονιστών
 σεμινάρια στελεχών

Στο πλαίσιο του προγράμματος "κι αν ήσουν εσύ;" και της συνεχούς επιμόρφωσης των στελεχών, εμψυχωτών και επιμορφωτών του προγράμματος, το Πανελλήνιο Δίκτυο για το Θέατρο στην Εκπαίδευση οργανώνει σειρά Σεμιναρίων - Εργαστηρίων στελεχών σε θέματα διαπολιτισμικής εκπαίδευσης, εκπαίδευσης ενηλίκων, θέματα που αφορούν τη προσφυγική κρίση, τεχνικές αξιοποίησης του εκπαιδευτικού υλικού του Προγράμματος, ανατροφοδότησης κ.ά. ​Παράλληλα οργανώνει σε διάφορες πόλεις σειρά "παιδαγωγικών-συντονιστικών" συναντήσεων με τοπικούς συντονιστές, εκπαιδευτικούς και στελέχη τοπικής κοινωνίας, για την οργάνωση και συντονισμό των εκπαιδευτικών δράσεων του προγράμματος στη περιοχής τους.

Εκπαίδευση στελεχών - Κι αν ήσουν εσύ;

Ημ/νίες Εκδήλωσης: 22/11/2014 9:00 πμ - 7:30 μμ Export event
Ημερίδα - Παγκόσμια Ημέρα Θεάτρου στην Εκπαίδευση 2014

Ημερίδα - Παγκόσμια Ημέρα Θεάτρου στην Εκπαίδευση 2014

Αθήνα, 22/11/2014, Το πρόγραμμα της ημερίδας

ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ ΗΜΕΡΑ ΘΕΑΤΡΟΥ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ 2014

ΗΜΕΡΙΔΑ & ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ ΑΘΗΝΑΣ
ΣΑΒΒΑΤΟ 22 ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ 2014

«Θέατρο και δικαίωμα στην εκπαίδευση»
Τόπος: 72ο Δημοτικό Σχολείο Αθηνών, Ακταίου 2-4 και Επταχάλκου Θησείο
(5΄από Σταθμό ΗΣΑΠ Θησείου, στον πεζόδρομο παράλληλα και ακριβώς διπλά στις γραμμές)
Είσοδος ελεύθερη

Για άλλη μια χρονιά φέτος το Πανελλήνιο Δίκτυο για το Θέατρο στην Εκπαίδευση (γραφείο Αθήνας) γιορτάζει την Παγκόσμια Ημέρα για το Θέατρο στην Εκπαίδευση που έχει οριστεί διεθνώς για τις 27 Νοεμβρίου.

Στα πλαίσια του εορτασμού, διοργανώνει σειρά δράσεων σε συνεργασία με άλλους φορείς
Κεντρική εκδήλωση είναι η ΗΜΕΡΙΔΑ & ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ στις 22/11/2014 με τίτλο «Θέατρο και δικαίωμα στην εκπαίδευση»

Το θέμα της Ημερίδας και του φετινού εορτασμού
Σήμερα, 25 χρόνια από την υιοθέτηση της Διεθνούς Σύμβασης για τα Δικαιώματα του Παιδιού, γιορτάζουμε την Παγκόσμια Ημέρα για το Θέατρο στην Εκπαίδευση (27/11). Η επιλογή της 27ης του μήνα ως μέρας εορτασμού από τον IDEA, τον παγκόσμιο οργανισμό για το θέατρο στην εκπαίδευση, δεν είναι τυχαία: το 27ο άρθρο της Σύμβασης καθιστά σαφές το δικαίωμα των παιδιών σε ένα κατάλληλο επίπεδο ζωής που επιτρέπει τη σωματική, ψυχική, ηθική και κοινωνική ανάπτυξή του. Η εκπαίδευση οφείλει να προστατεύει, να διαφυλάττει και να εξασφαλίζει όλα αυτά τα επίπεδα ανάπτυξης.
Τα τελευταία χρόνια όλο και περισσότερο καταγράφεται και υποστηρίζεται ο σπουδαίος ρόλος που μπορεί να παίξει το θέατρο στο διάλογο για πολλά κοινωνικά ζητήματα που απασχολούν παιδιά, νέους και ενήλικες, και στην ευαισθητοποίηση γύρω από αυτά. Το θέατρο/δράμα, το θεατρικό παιχνίδι, το Θέατρο του Καταπιεσμένου, το θέατρο ντοκουμέντο, αλλά και άλλες παραστατικές τέχνες όπως το κουκλοθέατρο, ο χορός, ο κινηματογράφος, μπορούν να αποτελέσουν χρήσιμα εκπαιδευτικά εργαλεία στα χέρια του εκπαιδευτικού ή του συντονιστή ομάδας που επιθυμεί μια βιωματική προσέγγιση σε θέματα που καίνε: ανθρώπινα δικαιώματα, το δικαίωμα στην εκπαίδευση, διαφορετικότητα, προσφυγιά, κοινωνική ευαισθητοποίηση, κοινωνική ενδυνάμωση, ευπαθείς κοινωνικές ομάδες.
Φέτος οι εργασίες της ημερίδας είναι αφιερωμένες σε αυτά, προσφέροντας τεχνικές, μεθοδολογίες και προσεγγίσεις που μπορούν να βοηθήσουν τον εκπαιδευτικό να προσεγγίσει όλα αυτά τα θέματα που η συνήθης διδασκαλία αφήνει απέξω.
Οι εμψυχωτές των εργαστηρίων και οι εισηγητές θα μοιραστούν εμπειρίες και γνώσεις από τα πεδία αυτά, ενώ στην ολομέλεια θα υπάρχει η δυνατότητα ουσιαστικής ανταλλαγής προβληματισμών και σκέψεων γύρω από ερωτήματα όπως:
- Είναι η εκπαίδευση αυτονόητο Δικαίωμα για όλους ή παραμένει ζητούμενο;
- τι ρόλο μπορούν το θέατρο και οι παραστατικές τέχνες γενικότερα να παίξουν σ’ αυτό;
Θα παρουσιαστούν ειδικά εκπαιδευτικά πακέτα διαφόρων φορέων με βιωματικές δράσεις για την εκπαίδευση και τα δικαιώματα.

Η συμμετοχή στις εργασίες της ημερίδας (εργαστήρια και ολομέλεια) είναι δωρεάν αλλά στα εργαστήρια θα τηρηθεί σειρά προτεραιότητας. Οι εγγραφές στα εργαστήρια γίνονται με την άφιξη στη γραμματεία της ημερίδας.

ΤΙ ΝΑ ΦΕΡΟΥΜΕ:
Το Σάββατο βάζουμε τα άνετα ρούχα μας, φοράμε τα άνετα παπούτσια μας, και φέρνουμε το ταπεράκι με το κατιτίς μας για να το μοιραστούμε με τη μεγάλη οικογένεια του θεάτρου στην εκπαίδευση!
Ας κάνουμε τη μέρα γιορτή, μοιραζόμενοι αλληλέγγυα τις ιδέες μας, τη δουλειά μας, τη διάθεσή μας, ακόμα και το φαγάκι μας!"
και βεβαια...έγκαιρη προσέλευση (μεγαλύτερη καθυστέρηση των 15’ μπορεί να σημαίνει αδυναμία παρακολούθησης εργαστηρίου).

Εμψυχωτές Εργαστηρίων & Εισηγητές:
Στέλιος Βγαγκές, Έφη Βλαχογιάννη, Μαρία Βουβούση, Ελένη Γαβαλά, Νίκος Γκόβας, Μπεάτα Ζουλκιέβιτς, Τζωρτζίνα Κακουδάκη, Νίκη Καράλη, Βάλια Λουτριανάκη, Στέλλα Νάνου, Μαρία Νομικού, Φαίη Ορφανίδου, Βαλεντίνα Παπαδημητράκη, Ματούλα Παπαδημητρίου, Αντιγόνη Παρούση, Ιουλία Πύρρου, Εύα Σαββοπούλου, Νάσια Χολέβα.

Πληροφορίες στο www.theatroedu.gr, στο iro.ptms@gmail.com ή/και στο τηλέφωνο 6976639058 – ώρες 10.00-14.00

Οργανωτική Επιτροπή Ημερίδας: Νίκος Γκόβας, Ιωάννα Γεωργακοπούλου, Μαίρη Καλδή, Δημήτρης Μαυρέας, Ηρώ Ποταμούση, Χαρά Τσουκαλά, Νάσια Χολέβα και ομάδα εθελοντών του Δικτύου

Διοργάνωση: Πανελλήνιο Δίκτυο για το Θέατρο στην Εκπαίδευση-Γραφείο Αθήνας
Συνεργαζόμενοι Φορείς:
Τμήμα Εκπαίδευσης και Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία του Πανεπιστημίου Αθηνών
72ο Δ.Σ. Αθήνας
Δ/νση Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Αθήνας-Πολιτιστικά Θέματα
Συνηγόρος του Πολίτη/Συνήγορος του Παιδιού
Ύπατη Αρμοστεία του ΟΗΕ για τους Πρόσφυγες
ActionAid Ελλάς
Ελληνική Ένωση για την Προώθηση της Ρητορικής στην Εκπαίδευση
Σχολείο Παιχνιδιού


ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΗΜΕΡΙΔΑΣ ΑΘΗΝΑΣ 22/11/2014

9.00-9.30: προσέλευση – εγγραφές στα εργαστήρια

9.30-12.30: Εργαστήρια -πρωινός κύκλος (σε διάφορες αίθουσες) Στέλιος Βγαγκές, Μαρία Βουβούση, Νίκος Γκόβας, Μαρία Νομικού, Φαίη Ορφανίδου, Βαλεντίνα Παπαδημητράκη, Νάσια Χολέβα

12.30-13.15: διάλειμμα

13.15-15.15Ολομέλεια-"Προσεγγίζοντας το δικαίωμα στην εκπαίδευση μέσα από το θέατρο."
Α: "Μπροστά στις νέες προκλήσεις" οι δράσεις του Πανελληνίου Δικτύου για το Θέατρο στην Εκπαίδευση, Δημήτρης Μαυρέας, εκπαιδευτικός
Β:"Θέατρο και δικάιωμα στην εκπαίδευση" στρογγυλό τραπέζι – παρεμβάσεις και συζήτηση
"Γιάνους Κόρτζακ: ο Γερο-ΔοκτορΜπεάτα Ζουλκιέβιτς, φιλόλογος, δημοσιογράφος, μεταφράστρια
"25 χρόνια Σύμβαση για τα Δικαιώματα του Παιδιού. Τα δικαιώματα των παιδιών από τον Κόρτσακ έως σήμερα" Ματούλα Παπαδημητρίου, ειδική επιστήμονας στον Συνήγορο του Πολίτη / Συνήγορο του Παιδιού
"Οι δράσεις της Ύπατης Αρμοστείας του ΟΗΕ για τους Πρόσφυγες στον τομέα της εκπαίδευσης»" Στέλλα Νάνου, Εύα Σαββοπούλου- Τομέας Επικοινωνίας και Ενημέρωσης, Ύπατη Αρμοστεία του ΟΗΕ για τους Πρόσφυγες

15.15-15.45: διάλειμμα

15.45-18.45: Εργαστήρια - απογευματινός κύκλος (σε διάφορες αίθουσες) Έφη Βλαχογιάννη, Ελένη Γαβαλά, Νίκος Γκόβας, Τζωρτζίνα Κακουδάκη, Νίκη Καράλη, Βάλια Λουτριανάκη, Αντιγόνη Παρούση, Ιουλία Πύρρου, Νάσια Χολέβα

18.45-19.15: Κλείσιμο εργασιών - βεβαιώσεις


ΤΑ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ ΤΗΣ ΗΜΕΡΙΔΑΣ ΣΤΗΝ ΑΘΗΝΑ 22/11/2014

ΠΡΩΙΝΟΣ ΚΥΚΛΟΣ
Εργαστήριο 1: 9.30πμ-12.30μμ "Χελιδονίσματα ή επιστροφή στις «εστίες»"
Στέλιος Βγαγκές, εμψυχωτής θεατρικού παιχνιδιού, δάσκαλος
Ένα εκπαιδευτικό Θεατροπαιδαγωγικό Παιχνίδι που το θέμα του είναι τα είδη των πουλιών, η ζωή τους και η αποδημία τους. Πόσο σχετίζονται όλα στη φύση; Πόσο ο τρόπος ζωής κάποιων «πληθυσμών» πουλιών μοιάζει με τη ζωή των ανθρώπων; Πόσο ό,τι συμβαίνει γύρω μας συμβαίνει και μέσα μας; Η συνθήκη της ζωής μέσα στην οποία βρισκόμαστε πόσο επηρεάζει τη συμπεριφορά μας, τις ανάγκες μας, τις επιθυμίες μας και τις αποφάσεις μας… Θα μείνω ή θα φύγω; Τι θα βρω εκεί που θα πάω; Τι θα βρω στην επιστροφή μου;

Εργαστήριο 2: 9.30πμ-12.30μμ "Πάρε θέση! Σχεδιάζοντας ένα παιχνίδι ρόλων"
Νίκος Γκόβας, παιδαγωγός θεάτρου
Στο εργαστήριο και μέσα από ένα συγκεκριμένο παράδειγμα, θα διερευνήσουμε διάφορες τεχνικές εκπαιδευτικού δράματος για το σχεδιασμό ενός παιχνιδιού ρόλων. Θα αξιοποιηθούν περιπτώσεις σύγχρονων αμφιλεγόμενων κοινωνικών θεμάτων. Απευθύνεται σε εκπαιδευτικούς που υλοποιούν προγράμματα περιβαλλοντικής, αγ. υγείας ή πολιτιστικά, σε όσους αναλαμβάνουν Βιωματικές Δρασεις στο Γυμνάσιο ή Ερευνητικές Εργασίες στο Λύκειο και σε κάθε άλλο ενδιαφερόμενο. Λόγω του βιωματικού χαρακτήρα οι θέσεις είναι περιορισμένες. Οι συμμετέχοντες πρέπει να φορούν ζεστά και άνετα ρούχα και παπούτσια για κίνηση.

Εργαστήριο 3: 9.30πμ-12.30μμ "Δραστηριότητες βιωματικής μάθησης στα ανθρώπινα δικαιώματα και στα δικαιώματα των προσφύγων (δημοτικό)"
Μαρία Νομικού, Θεατρολόγος, Εκπαιδεύτρια Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων, British Council Programmes & Partnerships Manager, Φαίη Ορφανίδου, Εκπαιδεύτρια Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων, μεταφράστρια, επικοινωνιολόγος
To εργαστήριο θα παρουσιάσει ένα δείγμα βιωματικών δραστηριοτήτων για μαθητές δημοτικού, πάνω στα Ανθρώπινα Δικαιώματα που προτείνονται στο νέο εγχειρίδιο της Ύπατης Αρμοστείας του ΟΗΕ για τους Πρόσφυγες (Υ.Α) με τίτλο «Δραστηριότητες βιωματικής μάθησης στα ανθρώπινα δικαιώματα και στα δικαιώματα των προσφύγων». Το εγχειρίδιο είναι αποτέλεσμα του προγράμματος «Συμβίωση: Σχέδιο Δράσης για την προώθηση της ανεκτικότητας και την πρόληψη του ρατσισμού στο σχολείο», που υλοποιήθηκε από την Υ.Α. τη σχολική χρονικά 2013-2014 με την υποστήριξη του Ιδρύματος «Σταύρος Νιάρχος». Αποτελεί συλλογή εκπαιδευτικών προτάσεων από εκδόσεις διεθνών, περιφερειακών και εθνικών φορέων/οργανισμών σε 10 θεματικές ανθρωπίνων δικαιωμάτων, όπως η ταυτότητα, οι διακρίσεις, η μετανάστευση και η προσφυγιά, η δημοκρατία κ.ά. Το εργαστήριο απευθύνεται σε εκπαιδευτικούς πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης.

Εργαστήριο 4: 9.30πμ-12.30μμ "Δραστηριότητες βιωματικής μάθησης στα ανθρώπινα δικαιώματα και στα δικαιώματα των προσφύγων (γυμνάσιο-λύκειο)"
Νάσια Χολέβα, θεατροπαιδαγωγός
To εργαστήριο θα παρουσιάσει ένα δείγμα βιωματικών δραστηριοτήτων για μαθητές γυμνασίου και λυκείου, πάνω στα Ανθρώπινα Δικαιώματα που προτείνονται στο νέο εγχειρίδιο της Ύπατης Αρμοστείας του ΟΗΕ για τους Πρόσφυγες. Το εγχειρίδιο έχει τίτλο «Δραστηριότητες βιωματικής μάθησης στα ανθρώπινα δικαιώματα και στα δικαιώματα των προσφύγων» και είναι αποτέλεσμα του προγράμματος «Συμβίωση: Σχέδιο Δράσης για την προώθηση της ανεκτικότητας και την πρόληψη του ρατσισμού στο σχολείο», που υλοποιήθηκε από την Υ.Α. τη σχολική χρονικά 2013-2014 με την υποστήριξη του Ιδρύματος «Σταύρος Νιάρχος». Αποτελεί συλλογή εκπαιδευτικών προτάσεων από εκδόσεις διεθνών, περιφερειακών και εθνικών φορέων/οργανισμών σε 10 θεματικές ανθρωπίνων δικαιωμάτων, όπως η ταυτότητα, οι διακρίσεις, η μετανάστευση και η προσφυγιά, η δημοκρατία κ.ά. Το εργαστήριο απευθύνεται σε εκπαιδευτικούς δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης και συντονιστές ομάδων νέων.

Εργαστήριο 5: 9.30πμ-12.30μμ «Ταξίδι στον κόσμο των παιδιών»
Βαλεντίνα Παπαδημητράκη , ηθοποιός, σκηνοθέτης, ειδικευμένη στη θεατρική αγωγή μετά από διετή φοίτηση στο εργαστήρι του Θεάτρου Πόρτα
Με αφετηρία το θεατρικό έργο της Άλκης Ζέη «Ματίας ο Α’» και αξιοποιώντας τεχνικές του εκπαιδευτικού δράματος θα κάνουμε ένα θεατρικό ταξίδι στον κόσμο των παιδιών. Για να εξερευνήσουμε τις σκέψεις, τα συναισθήματα, τις αγωνίες και τα αιτήματά τους, να δούμε τη ζωή με τα δικά τους μάτια. Για εκπαιδευτικούς πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης. Είναι απαραίτητο να έχουν διαβάσει το έργο «Ματίας ο Α’».

Εργαστήριο 6: 9.30πμ-12.30μμ "Διαβάζουμε «Μηχανή Άμλετ» - Διεκδικούμε δικαιώματα"
Μαρία Βουβούση,
Ένα μικρό απόσπασμα από τη δυσανάγνωστη κειμενική κοινωνία του θεατρικού έργου Η Μηχανή Άμλετ του Χάυνερ Μύλλερ θα εμπνεύσει τους συμμετέχοντες αυτού του εργαστηρίου για να δημιουργήσουν ιστορίες. Οι τεχνικές του Εκπαιδευτικού δράματος θα τους βοηθήσουν να ζωντανέψουν αυτές τις ιστορίες. Θα ψάξουν δικαιώματα που χάθηκαν. Θα βρουν τρόπους να τα διεκδικήσουν.

ΑΠΟΓΕΥΜΑΤΙΝΟΣ ΚΥΚΛΟΣ
Εργαστήριο 7: 3.45μμ -6.45μμ "Μια θεατρική διάσταση του κουκλοθέατρου στην εκπαίδευση"
Αντιγόνη Παρούση, Επίκουρη Καθηγήτρια ΤΕΑΠΗ, Πανεπιστήμιο Αθηνών, Ελένη Γαβαλά, πτυχιούχος ΤΕΑΠΗ, Πανεπιστήμιο Αθηνών
Ποια είναι τα χαρακτηριστικά του κουκλοθέατρου; Πώς πραγματώνεται η μετάβαση από την κούκλα-εργαλείο στη θεατρική πράξη; Πως περνάμε από τη σύλληψη στη δημιουργία και στην εκτέλεση μιας θεατρικής σπουδής; Σε ποιους απευθύνετε και τι προσδοκίες έχουμε; Πώς η χρήση απλών, καθημερινών υλικών και η διαδικασία για το ζωντάνεμά τους στη σκηνή, θα γίνουν το μέσο στην προσπάθεια ενίσχυσης του λόγου, της δράσης και της συμμετοχής των μαθητών; Και πώς θα ενισχύσουμε την ανάληψη πρωτοβουλιών από αυτά; Μπορεί η θεατρική κούκλα να γίνει το μέσο σε καταστάσεις όπως ο σχολικός εκφοβισμός η αντιρατσιστική εκπαίδευση τα ανθρώπινα δικαιώματα; Αυτά και άλλα ερωτήματα που απασχολούν όσους δουλεύουν στην εκπαίδευση, θα προσπαθήσουμε να διερευνήσουμε σ’ ένα βιωματικό εργαστήρι.

Εργαστήριο 8: 3.45μμ -6.45μμ "Εισαγωγή στο Θέατρο του Καταπιεσμένου του Augusto Boal"
Νίκος Γκόβας παιδαγωγός θεάτρου
Το εργαστήριο είναι εισαγωγικό και απευθύνεται σε όσους θέλουν να γνωρίσουν στοιχεία της δουλειάς και της παρακαταθήκης του Αουγκούστο Μποάλ. Μέσα από παιχνίδια και ασκήσεις θα ασχοληθούμε κυρίως με το "θέατρο εικόνων" και το"θέατρο φόρουμ" και θα διερευνήσουμε τρόπους αξιοποίησής τους στην εκπαίδευση. Οι συμμετεχοντες να φορούν ζεστά και άνετα ρούχα και παπούτσια για κινηση. Λόγω του βιωματικού χαρακτήρα του εργαστηρίου οι θέσεις περιορισμένες.

Εργαστήριο 9: 3.45μμ -6.45μμ "Η Honorine, το σχολείο της, η Ρουάντα"
Νάσια Χολέβα
, θεατροπαιδαγωγός
Τον Ιούλιο του 2014 οργανώθηκε από την ActionAid Hellas ένα ερευνητικό ταξίδι στη Ρουάντα, στα πλαίσια του Ευρωπαϊκού προγράμματος Send my friend to school. Πέντε εκπαιδευτικοί από διάφορες ελληνικές πόλεις, ταξίδεψαν για να συναντήσουν και να συνομιλήσουν με ανθρώπους γύρω από τα ανθρώπινα δικαιώματα και τη δυσκολία πρόσβασης στην εκπαίδευση, να συγκεντρώσουν πληροφορίες και οπτικοακουστικό υλικό. Σκοπός του ταξιδιού ήταν η δημιουργία ενός εκπαιδευτικού πακέτου, χρήσιμο στους Έλληνες εκπαιδευτικούς και μαθητές, που θα πραγματεύεται το δικαίωμα στην εκπαίδευση, τον δεύτερο αναπτυξιακό στόχο της χιλιετίας. Η ομάδα επέστρεψε πιο πλούσια σε εμπειρίες ζωής και δούλεψε τους τελευταίους μήνες με γνώμονα το εκπαιδευτικό υλικό να γίνει όσο το δυνατόν πιο ενδιαφέρον και χρηστικό. Το εργαστήρι θα αντλήσει δραστηριότητες από το υλικό «Στείλε το φίλο μου σχολείο. Το δικαίωμα στην εκπαίδευση – υπόθεση Ρουάντα», για να προσεγγίσει θέματα όπως το δικαίωμα στην εκπαίδευση, τα στερεότυπα, η θέση της γυναίκας, με βιωματικά εργαλεία παρμένα από το χώρο του θεάτρου στην εκπαίδευση. Οι συμμετέχοντες θα πρέπει να φορούν άνετα ρούχα και παπούτσια (ιδανικά φόρμα και αθλητικά παπούτσια), ώστε να μπορούν να κινηθούν άνετα στο χώρο και το πάτωμα.

Εργαστήριο 10: 3.45μμ -6.45μμ "H διδακτική του θεάτρου για την διαχείριση συγκρούσεων"
Τζωρτζίνα Κακουδάκη, θεατρολόγος- σκηνοθέτης
Ένα εργαστήριο με στόχο την εμψύχωση, με στόχο την επίλυση συγκρούσεων μέσα και έξω από την σχολική τάξη. Το εργαστήριο απευθύνεται σε νηπιαγωγούς, δασκάλους, θεατρολόγους, εμψυχωτές κ. ά.

Εργαστήριο 11: 3.45μμ-6.45μμ "Δικαίωμα στην Εκπαίδευση και γλωσσική εκπαίδευση: εξερευνώντας τις δέκα θέσεις του Tullio de Mauro"
Βάλια Λουτριανάκη, φιλόλογος-εκπαιδευτικός (Αρσάκειο Ψυχικού), εκπαιδεύτρια ρητορικής, DEA, υπ. Δρ, πρόεδρος της Ελληνικής Ένωσης για την Προώθηση της Ρητορικής στην Εκπαίδευση
O Ιταλός γλωσσολόγος Tullio De Mauro διακηρύσσει ότι η ανάπτυξη και η εξάσκηση των γλωσσικών δεξιοτήτων δεν θα έπρεπε ποτέ να προτείνονται και να επιδιώκονται ως αυτοσκοπός, παρά ως εργαλεία για πιο δυναμική συμμετοχή στο κοινωνικό και πνευματικό γίγνεσθαι. Θεωρεί ότι τα παραδοσιακά μοντέλα γλωσσικής εκπαίδευσης −ή μη εκπαίδευσης− πρέπει να ανατραπούν, ώστε οι γλωσσικές δεξιότητες να γίνουν κατάκτηση όλων των μαθητών και όχι μονάχα των προνομιούχων. Το παρόν εργαστήριο θα εστιαστεί σε μια ολοκληρωμένη πρόταση καλλιέργειας του προφορικού λόγου και της δημιουργικής σκέψης, καθώς και συναισθηματικής αγωγής. Με αφορμή κάθε θέση του de Mauro θα παρουσιαστούν παιγνιώδεις δραστηριότητες (ατομικές και ομαδικές) που μπορούν να ενταχθούν σε ένα ευρύτερο πλαίσιο δημοκρατικής και σύγχρονης ρητορικής παιδείας και που αξιοποιούν ποικίλες μεθόδους ενεργού και βιωματικής μάθησης.

Εργαστήριο 12: 3.45μμ-6.45μμ.Η φαντασία κάνει φασαρία: Μπορεί η φαντασία να διεκδικήσει τον χώρο της στο σύγχρονο αστικό περιβάλλον;
Από τη "Συντεχνία του γέλιου": Έφη Βλαχογιάννη, ηθοποιός και θεατροπαιδαγωγός, Νίκη Καράλη, ηθοποιός και θεατροπαιδαγωγός, Ιουλία Πύρρου, ηθοποιός και θεατροπαιδαγωγός
Ένα βιωματικό εργαστήριο βασισμένο στα θέματα της παράστασης «Τζέλα, Λέλα, Κόρνας και Κλεομένης» του Volker Ludwig σε μετάφραση και διασκευή του Βασίλη Κουκαλάνι. Μέσα από το έργο, που αναφέρεται στην αστική απομόνωση, στη δίψα για κοινωνικοποίηση και στο φυσικό δικαίωμα των παιδιών στο παιχνίδι, προβάλλεται ένα μοντέλο ανακατάληψης και επανάχρησης του σύγχρονου αστικού χώρου. Αν η σημερινή κοινωνία έχει μια περιοριστική, φοβική και ελεγκτική προσέγγιση του δημόσιου χώρου, τί είναι αυτό που μπορεί να μας κάνει να σπάσουμε αυτή τη σύμβαση; Πώς τα παιδιά περιγελάνε την εξουσία και τους ενήλικες και καταφέρνουν να κυνηγήσουν μια άλλη πραγματικότητα; Στόχος του εργαστηρίου είναι να διερευνήσει τα θέματα του έργου μέσα από τις τεχνικές του εκπαιδευτικού δράματος και να προτείνει στους συμμετέχοντες τρόπους εμβάθυνσης σε αυτά.
Η ΣΥΝΤΕΧΝΙΑ ΤΟΥ ΓΕΛΙΟΥ: "Συντεχνία", όπως παλιά οι βυρσοδέψες ή οι ωρολογοποιοί. Όμως το αγαθό που εμείς παράγουμε και προάγουμε είναι το γέλιο! Εξαιρετικής ποιότητας, 100% οργανικό, μη ελεγχόμενο γέλιο που ευφραίνει καρδίας και απελευθερώνει την αναίτια χαρά της ύπαρξης. Επιπλέον, γέλιο του Τσάρλι Τσάπλιν, ανατρεπτικό και σκωπτικό, το μυστικό όπλο των παιδιών όταν βγάζουν τη γλώσσα στους μεγάλους και των αδύνατων όταν περιπαίζουν τους ισχυρούς. Το γέλιο, τέλος, της συγκίνησης όταν αναγνωρίζεις τον εαυτό σου στον απέναντι, εκείνο που ενώνει τους ανθρώπους καθώς τους σταματάει από το να σκέφτονται με το νου.


ΣΥΝΤΟΜΑ ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΑ ΕΙΣΗΓΗΤΩΝ & ΕΜΨΥΧΩΤΩΝ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΩΝ

Ο Στέλιος Βγαγκές είναι Δάσκαλος και Εμψυχωτής Θεατρικού Παιχνιδιού (ΘΠ). Υπηρετεί στο 15ο Δημοτικό Σχολείο Καλλιθέας. Είναι Ιδρυτικό μέλος του Εργαστηρίου Πολιτιστικής Εκπαίδευσης «Σχολείο Παιχνιδιού» όπου διδάσκει Θεατρικό Παιχνίδι-Παιδαγωγική Θεάτρου σε παιδιά και ενήλικες. Συμμετείχε ως επιμορφωτής Θ.Π. και βασικός συνεργάτης του Λ. Κουρετζή στο πρόγραμμα «Μελίνα Τέχνη και Πολιτισμός στην εκπαίδευση» (του Υπ. Παιδείας) και είχε τον βασικό συντονισμό των κλιμακίων Θ.Π. που επισκέφθηκαν τα 83 πιλοτικά σχολεία του προγράμματος. Συμμετείχε επίσης στο σχεδιασμό διαπολιτισμικού εκπαιδευτικού προγράμματος που βασιζόταν σε παραμύθια Κουρδικού και Τσιγγάνικου πληθυσμού. Έχει διδάξει: στα ΠΕΚ (Υπ. Παιδείας), ΙΔΕΚΕ, Θ. Ημέρας με θέμα: «Το Θ.Π. στην εκπαιδευτική διαδικασία». Υπήρξε και συνεχίζει να είναι εισηγητής σε ημερίδες σχολικών Συμβούλων της χώρας καθώς και φορέων, συλλόγων και οργανισμών. Συμμετέχει ως επιμορφωτής σε σεμινάρια εκπαιδευτικών με την ιδιότητα του εξωτερικού συνεργάτη του Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών. Έχει συγγραφικό έργο σε εκπαιδευτικά βιβλία και περιοδικά. Είναι μέλος του Πανελληνίου Δικτύου για το Θέατρο στην Εκπαίδευση και συμμετέχει ως εισηγητής και εμψυχωτής Θ.Π. σε συνέδρια και σεμινάρια του Δικτύου. Το σχολ. έτος 2010-2011, σε συνεργασία με τον Οργανισμό Επιμόρφωσης Εκπαιδευτικών (ΟΕΠΕΚ) συμμετείχε στην βασική ομάδα σχεδιασμού και συντονισμού του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Εκπαίδευση και δια βίου μάθηση», που αφορούσε στην επιμόρφωση των Εκπαιδευτικών Αισθητικής Αγωγής στα Δημοτικά Σχολεία με ενιαίο αναμορφωμένο πρόγραμμα. Είναι εξωτερικός επιστημονικός συνεργάτης του Καποδιστριακού Πανεπιστημίου (ΕΚΠΑ)

Η Έφη Βλαχογιάννη είναι ηθοποιός και θεατρολόγος. Είναι απόφοιτος του Τμήματος Θεάτρου του Αριστοτελείου πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης και της δραματικής σχολής του Ωδείου Αθηνών. Είναι μεταπτυχιακή φοιτήτρια του τμήματος “Drama in education” στο Τrinity College του Δουβλίνου. Έχει συμμετάσχει σαν ηθοποιός στην θεατρική διασκευή της “Σονάτας του σεληνόφωτος” σε σκηνοθεσία Σωτήρη Μπαμπατζάνη, στην παράσταση “Καβαλλάρηδες στη Θάλασσα” σε σκηνοθεσία της Άννας Κοκκίνου, στην “Oμηριαδα” του Δημήτρη Δημητριάδη σε σκηνοθεσία Παναγιώτη Κατσώλη. Συμμετείχε σαν συγγραφέας και ηθοποιός στο θεατροπαιδαγωγικό πρόγραμμα “Παίζοντας της ιστορίες του κόσμου για να αλλάξουμε τον κόσμο” σε σκηνοθεσία David Pammenter, που οργάνωσε το Πανελλήνιο Δίκτυο για το θέατρο στην εκπαίδευση.Έχει κάνει αφηγήσεις παραμυθιών στο Μουσείο Μπενάκη και σε διαφορά άλλα πολιτιστικά κέντρα. Τα τελευταία χρόνια εργάζεται σαν θεατροπαιδαγωγός σε εφηβικές παραστάσεις όπως “Ρωμαίος και Ιουλιέττα” και “Ψωνίζοντας για παπούτσια” σε σκηνοθεσία Κατερίνας Μπερδέκα. Είναι υπεύθυνη διοργάνωσης του φεστιβάλ «Παιδιά εν δράση στην Πάρο”. Συνεργάζεται με τη θεατροπαιδαγωγική ομάδα «δια-δρω-μές» για το πρόγραμμα Θεάτρου στην Εκπαίδευση «Παρέα με τα επτά κατσικάκια λίγο πριν έρθει ο λύκος».

Η Μαρία Βουβούση είναι νηπιαγωγός. Έχει κάνει μεταπτυχιακές σπουδές στο Open University της Αγγλίας (MA of Arts in Education -Leadership and Management). Είναι μεταπτυχιακή φοιτήτρια στο Ανοιχτό Πανεπιστήμιο Κύπρου στις Θεατρικές Σπουδές στη θεματική ενότητα Θεατρική Πρακτική: Εφαρμογές Υποκριτικής και Σκηνοθεσίας. Έχει παρακολουθήσει ετήσια σεμινάρια Εκπαιδευτικού Δράματος με καθηγητές από την Ελλάδα αλλά και την Αγγλία (University Of Central England και Trinity College of Dublin). Δουλεύει με το Εκπαιδευτικό Δράμα από το 1999 στο σχολείο και σε θεατρικά εργαστήρια. Συνεργάστηκε με το Εκπαιδευτικό Τμήμα του Θεάτρου Νέων στο Πολιτιστικό Κέντρο «Ακαδήμεια» οργανώνοντας θεατρικά εργαστήρια για παιδιά και εκπαιδευτικούς. Έχει παρουσιάσει σαν εισηγήτρια και εμψυχώτρια σχεδιασμούς Εκπαιδευτικού Δράματος σε συνέδρια, επιμορφωτικά σεμινάρια και ημερίδες. Συμμετείχε στο τμήμα Δημιουργικής Γραφής της Συγγραφικής Λέσχης Πετρούπολης. Συνεργάζεται και αρθρογραφεί σε επιστημονικά περιοδικά και στο ηλεκτρονικό περιοδικό για γονείς mamakid. Γράφει παραμύθια, ποίηση, θεατρικά έργα.

Ο Νίκος Γκόβας σπούδασε μαθηματικά, θέατρο και παιδαγωγικά στην Ελλάδα, στην Αγγλία και στην Αυστραλία και έχει συνεργαστεί ως ηθοποιός, μουσικός, σκηνοθέτης και εμψυχωτής νεανικών θεατρικών εργαστηρίων με Δημοτικά Θέατρα, ΔΗΠΕΘΕ, Πανεπιστήμια και ανεξάρτητες ομάδες. Το 1994 ιδρύει στο Λονδίνο το Theatre Lab Company (Hellenic Foundation Award 1997) και σκηνοθετεί τις παραστάσεις του μέχρι το 1998 (European Festival of Theatre in Camden London, Διεθνές Φεστιβάλ «Θεατρική Άνοιξη» στη Θεσσαλονίκη, κά). Εκπαιδευτικός στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση από το 1982-2014. Υπεύθυνος Πολιτιστικών Θεμάτων στη Δ/νση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Ανατ. Αττικής από το 1998 μέχρι και το 2014, αναπτύσσει τοπικά πολιτιστικά δίκτυα με έμφαση το θέατρο, τα οπτικοακουστικά (φωτογραφία-κινηματογράφος), τη λογοτεχνία, τα ανθρώπινα δικαιώματα κ.α. Έχει συνεργαστεί σε επιμορφωτικά και πιλοτικά προγράμματα για το θέατρο στην εκπαίδευση με ΠΕΚ, το Πανεπιστήμιο Αθηνών (ΚΕΔΑ, ΤΕΑΠΗ κά), Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου (Θεατρικών Σπουδών), το Central School of Speech and Drama (UK), το Winchester University (UK), το πρόγραμμα Μελίνα, Δημοτικά Θέατρα, επαγγελματικές Ενώσεις κ.ά.. Είναι ιδρυτής και εκδότης του περιοδικού «Εκπαίδευση & Θέατρο» και έχει γράψει, συγγράψει ή επιμεληθεί πολλά βιβλία και άρθρα για το θέατρο και την εκπαίδευση. Είναι μέλος της Διεθνούς Συντακτικής Επιτροπής του περιοδικού Research in Drama Education (RiDE) και ιδρυτής και πρόεδρος (1998-2008) της επιστημονικής ένωσης «Πανελλήνιο Δίκτυο για το Θέατρο στην Εκπαίδευση». Έχει τιμηθεί με το διεθνές βραβείο «Grozdanin Kikot» (2002) για την συμβολή του στην ανάπτυξη του θεάτρου/δράματος στην εκπαίδευση και διετέλεσε μέλος της Επιτροπής Πιλοτικών Προγραμμάτων του Διεθνούς Οργανισμού για το Θέατρο στην Εκπαίδευση (IDEA-International Drama/Theatre & Education Association).

Η Ελένη Γαβαλά είναι πτυχιούχος του Τμήματος Εκπαίδευσης και Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία του Πανεπιστημίου Αθηνών. Έχει παρακολουθήσει εργαστήρια πάνω στο Θέατρο του Καταπιεσμένου με τον Ν. Γκόβα και τη Χ. Ζώνιου. Η πτυχιακή της εργασία ήταν μια εφαρμογή του Θεάτρου της Αγοράς (Θέατρο Forum). Σε παιδιά προσχολικής ηλικίας.

Η Μπεάτα Ζουλκιέβιτς-Σιακαντάρη (Beata Żółkiewicz-Siakantaris) είναι φιλόλογος (απόφοιτος της Σχολής Σλαβικής Φιλολογίας του Πανεπιστήμιου της Σόφιας), μεταφράστρια και δημοσιογράφος από την Πολωνία. Τα τελευταία 20 χρόνια ζει μόνιμα στην Ελλάδα. Για πολλά χρόνια εργάζονταν ως δημοσιογράφος και συντάκτρια στην εβδομαδιαία εφημερίδα της πολωνικής διασποράς στην Ελλάδα (Kurier Ateński) και έκανε ραδιοφωνικές εκπομπές στο ξενόγλωσσο δελτίο του Αθήνα 9.84 (AIR 104.4). Ήταν επίσης ανταποκρίτρια του πολωνικού τμήματος του RFI (Radio France Internationale). Συνεργάζεται με διάφορα πολωνικά ΜΜΕ (στον τύπο και στο ραδιόφωνο) στην Πολωνία και στο εξωτερικό. Στην Ελλάδα συνεργάζεται με το περιοδικό «The Books’ Journal» όπως και με την ηλεκτρονική σελίδα του. Εκεί αρθρογραφεί και μεταφράζει έργα πολωνών ποιητών (δημοσιεύει κυρίως κείμενα σχετικά με την πολωνική λογοτεχνία και τον πολιτισμό). Συνεργάζεται επίσης με το λογοτεχνικό περιοδικό «Το Δέντρο», μεταφράζοντας αποσπάσματα κειμένων της πολωνικής λογοτεχνίας. Αρθρογραφεί και στο περιοδικό «Μεταρρύθμιση», όπου μεταξύ άλλων ασχολήθηκε με το θέμα της εκπαίδευσης των παιδιών των μεταναστών. Έχει διδάξει πολωνικά στο Κέντρο Πολιτιστικής και Επιστημονικής Συνεργασίας με τις Χώρες της Κεντρικής και Ανατολικής Ευρώπης και ελληνικά ως εθελόντρια σε πολωνούς μετανάστες.

​Η Τζωρτζίνα Κακουδάκη είναι απόφοιτος του Τμήματος Θεατρικών Σπουδών Αθήνας. Μεταπτυχιακές σπουδές στο Αρχαίο Δράμα. Απόφοιτος της δραματικής σχολής του θεάτρου Στοά. 6ετής μετεκπαίδευση για το θέατρο ως εκπαιδευτικό εργαλείο.  ​Ως σκηνοθέτης έχει δώσει έμφαση σε παραστάσεις που αφορούν κυρίως το νεανικό κοινό. Τα τελευταία χρόνια έχει σκηνοθετήσει τις παραστάσεις Vivid film/μετά τον αφρό (2009-10 Υοuth Theatre Festival και περιοδεία), Τζακ Θορν Ρισπέκτ (2010-11 Θέατρο Χώρα), Αριστοφάνη Όρνιθες (2011), Shakespeare Όνειρο Καλοκαιρινής Νύχτας (2012-2013), Γκαίτε Φάουστ (2014), Σοφοκλή Αντιγόνη (2014-15 Θέατρο του Νέου Κόσμου). ​Ως δραματουργός έχει συνεργαστεί με πλήθος ομάδων σε πάνω από 30 παραγωγές με έμφαση στη δραματουργία του χορού (μόνιμος συνεργάτης της ομάδας χορού Αερίτες) και την δραματουργία - διασκευή κλασσικών θεατρικών κειμένων για τη σκηνή.​ ​Διδάσκει δραματουργία, ιστορία θεάτρου σε δραματικές σχολές (Ωδείο Αθηνών, Πράξη 7), Θεατρική Αγωγή στην Α βάθμια και Ββάθμια εκπαίδευση και παλαιότερα Πανεπιστήμιο Πάτρας, Βόλου και Αθηνών. Συστηματική επιμόρφωση εκπαιδευτικών με το Πανελλήνιο Δίκτυο για το Θέατρο στην Εκπαίδευση και το Υπουργείο Παιδείας. Συγγραφέας δύο εκπαιδευτικών βιβλίων για το θέατρο ως εκπαιδευτικό εργαλείο (Θέατρο- Θεατρική Αγωγή, εκδ. Κέντρο Εκπαίδευσης Ενηλίκων- ΥΠΠΕΠΘ, 2007 Διαδρομές Βιωματικής Μάθησης, Η Διδασκαλία της ιστορίας μέσα από το Θέατρο, εκδ. Κέδρος 2011). ​Έχει διοργανώσει διάφορα θεατρικά φεστιβάλ για νέους δημιουργούς και συγγραφείς (Studio Ιλίσια, Θέατρο Χώρα, Θέατρο Νέου Κόσμου, Βυρσοδεψείο) καθώς και σχολικά φεστιβάλ Θεάτρου (με το Δίκτυο για το Θέατρο στην Εκπαίδευση).

Η Νίκη Καράλη είναι ηθοποιός και θεατροπαιδαγωγός με ειδίκευση στις τεχνικές σωματικού θεάτρου και τη δημιουργία θεάτρου (devised theatre), που βασίζονται στη διδασκαλία του Jacques Lecoq. Είναι απόφοιτος της Δραματικής Σχολής Αρχή της Νέλλης Καρρά, του London International School of Performing Arts (LISPA) και του Τμήματος Πλαστικών Τεχνών και Επιστημών της Τέχνης του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων. Είναι ιδρυτικό μέλος των θεατρικών ομάδων 'Θείες' στην Αθήνα και 'Lyrebird Theatre Company' στο Λονδίνο. 'Eχει πραγματοποιήσει σπουδές πάνω στο Εκπαιδευτικό Δράμα με τους Πέγκυ Στεφανίδου, Chris Cooper και Κώστα Αμοιρόπουλο. Διδάσκει θεατρικό παιχνίδι και ασχολείται με τον σχεδιασμό και την υλοποίηση εκπαιδευτικών προγραμμάτων για παιδιά. Από την άνοιξη του 2014 πραγματοποιεί το εκπαιδευτικό πρόγραμμα 'Τα Παιδιά Ανακαλύπτουν τον Κεραμεικό'.

Η Βάλια Λουτριανάκη είναι κλασική φιλόλογος (DEA, Paris IV-Sorbonne) και υποψήφια διδάκτορας του Τομέα Παιδαγωγικής (ΕΚΠΑ) με πεδίο έρευνας τη «Ρητορική ως μέθοδο και ως αντικείμενο διδασκαλίας στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση». Το 2010-11 διεξήγαγε, σε 8 σχολεία της Αθήνας και σε δείγμα 160 μαθητών, έρευνα σχεδιασμού με βάση το καινοτόμο πρόγραμμα «Τεισίας» για την καλλιέργεια του προφορικού λόγου και της δημιουργικής σκέψης. Από το 2001 διδάσκει στο Αρσάκειο Ψυχικού και στους ομίλους ρητορικής τέχνης και δημιουργικής σκέψης. Έχει σχεδιάσει πρόγραμμα Αγωγής Προφορικού Λόγου, ως μέρος του αναλυτικού προγράμματος της Νεοελληνικής Γλώσσας (Α΄-Β΄-Γ΄ Γυμνασίου), καθώς και τα προγράμματα «Παιχνίδια Λόγου και Σκέψης» και «50 Παιχνίδια Φιλαναγνωσίας» για μαθητές Δημοτικού. Το 2011 επελέγη από το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο ως επιμορφώτρια για τα νέα Προγράμματα Σπουδών του «Νέου Σχολείου». Είναι μέλος της συγγραφικής ομάδας των νέων εγχειριδίων Αρχαίων Ελληνικών από το Πρωτότυπο για την Α΄, Β΄, Γ΄, Γυμνασίου. Έχει συμμετάσχει στην ομάδα σύνταξης λεξικών της Νέας Ελληνικής του καθ. Γ. Μπαμπινιώτη. Έχει παρουσιάσει 67 ομιλίες και βιωματικά εργαστήρια για τη ρητορική και τη δημιουργική σκέψη σε επιστημονικά συνέδρια και ως προσκεκλημένη φορέων. Από το 2005 έχει συνεργαστεί με περισσότερους από 1.200 καθηγητές από όλη την Ελλάδα και σε εθελοντική βάση συμβάλλει στη δημιουργία και λειτουργία ρητορικών ομίλων. Τα τελευταία 12 χρόνια έχει διατελέσει μέλος της οργανωτικής επιτροπής ή/και κριτής σε ρητορικούς αγώνες. Είναι εμπνεύστρια και πρόεδρος της μη κερδοσκοπικής και επιστημονικής Ελληνικής Ένωσης για την Προώθηση της Ρητορικής στην Εκπαίδευση από το 2009 (www.rhetoricedu.com). Είναι μέλος της συντακτικής επιτροπής του επιστημονικού περιοδικού «Εκπαίδευση και Θέατρο», που εκδίδει το Πανελλήνιο Δίκτυο για το Θέατρο στην Εκπαίδευση, και ενεργό μέλος της Ελληνικής Ανθρωπιστικής Εταιρείας.

Η Μαρία Νομικού σπούδασε Θεατρικές Σπουδές στο Πανεπιστήμιο Αθηνών. Έχει συνεργαστεί σαν εκπαιδεύτρια στα ανθρώπινα δικαιώματα, τη διαπολιτισμική εκπαίδευση και την εκπαίδευση για την ειρήνη με το Ευρωπαϊκό Φόρουμ Νεολαίας, την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, το Συμβούλιο της Ευρώπης, τον Οργανισμό για την Ασφάλεια και τη Συνεργασία στο Κόσοβο, την Ύπατη Αρμοστεία του ΟΗΕ για τους πρόσφυγες, τα Υπουργεία Παιδείας Ελλάδας, Κύπρου, Ρουμανίας και Ισπανίας καθώς και με πολλές Μη Κυβερνητικές Οργανώσεις και φορείς. Αυτήτη στιγμή εργάζεται σαν Programmes & Partnerships Manager στο Britisch Council. Έχει επιμεληθεί/συνεργαστεί για τις εκδόσεις: Μαθητές Χωρίς Σύνορα και Life Skills του British Council, «Δραστηριότητες βιωματικής μάθησης στα ανθρώπινα δικαιώματα και στα δικαιώματα των προσφύγων» (Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση), της Ύπατης Αρμοστείας του ΟΗΕ για τους Πρόσφυγες, Non Formal Education BookQ the impact of NFE on young people and society της AEGEE-Europe, Manual on developing a Pool of Trainers του European Youth Forum.

Η Φαίη Ορφανίδου εργάζεται τα τελευταία 17 χρόνια ως μεταφράστρια-υποτιτλίστρια, ενώ παράλληλα εργαζόταν σε Μη Κυβερνητικές Οργανώσεις ως υπάλληλος (WWF Ελλάς – υπεύθυνη συνδρομητών, Fair TradeHellas – υπεύθυνη προγραμμάτων και εθελοντών) και ως εθελόντρια (Ύπατη Αρμοστεία του ΟΗΕ για τους Πρόσφυγες, Διεθνής Αμνηστία, ΕΔΑΣΑ κ.ά.) Τα δύο τελευταία χρόνια εργάστηκε στον πολιτιστικό φορέα Η Τέχνη στο Παλιό Λιτρίβι, οργανώνοντας διάφορες πολιτιστικές εκδηλώσεις και εκπαιδευτικά προγράμματα. Έχει σπουδάσει ξενοδοχειακά και μετάφραση σε επίπεδο διπλώματος και έχει πτυχίο στον Ελληνικό Πολιτισμό και μεταπτυχιακά στις Κοινωνικές Επιστήμες και στην Εκπαίδευση στα Ανθρώπινα Δικαιώματα.

Η Βαλεντίνα Παπαδημητράκη είναι απόφοιτος της Ανώτερης Σχολής Δραματικής Τέχνης ΒΕΑΚΗ (1994). Υπήρξε για σειρά ετών μέλος του Θεάτρου Δρόμου HELΙX, όπου εκπαιδεύτηκε στα ακροβατικά, τα ξυλοπόδαρα και τις τεχνικές θεάτρου δρόμου. Παρακολούθησε σεμινάρια σωματικού θεάτρου (ODIN THEATRET), χοροθεάτρου (ομάδα μιμικής ΠΛΕΥΣΙΣ) και παραδοσιακών χορών (Ελληνικό Κέντρο λαογραφικών Μελετών). Πρόσφατα ολοκλήρωσε το διετές σεμινάριο εκπαιδευτικού δράματος στο Εργαστήρι του Θεάτρου Πόρτα - Ξένια Καλογεροπούλου. Ως ηθοποιός εργάστηκε στο θέατρο, τον κινηματογράφο και την τηλεόραση. Ως σκηνοθέτρια συνεργάστηκε με ερασιτεχνικές ομάδες, με την παιδική σκηνή της Ε.Θ.Α.Λ. (Λεμεσός-Κύπρος) και με το Εθνικό Θέατρο. Έχει επιμεληθεί σειρές ραδιοφωνικών εκπομπών για μικρούς και μεγάλους στον Μελωδία FM και στο Δεύτερο Πρόγραμμα του ertopen.com. Το 2001 δημιούργησε το «Θέατρο του παπουτσιού πάνω στο δέντρο» και μέχρι σήμερα ανεβάζει παραστάσεις για παιδιά, εμπνευσμένες από την ελληνική λαϊκή παράδοση. Με τις παραστάσεις του «Θεάτρου του παπουτσιού» έχει ταξιδέψει σε σχολεία, δήμους και φεστιβάλ σε όλη την Ελλάδα και την Κύπρο καθώς και σε ευρωπαϊκές πόλεις. Οι παραστάσεις Η Κανέλα και το Δυοσμαράκι, Στα μονοπάτια των τραγουδιών, Ένα μπαλόνι μυστικά και Μαλαματένιος αργαλειός και φιλντισένιο χτένι κυκλοφόρησαν σε βιβλία-cd από τις εκδόσεις Κέδρος. Συνεργάζεται με τις εκδόσεις Μεταίχμιο και τη Δημοτική Βιβλιοθήκη Αγ. Παρασκευής, όπου σχεδιάζει και πραγματοποιεί προγράμματα εκπαιδευτικού δράματος για παιδιά. Διδάσκει θεατρική Αγωγή σε δημόσια και ιδιωτικά σχολεία.

Η Αντιγόνη Παρούση είναι Επίκουρη Καθηγήτρια στο Τμήμα Εκπαίδευσης και Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία του Πανεπιστημίου Αθηνών. Το αντικείμενό της είναι: Παιδαγωγική της Θεατρικής Έκφρασης. Είναι πτυχιούχος του Παιδαγωγικού Τμήματος Νηπιαγωγών του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης και έκανε μετεκπαίδευση στην Ειδική Αγωγή. Έχει μεταπτυχιακές σπουδές στη σκηνοθεσία της μαριονέτας και διδακτορική διατριβή στο Θέατρο της Κούκλας στη Θεατρική Ακαδημία της Σόφιας. Από το 1976 ασχολείται με το κουκλοθέατρο· δούλεψε για δεκαπέντε χρόνια στο κουκλοθέατρο Αθηνών «Ο Μπαρμπα-Μυτούσης» και συμμετείχε με παραστάσεις σε διεθνή φεστιβάλ μαριονέτας. Από το 1989 μέχρι το 2002 οργάνωνε σε συνεργασία με το Μ. Μέσκε το Διεθνές Φεστιβάλ Μαριονέτας στην Ύδρα. Από το 1999 διευθύνει την ομάδα κουκλοθέατρου «Το Γκρι Κουτί». Κυκλοφορούν τα βιβλία της "'Ηταν ένα μικρό χαρτάκι" Ελληνικά Γράμματα (2000), "Κούκλες κουκλοθέατρου"(2000) εκδ. Πατάκη, και το " Κουκλοθέατρο στην Εκπαίδευση/ Εκπαίδευση στο Κουκλοθέατρο" Πλέθρον (2012).

Ιουλία Πύρρου είναι ηθοποιός και θεατροπαιδαγωγός. Σπούδασε ιστορία και αρχαιολογία στο Εθνικό Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών, υποκριτική στη σχολή «Αρχή» της Νέλλης Καρρά και έκανε μεταπτυχιακές σπουδές πάνω στο εκπαιδευτικό δράμα στο πανεπιστήμιο Trinity College of Dublin. Έχει εργαστεί στη σχολή Χιλλ, στο Παιδικό Εργαστήρι του Εθνικού Θεάτρου, στη Σχολή Μωραΐτη και σε άλλους χώρους της ιδιωτικής και δημόσιας εκπαίδευσης πάνω στο σχεδιασμό και την υλοποίηση εκπαιδευτικών προγραμμάτων. Συνεργάζεται με τη θεατροπαιδαγωγική ομάδα «δια-δρω-μές» για την πραγματοποίηση εργαστηρίου εκπαιδευτικού δράματος σε παιδιά, καθώς και για το πρόγραμμα Θεάτρου στην Εκπαίδευση «Παρέα με τα επτά κατσικάκια λίγο πριν έρθει ο λύκος». Από την άνοιξη του 2014 πραγματοποιεί εργαστήριο θεατρικού παιχνιδιού με θέμα την εξερεύνηση του αρχαιολογικού χώρου του Κεραμεικού.

Η Νάσια Χολέβα είναι απόφοιτος του τμήματος Θεάτρου του Α.Π.Θ. με Μaster στο Εφαρμοσμένο Δράμα (Θέατρο-Εκπαίδευση-Κοινωνική Παρέμβαση). Ως θεατροπαιδαγωγός και εμψυχώτρια έχει δουλέψει με μια μεγάλη γκάμα ομάδων, με διαφορετικές ηλικιακές, μαθησιακές, κοινωνικές, σωματικές και άλλες ιδιαιτερότητες, στα πλαίσια πολύ διαφορετικών δομών της τυπικής και μη τυπικής εκπαίδευσης. Εργάζεται επίσης ως επιμορφώτρια εκπαιδευτικών γύρω από τη βιωματική μάθηση και τις δυνατότητες χρήσης του θεάτρου στη διδασκαλία οποιουδήποτε διδακτικού αντικειμένου. Επιμορφώνεται τακτικά στη θεατροπαιδαγωγική και την εκπαίδευση γενικότερα (εκπαίδευση ενηλίκων, ειδική αγωγή κτλ) και έχει παρουσιάσει τη δουλειά της με ανακοινώσεις και βιωματικά εργαστήρια σε συνέδρια, ημερίδες, συνδιασκέψεις στην Ελλάδα και το εξωτερικό (Ηνωμένο Βασίλειο, Κίνα, Βραζιλία). Τον Ιούλιο του 2014 επιλέχτηκε από την ActionAid στα πλαίσια του ευρωπαϊκού προγράμματος Send my friend to School, για να ταξιδέψει με άλλους 7 εκπαιδευτικούς στη Ρουάντα. Διετέλεσε Γενική Γραμματέας του Πανελληνίου Δικτύου για το Θέατρο στην Εκπαίδευση (2011-14). Για λογαριασμό του Δικτύου δημιούργησε και υλοποιεί από το 2007 το θεατροπαιδαγωγικό πρόγραμμα «Εσύ όπως κι Εγώ – εξερευνώντας τη διαφορετικότητα μέσα από το θέατρο» σε δεκάδες σχολεία της ανατολικής Αττικής, συμπεράσματα και εκπαιδευτικό υλικό του οποίου συνέγραψε στο ομότιτλο βιβλίο. Είναι μέλος της Συντακτικής Επιτροπής του επιστημονικού περιοδικού ‘εκπαίδευση & θέατρο’ από το 2000


Σχετικά έγγραφα

Print