10ο σεμινάριο θεατρικής παιδείας
Το θέατρο συναντά τη λογοτεχνία
Εισηγήσεις - Καλλιτεχνικά δρώμενα - Βιωματικά εργαστήρια
Παρασκευή 17/2/2012, 17:00 - 21:00
Σάββατο 18 /2/2012, 9:00 - 17:00
1ο Λύκειο Συκεών, Επταπυργίου 150
ΔΙΕΥΘΥΝΣΕΙΣ ΠΡΩΤΟΒΑΘΜΙΑΣ ΚΑΙ ΔΕΥΤΕΡΟΒΑΘΜΙΑΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΑΝΑΤΟΛΙΚΗΣ ΚΑΙ ΔΥΤΙΚΗΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΟ ΔΙΚΤΥΟ ΓΙΑ ΤΟ ΘΕΑΤΡΟ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ
ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ 17-2-2012
17.00 – 18.00: Εγγραφές - Δηλώσεις εργαστηρίων
18.00 – 18.15: Χαιρετισμοί
18.15 – 18.30: Πανελλήνιο Δίκτυο για το Θέατρο στην Εκπαίδευση
Ντίνα Τσολάκη, πρόεδρος Πανελλήνιου Δικτύου για το Θέατρο στην Εκπαίδευση
Εισηγήσεις, συζήτηση
18.30 – 18.50 Δραματοποίηση & βιβλίο: Η εμπειρία μιας διαπολιτισμικής τάξης δημοτικού σχολείου
Μάρθα Κατσαρίδου, δασκάλα, δρ. Α.Π.Θ.
18.50 – 19.10 Η ποίηση του Οδυσσέα Ελύτη και ο Ερωτόκριτος του Β. Κορνάρου: Δύο παραδείγματα από την διδακτική θεατρική πράξη.
Γιώργος Μπινιάρης, ηθοποιός, σκηνοθέτης
19.10 – 19.30 Το κείμενο από τη λογοτεχνία στο θέατρο
Σοφία Καρακάντζα, σκηνοθέτης
19.30 – 20.00 Συζήτηση
20.00 – 20.20: Διάλειμμα
20.20 – 21.15: Δρώμενα
• Μπρατσέρα, εμπνευσμένο από το μυθιστόρημα του Ισίδωρου Ζουργού «Αποσπάσματα από το βιβλίο του Ωκεανού»
Αφήγηση από την Ανθή Θάνου με συνοδεία ζωντανής μουσικής
από τον Παναγιώτη Κούλελη
• Η Φόνισσα …στις ράγες (3 αποσπάσματα)
Καλλιτεχνικό Γυμνάσιο Αμπελοκήπων
Γιώργος Φράγκογλου, Υπεύθυνος καθηγητής
• Παραμύθια του λεπτού
Εργαστήρι τέχνης και δημιουργίας «Ανεμόσκαλα»
Γεωργία Γκανά – Παναγιώτα Χατζηκαμάρη, εμψυχώτριες
• Αφορμίσεις από τη λογοτεχνία
Δρώμενα από φοιτήτριες και φοιτητές της Παιδαγωγικής Σχολής του Α.Π.Θ.
Αντώνης Λενακάκης, θεατροπαιδαγωγική εμψύχωση
ΣΑΒΒΑΤΟ 18-2-2012
9.30 – 12.30
Α΄ κύκλος εργαστηρίων Α/θμιας
• «Μια φορά κι έναν καιρό»: οι παρέες γράφουν … παραμύθια
Τζένη Καραβίτη, φιλόλογος, παιδαγωγός θεάτρου/δράματος
• Οικογενειακές σχέσεις
Τασούλα Κρυσταλλίδου, δασκάλα
• Δραματοποίηση Παραμυθιού
Ιωάννα Μαμακούκα, θεατρολόγος, κουκλοπαίχτρια
• Πως ν’ αγαπήσω το βιβλίο μέσα από το θεατρικό παιχνίδι
Χαρίκλεια Τερζητάνου, δασκάλα, Υπεύθυνη Πολιτιστικών Θεμάτων Δ/νσης Π.Ε. Αν. Θεσ/νίκης
• Με ένα κείμενο ταξιδεύω…και δημιουργώ
Νάσια Χολέβα, θεατροπαιδαγωγός
Α΄ κύκλος εργαστηρίων Β/θμιας
• Κάτι μαζεύεται μέσα μου που δεν ξέρω...
Ανιχνεύω τους καθρέφτες της λογοτεχνίας με τη θεατρική τέχνη
Άβρα Αυδή, φιλόλογος, δασκάλα Δράματος/Θεάτρου
• Σε αναζήτηση του Μύθου (η τέχνη της αφήγησης)
Γιώργος Μπινιάρης, ηθοποιός, σκηνοθέτης
• Θέατρο και λογοτεχνία: Ένα μέσο εκπαίδευσης;
Γιάννης Παρασκευόπουλος, ηθοποιός, σκηνοθέτης
• ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ, ΜΗΤΕΡΑ ΠΟΛΗ: Mε τα πρόσωπα που σε κατοικούν, κατοίκησαν και θα κατοικήσουν αδελφώνω και υπάρχω
Κατερίνα Σακελλαρίου, θεατρολόγος
• Όλες οι ενδιαφέρουσες ιστορίες μπορούν να γίνουν θέατρο
(αρκεί να γίνουν με ενδιαφέροντα τρόπο)
Γιώργος Φράγκογλου, φιλόλογος
13.30 – 16.30
Β΄ κύκλος εργαστηρίων Α/θμιας
• Το "Άλλο" στην παιδική λογοτεχνία: μια θεατροπαιδαγωγική προσέγγιση
Μάρθα Κατσαρίδου, δασκάλα, δρ. ΑΠΘ
Κoldobika Vío, σκηνοθέτης, παιδαγωγός θεάτρου
• Η διαχρονικότητα του παραμυθιού
Τάσος Ράτζος, σκηνοθέτης
• Παιχνίδια ρόλων στο νησί της Ελπίδας
Μελίνα Χατζηγεωργίου, δασκάλα θεάτρου/δράματος, εκπαιδευτικός
• Με ένα κείμενο ταξιδεύω…και δημιουργώ
Νάσια Χολέβα, θεατροπαιδαγωγός
Β΄ κύκλος εργαστηρίων Α/θμιας & Β/θμιας
• Σκέφτομαι και παίζω
Τριανταφυλλιά Δημοπούλου, ηθοποιός, εκπαιδευτικός
• Σώμα και θρανία φτιάχνουν μουσική συνοδεία
Χρήστος Ερκέκογλου, μουσικοπαιδαγωγός, δάσκαλος παραδοσιακών κρουστών
Λίζα Κωνσταντοπούλου, Υπεύθ. Πολιτιστικών Δ.Δ.Ε. Ανατ. Θεσ/νίκης, μουσικός, συγγραφέας
Β΄ κύκλος εργαστηρίων Β/θμιας
• Περιδιαβαίνοντας τις πόλεις της ζωής και των ονείρων μας, ο Ίταλο Καλβίνο στη σκηνή
Γεωργία Γκανά, μουσικός, μουσικοπαιδαγωγός και εμψυχώτρια θεατρικού παιχνιδιού
Παναγιώτα Χατζηκαμάρη, εκπαιδευτικός, εμψυχώτρια ομάδων θεατρικού παιχνιδιού
• Ομάδα: κινητήριος μοχλός της δραματοποίησης
Αφρούλη Μπέρσου, νηπιαγωγός, ηθοποιός, συγγραφέας
• Το κείμενο από τη λογοτεχνία στο θέατρο
Σοφία Καρακάντζα, σκηνοθέτης
• Η τέχνη της διασκευής. Από το κείμενο στη σκηνή
Αθηνά Δράγκου, σκηνοθέτης
ΠΕΡΙΛΗΨΕΙΣ ΕΙΣΗΓΗΣΕΩΝ
Δραματοποίηση & βιβλίο: Η εμπειρία μιας διαπολιτισμικής τάξης δημοτικού σχολείου
Κατσαρίδου Μάρθα Δασκάλα, δρ. ΑΠΘ
Η ανακοίνωση πραγματεύεται μια εναλλακτική σύνδεση της διδασκαλίας της λογοτεχνίας με τη μέθοδο της δραματοποίησης (drama in education), όπως εφαρμόστηκε στο αναγνωστικό πρόγραμμα «Διαβάζοντας Λογοτεχνία στο Σχολείο» (ΑΠΘ) σε μια τάξη Δημοτικού Σχολείου Διαπολιτισμικής Εκπαίδευσης. Με κύριο εργαλείο τη δραματοποίηση, ολόκληρα βιβλία προσεγγίστηκαν και νοηματοδοτήθηκαν ανάλογα με τις εμπειρίες και τις ανάγκες των παιδιών. Γίνεται σαφής η αναπόδραστη σχέση λογοτεχνίας-δραματοποίησης, καθώς η δεύτερη αποτέλεσε κίνητρο για ανάγνωση και βοήθησε τα παιδιά να βρουν συνδέσεις μεταξύ των προσωπικών τους εμπειριών και αυτών των βιβλίων. Η τάξη οδηγήθηκε στην ενδυνάμωση, στην εμπιστοσύνη στον εαυτό και στον περιορισμό στερεότυπων αντιλήψεων για συγκεκριμένες κοινωνικές ομάδες.
Η ποίηση του Οδυσσέα Ελύτη και ο Ερωτόκριτος του Β. Κορνάρου: Δύο παραδείγματα από την διδακτική θεατρική πράξη
Μπινιάρης Γιώργος Ηθοποιός – σκηνοθέτης
Η ποίηση του Ελύτη: Ένα βιωματικό θεατρικό εργαστήριο μέσα στη σχολική τάξη δημιουργεί έναν χώρο επικοινωνίας και έκφρασης. Ανακαλύπτουμε τη θεατρικότητα της ποίησης μέσα από παιχνίδια ήχου, ρυθμού κι αυτοσχεδιασμού. Με αφορμή τρία ποιήματα του Οδυσσέα Ελύτη - Ο Ήλιος ο Ηλιάτορας, Του Αιγαίου και Η Τρελή Ροδιά - διαπιστώνουμε ότι ο ποιητικός λόγος γεννάει εικόνες στη φαντασία των μαθητών, που με απλά σκηνικά μέσα, τις ζωντανεύουν και τις δραματοποιούν.
Ο Ερωτόκριτος: Στο εργαστήριο ζωντανεύουμε σκηνές από τον Ερωτόκριτο και κυρίως τη σκηνή του αποχωρισμού, που συγκινεί ιδιαίτερα τους εφήβους. Ο ρυθμός, η κίνηση και ο αυτοσχεδιασμός αναδεικνύουν τον πλούτο του κειμένου και την έντονη σωματικότητα του έργου. Η μουσική, τέλος, θα μας αποκαλύψει την υψηλή συγκίνηση που υπάρχει στη συναρπαστική αυτή μυθιστορία για τον έρωτα, τη φιλία, τη θυσία, τη σκληρότητα της εξουσίας, την υπομονή, την πίστη.
Το κείμενο από τη λογοτεχνία στο θέατρο
Καρακάντζα Σοφία Σκηνοθέτης
Με αφορμή την παράσταση Ένας Δεινόσαυρος Στο Μπαλκόνι Μου του Σάκη Σερέφα η σκηνοθέτης της παράστασης μιλάει για τον τρόπο με τον οποίο ένα κείμενο που πρωτοπα-ρουσιάστηκε σαν παραμύθι μπορεί να ανέβει σαν θεατρικό έργο.
ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΑ
Κατσαρίδου Μάρθα Δασκάλα, δρ. ΑΠΘ
Είναι δασκάλα σε σχολείο διαπολιτισμικής εκπαίδευσης. Η διδακτορική διατριβή της (Α.Π.Θ.) εξετάζει τη μέθοδο της δραματοποίησης στη διδασκαλία της λογοτεχνίας. Υπότροφος του Ωνασείου Ιδρύματος, σπούδασε Θέατρο στην εκπαίδευση (MA, Goldsmith’s College) και υποκριτική (Κέντρο Θεατρικής Έρευνας Θεσσαλονίκης). Έχει σχεδιάσει θεατροπαιδαγωγικά προγράμματα για το Μουσείο Βυζαντινού Πολιτισμού, το Διεθνές Φεστιβάλ Κουκλοθεάτρου και Παντομίμας Κύπρου και το Πανελλήνιο Δίκτυο για το Θέατρο στην Εκπαίδευση, στο οποίο είναι μέλος του Δ.Σ. Έχει συνεργαστεί ως εμψυχώτρια με τα National Theatre και Tricycle Theatre (Λονδίνο), με πολιτιστικούς συλλόγους και σχολεία και ως ηθοποιός σε παραστάσεις. Άρθρα της έχουν δημοσιευτεί σε διεθνή περιοδικά.
Μπινιάρης Γιώργος Ηθοποιός, σκηνοθέτης
Ο Γιώργος Μπινιάρης γεννήθηκε στην Αρχαία Κόρινθο. Θέατρο σπούδασε στη δραματική σχολή του Λαϊκού Πειραματικού Θεάτρου. Ως ηθοποιός συνεργάστηκε με το Λαϊκό Πειραματικό Θέατρο, το Χοροθέατρο Ροές, το Θέατρο Σφενδόνη, το Απλό Θέατρο, το Θέατρο Αγγέλων Βήμα, το Θέατρο Πορεία και το Εθνικό Θέατρο και με τους σκηνοθέτες Λεωνίδα Τριβιζά, Σοφία Σπυράτου, Δήμο Αβδελιώδη, Πάνο Παπαδόπουλο, Πηγή Δημητρακοπούλου, Στάθη Λιβαθινό και Μιχαήλ Μαρμαρινό. Συνεργάστηκε με τα Δημοτικά Θέατρα Καστοριάς και Ναυπλίου και με τα ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Βορείου Αιγαίου και Ρόδου. Σκηνοθέτησε τα έργα: Ερωτόκριτος του Β. Κορνάρου, Όνειρο Καλοκαιρινής Νύχτας του Σαίξπηρ, Ο Ματωμένος Γάμος του Λόρκα, Τα Ρόδα της Αυγής του Αλ. Παπαδιαμάντη και η Σονάτα του Σεληνόφωτος του Γ. Ρίτσου. Δίδαξε στη Δραματική Σχολή Μορφές στο Θέατρο Εμπρός, στη Δραματική Σχολή Μοντέρνοι Καιροί, στην Κουμαντάρειο Πινακοθήκη Σπάρτης, στο Παιδαγωγικό Τμήμα του Πανεπιστημίου Αθηνών, στο Παιδαγωγικού Ινστιτούτο Κύπρου και το Πανελλήνιο Δίκτυο για το Θέατρο στην Εκπαίδευση. Διευθύνει την καλλιτεχνική ομάδα Μυθολογία.
Καρακάντζα Σοφία Σκηνοθέτης
Η Σοφία Καρακάντζα γεννήθηκε στην Αγγλία αλλά μεγάλωσε στην Ξάνθη και στην Καβάλα όπου τελείωσε το σχολείο. Σπούδασε Θέατρο, Δημιουργική γραφή και Δημιουργικές τέχνες στην Αγγλία τις αρχές της δεκαετίας του ογδόντα. Επέστρεψε στην Ελλάδα το 1985 και έκτοτε ασχολήθηκε με τη σκηνοθεσία και με τη διδασκαλία θεάτρου. Στη διάρκεια της σκηνοθετικής της καριέρας δούλεψε δίπλα σε ανθρώπους, όπως ο Ανδρέας Βουτσινάς, ο Μιχαήλ Μαρμαρινός, ο Βασίλης Παπαβασιλείου, ο Ματίας Λανχοφ κ.ά. Η πρώτη της σκηνοθεσία στο Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος ήταν το 1993 στην Κοινή Λογική του Γιώργου Μανιώτη, ενώ την επόμενη χρονιά σκηνοθέτησε την Αλίκη στην χώρα των θαυμάτων πάλι στο ΚΘΒΕ. Έκτοτε συνέχισε να σκηνοθετεί σε διάφορα σχήματα στην Ελλάδα και στο εξωτερικό, ενώ δε σταμάτησε ποτέ να διδάσκει θέατρο. Μετά από ένα πέρασμα οκτώ ετών στο Πανεπιστήμιο Μακεδονίας στο Τμήμα Μουσικής Επιστήμης και Τέχνης, πρόσφατα άρχισε να διδάσκει στην Ανώτερη Σχολή Δραματικής Τέχνης του Ανδρέα Βουτσινά στο Τμήμα της Επαγγελματικής Σχολής και σε συνεργασία με την Γιάννα Τσάκου και την Μελίνα Χατζηγεωργίου διδάσκει στο τμήμα για το θέατρο στην εκπαίδευση. Από τον Σεπτέμβριο του 2011 σε συνεργασία με το τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης του Α.Π.Θ. παίρνει μέρος στο πρόγραμμα για την εκπαίδευση των παιδιών Ρομά στην ανατολική Μακεδονία και Θράκη. Οι τελευταίες της δουλειές ήταν «Εγωγραφία η γεωγραφία του άλλου» ένα αφιέρωμα στον Δημήτρη Δημητριάδη στο Γαλλικό Ινστιτούτο της Θεσσαλονίκης στο πλαίσιο των Δημητρίων καθώς και το ανέβασμα του έργου «Ένας Δεινόσαυρος στο μπαλκόνι μου» του Σάκη Σερέφα στο θέατρο Αυλαία.
Action Category | |
Year | |
Cities | |
Facilitators | - Καρακάντζα Σοφία
- Lenakakis Antonis
- Biniaris Giorgos
- Τσολάκη Ντίνα
- Katsaridou Martha
- Φράγκογλου Γιώργος
- Γκανά Γεωργία
|